{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.265 visninger | Oprettet:

Det skal du ikke kalde dit barn {{forumTopicSubject}}

<b>… hvis det ikke skal hedde det samme som klassekammeraterne.

</b>Der er stor sandsynlighed for at møde børn med navnene Freja og Lucas i vuggestuen. De var nemlig det mest populære pige – og drengenavn i 1. halvår af 2009, viser tal fra Danmarks Statistik.

Og Lucas har faktisk ejet 1. pladsen siden 2004, hvor det vippede Frederik af pinden.

På listen finder man også navne som Emma, Ida, William og Oliver. Og ifølge navneforsker på Københavns Universitet, Birgit Eggert, er Freja og Lucas meget sigende for tendenserne blandt de hyppigst brugte navne blandt piger og drenge.

<b>Kort er godt

</b>- Freja er relativt kort og ender på en vokal, og det er gennemgående for langt de fleste pigenavne på listen. Lydmæssigt er de mere feminine end drengenavnene, siger hun.

For det modsatte er nemlig tilfældet for drengenavnene. Her ender kun tre på en vokal. Resten på konsonant. Og det siger noget om andre tendenser i samfundet, mener Birgit Eggert.

- Piger og drenge har i dag lov til at være piger og drenge. Så der er små prinsesser og superhelte i børnehaverne. Det var der altså ikke, da jeg var barn i 70’erne, siger hun.

<b>Navnemode skifter sjældent

</b>Selv om Lucas har holdt skansen i seks år, er det første gang, at Freja når toppen. Men navnet har været en kandidat i flere år og ligget et par pladser længere ned af listen. Faktisk skifter navnemode ikke særlig hurtigt, fortæller Birgit Eggert.

- Der er et par få navne, der skifter plads, men det skifter ikke voldsomt inden for en ti-årig periode. Vi ser faktisk, at når et navn kommer op på 1. Pladsen - som Freja nu er kommet - så vil det garanteret være nede på 2. eller 3. Pladsen næste år, fordi folk fravælger nummer et. Så populært et navn, vil de alligevel ikke have.

<b>De mest populære pigenavne:
</b>Freja
Emma
Ida
Lærke
Caroline
Anna
Laura
Sofie
Isabella
Sarah

<b>De mest populære drengenavne:
</b>Lucas
Mikkel
Emil
William
Oliver
Magnus
Victor
Noah
Frederik
Mathias

<b>Hvad hedder dine børn? Eller hvad vil du gerne at dine børn skal hedde? Er der navne i ved i ALDRIG ville kalde jeres børn?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det skal du ikke kalde dit barn
  • #1   15. jan 2010 Mine hedder : Martin, Maiken Fanny og Marika Sara.

• #2   15. jan 2010 Det er pæne navne - pigernes er lidt specielle smiley Hvorfor har du valgt mellemnavne til dine døtre og ikke din søn? Bare af nysgerrighed smiley

• #3   15. jan 2010 Mine skal hedde ..

Drenge navne :
    Aidan,
    Mathias,
    Marcus..

Pige navne:

Stella,
    Sophie,
    Freja,

det er de navne jeg har at vælge imellem, hihi smiley

Og så (VID) til mellem navn, og Sloth til efternavn smiley

• #4   15. jan 2010 Mine børn skal hedde Ian og Emily.. (:

• #5   15. jan 2010 Mine hedder Dennis og Mike smiley

• #6   15. jan 2010 mine skal hedde:

pigenavne: Sophie, Isabell, Josephine

drengenavne: Valentine, Patrick

Det er de navne vi begge er enige om er rigtig flotte smiley

• #7   15. jan 2010 Det er faktisk den tyrkiske måde at skrive Dennis på, altså med z. Normalt er det så bare med et n - Deniz smiley

Min bettebror hedder Dennis - synes det er godt navn smiley
    Kan også godt lide Valentine, som Nini nævner.

Jeg er nok mere til de gamle danske navne....jeg bryder mig ikke om popsmarte navne og vil hellere opkalde min børn noget fordi at det så er internationalt. Mine børn skal have danske navne smiley

• #8   15. jan 2010 Mine hedder Nicolaj og Michael smiley

• #9   15. jan 2010 Nå okay - troede også at det var okay med to n´er i - men der er nu mange regler på det område smiley

• #10   15. jan 2010 Mine Børn hedder Sarah og Tasha.

