{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.946 visninger | Oprettet:

gode råd er guld værd... {{forumTopicSubject}}

Mine to NFO var i pension mens vi var på ferie så der har de været fra den 23 juli til den 2 august, hvor vi hentede dem hjem...vi fik dem i deres transportkasse så fik først kigget godt på dem i bilen på vej hjem og opdagede at de havde tabt sig og der hang (undskyld udtrykket) lort ned ad deres bagben i håret...
Da vi kom hjem fik vi klippet det af, da der var meget og vi fik dem givet en milbemax pille. og nogle piller der gør det samme som zoolac (altså hjælper på mave/tarmfloraen)
vi fik dem vejet og de havde henholdsvis tabt 600 og 800 gram af deres normale vægt. (den 2 aug var en torsdag)
om lørdagen valgte vi at tage til vagtdyrlæge med dem da det bare ikke blev bedre. og han gav dem et shot et eller andet i nakken for at hjælpe mod dehydreringen. og så fik vi nogle piller til dem der hedder stomorgyl (antibiotika) og han sagde det skulle virke indenfor 3 dage ellers ville det ikke virke. (altså virke mod diarren)
og de skulle have ris og kylling som foder. vi tog hjem og vi forsøgte at give dem ris og kylling fra lørdag til søndag tilbudt flere gange men de nægtede at spise....så søndag begyndte vi at give dem RC sensible og mandag var vi afsted til en ny dyrlæge igen da pillerne slet slet ikke virkede.
dyrlæge nummer to tog deres temp. den var helt normal. deres vægt var bekymrende da Ches især var undervægtig nu (4,6 kg og Jack 5,3 kg) hun kiggede i deres afføringsprøver og der var intet at finde...
hun valgte så at give dem en 10 dages kur med flagyl (to piller dagligt)
de hjalp lidt de blev mere vågne og virkede ikke syge bortset fra diarren.
så her i tirsdags begyndte de at kaste op flere gange om dagen, vi ringede til dyrlægen men hun mente vi burde tage pillerne ud og se om det ikke hjalp de sidste dage af kuren.
fredag efter kuren sluttede torsdag var vi så igen ved dyrlæge (da det er et dyrlæge hus kom vi ind til ham som ved meget om mave/tarmsygdomme)
og han undersøgte dem igen og tjekkede deres afførringsprøvet og fandt intet. han sagde at på alle måder virker de ikke syge bortset fra at de kaster op og har diarre...så han ville forsøge med en meget bred behandling da han ikke kan finde ud af hvad vi kæmper imod.
så de fik en meget smertefuld shot i nakken der skulle stoppe opkastningen og også hjælpe på maven, og da de stadig ikke har feber ville han ikke give mere antibiotika...men de får nu panacur og så (da de ikke har zoolac hernede ) noget ala zoolac som er beregnet til hunde, og han sagde de skulle spise RC intestinal og vi skulle veje af for at de ikke skulle spise for meget.
da vi kom hjem om aftenen var den lille Jack især meget påvirket af indsprøjtningen så han vandrede hvileløst omkring og græd hele tiden indtil han tilsidst gik på toilettet for derefter at ligge sig til at sove.
siden fredag har de ikke rigtig ville spise det nye foder (de har knap spist en dags portion fra fredag aften til søndag morgen så nu får de intestinal og sensible blandet sammen og nu spiser de normalt igen...og opkastningen er stoppet.
så for at opsummere de har haft diarre i 20 dage+ de har tabt sig meget og de går op og ned i vægt.
de har haft nogle dage med opkast (det var gulligt/grønligt men som vand)
deres diarre er tyndt som vand dog nogle dage lidt mere fast...
nogen der har et bud på hvad man kan gøre???
hvad det kan være???
normalt set er de ikke katte der er meget syge...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gode råd er guld værd...
  • #1   19. aug 2012 ja men de havde deres eget foder med og jeg tvivler på ligesom dyrlægerne gør at det er fordi de har fået noget forkert at spise der...det er jo en lang eftervirkning så smiley og det sker normalt aldrig her at det hænger bagpå?
    det var kun noget der skete da de var killinger...nu aldrig bortset fra den sidste måned.
    :S og problemet er ikke stoppet...vi har jo stadig diarren det er kun opkastningen der er stoppet igen :S

• #2   19. aug 2012 det er mere end 20 dage da alle dyrlæger er enige om at de ikke kun har haft det en dag i pensionen pga de havde tabt sig så meget smiley desværre og der er intet forskel...det er lysbrunt og når de står og graver et hul så drypper det allerede ud af dem :S nogle gange når de ikke at grave så ligger der en pøl på gulvet sådan havregrøds agtigt/yoghurt konsistens...
    og ja vi er også på bar bund og dyrlægerne er på bar bund om hvad det er der er på færde :s
    og ja dyrlægen behandler bredt for det skal stoppes hurtigst muligt...det er jo ikke sundt at gå med smiley
    og der er ingen feber hvilket forvirrer dyrlægerne endnu mere

• #3   19. aug 2012 Årh ville sådan ønske at jeg kunne hjælpe. Lyder som en rigtig slem omgang både for kattene og jer.

Er de blevet scannet? Tænker at det måske kan være noget de har spist som har været giftigt?

Håber i hvert fald at i finder ud af hvad de små fejler, så i kan få den diarre stoppet, for når det har stået på så længe, så begynder det jo for alvor at blive bekymrende.

Krydser fingre for at de snart er friske igen.

• #4   19. aug 2012 nej de er ikke scannet da dyrlægerne ikke kan føle noget indeni der ikke burde være der...og ja det er ikke sjovt...en ting er diarre pga stress at det står på en uge fx det ville jeg have kunnet leve med men det her hvor der ikke er nogen umiddelbar løsning på det...det er bare træls smiley men heldigvis så "virker" de ikke syge ret lang tid ad gangen, jack har det meget med at græde når han snart skal på toilet men det er så det...men er så meget på bar bund i hvad det kan være smiley
    og jeg håber også selv at de meget snart er raske igen så de kan være helt sig selv igen smiley

• #5   19. aug 2012 Du beder om at få sendt en afføringsprøve på LABORATORIE - og der testes for ALT - for det kan ingen klinikker.

Det havde været meget billigere end at prøve sig frem

• #6   19. aug 2012 det vil jeg prøve og spørge om de vil gøre...det fungerer bare ikke som derhjemme hernede:( men vil de kunne se andet end hvad de kan se under mikroskop? det flagyl skulle være i stand til at slå alt ihjel af anaerobe bakterier samt parasitter? og nu panacur og det skulle kunne tage parasitter...
    og prisen er jeg sådan set ligeglad med de skal bare være raske...ved bare ikke hvad jeg kan spørge om mere ved dyrlægen af test
    men vil helt klart forsøge om de ikke kan sende det på et laboratorie i morgen smiley

• #7   19. aug 2012 Hvad med en stor blodprofil?
    God bedring med dem, det er da en sej omgang.

• #8   19. aug 2012 hmm ja det vil jeg også prøve at spørge om...de virker bare som om at blodprøver er det sidste de vil gøre smiley

• #9   19. aug 2012 Her er det nærmest det første de gør:)
    Så bliver alt jo tjekket, det kan jo være alt muligt tilsyneladende smitsomt.

• #10   19. aug 2012 ja det må være smitsomt eftersom de begge har det :s Jack som er yngst er hårdest ramt...men Ches har det værst med den mistede vægt da han var normalvægtig hvor Jack var til den gode side.. og jo Jack skulle tabe sig meeeen ikke lige på denne måde smiley

• #11   19. aug 2012 virus kan du ikke gøre noget ved ....men bakterier og parasitter der lever uden ilt det er der behandlet for ..hvilket er de mest typiske ting når vi snakker diarre ifølge de dyrlæger hernede...men virus burde ikke tage så lang tid om at gå væk igen? det ville vl svare til at man selv havde en influenza der tog en måned om at gå væk?
    men jeg er ikke dyrlæge og har aldrig haft en kat der var syg i så lang tid før....:( men vil prøve at spørge om de ikke vil sende en afføringsprøve til et laboratorie i morgen samt om de kan tage en blodprøve..så må vi bare håbe at der viser sig noget i det :s

• #12   19. aug 2012
    Der skal da helt sikkert sendes en afføringsprøve afsted... De sendes gerne til Tyskland.

• #13   19. aug 2012 okay ja det kan godt være;) de har bare tjekket det på deres egen klinik to gange men skal dertil igen i morgen og så vil jeg spørge dem ad...;)

• #14   19. aug 2012
    De kan slet ikke se nok på egen klinik! .... langt fra, så forlang at få sendt en prøve afsted. smiley

• #15   19. aug 2012 okay troede egentlig at de kunne se nok smiley er det så noget hvor prøven skal tages på en speciel måde? de andre gange har det bare været fra kattebakken af?

• #16   19. aug 2012
    Du tager den bare fra kattenbakken af før du tager til dyrlægen smiley

• #17   19. aug 2012 Få testet for Coccidiose - det giver hurtigt vægttab, diarre og opkast - behandlingen klares i et snuptag med en omgang baycox.

• #18   19. aug 2012 Coccidier kan ses nemt i et mikroskop.

• #19   20. aug 2012 Gud det var da frygteligt smiley .
    God bedring til de stakkels missere!

Og noget andet, burde pensionen ikke tjekkes af en eller anden myndighed, for om der er noget, der ikke er ok? Noget smitsomt, dårlig foder, eller hvad det kan være. Det er jo forfærdeligt, hvis der er andre katte i pensionen, der bliver så syge...

• #20   20. aug 2012 pensionen kan vi ikke gøre andet ved end at sige det videre pr mund til mund metoden hvilket nok virker hurtigt nok eftersom indehaverens mand er dyrlæge...så skal nok komme et hurtigt dårligt rygte...
    og tak smiley
    han ville ikke sende noget der var uvist hvor gammel det var smiley så de får promax og noget andet der også skal hjælpe maven på ret køl igen og er det ikke bedre i løbet af denne uge så skal de indlægges og så tager de alle prøver på en gang smiley

• #22   20. aug 2012 ja men det var deres eget foder som de havde med hjemmefra og har skam tjekket det og kunne ikke se nogen forskel...? jeg lod det nemlig stå over en uge for at se om det ændrede noget og nej det så ud som normalt..(men ja jeg smed det ud da jeg fandt et stykke af deres legetøj deri, sådan en lille pude med catnip i den var helt svinet til i hår og snavs)

• #23   22. aug 2012 endelig en god ændring;) afføring der så næsten normal ud smiley yay

• #24   22. aug 2012 Dejligt at der er noget fremgang. Kaster de stadig op?

• #26   22. aug 2012 nej eller der lå en hårboldt på gulvet i morges :s men den så "normal" ud altså intet gulligt/grønt omkring den;) men ja nu skal det bare gå fremad (tror det var fordi jeg endelig havde fået fat på min normale dyrlæge og fået en aftale med at vi bare skulle komme så snart der kom noget ud og så ville hun sende det på laboratoriet)
    men ja nu skal det bare gå fremad og op i vægt smiley

• #27   22. aug 2012 Hvor er det dejligt at høre. Så varer det forhåbentligt ikke længe inden de er deres gode gamle selv igen smiley

• #28   23. aug 2012 der lå igen en gang diarre da jeg kom hjem idag og er lige kommet fra dyrlægen (føles mærkeligt at gå til dyrlæge for at se på en pose bæ uden kat)
    det er ikke giardia der var ikke antydningen af noget i snaptesten....men resten er sendt afsted til laboratoriet og vi får svar lørdag før middag...

• #29   28. aug 2012 Chicabee havde svaret smiley
    de har en stor mængde Coccidiose parasitter i sig så de gætte på at det er det der er årsagen...så 10 dage mere
    så mangler jeg bare gode råd om hvad man kan skjule en afskyelig smag af medicin i? prøvede i vådfoderet og det endte med at de sad og havde fråde om munden og savlede udover det hele så ikke godt nok...
    nogen gode ideer?

• #30   28. aug 2012 de får det oralt men de skummer helt bagefter....hele gulvet var total smurt ind i savl..og begge katte drivvåde af savl hele vejen ned:( dyrlægen sagde prøv at gemme det i noget mad??

• #31   28. aug 2012
    Ja, det smager rædselsfuldt! Har også prøvet at skulle give en af mine katte Ronaxan. Jeg stopper simpelhen pillen ned i halsen. Det foregår stille og roligt, og katten smager intet og er helt rolig. Bagefter skyllede jeg ned med vand i en engangssprøjte, da det ellers kan ætse hvis det sidder fast.

