Pænt goddag :-) {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er altså vant til, at man lige præsenterer sig, når man er ny. Så nu håber jeg, jeg har ramt det "rigtige" forum til det (Synes, der plejer at være en kategori til det - men det bruger I måske ikke?)
Nå, men jeg hedder Lene, er 30 år og fra Århus. Mor til to mennesker og så min skønling, Kiki, som havde fødselsdag i går og fyldte et helt år
Vi bor i lejlighed, så til sin store ærgrelse (hun har ellers været indekat altid), må man nøjes med at komme ud på altanen og med sele på. Kiki er en fantastisk, men ret speciel lille mis. Hun er ikke ret stor, trods hun bør være så-godt-som-udvokset - vejer omkring de 3 kg, huskat og kronisk urenlig. Kompromiset er blevet, at man holder sig til badekarret og bakkerne, og KUN bruger badekarret til tis.
Der ud over er hun utrolig umoden og killingeagtig i hovedet, og en meget forsigtig kat, når hun er bare lidt på udebane.
Hvad hun kræver af ekstra hensyn, gør hun dog grundigt godt for i både kæl, underholdningsværdi og generel opførsel. Hun holder fx vagt i vindueskarmen hver nat, når mor sover, hun står altid klar til en velkomst, når jeg kommer hjem, hun flintrer gerne rundt som en anden lømmel-alder-killing, og hun passer godt på mor ved at sige til, når hun synes, det er min sengetid, slikke mig, hvis jeg er syg, vække mig hver morgen lidt før vækkeuret ringer osv.
Hun trænger dog til en ven, men som I nok kan læse jer til, er det sin sag at finde den rette makker. Ud over at passe til Kiki, skal den også fungere med min datter på 3 år og min følelsesmæssigt underudviklede søn på 8. Begge er helt vilde med Kiki og især min datter er endnu ikke gammel nok til at kunne forstå, hvorfor den ene kat godt vil snakke, men den anden bliver sur - så det SKAL også være en børnevenlig kat.
Først og fremmest regner jeg med, at siden her er en hygge-snakke-side til erfaringsudveksling, men hvis nu du sidder og synes, din lille kat/killing ville passe perfekt hos os, og gerne vil af med den, så sig gerne til. Økonomien er ikke fantastisk (dog ok), men den rette kat er vigtigere end pris, og så må jeg spare sammen.
Det var vist roman nok om os i første omgang.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Du har da kurven fuld og nok at gøre, og jeg kan godt forstå du leder efter den rigtige kat til jer alle, og der er mange hensyn at tage, normalt er det jo nemmest med en killing, men med dine børn, ville en voksen som er vandt til børn, nok være en fordel, ok det kræver måske mere indkøring, men en voksen er ikke så fysisk sart og kan bedre sige fra, og så er det selvfølgelig vigtigt med steder hvor kat/ kattene kan komme op og væk fra børnene, så får du de roligste katte.
Jeg kan ikke lige komme i tanke om mere nu, jeg har 3 kastrerede drenge, og 3 dejlige børnebørn på 2-4 år, og de ved hvor kattene er fredede, og ikke må forstyrres de har jo ro til hverdag, men nu og da kommer der børne invasion
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 8 Emner: 1 Svar: 170
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Velkommen til KG til dig og din dejlige kat.
Håber du vil få nogle gode timer herinde sammen med os andre.
nov 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 240
Jeg hedder Kristina; jeg er 26 år, og bor med min dejlige kæreste i et hus vi har lejet. Vi har et reg katteopdræt med abysinnier og Hellig Birma Jeg blev i 2007 student (sproglig/musik), 2008 (januar) fik jeg min hg student hus og i 2010 blev jeg uddannet i TDC Butik. Jeg har i 6 år arbejdet i Jesperhus (legeland/dukketeater/figur). Desværre er jeg ikke "arbejdsegnet" lige pt.
Vores hus indeholder lige pt. 2 aby piger, 1 Kurilean Bobtail dreng, 1 Birma dreng og to Birma piger
apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Felis: Det var MEGET bevidst, jeg skrev, at min datter er for lille til at forstå, hvis katten ANGRIBER. Går den væk, har de allerede lært af Kiki, at det betyder, de skal lade den være. En kat, der bliver aggressiv i første omgang, før den forsøger at finde et egnet sted, mener jeg ikke hører hjemme med små børn. Hverken for børnenes eller kattens skyld.