Sarah var et navn vi begge havde ønsket os vores datter kom til at hedde, selv før vi mødte hinanden.
    Vi valgte det hed H til sidst da det skiller sig lidt ud på den måde, og efter min mening ser pænere ud.. smiley

Tasha valgte jeg, sad og kigge på baby navne, og syntes at natasha var rigtig kønt, men syntes samtidig at det var meget almindeligt og meget brugt.
    Så valget faldte på Tasha smiley

Syntes selv det er nogle rigtig gode valg.. smiley Hehe..

• #11   15. jan 2010 Mine børn skal have internationale navne, for jeg regner med at flytte til Californien når jeg engang er færdig med min uddannelse, og så er det ikke praktisk at have et barn der hedder noget der slet ikke kan siges på engelsk smiley

• #12   15. jan 2010 Min datter hedder Mathilde Amira og en eventuelt kommende søster kan f.eks. hedde, Dagmar, Karen, Agnes eller et andet gammelt dansk navn med et mellemnavn og så hedder mine børn selvsagt samme efternavn som mig (Als Poulsen)

En eventuel bror kunne hedde Fabian, Bastian eller Sylvester.

Dog må jeg sige at jeg ikke kan give et barn navn før jeg har mærket det, oplevet det. Det behøver ikke være født før jeg kna få idéer, men jeg ligger mig ikke fast på et navn før jeg ser barnet.
    Navnet skal passe til barnet ikke til søskende og anden familie.

• #13   15. jan 2010 Min bonusdatter hedder Nathalie, som sjovt nok er af latinsk afstamning, og betyder jesus fødsel/fødselsdag, så det er det mest perfekte navn til hende da hun har fødselsdag den 24 december smiley
    Noget vi først næsten lige har fundet ud af, så ret pussigt. smiley

• #14   15. jan 2010 Vores datter hedder Mie, det valgte min mand. Hvis jeg skulle have flere ville jeg vælge Ea og drengenavne ville jeg vælge Noah eller Emil eller Mikkel ( det hed min Oldefar) eller Kristian, for mig er det vigtigt at det er navne der kan udtales og noget der er til at stave til (for barnet selv altså)

• #15   15. jan 2010 Jeanette; Martin har et famile mellemnavn; Bonderup, derfor var hans navn langt nok:)

• #16   15. jan 2010 Hm.. Jeg kan rigtig godt li Philip og Fia (:
    Men som Trine siger, føler jeg ikke rigtigt at man kan beslutte sig om et navn før man har barnet i favnen (; .. Har dog ikke prøvet det, men kan vist godt li tanken

• Mia B
    Mia B Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 31
    #17   15. jan 2010 Vores datter hedder Asta. og når vi for nogen flere, er vi rigtig glade for navnet Rosa & Oscar

• #19   15. jan 2010 Mine børn hedder Dennis, Pia, Henriette og Henrik. Mine børnebørn hedder Nana og Silja.

• #20   16. jan 2010 Min søn hedder Michel (han er snart 13 år) og vi anede ikke dengang at Michelle ville blive et populært pigenavn. Men han har nu håndteret det fint og siger bare at han hedder Michael på fransk og at pigenavnet er dnnet udfra drengenavnet. Go' knægt smiley

Hvis vi fik en pige skulle hun have heddet Megan.

Navne jeg ikke ville kalde mit barn: Bl.a. alle dem på top10 listen og en hel masse andre....

• #21   17. jan 2010 Mine (store) unger hedder Tina Marie, Sanni, Kim og David.

Har lige fået at vide, jeg skal være mormor (den ældste pige Tina) til august :o)
    Så er spændt på hvad barnet skal hedde! De bor i Sverige.

• #22   17. jan 2010 Gitte ;: tillykke med det kommende barnebarn smiley

-altid dejligt med familie forøgelse smiley

• #24   18. jan 2010 Jeg har et pigenavn som jeg altid har ville have min datter skulle hedde, men det er jo svært når man ikke har fået et barn endnu - men håber da det passer til hende, hvis vi engang får en pige :o)

Jeg synes også at drengenavnene er sværere end pigenavnene - men jeg kan godt lide drengenavne som, Valdemar, Gustav, Tristan og Mikkel. Tristan er så ikke et gammelt dansk navn, men får heller aldrig en dreng der kommer til at hedde det, for min kæreste kan ikke fordrage det hehe

Af pigenavne jeg kan lide foruden det jeg gerne vil kalde min datter:

Emma ( fra min oldemor)
    Elvira
    Amine
    Anna
    Amaryllis
    Astrid

Det er lige dem jeg kan komme på - men synes der er mange flotte pigenavne :o)

Kommentér på:
Det skal du ikke kalde dit barn

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce