Kæf* hvor er min søn billig til salg {{forumTopicSubject}}
Tro mig, jeg har lige brug for at rase ud......
Han er 17 ...fylder 18 i maj
Han gør præcis hvad der passer ham, og skælder voldsom ud over krav.
Han har tidligere haft pligter som han fik lommepenge for
pligter:
passe sin 10 klasse ( på privatskole)
2 heste ud og ind dagligt (kun fra nov. til maj, og de går selv bare du åbner leddet)
fylde opvasker efter aftensmad (vi spiser kun sammen 3 gange om ugen)
save 5 paller om ugen ( har bordsav, der er helt ny, så det tager 10. minutter)
lommepenge:
300 kr til tøj
400 kr til ?
benzin til knallerten
alle reparationer
mobil med 200 kr + 5000 sms
kontaktlinser
fri internet
han har så i længere tid (over 1 år) smølet, og kun lavet en brøkdel af pligterne, hvilket nu har resulteret i at hans lommepenge er inddraget (han får dog stadig til benzin hvis han kommer med kvittering) (han har før haft kort, som han misbrugte ved at fylde på vennernes knallerter)
han har fået begrænset internetadgang (kun lektier)
Han har job 1 dag efter skole og som regel en dag i weekenderne. hvor vi af den løn han får sætter en 3. del væk på en opsparingskonto til ham.
HAN er så eddikesur at det ikke er til at holde ud at være sammen med ham, han vrisser og er bare SÅ strid.
Er vi virkelig SÅ slemme
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 129 Svar: 402
han er bare en teeanger...
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 3 Emner: 108 Svar: 653
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 108
Jeg stoppede med at få lommepenge da jeg var 12 år, for da fik jeg mit avisjob og siden har jeg da selv tjent mine penge....
Og jeg er nu ikke så gammel - 28 år men I GAMLE DAGE da jeg var 17-18 år, da fik man sg ikke så mange penge....
I er nogle gode forældre, bestemt - faktisk synes jeg han er, undskyld, møgforkælet, men det vil han nok ikke give mig ret i....looool
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.642
Ja, vi HAR været ALT for flinke, og NU er vi bare nogle idioter
jan 2008
maj 2007
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
Føler med dig kære.
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 108
Og Haneben - ligemeget HVAD du gør eller siger, så ved han bedre.... det ser man jo tit - at folk i netop den alder (hvor hjernen sjovt nok ikke er færdigudviklet, men det er en biting), simpelthen er en omvandrende kilde af viden og erfaringer.....
Looool sidder og mindes min tid på fiskefabrikken hvor jeg tjente penge til at spare op til et eller anden livsnødvendigt, som jeg ikke lige kan huske hvad var.....
jan 2008
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Jeg har den indstilling,at de må sgu lære at yde før de kan nyde.De er så snotforkælet de unge mennesker idag,specielt her i huset*S*
jan 2008
dec 2006
Er han igang med uddannelse nu eller?
jan 2008
han har endnu ikke fundet ud af hvad han vil (læs gider) bagefter
dec 2006
Er der ikke nogle af jer unge mennesker. der har været igennem sådan en periode og som er kommet på den anden side for kort tid siden. Jeg tror Bente har brug for jeres hjælp. Hvad kan hun bedst gøre?
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
jan 2008
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
Lige nu går jeg bare og håber, at han siger ja tak til den efterskole plads vi har fundet til ham, for han er da ikke til at være i hus med.
Han mente også han havde det slemt og havde mange pligter:
- støvsuge stuen en gang om ugen (han har gjort det 2 gange i alt)
- Tømme opvaskemaskinen 1 gang om ugen (tjaaa... kan ikke huske hvornår han sidst gjorde det)
- Give SIN kanin mad hver dag (stakkels lille dyr. Hvis ikke mor her forbarmede sig ville den dø af sult)
- Vaske sit tøj en gang om ugen... HAAAAAAAAA. Han har et bjerg af tøj til at ligge.
- ...åh kan ikke lige huske mere, men generelt SMÅ pligter
Alt for mange pligter til at kunne overskue, så han skred op til sin far hvor han:
- ser fjernsyn
- spiller på computeren
- spiller PS2
- træner med håndvægte
- går i PYLLERRØVS mode og får selvfølgelig et eller andet af far, fordi han jo har det så hårdt
Undskyld mig, men BRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆK
Jeg føler sgu med dig
maj 2007
aug 2006
"FAAAAAAAR jeg syns jeg har det skidt.. Må jeg ikke få et par nye bukser??" *KÆMPE store bambi øjne*
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Jeg fatter ved grød ikke at de unger ikke snart fatter at gulvet på deres værelse IKKE er en vaskemaskine...Er hamrende træt af at se på hans hængerøv i bukserne....jo længere nede ,helst omkring knæhøjde, jo bedre.....den *dumme* unge bruger da minimum 20 min om morgenen til at sætte hår ..donk donk..jeg er sikkert fatsvag..
aug 2006
Han syntes så ikke det var så sjovt - underligt
jan 2008
ødelagt sin gamle scooter så vi måtte få den repareret for 3000 ....... ja, det er en dyr ung mand, vi har bare været alt for large alt for længe, nu skal prisen betales, indragelse af simkort, nedsat internetadgang, og nul lommepenge ud over benzinen.....selvfølgelig får han sko og tøj ved behov.... får lov at tage til kæresten når han vil ( koster en togbillet 156 kr) han betaler dog selv
men for hunde da hvor han skaber sig.....
konsekvensen af hans handlinger effektueres nu, tidligere har vi jo bare truet med konsekvenserne
aug 2006
1. Man kan se bremsestregen
2. De går med så skrævede ben at det ser ud til, de har lagt en bruno i buksen - og så tror de sgu de ser seje ud
jan 2008
nov 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 129 Svar: 402
jeg ved ikke hvor mange gang jeg har haft lyst til at hive deres hængerøvsbukser ned har ikke helt turer.... men det er fedt at du har turedet..
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
Jeg har selv aldrig haft et arbejde, har fået i hoved og r*v kort sagt. Jeg har aldrig skullet spare sammen til noget, for har jeg manglet, har jeg fået det. har da fået at vide at "Nu får du det, og så får du ingen penge i en måned", men det har aldrig holdt..
Jeg har derfor ikke lært hvordan man styrer penge, og jeg kan love jer for at det ikke er sjovt når man ligepludselig står alene og skal lære at styre det når der ikke er nogen kære mor og far længere, og der ikke er råd til fejl.. Det er overvældende fra den ene dag at blive voksen (altså 18), og så skal man ligepludselig ordne alt muligt man aldrig har hørt om, og der er det dælme vigtigt man har haft forældre der har lært en alle sådan nogen ting, så man ikke bare går rundt i egen verden hvor mobiltelefoner, internet, tøj, penge osv bare kommer dalende ned fra himlen.
Det er slet ikke urimeligt at i tager hans lommepenge når han ikke ordner de ting han skal. Sådan fungerer den virkelige verden jo også.
Jeg tænkte også, om der måske er noget andet der går ham på som han måske ikke kan/har snakket med jer om?
Jeg synes også du burde tage en snak med ham. Det kan IKKE passe at han skal være så træls at det går udover jeres ægteskab, det er bare ikke fair, og det må han også kunne forstå..
Min mor gjorde på et tidspunkt det med mine søskende, at hun satte et beløb på fx støvsugning på værelset, tømning/fyldning af opvaskemaskine og alle mulige ting, så de sådan set selv bestemte hvor mange penge de fik, og kun fik penge de fortjente.. Det blev så skrevet ned og lagt sammen hver fredag..
Og så blev der så lagt et beløb oveni, for hver morgen værelset var pænt og ryddet..
Jeg synes det er en supergod måde, og selvom de er en hel del yngre end ham, så kunne i måske lave et lignende system med ham?
Min far har også nogle gange forsøgt sig med at tage mit simkort, ingen penge og ingenting. Der var jeg så omkring 13-14, og har derfor ikke ligeså meget brug for mobiltelefon som jeres søn har i den alder han har nu.
I kunne evt. give ham et taletidskort (Kan anbefale et helt vildt godt selskab, billigt og man kan tanke på nettet), og så kan han bruge de penge han "tjener hos jer" på det..
jan 2008
jan 2008
jeg sidder her og forsøger at retfærdiggøre mig selv overfor ham..... vor herre til hest
det er sgu lidt uhyggeligt
aug 2006
Han har gået rundt og svinget med en baseball kølle, han har smadret hans dør med den, mens jeg stod lige ved siden af, han har kylet ting efter mig og han har været verbal grov, og desværre er det lige de ting der tænder mig og mit "nuttede" temperament.
Jeg har ingen anelse om, hvad du skal gøre
aug 2006
okt 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 4 Emner: 72 Svar: 1.348
Der er flere ting jeg hæfter mig ved, nemlig din opremsning af hvad I betaler for ham.
Som forældre har vi nu engang forsørgerpligt over vores børn til de er 18 år, det gælder kost og logi, tøj og udgifter for privatskolen. (Mine børn valgte ikke selv en privatskole, det gjorde jeg for dem, og det har du sikkert også valgt for din søn!)
Ligeledes får du tilskud fra staten og sikkert også fra hans far + sønnikes egen indtjening.
Du skriver:...." hvor vi af den løn han får sætter en 3. del væk på en opsparingskonto til ham."
Må jeg tillade mig at spørge : Hvorfor råder I over hans løn? Jeg kan godt se ideen med det du gør, men lønnen er jo hans og han bør derfor efter min mening selv administrere den. Jeg tror du gør ham en bjørnertjeneste ved at servicere ham, som det tyder på at du gør!
Vores børn er nu engang et produkt af vores opdragelse. Din søn lyder til at være en af de forkælede slags. Hvad med at udbetale ham de penge der er kommer fra stat og faderens side og så ellers bede ham selv sørge for alle fornødenheder udover kost og logi.
Han bliver 18 til maj og det er da vist på tiden, at din søn lærer om livets barske realiteter.
Som mor ville jeg også forklare mit barn, at der er visse sociale spilleregler vi alle er underlagt, og det er bl.a. at udvise respekt for ens omgivelser. Kan han ikke indordne sig under din og din mands spilleregler, ja så må han ud og stå på egne ben.
Mht. pligter tror jeg ikke din søn har lidt skade. Han er en del af en familie og dermed er der visse opgaver han skal deltage i. At han er teenager og derfor pr. diffination imod alt hvad hans forældre står for er hans ret, men det er også jeres ret at stille krav til ham, så længe han er under 18 år og bor under jeres tag.
Mit råd er derfor sæt dig ned med din søn, forklar ham jeres spilleregler og gør ham det klart at det er sådan det er og at det ikke er til diskussion, da det er jeres hus og jeres spilleregler der gælder indtil maj, hvor han kan vælge at flytte.
Held og lykke med ham!
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 118
Mine forældre sagde til mig at hvis jeg ville have noget måtte jeg tage ansvar og tjene pengene til det. jeg har haft arbejde siden jeg var 13. Jeg ville tage hans lommepenge fra ham med mindre han gør sig fortjent til det. og så må han tjene sine egne penge. så bruger man dem også anderledes og betale benzin til hans transport kan han godt selv hvis han har et arbejde evt. købe tøj til ham i stedet for at give ham penge til det. Jeg mener det har været sundt for mig at komme ud og arbejde og selv tjene til hvad jeg ville have, man passer bedre på hvordan man bruger sine penge i stedet for hvis det er mor og fars, " de har jo masser" .
jan 2008
(der er udbetaling af schlüttercheck her i januar) og jeg kan love dig for at han regner med at han får alle pengene der kommer ind fra nu af..... + at vi fortsætter med at betale skole, mad, husleje, benzin og reparationer på knallerten....han mener ikke det er ret meget vi "spytter i kassen"
jan 2008
han kan få pengene der kommer ind, men så er det kun kost og logi jeg betaler...... intet andet
jan 2008
jan 2008
okt 2007
Betal blot sønnikke pengene og han bliver hurtig klogere!
Mit forslag gik jo netop på, at han selv skulle afholde alle udgifter udover kost og logi.
Ønsker du at han selv skal betale sin skolegang, ja så må du jo først fratrække det beløb inden du udbetaler resten til ham. Ønsker du der imod at afholde den udgift imod han har pligter derhjemme, ja så se hvad han rent faktisk udføre og så tilbage betale "skolepengene" månedsvis bagud. De pligter han ikke har udført takseres til et eller andet beløb som modregnes i det han evt. skal have i "skolepenge".
Din søn er næsten 18 år gammel, og mon ikke det er på tide at han lærer lidt om styre en økonomi. Vi gør ikke vores børn en tjeneste, ved at bære dem på hænder og fødder gennem livet. Lad ham gøre sine egne erfaringer, og undlad at redde ham ud af de økonomiske fadæser som han sikkert kommer ud i den første gang, han skal få pengene til at slå til. Har han ikke penge til benzin til sin knallert, ja så er han en heldig ung mand med to ben.
Jeg tror at holde I fast og ikke betaler en dyt til den dreng, vil han hurtig lære at der er noget der hedder "at sætte tæring efter næring!".
Udover det økonomiske, syntes jeg helt klart at sønnike skal have læst lektien om hvordan du/I vil tiltales. Det er jo ikke acceptabelt, at han "virker truende" i sin adfærd! Fortæl ham, næste gang at han nærmer sig dig på den måde, hvordan du oplever det han gør. Forklar ham at det finder du ikke acceptabelt.
Han er en næsten voksen ung mand, tal til ham som en sådan og når han ikke svarer som en "næsten" voksen mand, fortæl ham at vil han behandles som en sådan, må han opføre sig "voksent", ellers stopper diskussionen til han igen kan føre diskussionen på et fornuftigt plan!
Jeg har som sagt aldrig haft disse teenager-løjer, men mine har fået udbetalt deres børnepenge og har klaret det økonomiske til ug +, endda med en opsparing i banken, efter eget valg!
Vil slutte med at sige, at jeg levende kan forstille mig hvordan det er, da min efternøgler er en bestemt ung dame allerede og hun er kun 8 år, så en 17 årig puha!
jan 2008
okt 2007
Held og lykke med det hele!
jan 2008
Kæf* hvor er min søn billig til salg