19. feb 2008 Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
Til jer med kroniske smerter? {{forumTopicSubject}}
Hej kære HG'er!
Jeg håber, I alle har en super dejlig lørdag aften
Jeg har i flere år døjet med seneskedehindebetændelse. Det har i nogle perioder været værre end andre, men er med tiden blevet værre og værre.
Min idé til, hvordan det er opstået er, at det er en overbelastning - selvfølgelig - efter jeg var syg med kyssesyge, da jeg var 17. Jeg mistede alle mine kræfter i løbet af meget kort tid, og havde derefter rigtig svært ved at acceptere, at jeg altså ikke havde de samme kræfter som før. Der har været en hel del 2 skridt frem og 3 tilbage, dog med få og meget langsomme fremskridt, men de var der.
Efter ca 3 år lærte jeg endelig at acceptere tingene, som de nu engang var og så tage den derfra.
Jeg havde 1½ år efter min sygdom et arbejde på en gård, som jeg elskede, men det var alt, alt for hårdt for mig. Jeg skulle bl.a. malke for på køerne, hvilket indebar at min højre hånd blev overbelastet voldsomt meget.
Her i oktober måned vågende jeg så op en morgen med en seneknude, som ikke er gået væk af sig selv. Den gør så, at når jeg belaster mit håndled, så gør det ondt i musklerne på selve håndryggen. Min tidligere læge sagde nej til spørgsmålet om at få fat i en skinde, fordi det åbenbart ikke ville hjælpe.
Jeg var ved min nye læge sagde så, at en operation ville være en mulighed for at slippe med smerterne, så det vil jeg få gjort, når jeg har en periode på 3 uger, hvor jeg ikke er tvunget til at skulle bruge min højre hånd, eksempelvis i sommerferien.
I torsdags købte jeg så en skinde, og det er rigtig rart at have den på, men den kan jeg jo ikke bruge ved den mindste brug af vand...
Jeg kan jo dårligt bruge min hånd til at lave mad eller gøre rent eller noget som helst. Bare det at jeg sidder her og skriver og holder min hånd løftet i lidt længere tid, kan jeg mærke, at det skal jeg snart stoppe med....
Mit spørgsmål til jer med kroniske smerter er, hvad i alverden gør I, for at få jeres hverdag til at fungere????
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Et par gange fik jeg kortison-indsprøjtninger, men de hjalp desværre kun meget kortvarigt. Tænker at det måske kan virke bedre for andre - i kombination med at holde hånden i ro - hvilket jeg ikke var så god til dengang).
Blev indstillet til operation, men turde simpelthen ikke, da det kom til stykket. Og de 6 uger med hånd helt i ro (det var det dengang) efter operationen, kunne jeg slet ikke overskue at komme igennem, da jeg boede alene.
Så jeg valgte at se tiden an og give hånden ro, og stoppede med de aktiviteter, der belastede mest. Det var SÅ træls! Men det hjalp da, og knuden svandt af sig selv .... efter meeeeeget laaaang tids passen på - også længere tid, end rimeligt.
Men Charlotte, når nu du har besluttet dig for operation, kan du så ikke få orlov fra uddannelsen?
Og god bedring.
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
Men vil sige at jeg brugte skinne og det hjalp og så gjorde jeg det at jeg havde en tennisbold jeg trykkede på, du ved sådan griber om og sidder og trykker med fingrene omkring den. da det var det råd min llæge gav mig for at styrke håndleddet op efter operation.
faktisk inden de begyndte med operation da fik jeg den punkteret ved lægen, måske du kunne prøve at spørge efter det først? det er under lokal bedøvelse og ved lægen selv så det er ikke noget der gør ondt eller tager ret lang tid og så har du den væk, men så skal du nok være mere standhaftig end mig med genoptræningen (jeg var 14 og ja tænkte at nu var den jo væk så den bold blevv måske brugt 3 gange ) jeg vil sige jeg har stadig problemer hvis jeg skal sidde og skrive i hånden i meget lang tid så kan jeg mærke mit håndled eller hvis jeg skal bære tunge ting (er uddannet kok) men når det er tunge ting så bruger jeg en skinne
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg er opereret for en tumor i hovedet, og det kan give smerter ja næsten alle vejne, hoved, nakke, skuldrene, og højre side generelt, men livet skal leves, jeg har jo fået en ekstra omgang her
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg er på det stadie hvor jeg kæmper med humør, kæmper med accept - har fået at vide at det måske er ét af de varige mén det giver - kroniske smerter, men det er mega-svært at give slip og hvor bliver man TRÆT!
Jeg har fundet ud af at det kan hjælpe at spille lidt. Det kan abstrahere, men jeg har stadig svært ved at acceptere at jeg bare ikke kan det som jeg kunne før ulykken. Jeg er desperat, men forsøger at forklare mig selv at det ikke kan nytte noget, livet har taget en drejning og forhåbentligt genvinder jeg det meste af min funktionsevne og får færre smerter med tiden.
Jeg er endnu ikke kommet så langt i forløbet som Susan, men jeg ved godt at det har en del med erkendelse at gøre.
Jeg SKAL bare leve med det, jeg er NØDT TIL at have det med mig overalt.
Men jeg vil ikke knækkes koste hvad det koste vil!
Det handler nemlig også om en portion stædighed og galgenhumor for at få det hele til at hænge sammen.
maj 2012
maj 2012
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Og netop Jette smerter gør en træt, meget træt..
Jep bed om hjælp.
Når du endelig en dag ikke har ondt, så nyd det i stedet for, at belaste..
Jeg har gået på en smerteklink, men de kan ikke hjælpe mig, da jeg har accepteret, og ved at jeg skal lade være med at gøre alt det jeg normalt ikke kan, plus at jeg skal ikke gøre noget jeg ved jeg får ondt af, når min medicin dulmer af..
Det gør mig ondt at der er så mange der lever i et smerte helved..
Jeg håber at i alle har nogen der hjælper jer, plus forstår..
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
En firehjuls trække drønende mig ned..
Men griner lidt af det, da jeg var den stærkeste.. jeg overlevede..
maj 2012
aug 2010
I dag har været en god dag, men jeg kan slet ikke overskue det som jeg kunne før. Det irriterer mig grænseløst.
Men jeg har nydt dagen, gået en (hundekold) tur og lavet nogle småting herhjemme.
Du har så ganske ret Jette - leve livet og få det bedste ud af det.
Derfor har jeg også undersøgt om der var en koncerttur til Horsens til James Last her til maj - meeenn 1995 kr. det er godtnok dyrt.
Ha en god aften alle derude.
jan 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 172
Det har taget mange år at acceptere at sådan er det bare og det piner mig stadig at jeg ikke kan holde så rent, som jeg gerne ville, gå så lange ture, som jeg gerne ville, gøre alle de ting, jeg gerne ville.
Jeg har slidgigt i ryggen, smerter i knæ, hofter, skuldre og håndled og har netop været til scanning for at se om det kan operere håndleddet for en knude.
Jeg er slet ikke gammel nok til at være så "svag" og nej, jeg har stadig ikke accepteret at jeg ikke kan drøne rundt som de fleste andre. Det kommer nok en dag. Men jeg prøver at se det positive i de ting jeg kan og nyde mit rene hjem de par døgn det så koster mig på sofaen bagefter.
aug 2010
Jeg forsøger at passe mit fleksjob, men det kræver en del koffein;)
Dermed får jeg andet at tænke på og der skal jo også klares noget herhjemme - uanset om det gør ondt eller ej;)
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Jeg begyndte at aflaste mine hænder, ved at undgå at lave de bevægelser der førte til smerte. Det var bla det at vride klude. Derudover begyndte jeg at spise omega/ fiskeoliekapsler, og det hjalp faktisk rigtig meget....
aug 2010
Jeg KUNNE ikke forstå hvorfor min astma pludselig gik helt amok. Jeg tog massevis af ekstra medicin og var endda ved at overveje vagtlægen sent i går aftes.
Idag var jeg så nysgerrig og bingo "forværring af astma i den første tid efter start med behandling".
Jeg troede at jeg havde tjek på alt, men det havde jeg ikke:(
Nå, men nu er jeg på vej i seng for i dag har det smertestillende sgu ikke virket godt nok, så min arm orker ikke mere for idag;)
maj 2012
aug 2010
maj 2012
Til jer med kroniske smerter?