At sprøjte med vand At sprøjte med vand
Jeg er godt træt af at folk slynger rådet - sprøjt vand på katten - ud for et godt ord. Det er lige som sådan en plade der er gået i hak og som ikke kan foreslå andet.
Vandsprøjt kan opfattes som en positiv straf, og posotiv straf dvs at du påfører/tilføjer (positiv = plus) dyr et fysisk eller psykisk ubehag, bør under ingen omstændigheder bruges i ukyndige hænder. Hvornår et dyr opfatter noget som en positiv straf, og hvornår det ikke gør kan ingen vide på forhånd. At begynde at sprøjte katte med vand, som det første synes jeg derfor vidner om en enorm uvidenhed og måske endda et forsøg på at springe over, hvor gærdet er lavest!
Lad os skræmme katten ned fra bordet - så behøver vi ikke lærer den det!
Fakta er, at straf undertrykker en adfærd. Dvs at dyr ikke lærer noget nyt af straf - de passificeres blot kortvarigt - eller længerevarigt afhængig af ubehagets intensitet. Brugt forkert kan det medfører nervesammenbrud og indlært hjælpeløshed - to meget alvorlige adfærdsproblemer, som ofte ender i aflivning.
I stedet for at straffe katten, for det den ikke må, så kan man lære katten, hvad den gerne må. Vi får mere af den adfærd, som vi fodrer på kan man sige. At fodre vil også sige at give opmærksomhed af enhver art - og ganske som straffens intensitet og virkning er relativ, så er en forstærkning af en adfærd det også. Nogle dyr opfatter skæld ud som bedre end ingen opmærksomhed.
Måske det er på tide at gemme vandsprøjten lidt væk og forsøge sig med alternativer?
Jeg vil i hvert tilfælde foreslå den gemt langt langt væk og KUN fundet frem i yderste nødstilfælde.
Iøvrigt - nogle katte kan godt lide vandet - hvad gør man så?
Og endelig, så synes jeg, at alle, som foreslå positiv straf som det første, skulle tage at overveje om de ville gribe til samme yderligheder hvis de stod foran en sibirisk tiger?
Eller er det bare fordi det er lettere at sprøjte katten, at du gør det?
mvh
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
når min nabo klager kl. 4 om morgen over katte der giver koncert lige op ad deres soveværelse.... ja, - så siger jeg altså også .. sprøjt noget vand efter dem.... konen står jo og råber.. tju..tju.. tju.. kan i SÅ komme væk... hun vækker jo resten af kvarteret.....
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Er det fertile hankatte?
De er en pestilens!
En mere varig løsning er at få dem indfanget af kattens værn.
MVH
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 26 Svar: 602
nabokonen har dog fået fred fra vores kat, da han ikke længere lever.. men den anden kat giver stadig koncert.... vi hører dog ingen ting... vi er nok bare tunghør...
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
At sprøjte med vand
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside