{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

pasning af venindes kat - konflikt {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Hvordan er reglerne omkring det med at passe andre dyr (i dette tilfælde en kat) over 1,5 år. kan veninden kræve katten igen...

Min veninde skulle flytte i en lejlighed hvor hun ikke måtte have kat og skulle bagefter til Hong Kong i ½ år. Jeg sagde jeg gerne ville passe katten. Vi er nu blevet uvenner lige inde hun skal rejse og siger så at hun vil have sin kat igen når hun nu kommer hjem om ½ år. Kan hun kræve det? Jeg har passet hendes kat kvit og frit i 1,5 år på det tidspunkt og vi har ingen kontrakt eller andet dokumentation på denne vennetjeneste...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pasning af venindes kat - konflikt
  • #1   24. aug 2012 Hvis det er hendes kat, og du bare har passet den, så må det jo være hendes kat.
    Ville du da gerne beholde den?

• #2   24. aug 2012 ja det ville jeg gerne... os fordi jeg har hørt fra en fælles veninde at hun alligevel ud flytte til udlandet eller til en anden stor by når hun har fået sin kandidat...
    Det var en anden veninde der nævnte at når jeg nu havde haft katten så længe så "ejede" jeg den....

• #3   24. aug 2012 Du har jo selv lovet at passe katten i den tid, hun er væk, så selvfølgelig kan hun både forvente og forlange at få katten tilbage, når hun kommer hjem.

Men hun er jo endnu ikke rejst, skriver du, og så står det dig frit for at sige, hun må finde en anden til at passe katten, inden hun rejser.

Tænk bare over, at jeres uvenskab går ud over katten, der så skal flytte både til en ny pasning nu og videre igen, når din veninde kommer hjem om ½ år.

Glem jeres uvenskab og tag en fornuftig snak om katten og dens tarv.
    Den kan jo ikke gøre for det.

PS: Du kan evt. tilbyde hende at overtage katten permanent (hvis du gerne vil det)
    - for kattens skyld.

• #4   24. aug 2012 Jeg tror desværre ikke, at du har krav på katten. Og det har vel også hele tiden været meningen, at hun skulle have den tilbage når hun kom hjem til dk ... eller hvad?
    Men der er vel håb for, at hun ombestemmer sig, hvis hun igen skal rejse.

Og så vil jeg bare sige at jeg virkelig godt kan forstå, hvis du er ked af at skulle af med en kat du har passet så længe!
    Mine katte startede med at blive passet her, og det var meningen at ejer skulle have dem tilbage, når han fandt en egnet bolig. Og efter kattene havde boet her et par uger kunne jeg slet ikke holde ud at skulle af med dem igen.
    Heldigvis endte det med at jeg fik dem.

• #5   24. aug 2012 hun rejser om et par dage så at sige nu at jeg ikke vil passe katten mere er unfair...
    Hun er så sur på mig at hun vil have katten igen lige meget hvad....
    Katten har lige været ude og strejfe her i 2,5 uge og lige kommet hjem for en time siden.... ærligt talt så havde jeg troet at katten aldrig kom hjem igen og så tænkte jeg at så var vores dilemma jo ikke længere...men nu hvor katten er kommet hjem så er jeg os et sted ked af at hun skal have tilbage.... specielt når jeg tænker tilbage på det sidste år hvor jeg passet den hvor lidt hun har besøgt den (2 gange) og hvor lidt hun har været int. i den...

• #6   24. aug 2012 For mig kunne det godt lyde som om katten er et "middel" eller "våben" i jeres konflikt. Men forhåbentlig vil I begge kunne se ud over jeres indbyrdes stridigheder af hensyn til katten.

• #7   24. aug 2012 jeg kan berolige jer med at katten ikke er et våben i vores stridighed og jeg passer katten som aftalt men jeg vil bare gerne beholde den når han nu alligevel er 10 år...

• #8   24. aug 2012 Elisabeth **jeg kan berolige jer med at katten ikke er et våben i vores stridighed og jeg passer katten som aftalt men jeg vil bare gerne beholde den når han nu alligevel er 10 år... **

Ok, jeg misforstod, og kom til at tænke på alle de børn, der bliver gidsler i forældres skilsmisse osv.

Som nævnt kan jeg absolut godt forstå at du gerne vil beholde katten! Og det håber jeg da du får lov til.

Det vil da være synd, at katten skal passes nye steder, fordi ejeren vil rejse. Og mon ikke, hun godt selv kan se det, når det kommer til stykket, og vil tilgodese kattens tarv.

