253 visninger
|
Oprettet:
Irlands økonomi {{forumTopicSubject}}
Nu blev jeg lige inspireret af Wales-tråden til at spørge om nogen herinde tilfældigvis skulle være irer eller har nogen slægtninge derfra?
Jeg sidder og skriver en 15-siders opgave (den gamle SSO) om Irlands økonomi og kunne da godt tænke mig at få lidt bonus-info med i min opgave hvis nogen af jer har nogle guldkorn..
Jeg har masser af kilder, så i behøver sidde og finde links til mig
Det er jeres viden jeg er ude efter
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 22 Katte: 2 Emner: 131 Svar: 1.287
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Så jeg skal jo skrive om hvordan den var inden 1973 og så hvordan den har udviklet sig op til idag...
Skal også ind på Den Keltiske Tiger
jun 2007
Jeg ved ikke hvordan du har tænkt dig at gribe det an, men det ville nok være en god idé at vise udviklingen i Irlands BNP i forhold til EU landendes gennemsnitlige BNP siden f.eks. 1960, for at vise hvordan Irland har udviklet sig fra at være et relativt fattigt land til at være et relativt rigt land. Der er alle data du skal bruge på OECD's hjemmeside - den er super god.
Der findes også tal der viser alle verdens landes økonomiske 'placering'. Altså hvor 1 er det rigeste land, 2 er det næstrigeste land osv.. På denne liste er Irland rykket meget højt op, hvor landet som udgangspunkt startede ret fattigt, men nu er blandt de rigeste lande. Til sammenligning har DK haft stort set samme placering de sidste par hundrede år (mener det varierer fra ca. 8 til ca.12-13)
Bare lige et par forslag til hvordan man kunne give opgaven et internationalt tvist. Udviklingen i et lands økonomi giver først rigtig god mening når man sammenligner med andre lande.
jun 2007
:o)
jan 2007
Har også haft kontakt til ambassaden derovre som har givet mig en masse
Men det kunne jo være sjovt at høre fra nogen som rent faktisk har stået midt i det hele
jun 2007
jan 2007
Irlands økonomi