1.734 visninger
|
Oprettet:
Flytte - udekat? {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg er ved at kigge på lejlighed/rækkehus, hvor vi evt. kan få en lille have/terasse. Vi har to dejlige katte som bliver 2 år til juli. De har altid været indekatte. Vil det være for sent at gøre dem til udekatte? Jeg er godt klar over at det vil tage tid at vænne dem til det, men kan det lade sig at gøre. Vil gerne høre fra nogen der har erfaring med det.
Vi vil komme til at bo i en mindre by, tæt på natur, skov, vand, men da det ligger i byen, er der jo selvfølgelig også biler.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Inden i lukker dem ud på egen pote, skal i i hvert fald overveje grundigt om i synes det er de risici der er forbundet med det værd.
Vores katte har altid haft begrænset ude-adgang, dvs vi har en (hermetisk) lukket gårdhave/terrasse, kattene kommer ud i.
Held og lykke med det
Pia, Charley & Chili
dec 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 113
apr 2009
Jeg ved godt du er fortaler for udelivet, det frie udeliv.
Men fordi du (endnu) ikke er løbet ind i problemer på den konto, er det ikke det samme som at de ikke eksisterer.
Rigtig mange katte render ind i øretæver, med skader til følge. Det være sig alt lige fra mindre skrammer til store alvorlige bidsår der giver bylder. Udover dette er der også risiko for smitsomme sygdomme, hvoraf nogle er dødelige.
Rigtig mange katte kommer slemt til skade i trafikken, de 'heldige' dør med det samme...
Jeg har forsøgt at finde antallet af påkørte katte pr år, men kan ikke lige finde et link ... jeg *mener* det er omkring 75.000 om året.
Og det er ikke kun på de store veje, det sker - desværre.
Derudover er der desværre også mange katte-hadere, det kan man alt for ofte læse om i aviser og på nettet.
Udover de 2-benede katte-hadere, findes der også de 4-benede...
Selvfølgelig må man selv vælge, men det skal være baseret på viden.
mvh
Pia (som leder videre efter statistik om trafikdræbte dyr)
dec 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 113
apr 2009
Jeg skriver som jeg gør, da Hanne i sit allerførste indlæg skriver:
".... men da det ligger i byen, er der jo selvfølgelig også biler. "
Jeg ikke er klar over om Hanne har overvejet, *hvor* mange katte der kommer til skade og at det ikke kun er biler der er årsagen, men Susans indlæg indikerer at det er et fåtal, det passer desværre ikke.
Hvorfor i alverden skulle jeg sende en PB til dig Susan, jeg er ikke i tvivl om din holdning.
Jeg synes sådan set jeg svarer trådstarter, jeg kommer bare med andre input end dine, det er vist et debatforum det her, er det ikke.
Hanne stadig held og lykke med projektet
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 479
Flytte - udekat?