880 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hvepse Hvepse

Jeg har lige opdaget at jeg har fået hvepse enten på loftet eller et eller andet sted under udhænget under taget. Jeg kan ikke rigtig se andet end de forsvinder ind under trælamellerne endnu og har dermed ikke fundet noget indgangs hul. Jeg er ikke særlig bange for dem, de virker heller ikke ret aggressive når man bare står og kigger på dem. Jeg er da heller ikke vildt begejstret og mere bange for at kattene kommer i nærkontakt med dem. Desværre har de slået sig ned lige ved min teresse dør. Så nu er døren nød til at være lukket. Er der nogen der ved om om man skal eller kan fjerne dem selv når man bor til leje eller har erfaringer med hvordan man griber det an. Hvis det nu bare er et lille bo. Der var en inde forleden aften ret sent og det undrede mig de var aktive så sent. Vi har ingen vicevært men jeg prøver selvfølgelig at få fat i varme mesteren men det varer nok dage før der sker noget den vej nu hvor det bliver weekend. Jeg kan kun se en 7 - 12 stykker hele tiden men det er lidt svært at vide hvor mange der er når jeg ikke har fundet boet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvepse
  • #2   1. aug 2014 Når du bor til leje skal du ringe til ejendimskontoret og sige det til dem. De vil så kontakt en skadedyrsbekæmper eller give dig nummeret til en.

• #3   1. aug 2014 Jeg ringer også til varmemesteren eller boligkontoret. Det er ikke til at holde ud mere så tæt på. Jeg tror det er stor gedehams så jeg skal heller ikke nyde noget af at have sådan en flok efter mig.

• #4   2. aug 2014 Det er sikkert en grøn hveps, hvis den er stor og de skal bare væk!

• #6   2. aug 2014 Fruen, hvis man selv tager initiativ og bestiller en bekæmper, står man selv med regningen. Hvis boligforeningen skal betale skal de bestille, de har ofte en aftale med en bestemt person/firma også mht betalingen.

• #8   2. aug 2014 Man skal have lov til alt på forhånd i boliforeningen som N9nna skriver. Så jeg er nød til vente til mandag .
    Jeg fik så en efter lang varm cykle tur til Silvan og HN i går et net til døren.
    Jeg spurte så min far i går om de havde haft hvepse og han sagde at kunne jeg finde boet og det var ikke var større end et lille æble, så mente han jeg selv kunne ordne det . Det havde han gjort. Han fortalte så samtidig om at han engang ved en anden lejlighed havde fået en hveps op i et bukse ben og hans ben var hævet helt enormt efter en hel række stik. Og en anden gang var hans arm hævet helt op med en kæmpe bule. Så det var sådan lidt blandet info,der ikke gjorde mig helt tryg som skadedyrs bekæmper selv smiley
    Nu lister jeg op på loftet her i weekenden og finder jeg det ikke det bo og det er stort, så må en skadedyrs bekæmper tage sig af det. Om det så bliver gennem boligforeningen eller mig selv . Silke flygter ud med det samme selv om hun bare har ligget på sin puf og snorket når jeg henter fluesmækkeren, hvis der er hvepse jagt indenfor. Men det er da meget godt så bliver hun da ikke stukket.
    Jeg havde nok håbet der var nogen der måske havde prøvet at fjerne små boer selv og vidste om det var tilrådeligt at gå op og give det gift, hvis boet er ganske lille og kunne fortælle om man kunne klare det selv og hvordan men det er nok bedst med en fagmand.
    N9nna. de er helt gule og sort stribede og vel mellem 1 til 2 cm. men jeg synes de virker mere spinkle end dem jeg kalder hveps. Dem der altid kommer ved supermarket, når man spiser is. Det er ikke fordi de har stukket mig eller generet ret meget endnu. De kommer dog ind om natter og virker meget forstyrrede og kaster sig op i lamper.

• #10   2. aug 2014 Ok . tak for jeres hjælp. Nu ser jeg om jeg kan finde indgangen og går på loftet om lidt og kigger derop. Så må jeg se om det er noget jeg kan klare selv. men det er sikkert en god ide at vente til det er mørkt for de virker da knap så aktive om natten.

• #11   2. aug 2014 Når de ikke er større kan det nok gå. Det du skal gøre er at holde øje med når de flyver hjem om aftenen. Når der så er lidt ro på, skal du tømme en insektgift op i boet. Simpelthen stikke sprøjte fidusen helt hen til hullet og sprøjte i laaaaang tid.
    Jeg havde en grøn hveps til at bygge i mit skur, den var knapt 5 cm lang og der skulle heftige midler til (kiltin skadedyrsbekæmper klarede sagerne)

• #12   2. aug 2014 Det var sådan som min far sagde han havde gjort. Og jeg spurte ham nøje om han var blevet angrebet men han sagde han var bare gået hurtigt efter at have sprøjtet lang tid som du siger og var gået op næste dag og havde taget bo og larver ned. Og der var de døde. Så jeg skal bare finde boet eller indganshullet. Og det ville da være noget nemmere hvis jeg bare kunne gøre det selv. Jeg har sikret mig at det ikke er bier. For dem vil jeg ikke slå ihjel.
    Det var dog en en væmmelig stor hveps den grønne. Jeg anede ikke de eksisterede. Godt det ikke er sådan nogle.

• #13   2. aug 2014 Bier må vi heller ikke slå ihjel.
    Jeg vidste heller ikke at de eksisterede før der flyttede en ind i mit skur.
    God fornøjelse

• #14   2. aug 2014 Jeg er selv lidt pivet med sådanne hvepse, jeg skal ikke nyde noget med at forsøge mig med at klare det selv, så hellere betale fagfolk for det smiley

Hvis det er at din udlejer siger du elv skal kontakte en fagmand og sende regningen til dem, så kan jeg klart anbefale du kontakter myreekspressen, de klare alle former for skadedyr og til rimelige penge, de kører overalt i landet ( -Bornholm mener jeg): http://myrerexpressen.dk/

• #15   2. aug 2014 Ok tak for linket Heidi. Hvis det er et stort bo og udlejer ikke vil tage sig af det så kigger jeg ind til dem. Jeg vidste godt man ikke slog bier ihjel og mine humle bier er jeg faktisk glade for og har aldrig oplevet at hverken jeg selv eller kattene er blevet stukket. Kattene ignorerer dem så de må på en eller anden vide de skal holde sig fra dem.

• #16   3. aug 2014 Kiltin fjernede min hveps og vi har også brugt dem på arbejdet (vi havde et bo under taget med over 30 udgange!

• #17   3. aug 2014 Du godeste 30 indgange. Jeg havde faktisk tænk på det måske kunne være tilfældet for i går var der en inde igen som der plejer at være inden vi går i seng kl. 24. På trods af alle mine insektnet i døre og vinduer på den ene side. Min gamle kat synes vist det er noget underligt noget med de insektnet.
    De flyver altid op i lys og det er sådan jeg opdager de er kommet ind. Jeg er lidt i tvivl om hvad art det er og mener de er for små til at være gedehams nu. Det er svært at tage et billede af dem når de suser rundt. Men de er faktisk ikke så store .

profilbillede
  • #18   4. aug 2014 Jeg har engang fjernet et bo uden brug af gift.
    Jeg gjorde således:
    Ventede til det blev mørkt og udstyret med en ny skraldepose og en spartel
    - kravlede jeg op på stigen og trak posen tæt udenom boet, tog spartelsen og skrabene boet af hvor det sat fast og vupti, så røg det ned i posen, hvorefter jeg slog en stram knude på posen og så var det klaret smiley

• #20   4. aug 2014 Fruen

Ja, ved godt de kan være svære at komme til, men hvis det som i mit tilfælde var fæstnet på en måde så det var til at komme til, så kunne man måske bruge den metode :

I øvrigt en interessant oplysning om stikket, men jeg tror nu de fleste fjerner sig hurtig, når de er blevet stukket smiley

Kommentér på:
Hvepse

Annonce