(Aha, konflikten handler måske om, hvem af jer, der skal have/beholde katten?.... )

• #9   24. aug 2012 Tinka: konflikten startede med at hun skulle have besøgt mig og katten på den nye gård vi flyttet til. Jeg køber en afskeds gave, handler ind osv til hun skal komme. Men hun glemmer vores aftale... Dette senarier sker 3 gang hvor hun glemmmer vores aftale og ikke engang sender en sms eller andet om hun ikk kommer... Det pisser mig af og sårer mig at hun gør det så vi tager en længere diskution men hun kan stadig ikk se problemmet i at brænde mig af 3 gange i træk.... Tilsidst blir hun så tøsse fornærmet at da jeg så siger at hendes har været væk i en uge så kommer der kun et "ok " retur, da jeg skriver nu er der gået 2 uger og han er stadig væk er responsen stadig den sammen og da jeg så gør det da han havde været væk i 2,5 uge så blev jeg så sur at jeg tog en længere diskution med hende hvor jeg i galskabens vrede skrev noget med at jeg håbede at hendes kat ikke kom hjem igen - i know det var dumt men jeg var godt gal i bøtten på det tidspunkt... Hun kører denne konflikt helt op i en spids er og er total drama queen... Til sidst skriver jeg så at hun ikke behøves at hente katten når hun kommer hjem og nu vil hun bare ha ham igen....

• #10   24. aug 2012 Når hun har vist SÅ lidt interesse for katten som hun har og da der kun er et par dage til hun skal rejse... Ville jeg helt bestemt sige til hende "enten så bliver katten her fremover, eller også henter du den NU"

Hun har nok ikke mulighed for at finde en der vil passe den til hun kommer tilbage, og hvis hendes interesse er så lavt som du giver udtryk for, så tror jeg ærligtalt slet ikke at hun er interesseret i at få katten tilbage...

Men at hun ganske enkelt KUN bruger det at hun VIL have katten tilbage når hun kommer hjem, for at "skade" dig i jeres konflikt...

Sæt hårdt mod hårdt... kan godt være at du har lavet en aftale med hende tidligere, men når hun ikke engang viser sin taknemmelighed, eller sin interesse for katten, kan jeg ikke se noget galt i at du springer fra jeres aftale, det har hun og også gjort op til flere gange...

Og ja hun kan godt forlange at få katten tilbage, det er jo det aftalen er gået ud på...

• #11   24. aug 2012 Jeg har bedt hende hente katten i dag kl 18...

hun skrev i dag: Jeg prøver at finde nogle der kan tage ham. Det er nok bedst du kan få fred til at komme viddere. men jeg forstår ikke at du kan behandle et dyr sådan.

jeg skrev min adresse til hende og skrev at jeg ikk ville være hjemme før kl 18.

hendes svar: vi kommer omkring kl 18. jeg har talt med politiet der har lovet de gerne hjælper hvis der opstå problemmer med udleveringen. hvad skal du have for foder? Jeg regner ligeledes med at du søger for han er inde og at jeg får hans transsportkasse med.

• #12   24. aug 2012 uha så eskalerede det hele lige.

Jeg havde nok valgt at beholde katten mens hun rejser og så håbet på at det hele var "glemt" når hun kom hjem..måske hendes standpunkt ville være et andet hvis hun ikke bare skulle finde en anden og tørre katten af på, men selv skulle tage sig af den.

Jeg vil foreslå at du siger til hende at du er blevet meget glad for katten og ønsker det bedste for ham og derfor vil du gerne beholde ham til hun kommer tilbage fra ferie.

Når han er en ældre herre, vil det være frygtelig synd at flytte ham rundt nu.

• #13   24. aug 2012 Mangt og meget kan ske på ½ år der kan gøre at hun ikke ønsker katten tilbage på det tidspunkt. Og når nu han er en ældre herre kunne han også nå at få et par skavanker der er dyrlægekrævende, så gider hun nok ikke det alligevel..

• #14   24. aug 2012 hun vil holde på sin ret og tage katten tilbage. Jeg er meget træt af hendes barnlighed og derfor er beslutningen taget at han skal et andet sted hen for så har jeg absolut ikke mere at snakke med hende om.

• #15   24. aug 2012 Trods jeres konflikt og al jeres personlige uenigheder er katten jo hendes, og du kan ikke nægte hende at hente katten og gøre det så nemt så muligt , nemlig ved at beholde katten inde.

• #16   24. aug 2012 katten lemmen er lukket for i dag og indtil han er hentet. ligenu ligger han bare og sover i vindues karmen...

• #17   24. aug 2012 Føler sgi med dig virkelig smiley

• #19   24. aug 2012 Susan´: den sætning er lige det jeg tænker og mener om hende...Men jeg magter ikke mere at høre på hende, det er lige før det psykisk terror og derfor vil jeg bare have hende ud af mit liv...

• #22   24. aug 2012 jeg glæder mig så meget til hun henter ham så blir hendes nr nemlig helt slettet på mobilen. Hun er os spæret eller blokeret på FB... Hun har vist fundet nogle venner eller familie der vil tage sig af katten...
    Jeg gider ikke side her og lade hende svine mig til og så forventer hun at jeg passer hendes kat enda kvit og frit...
    Jeg har bedt hende om at tage penge med når hun kommer og det vil hun vist os ( de sølle 500,-)

• #24   24. aug 2012 Åh nej!, så tog jeg alligevel ikke fejl i, at katten var et middel i konflikten :-(. Og nu ender den stakkels kat så som offer for, at to mennesker ikke kan se ud over egen ret. Synes sgu det er sørgeligt :-(.
    Håber dog stadig, at gemytterne kan dæmpes så meget, at I sammen kan beslutte det, der er det eneste rigtige: At katten får lov at blive hvor den er... om ikke andet så indtil veninden er flyttet til Danmark og bor stabilt.
    (...eller at du lukker katten ud, så den ikke er hjemme, når hun kommer og henter den).

Der går vel ikke skår af nogen af jer, hvis katten bliver boende?!... Og I behøver ikke have noget med hinanden at gøre.

Prøv nu lige begge to at tænke på kattens tarv. Please!

• #25   24. aug 2012 Tinka* jeg giver dig ret i at det er synd for katten, men det med at lukke katten ud så den ikke er hjemme når hun henter den, den går altså ikke! Når hun har fortalt hvornår hun henter katten så skal den også være der.. det er jo ejerens ret at få sit dyr tilbage også selv om man ikk er enig i at det er det bedste for dyret...

• #26   24. aug 2012 Irene - I krig og kærlighed gælder alle kneb (og her er der så åbenbart kun tale om krig :-/).

• #27   24. aug 2012 Den ku jo lige være smuttet ud mens TS gik ud af døren jo smiley smiley

• #28   24. aug 2012 Problemet er at hvis kattens ejer virkelig har kontaktet politiet for at få hjælp hvis der er problemer under udleveringen af katten, så kan kattepasseren virkelig få mange problemer fordi hun har vidst i god tid hvornår katten vil blive hentet
    og det gør jo ikke katten noget godt hvis det udvikler sig til at længer slagsmål med politi indblanding og i dette tilfælde er der ikke andet at gøre end at udlevere katten og så håbe på det bedste (eventuelt give udtryk for et ønske om at overtage katten hvis ejer ikke kan beholde den)

• #29   24. aug 2012 Jeg håber da virkelig ikke, at politiet skal bruge tid og ressourcer på den slags fnidder. Og jeg tror heller ikke de vil - det er jo knapt de gider, selv hvis det drejer sig om en vanrøgtet kat der skal fjernes fra et hjem.

• #30   24. aug 2012 det håber jeg da heller ikke at de vil men hvem ved, man bliver jo sommetider overrasket smiley

• #31   24. aug 2012 Men jeg har da forresten også et tredje forslag (som jeg selv ville have valgt hvis det var mig der var i den situation). Tilbyde at betale for at beholde katten.

• #32   24. aug 2012 Ja. Simpelthen sige til hende, at du har et forslag som du synes er baseret på kattens tarv. Nemlig at du har passet katten kvit og frit og deroveni betaler for at beholde den.

• #33   24. aug 2012 Tinka* ja det havde nok løst problemet fra starten af.. smiley

• #34   24. aug 2012 ... Og det burde kunne nås endnu - og giver 3 vindere og ingen tabere.

• #35   24. aug 2012 Det kan da sagtens nås ?

• #36   24. aug 2012 Loven siger, at hvis en kat ikke er øretatoveret/chippet og registreret - så er den herreløs.
    Er katten registreret i din venindes navn, kan hun ifølge loven kræve den udleveret.
    Så hvis den ikke er chippet/ øretatoveret, kan hun stille med dk"s samlede politistyrke uden held - for så har du lov til at beholde den

• #37   24. aug 2012 jeg magter ikke at beholde katten når der skal være så meget drama omkring det. Og jeg gider slet ikke passe hendes kat i ½ år når hun går og svinder mig til og bagtaler mig.... jeg ved godt det er synd for katten men hun har åbenbart fundet en løsning og er på efter den

• #38   24. aug 2012 Jeg kan godt forstå dig - håber hun selv finder et godt hjem til katten. Håber du snart kan få den veninde ud af systemet. kram

• #39   24. aug 2012 mange tak Hanne.

Kommentér på:
pasning af venindes kat - konflikt

Annonce