1.587 visninger
|
Oprettet:
Hvordan er det nu lige med choko,lilla {{forumTopicSubject}}
I vores faste liste med gener har vi udeladt koderne for chokolade, lilla, kanel og ... hvad den nu hedder...fortyndet kanel
Hvordan er det de nedarves?
Skal begge VÆRE chokolade (dobbeltgen for choko) eller kan en bære det uden det kan ses og dermed lave choko-killinger ½delen af gangene, statistisk???
Altså ligesom med fortynding til blå/creme?
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 10 Emner: 5 Svar: 43
Og det brune er båret i flere generationer, ingen af forældrene til den blå viste chokolade heller.
jeg benytter jævnligt denne side hvis der er noget jeg er i tvivl om:
(link fjernet)
Hvis du klikker på linkene ude til højre dukker der under "solid color" noget chokolade op.
Og en masse andet som jeg ikke har helt styr på.....
maj 2007
Følger: 31 Følgere: 30 Katte: 5 Emner: 28 Svar: 754
Og den fortyndede chokolade er lilla? Som jo så begge kommer på en genetisk sort kat ik´?
Hvad kommer kanel så på? og hvad hedder den fortyndede kanel?
jul 2009
Men så vidt jeg umiddelbart kan tyde, er chokolade en selvstændig farve som eks. sort. Forskellen er bare at sort er dominant: kommer til udtryk kun ved et sort gen og kan ikke bæres skjult.
Men ja, fortyndet chokolade er lilla.
Kanel ved jeg slet ikke hvad er. Cinnamon? Fawn? Må vist hellere få kigget lidt i mit katte-leksikon:-)
Primært er jeg jo chokolade-freak, og har ikke brugt særligt meget tid på andre farver.....
maj 2007
Sort, rød OG chokolade???
Kanel er cinnamon og fortyndingen må så være hvede (fawn). Er det så også en selvstændig farve??? Så der er 4 grundfarver???
Og mig der troede jeg havde styr på de der gener ;-D men dejligt at lære noget nyt. Nu skla jeg så bare lige have det helt på plads
jul 2009
Men samtidig kan den ikke "laves" ved bare at putte fortyndingsgenet på en sort kat, så får man jo blå.
Det er derfor jeg kalder den "en selvstændig" farve, nok en noget misvisende betegnelse.
Har du nogle gode genetik-links? På dansk vel at mærke, når det drejer sig om sådan noget "teknisk" sprog er jeg altså nødt til at have det ind med skeer.....
maj 2007
Det jeg så kan konkludere er: sort og rød er eneste grundfarver...
De kan "ændres" (i mangel af det rigtige ord... som jeg hellere må lede lidt efter) med et gen, der ikke er fortyndergenet, til chokolade og kanel,
De kan "forsølves" med sølvgenet
De kan "forgyldes" med goldengenet
Og alle disse varianter kan yderligere fortyndes, med fortyndergenet til hendholdsvis blå, creme ELLER lilla, hvede.
Fortyndergenet og "genet der ændrer" (dåååårligt ordvalg, men...) opfører sig ens på den måde at de er recissive og derfor kan bæres skjult i flere generationer for først at komme til udtryk, når det optræder i dobbeltdosis.
Er det mon rigtigt forstået???
Jeg har ingen gode genetiksider med kattefarver, så jeg gætter her... Kom nu frem i andre farve-nørder
Og så kan de få alle slags pletter, striber osv, men det er en helt anden snak.
jul 2009
Min genetikviden har jeg til dels også fra heste, men ellers fra chinchillaer....
maj 2007
Forresten sjovt at rødt er reccisivt ved heste og dominant ved katte. Det skulle jeg lige vænne mig til
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
B = sort
b = chokolade
b1 = cinnamon
Det giver følgende forskellige mulige genotyper:
BB = homozygot sort
B/b = sort chokoladebærer
B/b1 = sort cinnamonbærer
b/b = homozygot chokolade
b/b1 = chokolade cinnamonbærer
b1/b1 = cinnamon
Parallelt med B-serien fungerer D-serien, som er fortynder. D er for ufortyndet, d for fortyndet:
B/- D/- = sort
B/- d/d = blå
b/- D/- = chokolade
b/- d/d = lilla
b1/b1 D/- = cinnamon
b1/b1 d/d = fawn
Der er ikke mange racer, som har både b og b1 allellen, fx er ABY godkendt i sort (ruddy) og cinnamon, men ikke chokolade, og SBI er godkendt i sort (brunmasket) og chokolade, men ikke cinnamon. Men alle tre alleller findes bl.a. i SIA/ORI, PER/EXO, BRI og rex-racerne, såvidt jeg ved.
maj 2007
Nu er jeg helt med. Tror jeg nok
Sort overruler både choko og kanel, mens shoko overruler kanel.
Kan katten have 3 alleler på B-pladsen? Så den er visuelt sort (B), men bærer både shoko (b) og kanel (b1)?
Tror jeg vil ønske mig en lillagolden eller lillatortie persertøs engang... Det må være det smukkeste jeg kan komme i tanke om.
maj 2007
http://kattegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12699
Billedet nederst længst til venstre... jeg er forelsket
jan 2008
Nej, alle alleller for alle egenskaber optræder i par, hvor den ene allel stammer fra mor og den anden fra far. Ingen undtagelser.
Derfor kan en sort kat bære enten chokolade eller cinnamon, men aldrig begge dele. En chokolade kan bære cinnamon, og den mest recessive variant, cinnamon, skal være til stede i to udgaver for at være synlig, altså b1/b1, dvs. den bærer ikke andet end det, den udviser.
maj 2007
Jeg elsker at vide mere. Ikke mere end nogen, men bare mere end lige før.
jul 2009
Men der er en linie jeg ikke forstår: "En chokolade kan bære cinnamon, og den mest recessive variant, cinnamon, skal være til stede i to udgaver for at være synlig, altså b1/b1, dvs. den bærer ikke andet end det, den udviser. :)"
Hvordan kan den være mere eller mindre recessiv? Mener du de to farver i forhold til hinanden?
"En sort kat kan aldrig bære både chokolade og cinnamon". Men hvad farve får man så når man parrer en chokolade med en cinnamon?
Ifølge den farvegenetik jeg kender, vil killingerne da blive bærere af begge farver? Vi forudsætter selvfølgelig at ingen af "forældredyrene" er bærere af den modsatte farve.
maj 2007
Jep den killing vil netop bærer både choko og cinnamon, men IKKE almindelig sort. Og hvis forældredyrene er homozygote vil killingen fænotyposk være chokoladefarvet og bære kanel. Altså være b, b1.
Hvordan kan den være mere eller mindre recessiv? Mener du de to farver i forhold til hinanden?
Choko er recissiv ifht sort men dominant ifht kanel.
jan 2008
Når man har serier med tre alleller, bliver der tale om relativ dominans: Sort (B) er således dominant over både chokolade (b) og cinnamon, mens chokolade (b) er dominant over cinnamon (b1) men recessivt i forhold til sort (B). Og cinnamon (b1) er den mest recessive, som skal være til stede i dobbelt portion for at kunne ses.
"Men hvad farve får man så når man parrer en chokolade med en cinnamon?"
Hvis den chokolade er cinnamonbærer (b/b1), får man 50% chokolade og 50% cinnamon. Hvis den chokolade er homozygot (og altså ikke bærer, b/b), får man 100% chokolade cinnamonbærere (b/b1). Men som du ser: der kommer selvfølgelig ingen sorte, da B-genet jo ikke optræder hos hverken den ene eller den anden forælder..
"Ifølge den farvegenetik jeg kender, vil killingerne da blive bærere af begge farver? Vi forudsætter selvfølgelig at ingen af "forældredyrene" er bærere af den modsatte farve."
Det her forstår jeg desværre ikke helt hvad du mener med?
jul 2009
Skal læses i forlængelse af:
"Men hvad farve får man så når man parrer en chokolade med en cinnamon?"
Det jeg mener er at alle killinger vil blive bærere af både choko og cinnamon uden at vise nogen af farverne?
Og den her:
"Sort (B) er således dominant over både chokolade (b) og cinnamon, mens chokolade (b) er dominant over cinnamon (b1) men recessivt i forhold til sort (B). Og cinnamon (b1) er den mest recessive, som skal være til stede i dobbelt portion for at kunne ses."
Hvis et farvegen er recessivt er det da nødt til at have et gen fra begge forældredyr for at komme til udtryk. Det bliver vel ikke mindre recessivt af at der er "endnu flere komplicerede farver" i dyret?
Vær sød lige at skære det ud i pap for mig, jeg er faktisk ret sikker på chinchillafraver er knapt så komplicerede som kattefarver;-)
maj 2007
Hvis der er sort tilstede, vil den være dominant over både choko(B,b) og cinnamon(B,b1), men hvis sort ikke er tilstede er chokolade dominant over cinnamon (b,b1). Kun hvis kun cinnamon (b1,b1) er tilstede vil katten være cinnamon-farvet.
Dette fungerer på nøjagtig samme måde som tabby-mønster. Først Blothed, så Makrel, derefter spottet og så kan jeg ikke huske hvad de andre hedder.
jul 2009
Er det fordi at det lille b optræder i den cinnamon-farvede?
jan 2008
Jo, men det er ikke en "sædvanligvis" recessiv farve, som "pludselig" bliver dominant - det er ikke noget godt billedsprog til at forklare fænomenet. Det, som det handler om, er at chokolade (b) er en mellemform, som er både-og: den er recessiv i forhold til sort (B), men dominant i forhold til cinnamon (b1).
Sådan fungerer det med næsten alle serier, som har mere end to alleler: mellemformerne vil være dominante over for den mest recessive variant, og recessive over for den mest dominante. Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg ellers skal forklare det?
maj 2007
Er der andre jeg ikke lige kan komme i tanke om eller kender?
jul 2009
Men en fin forklaring;-)
Hvordan er det nu lige med choko,lilla
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside