Låneloft for studerende... {{forumTopicSubject}}
Ja.. De kloge hoveder mener der skal et loft på hvor meget vi som studerende må låne... loftet ligger på 150.000kr....
Hva mener i om dette?
Jeg synes lidt det er moget fis, for os studerende der ikke bor hjemme og skal betale alt selv, har altså svært ved at få tingebe til at hænge sammen for de 4800kr man nu kan få som udeboende (dvs forældrene skal bo 20km væk fra uddannelsesstedet, eller man skal være fyldt 20 og være udeboende), da jeg skulle låne til indskud i den lejlighed jeg bor i nu sagde min bankrådgiver jeg SKULLE oprette SU-lån før han ville låne mig pengene, det måtte jeg jo så gøre.... Derudover er jeg nødt til at have et fritidsjob ved siden af, for bare at have lidt penge til mig selv.... Der vil jo komme uforudsete og måske store udgifter - hvor man måske bliver nødt til at låne penge i banken..
Hvorfor overvejer de ikke at sætte den SU bare LIDT op...
Man kunne vel også sætte en lidt lavere trækprocent for de på SU?? bare måske 2-3%.....
Jeg tror de selv skulle prøve at stå i vores sted, så de kan de se om det hele er så nemt som de jo nok mener det er....
Ja ok.. Det var min mening.... Hva synes i ?
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
Hvis det er nødvendigt for nogen med skyhøje su-lån, så burde de have retten til at tage dem. De penge bliver jo da betalt tilbage igen.
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Nogle tager lånene selvom de godt kan klare sig, for de penge man har om måneden efter faste udgiftet. Der er ingen der siger man skal købe ny mobil, nye sko hver månede samt dyrt tøj, og gå ud og spise 3 gange om ugen, bestille pizza m.m.
Hvis man tænker på hvordan ens forældre havde det i vores alder, har vi egentligt luksus.
Men jo, SU'en kunne godt blive sat lidt op i stedet for, evt så udeboende får 5000 udbetalt om måneden. Det er sgu ikke billigt at bo til leje længere.
Jeg er på kontanthjælp, og får 4800 udbetalt om måneden, vil gerne i arbejde, men af personlige grunde er jeg ikke klar, men jeg går på kursus man-fre. For at kan blive klar.
Og igen, kan jeg ikke få boligstøtte af kommunnen fordi jeg bor sammen med min kæreste og han har fast job. Så han forsørger stadig mig. Jeg har ingen penge til mig selv om måneden når mine udgifter er betalt.
Men visse ting må godt sættes op, alt efter personens grunde.
En ude.bo hvor forældrene betaler huslejen, så nej. Det skal være der hvor personerne står på egne ben, og ikke har nogle forældre til at hjælpe til.
- Kristina
jan 2007
Nogen mener nok vi sidder i en dyr lejlighed, men synes jeg så ik er så slemt
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Jeg har selv studeret i mange år, betaler nu af på min studiegæld, som dog ikke var 150.000 kr, men stadig mange penge. De første år jeg studerede, havde jeg ikke studielån, men boede på et lejet værelse og sidenhen i kollegielejlighed og mener egentlig også, at boligsituationen er et spørgsmål om prioritet.
I øvrigt synes jeg, at en bankrådgiver råder godt, når han anbefaler, at man optager et studielån i stedet for et banklån, da studielånet er til en lavere rente.
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.280
dog tror jeg at en studerende idag ikke lider nød på nogen måde, dem jeg kender der er studerende har squ både bil og mc og fed bolig og de går også i byen ret tit.
her i århus som er en studenterby ser man jo studenterne sidde ved cafeerne ved åen og nyde en fadbamse og lignende, en fadbamse koster der 52 kr, det har ikke engang jeg råd til
jan 2007
Os der ingen forældre har til at hjælpe, sidder altså ik så godt i det.... Jeg synes det er træls jeg hænger på et SU lån, et alt for højt lån i banken plus jeg er NØDT TIL at arbejde for at det funker....
jul 2006
I øvrigt var det få der i min studietid havde alle de luksusting, som er beskrevet i et tidligere indlæg.
jul 2006
jan 2007
jul 2006
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 320
Man kan sagtens argumentere for, at det er formynderisk at sætte et loft, men der er også rigtigt mange, der har stået med en stor gæld efter studietiden, som de ikke har kunnet se nogen vej ud af. Mht. at skulle arbejde ved siden af studiet, så må jeg indrømme, at det har jeg ikke ondt af - det gjorde jeg også for at få flere penge at leve for - og som andre har skrevet, så er det et privilegium i forhold til andre lande, at man i Danmark rent faktisk får penge for at uddanne sig og samtidig rabat på mange ting som f.eks. transport.
jan 2007
Og i stedet for at sætte lånegrænser, hva så med at sætte SU op, eller trækprocenten ned - så tror jeg låntagningerne automatisk bliver trappet lige så stille ned....
Låneloft for studerende...