{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
616 visninger | Oprettet:

Udstillingspotentiale hos killinger {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg er ny herinde og har rent faktisk ikke fået min Maine Coon endnu(får ham om lidt over en måned). Jeg er endnu slet ikke sikker på at jeg har lyst til at udstille, men tanken har da strejfet mig mere en en gang...
Jeg ville høre alle jer der har udstillingserfaring om hvornår det er muligt at vurdere killingens potientiale ift. udstillinger? Jeg synes selv at han er det mest fantastiske og charmerende lille Monster, men jeg er ikke helt sikker på at jeg ikke bare er blevet forelsket... hi hi

Jeg ligger snart billeder ind af ham, men vil lige først informere opdrætter herom når vi skal ud og besøge dem igen på lørdag...

Mange hilsner

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstillingspotentiale hos killinger
  • #1   21. okt 2008 Jamen - nogen ting ser du på dem når de er nyfødte, andre når de er en uge osv osv.. Det er i hvert fald hvad jeg har hørt fra diverse opdrættere.

• #2   21. okt 2008 Ok...((c: kan du være lidt mere specifik eller fortælle mig hvor jeg kan finde sådanne informationer?

• #3   21. okt 2008 Mette - Æææh, hvad mener du? Altså meget af det er "feel-touch". Altså noget som en erfaren og dygtig opdrætter måske kan se, men som vi andre ikke kan..

• #4   21. okt 2008 Mette, det ville være enrigtig god idé at snakke med opdrætteren om det..
    Mange opdrætter kan sige tidligt om de tror katten vil egne sig som udstillings kat..
    Men der er selvfølgelig ingen, der kan give vinder garantier..

• #5   21. okt 2008 ok... Troede at der måske var nogle nedskrevne og tilgængelige retningslinier om "ting" man kan se efter udover dem fra standard besrivelse af MCO, så jeg kunne lære lidt om det... Tager lige en snak med dem lørdag...

((c:

• #6   21. okt 2008 Aah, en race standard. Det er der også. Kan lige lægge den herind. Men det kan være lidt volapyk til man har nogle katte at holde den op imod, og til mange kender udtrykkene.

• #7   21. okt 2008 FIFes standard for MCO

General beskrivelse
    Maine Coon er en naturligt opstået race af beundringsværdigt særpræg, hvis oprindelse kan spores til arbejdskatten, fundet på gårdene i den nordøstlige del af Amerika. Maine Coon racen er stor af bygning, med et firkantet hovedomrids, store øre, bredt bryst, solid knoglebygning, en lang, muskuløs, rektangulær krop og en lang flanende hale. God muskulatur og tæthed giver katten et udseende af kraft og robusthed. Maine Coon skal altid være i god balance, kondition og proportion. Type skal altid foretrækkes frem for farve. Størrelse: Stor.

Der skal tages hensyn til racens meget langsomme udvikling. Hunner er forholdsmæssigt mindre end hanner. Tilladelse skal gives til den betydelige størrelsesforskel. Udvoksede hanner kan have større og bredere hoveder end hunner.

Hoved
    Medium stort, kindben høje og fremstående. Ansigt og næse af medium længde, med et firkantet omrids af snudepartiet. Skarpt stop kan føles mellem snudeparti og kindben. Let kurvet pande. Profil med en let konkav skrånen. Fast hage, i linie med næse og overlæbe.

Ører
    Store, brede ved basis. Laveste basis sat lidt længere bagud end øverste basis. Moderat tilspidsede. Sat højt på hovedet, med en lille udadvendt hældning. Skal være placeret med et øres bredde imellem. Bredden øges let på ældre katte. Losduske ønskeligt. Hårduske i ørene strækker sig horisontalt bag de ydre ørekanter.

Øjne
    Store og bredt sat. Lettere ovale, men ikke mandelformet. Helt åbnede virker de runde. Lettere skråtstillet mod ørets ydre basis. Enhver farve er tilladt. Klar øjenfarve er ønskelig. Der er ingen sammenhæng mellem øjne- og pelsfarve.

Krop
    Fast muskulatur, kraftfuld, bredbrystet, stor i størrelse. Solid knoglebygning. Hanner har en fast nakke. Kroppen skal være lang, med alle dele af kroppen i proportion, så den danner en rektangel. Solide ben, medium lange, så de danner en rektangel. Poter store, runde og velbehårede mellem tæerne.

Hale
    Mindst lige så lang som kroppen, fra skulderblad til halerod. Bred ved roden og tilspidser med kraftig og flanende pels.

Pels
    Naturpels. Tæt, kort på hoved, skulder og ben, bliver gradvist længere ned ad ryggen og siderne, med fyldige, langhårede pose-bukser på bagbenene, og lang mavepels. Krave forventes. Silkeagtig textur. Pelsen har udpræget fylde, falder glat. Underpelsen er blød og fin, dækkes af den grove, glatte yderpels. Pelslængden og underpelsens tæthed varierer med årstiden. Halehårene er lange og forbliver altid flanende.

Farve
    Alle farver er tilladt, undtagen pointede varianter, farven chokolade, cinnamon, lilla, fawn og burmeserfaktorer. Enhver mængde af hvidt er tilladt.

Fejl
    Fremstående knurhårspuder. Svag hage. Knæk på næsen. Mangel på underpels. Rundt eller spidst snudeparti. Bredt satte ører, som falder ud til siden. Lange styltede ben. Skråtstillede, mandelformede øjne. Mangel på lang mavepels. Kort hale. Rundt hoved. Fin, let knoglebygning. Proportioner med uligevægt. Generelt lille kat. Lige eller konveks profil. Kort lavstammet krop. Pels med ens længde.

• #8   28. okt 2008 Hej(:

Jeg har fundet ud af at han har en lille skønhedsfejl, man kan ikke se den men den har ifølge opdrætter betydning ved udstilling... men det vigtigste er jo at han er sød og dejlig, kan ikke vælge en anden killing, da jeg er totally in love!!! Så udstilling må blive senere i livet!

vh. Mette

• #9   28. okt 2008 Mette - Hvad er det for en skønhedsfejl? Haleknæk? Underbid? :o)

• #10   28. okt 2008 Han har ikke en bror der kan bruges? Så du måske kan købe 2? De ville kunne få meget glæde af hinanden i opvæksten også.. smiley

• #11   28. okt 2008 hej igen...

han har haleknæk... vi har planer om at købe to, men har ikke lige råd til to Maine Coons lige nu... de er jo ikke billige...

vh. Mette

• #12   28. okt 2008 Nej det er de jo ikke.. Nogen opdrættere giver rabat på killing nr. 2. måske din opdrætter også er en af dem..
    Men ok hvis pengene ikke er der, kan jeg godt se det ikke er nemt.

• #13   28. okt 2008 Hvad tænker i om pris på en maine coon med haleknæk? Man kan jo ikke se noget og han er bare så dejlig og fin...

• #14   28. okt 2008 og så er han ikke mindst glad, sund og rask!

• #15   28. okt 2008 Hmm... Hvis du ønskede dig en udstillingskat, og får en med haleknæk, så synes jeg en lilel prisnedsættelse kunne være ok.
    Skulle du bare have en kælekat, så er hans værdi jo lige stor uanset knækket ;o)

• #16   28. okt 2008 Hej Eva

Ja, og han er bare så sød!
    Men tjeck lige mit andet indlæg om hvad haleknæk betyder... jeg er da blevet lidt nervøs efter at have været rundt herinde...

vh. Mette

• #17   28. okt 2008 Mette - Skal du have en kastrat. Så kan den nu godt udstilles med haleknæk. Var lige ved at tjekke på reglerne:

"
    3.10 Fejl, der udelukker certifikat
    Generelle fejl, som udelukker certifikat:

a. enhver haledeformitet (undtagen kastrater);

b. over eller underbid mere end 2 mm;

c. skæv kæbe;

d. tendens til skelen;

e. øjenskader (f.eks. hornhindeskader);

f. underernærede eller overvægtige katte;

g. enhver abnorm fordybning, fremspring eller spalte i kraniet og kraniedeformitet, der medfører et asymmetrisk ansigt og/eller hoved;

h. deformitet i brystkassen inklusiv fladt bryst eller enhver permanent fejlplacering af brystbenet (sternum) eller xiphisternum (= det bageste brystbenssegment);

i. enhver synlig deformitet af rygraden og enhver synlig svaghed i bagpartiet;

j. permanent visning af tunge og/eller tænder ;

k. klippede tænder (udelukker Excellent);

l. unormal størrelse og form af øjne og øjenlåg (ectropium/entropium)."

Men den vil jo altid tabe til en anden kastrat uden haleknæk :o)

• #18   29. okt 2008 Hvis du ikke fra starten da du henvendte dig til opdrætter, gjorde opmærksom på du ville udstille, har du jo "kun" bestilt en kæle kat. Og sådan forstod jeg på dig, at du ikke havde drøftet det med opdrætteren, fra starten.
    Og så mener jeg ikke du kan forvente en ændret pris..

• #19   29. okt 2008 Vibeke J - Nu har jeg så læst i Mette's anden tråd at knækket sidder ved haleroden, så ville jeg ærlig talt være lidt begymret for at købe katten som kælekat også :o)

• #20   29. okt 2008 Hej igen
    Jeg har opdateret på den anden tråd...

Mette(i lidt bedre humør)

• #21   29. okt 2008 Mette - Ja, det lød det heldigvis også til. Dejligt at det er så fornuftig en opdrætter du skal have killing ved :o)

Kommentér på:
Udstillingspotentiale hos killinger

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce