Derfor gik brusen af Jolly Cola {{forumTopicSubject}}
<b>Jolly-Cola boblede frem for 50 år siden - i dag har det danske mærke kun en sjat i markedsandel. Det er der en grund til.
</b>Jolly-Cola. Alene navnet skaber nostalgiske associationer til den brune driks særprægede smag - og sikkert også barndoms- og ungdomsminder for mange.
Men selvom den brune læskedrik fylder 50 år i år, ser det ikke ud til, at der er meget at fejre. Jolly-Colaen er nemlig langt fra så populær, som den var engang.
<b>Dansk Coladrik A/S
</b>Det hele begynder med, at Jolly-Colaen bliver lanceret med idealet om at udkonkurrere Coca-Colaen på det danske marked. I 1959 går 18 danske bryggerier sammen og danner Dansk Coladrik A/S, der skal producere og markedsføre en dansk landsdækkende cola.
Et fintmasket distributionsnet gør, at de fleste colaer, der bliver drukket, er danske. Faktisk udgør Jolly-Colaens del af markedet i 1960'erne omkring 60 pct. En af årsagerne til Jolly-Colaens succes er, at man efterligner Coca-Cola hvad angår forretningsmodel og markedsføringsform.
<b>Danmark bliver amerikaniseret
</b>Men i 1980'erne vinder den amerikanske kultur for alvor frem i Danmark. Pludselig er det in at gå i Levi's Jeans og mere moderne at drikke Coca-Cola end Jolly-Cola.
I takt med at Coca-Colas popularitet vokser voldsomt, gør Jolly-Cola flere forsøg på at fastholde danskerne i at købe deres produkt. Flere husker sikkert reklamen fra 1993, hvor Tina Kjær på sin computer modtager beskeder med seksuelle undertoner fra en mandlig kollega.
"Jeg har noget under bordet, du ikke kan modstå. Den er 27,8 centimeter lang," lyder teksten, og kollegaen trækker en Jolly-Cola frem fra skirvebordsskuffen, mens han smiler kækt.
Og i dag ser situationen for Jolly-Cola noget anderledes ud, end den gjorde i de glade 60'ere og 70'ere.
<b>Det er meningen, at vi skal blive sentimentale og rørte, fordi det er 50-året for Jolly Cola, og at den er en del af den danske kulturarv. Det er noget sentimentalt sludder. Det er et kopiprodukt, og har altid været det. Det er dødt. Hvil i fred!
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 9 Emner: 3 Svar: 64
må erkende jeg ikke lige er til jolly og har aldrig været det... kunne ikke lide cola som barn, ja og nu er det ikke just jolly der drikkes
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
det er en af mine små fornøjelser med mit cola light
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Svar: 71
Men jeg rører heller ingen produkter med kunstige sødemidler i....
Kan slet ikke tåle dem! Får migræne af dem!
Jeg ved, at hvis en ammende mor drikker feks Fun saftevand eller sodavand med kunstige sødemidler i, kan de få et meget grædende barn! Børnene får simpelthen hovedpine af stofferne som går i mælken!!
Det er LANGT mere usundt end alm sukker!!
Så hellere drikke lidt mindre sodavand/saft og nyde det mere :o)
og drik mere vand :o)
okt 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Katte: 3 Emner: 16 Svar: 110
Men deres mor er til coca cola
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 7 Emner: 29 Svar: 365
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 6 Svar: 15
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Men deres reklamer, flasker osv husker jeg med nostalgiske minder
nov 2008
Følger: 82 Følgere: 90 Katte: 3 Emner: 1.619 Svar: 5.088
Jeg kan også smage tydelig forskel på cola i glasflaske og cola i plastikflaske - vil også helst have det i glas.
Jolly Cola har aldrig sagt mig noget - det er ganske enkelt alt for sødt og smager ikke speceilt godt. Synes det er en dårlig efterligning af Coca Cola.
Derfor gik brusen af Jolly Cola
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside