{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

anskaffelse af maine coon nummer 2 {{forumTopicSubject}}

Hej alle katteelskere.

Vi har en maine coon killing, som her 30/4 er 9 måneder gammel. Vi bor i en lejlighed på 60 kvm. med en 8 kvm. altan, hvor han kommer ud engang i mellem hvis vi går derud. smiley ellers er han indekat!

Han er total sin egen, og vil kun kæles med hvis det passer ham. Allerhelst om natten/morgnen, hvor han skal ligge helt oppe i hovedet på os eller i en arm. Det er nu hyggeligt. Da vi anskaffede ham, anskaffede min svigerinde (som bor i samme opgang) sig en huskat, og det var meningen de skulle være legekammerater, men de kan SLET ikke sammen. Dvs. de gange vi har forsøgt hvæser hun af ham, og han virker bare underdanig eller ligeglad. Men så snart hun vender ryggen til så sniger han efter hende, lige indtil hun vender sig om - så får han benene på nakken. Hehe.

Mine forældre har to kastrater, som også er indekatte. Dem har han (kovu) også været introduceret for. Den ene (Louis) hvæste og gik sin vej, mens den anden (Pivert) var ligeglad, og kovu jagtede ham. Han ville lege. smiley

Kovu har også en mani med at bide os, sådan pludseligt. Mest i forbindelse med leg eller nedenstående "gemmeleg". Eller nogle gange hvis man vil kæle ham og humøret ikke er til det. Vi troede det skyldtes understimulering og har købt alt mulig legetøj, aktiveringshalløj, foderbold og lign. Men det siger ham intet. Selv en fjernstyret mus er han ligeglad med. Det eneste han engang i mellem leger med er sådan nogle kugler med fjer og hvis vi render rundt med en snor.

Nå, men nu til spørgsmålet. Vi har overvejet om vi skal anskaffe os en kat mere (nok en maine coon).

Tror I det er en god idé? Altså, tanken går på at vi gerne selv vil have en mere, og at vi tror Kovu ville have godt af at få en legekammerat. Han tror han skal lege gemmeleg med os, og kan finde på "jagte" os som var vi en anden kat. Ikke at han springer på os. Fx gemmer han sig bare dynen i sengen i soveværelset hvis han ikke kan se os, og så lurer han. Gemmer vi os så, kommer han susende. Det er egentlig ret sjovt.

Er 60 kvm. stort nok til at rumme to?

Er der forskel på om det er en hun eller hankat vi anskaffer os? Den skal neutraliseres uanset.

Vil Kovu blive jaloux?

Kan det være derfor han bider, eller er det fordi han stadig er killing?

Har han været alene for længe? Han er fra et kuld på 3. (hunkatten nævnt ovenfor var alene killing, og vi mistænker at det er grunden til hendes adfærd, idet hun trives fint med svigerforældrenes lille hund, som kovi derimod ikke gider, og hvæser af hvis han kommer for tæt på).

Alle gode råd modtages med kyshånd. smiley
Useriøse henvendelser frabedes.

Ved hilsen Kristina.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  anskaffelse af maine coon nummer 2
  • #1   12. apr 2012 jeg tror at din kat keder sig smiley er overbevist om at han selvfølgelig vil have godt af en lege kammerat.

Hvordan sker det når han bider? for jeg har en hankat som elsker at nusse mig i håret,men lige pludselig bider han. Det gør hans søn også og så har jeg en pige som også en gang imellem kommet og vil snakke og lige pludselig kan hun også finde på at nappe mig lidt i låret. tror lidt det er kærlighedsbid smiley

• #2   12. apr 2012 Smiler
    jeg synes det e ren god ide, hvis i får en mere, så han har en ven...

Det med at bide, hvis det ikke er hårdt og du kan se han gør det i vrede eller afmagt, ja så er det måske hans måde at vise jeg kan lide dig på..
    Som Anita skriver, jeg har også nogen der gør det, de vasker og så bider de lidt, og vasker så igen..

• #3   13. apr 2012 60 kvm er fint - tænk også på, at kattene vil have mange flere kvm, da de bevæger sig på mange niveauer og (forhåbentlig) ikke kun på gulvet.

Faktisk vil jeg foretrække 2-3 katte på LIDT plads (hvis de er venner) frem for kun én kat med megen plads.

Jeres kat forsøger at lege med jer, som han ville gøre med en anden kat, så jeg ville bestemt give ham en ven, HELST samme køn og til dels jævnaldrende.

• #4   13. apr 2012 Tror også at en legekammerat ville være godt smiley en mainecoon dreng mere måske? smiley

Pladsen er ok for to katte hvis de kan komme op i højder, som f.eks. et gulv til loft krædsetræ eller andet smiley

• #5   13. apr 2012 Jeg kalder det et kærligheds bid, min Freja gør det også, når hun har gjort det begynder hun staks at slikke mig. HUn bider ikke hårdt

• #7   13. apr 2012 Jamen det er lidt forskelligt, han bider også via det såkaldte kærlighedsbid engang i mellem, så er det blidt.
    Men ellers er det bestemt ikke blidt. Han kan være kælen og hvis jeg fx løfter ham, kan han finde på pludselig at gå amok på min skulder, ved at bide voldsomt. Her sætter jeg ham selvfølgelig ned. Hvis han virkelig for fat, gør det enormt ondt og det kan være svært at få ham til at give slip.

Hvis min kæreste og jeg fx sidder og spiser ved spisebordet, kan han ligge ligeså stille på stolen ved siden af min kæreste, og pludselig se ham som "bytte" og angribe ham. Det er sært, men har altid været sådan. Han er ikke syg, da vi fik ham sundhedstjekket da han for ikke længe siden blev kastreret. Men måske er det bare hans måde at sige " jeg gider ikke mere ligenu". Eller også er det fordi han keder sig, og simpelthen bare forveksler os med andre katte som han kan lege med. --> derfor også tanken med en kammerat. smiley

Som sagt er han ret doven, så det svært at forestille sig han keder sig i og med han ikke rigtig gider lege med legetøj, men nærmere med os som "bytte" / "anden kat".

Ja det er selvfølgelig rigtig. De kommer nogle steder, vi andre ikke gør. Hehe smiley Hylder, vindueskarm, borde osv. Vi har et kattetræ der er er halvt loft højde men har længe ledt efter et gulv til loft. Vi har bare ikke kunne finde et højt, der ikke er så bredt, og stadig stor nok til Kovu. Hans far vejede 10-12 kg, og kovu vejer allerede 5,5 (er 9 mdr), så de der hængekøjer og smalle pladser duer ikke. Er der nogle der kan anbefalde et godt (og ikke alt for dyrt) gulv til loft træ?

I skriver det helst skal være samme køn, og nogenlunde samme alder? Ville det være dumt med en killing? Tænker bare om det er til at finde en på samme alder, med samme temperament osv.

Jeg er bare så bange for de ikke kan sammen.. Har to indekatte hos mine forældre som har været sammen fra små, og ham den ene magter ikke den anden længere og er enormt jaloux hvis man overhovedet skænker den anden et blik.

Lotte: nej det er jeg klar over smiley Men det var nu dyrlægens idé, at det sagtens kunne fungerer, fordi vi netop er så tit sammen, samt vi kunne babysitte. Kovu er enormt nysgerrig og tror egentlig gerne han vil lege, men han er bange for Kira for hun hvæser af ham, konstant. Og af alt andet, selv legetøjet (det virker som om hun ikke ved hvad hun hvæser for). Men som sagt, har hun været alene killing, så måske er det derfor. Hun kan derimod sagtens med den omtalte hund.

• #9   14. apr 2012 Og han kan blive jaloux men det er nokpå jer smiley mogens gad næsten ikke os i 2 måneder efter vi fik holger smiley men nu har han indset han er kommet for at blive så de to har stor glæde af hinanden samtidig med at de vil snakke med min kæreste ogjeg smiley så klare råd køb en ung hankat maincoon god ide så den ene ikke vliver dobbelt så stor smiley få dem begge kast. Giv dem tid sammen og du vil snart se to glade katte så smiley
    Mht træer prøv zooplus kig på den danske side og køb så på den tyske det er klart billigst. Købte et kæmpe træ 3 meter højt for 500 kr plus transport smiley

• #10   14. apr 2012 smiley

Kommentér på:
anskaffelse af maine coon nummer 2

Annonce