1.372 visninger
|
Oprettet:
Rød tabby - nonaguti? {{forumTopicSubject}}
Med udgangspunkt i denne tråd ( nederst )
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=19836
Hvor Eva skriver at rød altid er tabby......
Jeg har - på stamtavlen - en nonaguti creme hankat. Garfield.
Men jeg fik at vide at det kunne han ikke være netop fordi med genet O følger et dominant tabbygen og derfor er røde katte ALTID tabby.
da jeg forskede lidt i genetikken omkring O genet, kom jeg frem til det samme. Alle oplysninger peger i samme retning.
Garfields mønster er bare så utydeligt, at det ligner smoke.
Hvad siger i andre...................... ??
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
jun 2006
O er jo en mutation der engang er opstået inden for farven, så det er lidt kompliceret der, og jeg har også selv haft store problemer med at finde rigtige og forståelige oplysninger om emnet.
Jeg ved faktisk ikke om der er noget med at de to gener følger hinanden.
Men jeg har godt læst noget om at røde katte kan se tabby ud selvom de ikke er det (det var en noget svær artikel der var i Kattemagasinet for et års tid siden mener jeg). Har en svag ide om at det handler om at en sort tabby kat ville være sort hvis genet ikke gjorde nogle af hårerne ticked/lysere. Og at der er et eller andet med den røde farve som gør ... ja.. så kan jeg jo ikke huske mere :o( Og læste det i et blad hos dyrlægen inden jeg selv begyndte at få bladet.
Håber der er nogle andre herinde der har bedre styr på det end mig, hehe
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Det materiale jeg har fundet rundt omkring siger det samme, så det med spøgelsesstriberne lyder da spændende....
Så kom endelig på banen, hvis nogen har styr på de røde striwemisser.....
okt 2005
Der siger:
( A- serien ) A- er agutigenet, og dette bestemmer om kattens tabbymønster kommer til udtryk eller ej.
Indeholder allelerne "stort " A :tillader tabbymønsteret. og" lille" a skjuler tabbymønstret
( det undertrykkes dog af det kønsbundne O- gen, hvorfor alle røde katte har tabbymønster.!)
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Men da jeg havde Jessica's kuld med, det er c kuldet.. der var en helt rød pige i bladt, da sagde dommer, jamen hun er jo helt rød, og kun rød....
jun 2006
jun 2006
okt 2005
Rød tabby - nonaguti?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside