682 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Kommune og bolig Kommune og bolig

Så har jeg været hos min nye sagsbehandler (som jeg har fået da jeg nu er på ressourceforløb) og vi snakkede så om hvilke problemer det er jeg har, og hvad Ressourceteamet snakkede om at der skulle ske nu.
Een af tingene er at jeg skal flytte ud hjemmefra. Så jeg har nu gået 2 måneder og ventet på en samtale med sagsbehandler så jeg kunne søge bolig. Min tidligere sagsbehandler snakkede om at lave et tillæg så jeg kunne søge hos kommunen, selvom jeg ikke opfylder de officielle "krav".
Men nu siger min nye sagsbehandler at jeg lige så godt kan glemme at søge, da de har rigtig mange hjemløse i kommunen og hun tror ikke jeg vil få en bolig.

Så nu skal jeg finde en anden måde at få bolig på.
Jeg har kigget på de private lejeboliger, og de er alt, alt for dyre i min kommune (Albertslund).
Men jeg tror ikke jeg vil skifte kommune, da de er rigtig dårlige til at overdrage sager til hinanden, og da jeg er meget afhængig af min familie, som alle bor i denne, eller nærliggende kommuner.

Jeg døjer med meget angst, bundet til at være væk fra mit "sikre" hjem og er meget sensitiv overfor andres følelser, lugte og larm. Jeg er pt hos distrikspsykiatrien hvor de (nu) tror at jeg har Asperger.(Hvilket min familie og jeg selv slet ikke er enige i)

Dele af min familie mener, at jeg "bare" må tage mig sammen og få et arbejde eller starte på uddannelse.

Er der andre der har erfaring med sagsbehandlere i deres egen kommune, eller nogen der måske har ideer til, hvordan jeg hurtigst muligt kan flytte alene?
Udeboende vil jeg få udbetalt ca. 5600kr om måneden, og må ikke arbejde ved siden af.

Jeg er rigtig rastløs, for der sker ikke rigtigt noget - Jeg laver ikke noget herhjemme, og jeg må indrømme at det er virkelig stressende smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kommune og bolig
  • #1   29. sep 2015 Asperger er mange ting. Jeg har to drenge med det, og det er som ild og vand. To dimentrale modsætninger.

• #2   29. sep 2015 Pyh det er da lidt af en omgang du er igennem Ida. Nu er det ikke den store indkomst du har, men når du søger bolig skal du huske at medregne evt. Boligstøtte hvilket du sikkert har ret til i din situation hvilket giver lidt ekstra. Har du overvejet at dele en bolig med nogen? Jeg ved der er et væld af hjemmesider til folk der gerne vil dele en lejlighed. Med hensyn til diagnosen asberger, så ville det måske være en ide at lade dig udrede. Min søn er autist, og der findes jo en masse grader af det, og absolut ikke at man ikke kan fungere. Skulle du få diagnosen er du også berretiget til en masse hjælp, blandt andet til at finde en lejlighed og hvad du ellers har brug for smiley angst er en meget typisk kormobid (når man har flere ting) lidelse sammen med asberger, og de kan forstærke hinanden og give dig flere problemer end nødvendigt. Jeg håber det hjalp dig lidt smiley

• #3   29. sep 2015 Skulle du have asberger er der også hjælp at hente i forhold til uddannelse og arbejde som tager hensyn til de omstændigheder der er. At være meget følsom omkring sine omgivelser hvad angår larm, lugt og så videre har min søn også, og jeg kan kun forestille mig at den støtte der tilbydes til folk med asberger/autisme er vandt til at skulle tage de hensyn smiley

• #4   29. sep 2015 Det vi læse læst om autisme og Asperger går meget på at man har sociale problemer - Inden for Asperger er der vist 3 kriterier, hvor man skal have to af dem for at blive diagnosticeret. Jeg skal til samtale med en overlæge D. 6 med min mor, da de gerne vil vide hvordan jeg var som lille, da det er noget man får tidligt i livet.

Jeg synes det er lidt forvirrende, for først da jeg kom til samtale sagde de "personlighedsforstyrrelse" og sendte mig videre til en psykolog. Psykologen sagde Asperger, og sendte mig videre til distrikspsykiatrien. Der sagde overlægen "Det er i hvert fald ikke Asperger, for dem har jeg haft flere af og du er slet ikke sådan" hvorefter de tænkte Borderline/Bipolar, men nu, efter 2 samtaler, er de gået tilbage til Asperger.

Jeg ville da gerne have en diagnose, så de kan gøre noget ;/ Det er over 6 måneder siden jeg startede med psykisk udredning

• #5   29. sep 2015 Alene økonomien, og det at du er lydfølsom, gør det sgu svært at finde en egnet bolig. smiley

Men du må da kunne blive skrevet op til en ungdomsbolig? Er det ikke noget, man selv kan gøre uden sagsbehandlerindblanding?

• #6   29. sep 2015 Ungbolig er kun til dem på uddannelse - det er lidt misvisende at de kalder det ungdomsboliger, da det i virkeligheden kun burde kaldes studieboliger smiley

• #7   29. sep 2015 Har du spurgt? Her er der ofte ledige ungdomsboliger, og de vil hellere leje dem ud til andre unge, end at de står tomme. smiley

• #8   29. sep 2015 Aha, det må være noget nyt, at ungdomsboliger kun er for studerende - eller kan det være at de studerende "bare" har førsteret ?( men eftersom der er mangel på studieboliger i og nær de store byer, så ryger enhver chance for dem, der ikke er under uddannelse jo. smiley )

Er det helt udelukket at du kan følge en uddannelse? Der er vist efterhånden en del uddannelser der kan tages on-line.
    Og er der en uddannelse du kunne tænke dig, hvis det ikke var for dine vanskeligheder?

• #9   29. sep 2015 Vedr. Asperger, så har vi netop haft en elev som havde det eneste problem - hvis man kan kalde det det, at han elskede at vaske tøj!!!
    Så han vaskede tøj for alle elever der var interesserede det skoleår smiley
    Han var populær og havde ingen vanskeligheder med at følge undervisningen, så ja, Aspergers er mange ting smiley
    Mht. til bolig, så er ungdomsbolig måske heller ikke lige noget når du er lydfølsom.
    Du kan helt sikkert få boligsikring. Jeg tror endda at du kan få det maksimale beløb når du ikke har mere.

• #10   29. sep 2015 Ja, et beløb som regeringen vil sætte ned, hvis de får deres vilje. smiley

• #11   29. sep 2015 Aaarrjj!!! Ikke også det! Nåeh ja, det er jo også nemt når vi lige fjerner fattigdomsgrænsen med et pennestrøg smiley
    Nå, undskyld, det var OT.

• #12   29. sep 2015 Ejjj, vil de skære i boligstøtten?! smiley Men ok, nogle steder må der jo skæres ned, eftersom der åbenbart SKAL være råd til millionvis af kroner i eftervederlag og fratrædelsesgodtgørelser, gyldne håndtryk, og hvad fanden det hedder, til diverse politikere og ministre. Og ha' det, dét skal de, om de så er kriminelle eller ej smiley >:( smiley

• #13   29. sep 2015 Ja det lyder til de gerne vil give dig en diagnose, men det er da vildt at de kaster dig sådan rundt smiley det må da virkelig stresse dig. Jeg ved man kan få tildelt en mentor gennem kommunen som kan hjælpe en med at finde rundt i alt det der, men jeg ved ikke om det kan tilbydes uden en diagnose. Personligt mener jeg at alle burde få tildelt en mentor til at håndtere kommunen, sygehusvæsnet m.m for en, for det er nærmest umuligt at vide hvem man skal have fat i. For mig at se må du bare kæmpe for at blive udredt, for først når du ved hvad det drejer sig om, kan du finde en bolig, job m.m der passer til dig. Hvis de er alt for langsomme, så ring til dem ofte og spørg hvor langt sagen er nået. Hvis man skal opnå noget skal man sørge for at man ikke bare ryger i bunken af sager, og så er det ok de synes man er lidt irriterende smiley

• #14   29. sep 2015 Faktisk har mange med Asbergers og høj intelligens angst, særligt dem som opdages sent og ikke har fået den hjælp de har brug for.
    Din sensitivitet med lyd og andre ting kan også være en del af en Asbergers, men tit bliver piger med Asbergers fejldiagnostiseret fordi de er piger og derfor er mere sociale end drenge med samme diagnose, og tit får de diagnoser inden for angst og borderline.
    Men får du diagnose, uanset hvilken, så se det som en hjælp til at forstå dig selv bedre, og at familien også får info så de bedre forstår dig, og ikke bare tror du kan tage dig sammen og så går alt godt.
    Min personlige erfaring er så fra mit barnebarn som er infantil autist, og normalt begavet, men hun er endnu ikke 5 år, i august kom hun i en special børnehave, og hold da op hvor er det godt for hende smiley

• #15   30. sep 2015 I min kommune lavede de kontrakterne for ungdomsboligerne om sidste år, da alt for mange blev boende efter deres studie var afsluttet - Det er også et ok område, men mange hunde XD

Jeg prøvede sidste år at starte på uddannelse på et universitet i KBH, men det gik rigtig dårligt.
    Oveni det psykiske så har jeg IBS - Irritabel Tyktarm, som jeg har fået efter jeg begyndte at spise store mængder ibuprofen hver gang jeg havde menstruation(600mg 3 gange dagligt i 12 dage). Dog har jeg kun menstruation hver 2 1/2 måned. Dette skyldes at jeg lider af Endometriose, som bliver holdt nede ved at man forkorter menstrustionsperioder og tager p-piller.
    OG (ja der er et og) så lider jeg også af Spiserørsbrok, som giver mig ekstreme smerter i brystkassen ca. 1 uge efter jeg har spist ibuprofen. Dette bliver holdt ned med mavesyre nedsættende som jeg spiser hver dag.

Men for at komme tilbage til uddannelse, så var jeg så uheldig at få blærebetændelse efter min 3 dag på studie, og en uge efter fik jeg menstruation -.- Jeg har det de kalder "dysmenoré" hvilket betyder at min menstruation er enormt smertefuld. Så endte jeg med næsten 3 uges fravær. Jeg kunne simpelthen ikke følge med, især da det mest var gruppearbejde.

---
    Faktisk, så har jeg haft en mentor i over 7 måneder tildelt af kommunen som hjalp mig med at gå ture, tage til fitness, ringe til folk for mig og snakke med mig om de ting der plager mig.
    Men her D. 31/08 der udløb min mentorordning. Det viser sig så at kommunen har droppet alle mentorer der var tilknyttet. Dette fik jeg at vide af min tidligere mentor, da jeg ringede til hende for at høre om hun havde hørt noget.
    Min gamle sagsbehandler var ikke til at komme i kontakt med, og min nye var på ferie.
    Da jeg så snakkede med min nye,så blev hun meget overrasket over, at jeg ikke længere havde mentor. Hun vidste ikke at de havde taget mentoren fra mig. Så hun har lovet at finde ud af hvorfor de har gjort det, da Ressourceteamet var meget opsat på at jeg skulle have mentor.

Jette,
    Jeg har meget høj intelligens, hvilket mine brødre også har.
    De kunne ikke klare folkeskolen og kom på privat skole, med en adgangs IQ på min. 120 point.
    Når man spørger dem, om de mener jeg er lige så intelligent som dem, så svarer de "ja. De var enormt glade for skolen, hvor de mødte andre drenge og piger med samme interesser og samme vanskeligheder.

Tinka,
    Jeg startede originalt på en uddannelse henvendt til IT, kreativitet, og vigtigst af alt Computerspil.
    Men nu tænker jeg, at jeg faktisk bare gerne vil lave noget.
    Jeg kan godt lide IT og at hjælpe andre - Så jeg har tænkt IT support XD eller Human Ressources.
    Jeg kan også rigtigt godt lide at være kreativ og elsker at tegne, skrive, finde på etc. Så jeg er også åben for noget med reklamer smiley Der er mange ting jeg godt kan lide ^^
    Vi har tjekket lidt med online-studie, men det kræver enorm selvdisciplin - noget jeg virkelig mangler i mine dårligere perioder - Der falder jeg virkelig ned i et sort hul og kan slet ikke overskue noget smiley

• #16   30. sep 2015 Ja ok, jeg kan godt forstå, det kan være et problem med selvdisciplin til on-line-studie. Tænkte bare at det kunne være en mulighed, så du ikke behøver være så meget ude blandt mange mennesker med den stress, angst og udmattelse det kan medføre. Men omvendt er det nok også godt at komme lidt 'ud i samfundet' i de doser man kan kapere.

Tror du forresten ikke, at hvis du flytter hjemmefra, og skal bo helt alene for første gang, at det så kan risikere at blive nedtur, hvis du ikke har gang i noget beskæftigelse/uddannelse?... Det behøver jo ikke være fuldtidsbeskæftigelse, men fx noget deltidspraktik indenfor et fag (fx IT) som du har interesse og talent for.

Håber du får en mentor igen, som forhåbentlig kan hjælpe med at støtte og afklare, hvordan du når videre med det ene og det andet.

• #18   30. sep 2015 Jeg har ikke lige læst alle kommentarer, men har faktisk lige stået i præcis samme situation som dig.
    Jeg boede i Rødovre Kommune, og havde endelig fundet en kommune og en sagsbehandler, der rent faktisk lyttede til mig! Så jeg fik en kontaktperson tilknyttet, fik tilbud om behandlingsforløb, og alt begyndte så småt at ordne sig. Så mistede jeg mit hjem (boede med min eks). Jeg kom efter mange tovtrækkerier på kommunens akutboligliste, men det var bare op af bakke. De havde simpelthen ikke boligerne. Så jeg måtte flytte op til min mor 100 km væk, og dermed gik mit behandlingstilbud jo i vasken.
    Jeg ville blive i Rødovre Kommune, da jeg var super glad for den støtte jeg fik. Min kontaktperson kom endda op og besøgte mig hos min mor. Han var lige så frustreret som jeg, og gjorde alt hvad han kunne for at skaffe mig bolig.
    Jeg endte med at bo hos min mor i 1 år. Hvilket bestemt ikke hjalp på min psykiske situation. Fremad gik det i hvert fald ikke.
    Jeg fandt selv den lejlighed, jeg nu har. Jeg er så heldig at kende nogen, der ejer to blokke med lejligheder her i Rødovre. Men ja de er dyre. Jeg er dog over 30, så får en del mere i KH. Derudover får jeg boligstøtte plus særlig boligtillæg fra kommunen.
    Men det er en hård kamp og meget op af bakke. Hvis ikke jeg havde haft min kontaktperson, var jeg aldrig nået så langt. Kommuner er SÅ tunge at danse med, men på den anden side så forstår jeg det jo også godt, når der er så mange derude, der udnytter loven på alle tænklige måder.
    Jeg kan ikke komme med et konkret bud på, hvad du skal gøre, andet end at kæmpe videre. For selvfølgelig findes der en løsning derude for dig også!

• #20   30. sep 2015 Ja, hvis det bare var så simpelt at søge pension Henrik. I stedet bliver man trukket gennem manegen igen og igen. smiley

• #21   30. sep 2015 # 19) Pension er irrelevant og helt urealistisk - og godt det samme, når her er tale om et ungt, intelligent menneske, der gerne vil lave noget.
    Jeg er sikker på, at Ida nok skal klare sig på trods af sine vanskeligheder. Der er brug for hendes talenter. Jeg kunne i hvert fald godt bruge en IT-kyndig med interesse for at hjælpe andre. Ville synes det var fedt, hvis man lejlighedsvis kunne hyre en "IT-pædagog" fra et"'IT-hjælpeteam" til rimelige penge.

• #22   30. sep 2015 Min kommentar var mere sådan generelt mht. pension. smiley

• #23   30. sep 2015 Ja, jeg er ikke så interesseret i førtidspension - for når man først er blevet "proppet" ned i den kasse, så mister man mange muligheder smiley

Ungdomsboligerne i mit område er totalt optagede - Min bror som også gerne vil flytte ud har søgt om een af dem. Men intet svar endnu.
    Desværre er det "højsæson" for unge der søger bolig.

Vi kender een som fik en ungdomsbolig af kommunen da han søgte hos dem og de ikke havde andet. Desværre skal man virkelig være i problemer hvis man skal søge.

Min sagsbehandler snakkede om noget Boligteam, som jeg måske kunne snakke med. Så jeg ringer lige og hører hvor langt hun er imorgen.
    Ellers må jeg jo søge hos kommunen selvom jeg ikke er hjemløs - Det kan jo være man kan komme på en venteliste alligevel

• #24   30. sep 2015 Har du overvejet et længerevarende højskoleophold?
    Det der er vigtigt for dig er at finde et sted med rummelighed. Så har du tag over hovedet så længe, lærer noget og får med stor sandsynlighed forståelse fra de andre elever.
    Det er bare vigtigt at du finder et sted med rummelighed smiley

• #25   30. sep 2015 Hmm, jeg tror jeg vil være for angst til at gøre det - jeg har tidligere forsøgt et ophold på en idrætsskole i blot en uge. Men det gik helt galt og min mor og far måtte drøne over for at hente mig. Det tog 1 time og 30 min. da det lå på Fyn.
    Jeg fik menstruation og så fik jeg simpelthen så ondt, så ondt.
    Og så kunne jeg heller ikke holde maden ud. Jeg kan ikke spise krydderi og spiser efter en diæt der hedder Low Fod-Map for at holde mavesmerter fra irritabel Tarm på det laveste

Kommentér på:
Kommune og bolig

Annonce