At Kiki mangler en ven, er noget jeg konkluderer, fordi hun 1-2 gange (mindst) hver nat vækker mig tydeligvis af kedsomhed - forståeligt, men surt for både hende og mig. Desuden er hun en utrolig social kat, vil gerne andre katte, og er vokset op som indekat med 4-5 andre katte.
Af hensyn til hendes umodne og killingede natur, samt hendes usikkerhed tør jeg helt ærligt ikke risikere at sætte hende sammen med en voksen kat. En voksen kat på et nyt territorie vil næsten helt sikkert skræmme livet af hende (vi taler om en kat, der bliver bange, når gråspurvene pipper, hvis hun er ude i selen... Hun kan sætte verdensrekord i bak-gang), så derfor er det nok nødt til at være en killing fra et hjem med børn.
Og Felis, sidst men ikke mindst: Jeg sætter stor pris på dit indlæg - det er helt tydeligt, at du er blevet bekymret, fordi jeg enkelte steder ikke udtrykte mig helt krystalklart, og du skal såmænd have stor TAK for det. Det er guld værd med folk, der kan minde én om, når man af og til ikke ser kattens interesse frem for sin egen. Og jo, det sker for alle... For eksempel er jeg ikke skide legesyg, når jeg har feber... Men det kan katten jo ikke gøre for - vel?
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Og Felis pakker intet ind he
syntes i starten at de var for hårde nogle af Felis udsagn
Men har klart ændret mening og synes faktisk det er befriende at råd og kommentar
Bliver leveret uden omsvøb
nov 2007
Følger: 17 Følgere: 14 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 240
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg håber at du vil finde dig til rette her på KG, vi er mange katteelskere og vil bestemt altid først og fremmest kattene det bedste..
Jeg syntes bestemt du skal læse denne tråd, inden du begynder at geberde dig rundt i forum, så du har en ide om hvordan tingene fungere her på KG, så sparer du dig selv for en del skuffelser og misforståelser
http://www.kattegalleri.dk/forum/off-topic/103539-en_god_start___
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg vil såmænd ikke præsentere mig så meget, for det kan du tjekke på min profil, men jeg håber at du bliver glad for at være herinde, selvom bølgerne indimellem går højt
Du har godtnok hænderne fulde og jeg er jo den type der mener, at det er godt at have 2 katte når det er indekatte.
Men der er jo forske på katte og ikke alle hilser en roommate velkommen.
Du skal lære den bette, at det skal trække sig hvis katten er ved at blive aggressiv - det er ikke kattens skyld, men den har som jeg kan se ud af det du skriver et skrøbeligt sind, så den er måske ikke så meget til små børn - men de vokser jo
Jeg plejer at anbefale internatkatte - fordi jeg selv kun har haft katte der er reddet fra lidt af hvert, men i dit tilfælde, skal du vist tænke i racekatte-baner, for der er der avlet så rent (gå efter en registreret opdrætter), så sindet også kan beskrives - det kan man jo ikke forudsige på en huskat - mine er vidt forskellige. men elsker hinanden;).
Men det er en sag du helt selv skal afgøre
VELKOMMEN - og godnat:)
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 76 Svar: 919
Jeg har selv ''lige'' fået 4 ekstra pelset ben herhjemme ved navn Molly, ved siden af den dejlige kat Mille som jeg havde i forvejen.
Og jeg kan klart mærke positiv forandring på Mille, som sommetider førhen sukkede lidt, og gav udtryk for at der manglede lidt ekstra selskab i hytten.
Da vi så fik Molly, skulle Mille selvfølgelig se hende an, men som tiden gik blev de gode legekammerater. (Der er dog stadig en smule dominans fra Mille's side af. Hvis Molly gør noget hun ikke må, så giver Mille en hjælpende hånd, og så giver hun ellers Molly en i måsen med poten, som en lærestreg. )
Det er dog ikke ALLE katte der bare klinger super godt - langt fra.
Derfor ville det mest ''sikre'' være at finde en opdrætter som Marianne skriver.
Dernæst vil jeg lige tilføje - når nu du søger en kat mere - at søge lidt rundt i forummet, og se hvad anbefalinger og erfaringer herinde siger, med henblik på alder, køn, sammensætning etc.
Håber du bliver glad for at være herinde - der bliver tit bragt hyggelig emner på banen, men samtidigt lærer de fleste af os stadig noget nyt hver dag herinde.
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg har selv haft en kat der vækkede mig om natten som jeg til at starte med troede var kedsomhed. Derfor vil jeg lige skrive min erfaring det kan jo være at nogle af de ting jeg skriver kan udelukkes.
Jeg har altid haft 2 katte og kunne jo ikke forstå at han ikke bare legede med sin bror i stedet for at hoppe rundt på mig XD
Langsomt vil jeg udelukket forskellige kriterier.
1. Det viste sig at han altid var sulten, jeg blev slet slet ikke mæt af det tørkost og vådfoder han fik selvom han desværre tog mere og mere på så jeg efter dyrlægens ordre måtte rationere hans kost. Hvilket jo ikke hjalp på hans sult... Så han fik altid et sidste natte måltid inden vi gik i seng.
2. Han frøs. Den anden kat søger op isengen og ind under min dyne når han fryse men min lille aktive dyrebarn vil ikke op i sengen så han hopper rundt og miauver indtil vi står op og fodere ham. Jeg opdagede at han nemt fryse da jeg boede i et gammelt og dårligt opvarmet hus, der var ingen central varme. Derfor havde vi en flytbar olieradiator til stikkontakterne. jeg bemærkede så at hvis den var tændt så blev vi ikke vækket om natten for min dreng lå snude om snude med radiatoren og ville i hvert fald ikke flytte sig.
Men selv i den nye lejlighed jeg har nu hvor der er god varme så fryser han nogle gange. nu om dage vurdere vi altid lige til aften(specielt her hendover vinteren) om der er meget koldt, hvis det er koldt så laver vi en varmedunk og ligge i hans kurv.
Jeg har for lidt over 2 måneder skiftet til rå fodring, altså jeg fodre med råt kød, knogler og brusk. Siden da er min kat begyndt at slappe utroligt meget af. Førhen ville han hoppe rundt hele dagen, smide ting på gulvet og tigge om mad(som jo blev afmål pr dyrlæges ordre) Nu er han en flot og slank kat på lige under 5kg(førhen var han oppe nær 6kg! men var på 5,6kg da rå-fodringen startede) der glad ligge sig i mit skød og spinder. Han bliver dejlig mæt og tilfreds på sin rå kost.
Hvis du kan udelukke de 2 ting, sult og frysning og er 100% sikker på at Kiki mangler nogle at lege med så vil jeg ønske jer begge held og lykke med at finde den rette misser
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 139
tænker om det har været i jeres overvejelser om den kroniske urenlighed kan skyldes at nogen katte kræver 2 bakker - en til at gøre det ene i og en til det andet? (:
jeg bor sammen med min kæreste og vores to kasterede hankatte i en lejlighed. vores katte har begge haft rigtig stor glæde af at være 2 ihvertfald, da vi jo begge har skole/arbejde så er de alene mange timer, og at de har hinanden har gjort at vi ihvertfald ikke bliver vækket så meget mere, men også at de ikke går rundt og miaver når vi laver mad og ikke lige leger med dem.
apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Lige den med bakken først: Hun HAR skam to bakker. Det har hjulpet, men ikke elimineret problemet.
Så den med sult/fryse: Sulten er hun ikke, når hun vækker mig, går hun gerne tur på min mave, men vil ikke kæles - begynder jeg at tage kontakt, smutter hun ned af sengen, går ud og snuser til tørfoderet, spiser intet eller meget lidt, går ud og roder i den rene bakke, kommer ind og går endnu en tur på min mave, snuser til sit vand, går ind i stuen og leger, kommer tilbage - det er tydeligt, at hun vil lege, og gerne med nogen.
Fryse gør hun heller ikke, hun bor allerede i min seng om natten (hvis hun ikke ligger på vagt i vinduet), og tilbyder jeg hende plads under dynen, takker hun sjældent ja. Og igen, hun går fra sted til sted og kan ikke rigtig "finde på", hvad hun skal lave - forståeligt, når man er en glad og aktiv ung mis, og kl. er 4 om morgenen (eller 2 om natten) - men ikke særligt hensigtsmæssigt for MIN døgnrytme...
Råfodring vil jeg da til gengæld overveje... Om ikke andet så som aktivering. Kiki er en fin slank kat med blank pels, så jeg vurderer ikke, hun mangler noget fodermæssigt, men det kan aldrig skade en kat at få lov at gå til sit foder i lidt mere... "vild" stand end det, der kan købes i butikkerne.
Pænt goddag :-)