Jeg ved ikke om du kan komme til at bruge den fremgangsmåde.Tror ikke rigtig på de tager det i maden.

• #32   28. aug 2012 Hvad er det de får, som smager så grimt ? Flagyl ?
    For så kan du nemlig få det i pilleform istedet for smiley Det er noget nemmere smiley

• #33   29. aug 2012 nej det er emdotrim vi gav det med en pipette og de savler helt vildt sindssygt i en halv time bagefter og selv efter det så er de stadig våde omkring munden men i det mindste stoppet med at skumme...det er noget med at i pilleform så skal de veje over 40 kg og det var mere bøvlet end at give dem dette...
    flagyl har de allerede fået og det var i pilleform;)
    men vi vil prøve med at blande det med creme fraiche (kan ikke få a38 hernede) og se om det vil hjælpe på smagen? eller prøve kattemælken er bare bange for at det ikke er stærkt nok i smagen

• #34   29. aug 2012 Du skulle få dyrlægen til at udskrive Baycox - det skal de kun have én behandling med i 1 dag og så en behandling mere i 1 dag om 30 dage.

• #35   29. aug 2012 men det vil hun ikke?? hun siger at det er mere skadeligt for dem og de risikerer at blive mere syge af den behandling....jeg spurgte hende nemlig i går da jeg fik det der flydende stads smiley

• #36   29. aug 2012 men tænker om de vil tage det hvis jeg blander det i en skefuld creme fraiche?
    eller om jeg skal blande og så give det i pipette?

• #37   29. aug 2012 http://www.kattegalleri.dk/video/diverse_kat/9727-medicin
    sådan ser de ud når de får det smiley

• #38   29. aug 2012 jeg har blandet det op med creme fraiche og kattemælk....prøvede forskelligt på hver af dem og det var resultatet (altså i sprøjte og ind i munden da de er rædselslagen for lugten af medicinen)
    så jeg stopper denne behandling og har ringet til dyrlægen og sagt hun må finde på noget andet

• #39   30. aug 2012 Ja hold da op, hvor er det synd for dem smiley Tror sgi heller ikke de får ret meget af det medicin indenbords og så er det jo totalt spild alligevel og du har pint dem med dette uden det måske hjælper smiley Håber di dyrlæge finder på noget andet og god bedring med misserne smiley

• #40   30. aug 2012 Åh, stakkels katte altså :'-(. Jeg kan godt forstå at du stopper behandlingen. Jeg kunne også have mine tvivl, om medicinen overhovedet virker, eller om det meste af det ryger ud sammen med savl og fråde.

Rigtig god bedring til Ches og Jack!

PS: Når nu det er konstateret hvad der er galt, synes jeg pensionen burde have besked af hensyn til andre katte, hvis ejere måske ringer til pensionen og spørger.

• #41   30. aug 2012 vi har i dag fået procox det skal de have 5 ml af og i "kun" to omgange blandet op med vådfoder...så de skal have i morgen aften og så efter en uge igen....håber det virker ....men dette skulle ikke give savl bivirkninger så kryds fingre smiley

• #42   30. aug 2012 Mine fingre: XXXXX XXXXX

• #43   30. aug 2012 taaaak smiley det er mine egne også hehe hjælper det at flette håret på tværs? sådan alt er krydset;) så har jeg det i hvert fald

• #44   30. aug 2012 Håber virkelig det går bedre med dette smiley og at de snart er raske igen smiley

• #45   1. sep 2012 i går gik de to sultne hele dagen for at opbygge appetit til det nye medicin forklædt i noget vådfoder smiley og det røg ned uden problemer tror slet ikke de kunne smage det smiley
    helt uden bivirkninger også smiley og her til morgen efter vi stod op var de begge i løbet af kort tid på toilettet og det lignede normal afføring smiley så tror endelig vi har fundet noget der virker smiley
    ellers er det meget mirakuløst at de begge dagen efter pludselig er raske smiley
    så yes ENDELIG smiley
    de skal dog have en omgang procox mere næste fredag for at være sikker på at alt er taget og så skal der sendes en afføringsprøve på laboratoriet en uge derefter igen smiley men det ser normalt ud det de levere og selv så sent som går var det flydende smiley

• #46   1. sep 2012 Hvor er det dejligt at høre smiley Krydser fingre smiley

Kommentér på:
gode råd er guld værd...

Annonce