{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
719 visninger | Oprettet:

Låneloft for studerende... {{forumTopicSubject}}

Ja.. De kloge hoveder mener der skal et loft på hvor meget vi som studerende må låne... loftet ligger på 150.000kr....

Hva mener i om dette?

Jeg synes lidt det er moget fis, for os studerende der ikke bor hjemme og skal betale alt selv, har altså svært ved at få tingebe til at hænge sammen for de 4800kr man nu kan få som udeboende (dvs forældrene skal bo 20km væk fra uddannelsesstedet, eller man skal være fyldt 20 og være udeboende), da jeg skulle låne til indskud i den lejlighed jeg bor i nu sagde min bankrådgiver jeg SKULLE oprette SU-lån før han ville låne mig pengene, det måtte jeg jo så gøre.... Derudover er jeg nødt til at have et fritidsjob ved siden af, for bare at have lidt penge til mig selv.... Der vil jo komme uforudsete og måske store udgifter - hvor man måske bliver nødt til at låne penge i banken..

Hvorfor overvejer de ikke at sætte den SU bare LIDT op...
Man kunne vel også sætte en lidt lavere trækprocent for de på SU?? bare måske 2-3%.....

Jeg tror de selv skulle prøve at stå i vores sted, så de kan de se om det hele er så nemt som de jo nok mener det er....

Ja ok.. Det var min mening.... Hva synes i ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Låneloft for studerende...
  • #1   5. apr 2007 Tsk, synes de politikere burde koncentrere sig om vigtigere ting end at begrænse de studerendes frihed på den måde!
    Hvis det er nødvendigt for nogen med skyhøje su-lån, så burde de have retten til at tage dem. De penge bliver jo da betalt tilbage igen.

• #2   5. apr 2007 Det tager bare VILDT lang tid før man er sluppet af med det skidt.... Tror min moster betalte af på det i 15 år ..... Jeg får det i 3år, dvs næsten 100.000kr.... Det er sindssygt bare for at man kan få råd til at bo ude og læse samtidigt....

• #3   5. apr 2007 Var på SU selv i godt 6 måneder, og det er godt nok ikke meget man får selvom det er udeboende. Jeg fik 4100 udbetalt og nul boligstøtte, pga. min kæreste arbejder. Jeg fik min udeboende af personlige oversager. Men det er stadig ingen penge, langt fra. Jeg tog studielån de første 3 måneder, men så prøvede vi uden, fordi det kommer til at hænge på en mange år efter, når de skal betales tilbage. Et sted kan jeg godt forstå det loft, i sidste ene kan man komme til at hænge på en kæmpe gæld. 30.000 kr ca om året hvis man taget studielån, og hvis det er en længere uddannelse man tager, så rander det bare op. Ingen tvivl.
    Nogle tager lånene selvom de godt kan klare sig, for de penge man har om måneden efter faste udgiftet. Der er ingen der siger man skal købe ny mobil, nye sko hver månede samt dyrt tøj, og gå ud og spise 3 gange om ugen, bestille pizza m.m.
    Hvis man tænker på hvordan ens forældre havde det i vores alder, har vi egentligt luksus. smiley
    Men jo, SU'en kunne godt blive sat lidt op i stedet for, evt så udeboende får 5000 udbetalt om måneden. Det er sgu ikke billigt at bo til leje længere. smiley

Jeg er på kontanthjælp, og får 4800 udbetalt om måneden, vil gerne i arbejde, men af personlige grunde er jeg ikke klar, men jeg går på kursus man-fre. For at kan blive klar.
    Og igen, kan jeg ikke få boligstøtte af kommunnen fordi jeg bor sammen med min kæreste og han har fast job. Så han forsørger stadig mig. Jeg har ingen penge til mig selv om måneden når mine udgifter er betalt.

Men visse ting må godt sættes op, alt efter personens grunde.
    En ude.bo hvor forældrene betaler huslejen, så nej. Det skal være der hvor personerne står på egne ben, og ikke har nogle forældre til at hjælpe til.

- Kristina

• #4   5. apr 2007 Jeg personligt bestiller heller ikke mad udefra ret tit, og kommer sjældent ud og spise osv.... Jeg køber måske nyt tøj hver 3. måned for 1000kr - eller når der liger er overskud... Min kæreste er i lære så tjener heller ik voldsomt meget - alligevel tjener vi for meget til at få boligstøtte.....

Nogen mener nok vi sidder i en dyr lejlighed, men synes jeg så ik er så slemt smiley

• #5   5. apr 2007 Et låneloft på SU er jo fortsat blot et forslag, et forslag som i øvrigt er fostret for at undgå, at man efter sin studietid står tilbage med et lån, som forekommer uoverskueligt at betale tilbage, da det jo ikke er alle uddannelser, som forgylder de studerende med et job med stor indtægt efter endt studietid.
    Jeg har selv studeret i mange år, betaler nu af på min studiegæld, som dog ikke var 150.000 kr, men stadig mange penge. De første år jeg studerede, havde jeg ikke studielån, men boede på et lejet værelse og sidenhen i kollegielejlighed og mener egentlig også, at boligsituationen er et spørgsmål om prioritet.

I øvrigt synes jeg, at en bankrådgiver råder godt, når han anbefaler, at man optager et studielån i stedet for et banklån, da studielånet er til en lavere rente.

• #6   5. apr 2007 der burde ikke være låneloft, det burde være op til den enkelte at bestemme om han/hun mener der er råd til at afbetale på et lån.
    dog tror jeg at en studerende idag ikke lider nød på nogen måde, dem jeg kender der er studerende har squ både bil og mc og fed bolig og de går også i byen ret tit.
    her i århus som er en studenterby ser man jo studenterne sidde ved cafeerne ved åen og nyde en fadbamse og lignende, en fadbamse koster der 52 kr, det har ikke engang jeg råd til

• #7   5. apr 2007 Mange af dem som står med bil o. lign har også forældre til at betale en stor del - det er jeg ret sikker på... jeg går fx i klasse med en hvis far har købt bil til hende til 200.000 (med det samme kørekortet var i hus) og han har købt lejlighed til hende inde midt i Århus til 2,5mio + han betaler en del af huslejen og pigen får lommepenge + SU....

Os der ingen forældre har til at hjælpe, sidder altså ik så godt i det.... Jeg synes det er træls jeg hænger på et SU lån, et alt for højt lån i banken plus jeg er NØDT TIL at arbejde for at det funker....

• #8   5. apr 2007 Muligheden for uddannelse i Danmark og adgangen til SU og SU-lån er unikt. Unge mennesker i andre lande har ikke de samme muligheder. Jeg er meget taknemmelig for, at jeg på statens regning har fået en gratis kandidatuddannelse. Jeg kumme aldrig drømme om at brokke mig over adgangen til disse velfærdsgoder og størrelsen af dem.

I øvrigt var det få der i min studietid havde alle de luksusting, som er beskrevet i et tidligere indlæg.

• #9   5. apr 2007 Og ja, jeg mente kunne og ikke kumme....

• #10   5. apr 2007 Jeg ved godt vi har det bedre end mange andre steder.... Men hvorfor er det lige de skal begynde at sætte sådanne grænser... Det er vel folks eget problem at komme ud af det, og som tidligere nævnt, hvis de skal gøre noget; så sæt SU'en op eller trækprocenten lidt ned smiley

• #11   5. apr 2007 Uden at have belæg for at komme med denne påstand, kan jeg forestille mig, at årsagen til at diskutere et låneloft, er, at mange har problemer med at afvikle den store studiegæld. Men er helt enig, selvfølgelig er vi selv ansvarlige for at afvikle den gæld vi optager.

• #12   5. apr 2007 Der er da ingen tvivl om, at det er i et forsøg på at hjælpe de studerende med at undgå en for stor gæld bagefter og de fleste ved godt, at står man midt i situationen, hvor man synes, man har brug for flere penge, tænker man måske ikke liiiige på, hvor lang tid det vil tage at afvikle den gæld, som kommer på et tidspunkt, hvor man f.eks. tænker på at starte familie (der jo også er dyrt) eller synes, studenterhyblen er blevet for lille, så man gerne vil flytte i noget større/spare op til egen bolig.

Man kan sagtens argumentere for, at det er formynderisk at sætte et loft, men der er også rigtigt mange, der har stået med en stor gæld efter studietiden, som de ikke har kunnet se nogen vej ud af. Mht. at skulle arbejde ved siden af studiet, så må jeg indrømme, at det har jeg ikke ondt af - det gjorde jeg også for at få flere penge at leve for - og som andre har skrevet, så er det et privilegium i forhold til andre lande, at man i Danmark rent faktisk får penge for at uddanne sig og samtidig rabat på mange ting som f.eks. transport.

• #13   5. apr 2007 igen: ja vi har det bedre, men det er ik altid nemt at få tid job ved siden af skolen....
    Og i stedet for at sætte lånegrænser, hva så med at sætte SU op, eller trækprocenten ned - så tror jeg låntagningerne automatisk bliver trappet lige så stille ned....

Kommentér på:
Låneloft for studerende...

Annonce