Sammenføring - Yay or Nay? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har jo min dejlig Amy på lige knap 6 år, som p.t bor hjemme hos min far sammen med hans Golden Retriever, og de to er jo de bedste venner man kunne ønske sig - på trods af at de er hund og kat
Sagen er den at min kæreste og jeg - hvis alt går vel - snart flytter i et hus sammen, og så ville jeg jo rigtig gerne at jeg kunne få min smukke pige hjem til mig selv og bo, for må da indrømme at jeg har savnet hende mens vi har boet i lejligheden. Problemet er, at jeg er meget nervøs for hvordan Amy vil tage det faktum at hun lige pludselig skal til at bo uden Debbie (hunden), som har været hendes bedste ven siden hun var killing.
Jeg har allerede snakket med kæresten og vi er blevet enige om at det måske ville være en god ide at anskaffe en lille ny killing hun kunne gå sammen med så hun ikke kom til at gå alene, men tror i det ville være en god ide? Eller ville hun måske ikke kunne acceptere den lille ny, da hun altid har været vant til at være ''alenekat'' sammen med hunden?
Det er selvfølgelig klart at hun lige skal have lov at vende sig til de nye omgivelser før vi køber en ven til hende, så det ikke bliver alt for stressende for hende, men hvordan ville det være bedst at lave en sådan sammenføring?
De vil få HELE huset at rende rundt på, og Amy er også vant til at få lov at rende udenfor som det passer hende (dog ikke lige i det første tid hun flytter selvfølgelig), om den nye kat får lov at komme ud afhænger af de krav som sælger stiller, så kan jeg selvfølgelig ikke svare på endnu. Men bottom line, vil de jo have rig mulighed for at komme væk fra hinanden hvis eks. Amy syntes den lille bliver for træls.
Opsummering:
1. Vil det være en god ide at anskaffe en ven til Amy, baseret på ovenstående? Eller ville det være bedst ikke at gøre det?
2. Hvordan sammenføre vi den evt. nye killing og Amy på bedst mulig måde?
Håber det er til at forstå. På forhånd tak.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Ville det så ikke være bedre at sikre sig at hun er lykkelig hvor hun bor nu?
Katte er ikke ret gode til forandringer, og når hun har været alenekat i så mange år så er en sammenføring med en ny kat, specielt en killing, i mine øjne en dårlig idé...
Killingen vil højst sansynligt genere hende grænseløst, og de to får nok aldrig noget ordentligt forhold til hinanden..
Jeg taler udelukkende ud fra egne erfaringer...
Det er muligt andre har været heldigere..
Men hvis jeg stod i dit sted...
Og har faktisk været der, da jeg flyttede hjemmefra....
Så ville jeg lade hende blive hjemme i sine trygge vante omgivelser med sin yndlingskammerat..
Og i stedet anskaffe mig 2 killinger, som ville få LANGT større glæde af hinanden, da de har de samme "interesser" og bedre kan stimulere hinanden, end en voksen kat der føler sig generet af en lille rolling, og en killing der føler sig ensom og mangler en at tumle med..
Det var min mening...
Så må du tage den til dig hvis du vil
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 17 Svar: 256
Så jeg ville ikke tage den med, men lade den blive hos dens gode ven
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 23 Svar: 164
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 64
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
Kunne du ikke forhandle lidt med din far? Nu har katten jo boet der i 6 år og hvis du f.eks. betaler mad, dyrlægeregninger osv. så kunne han måske overtales. Tror absolut at det ville være det bedste for katten at blive hos ham, da det er det hjem hun er vandt til. Og på den måde kan du jo købe to nye killinger, der måske endda kender hinanden fra start af og samtidig have kontakt til Amy:-) Og hvis din far skal ud og rejse eller lign. så kan du jo foreslå at i jo altid kan passe hende:-)
nov 2008
Håber virkelig på at kunne få nogle gode råd. Jeg værdsætter selvfølgelig jeres mening omkring at hun skal blive hos min far, og ville jeg også hellere end gerne hvis det var muligt, men jeg kan jo ikke rigtig tvinge ham til at beholde hende, når det ikke er hans kat...
nov 2008
nov 2008
okt 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 55
Jeg har en stor Norsk Skovkat - en han. Det hele startede med, at han blev smidt af en bil ved den gård, hvor jeg boede sammen med min mor, og efter nogle måneder valgte vi at kastrere ham, for han havde åbenlyst valgt at blive hos os, og der var ingen, der savnede ham.
Han fik så efter noget tid lov til at komme ind, og han skulle gå sammen med de andre katte, som vi havde. Dette gik fint i starten, men med tiden blev han mere og mere styg, og det blev klart for os, at han bestemt ikke kunne gå sammen med andre.
Jeg flyttede så hjemmefra, og jeg anskaffede mig først en kanin - men en dag valgte den at springe på og bide mig, og jeg skaffede mig derfor af med den, da den var ubrugelig som kæledyr. Og så valgte jeg at give min norske skovkat chancen og fik ham af min mor. Og ja, jeg er jo så blevet ufattelig glad for ham og omvendt.
Jeg flyttede så til en lejlighed tæt på mine venner og familie og efter, at jeg er startet i skole igen, ja så er han alene hjemme det meste af dagen. Og han er 100% indekat. Jeg har så altid gerne villet have en trefarvet hunkat (længere historie), og jeg valgte så at tage chancen med at anskaffe mig en killing, som kunne være selskab til ham, når jeg ikke er hjemme.
I starten hvæste han ufattelig meget, og han knurrede tilmed også. Killingen fik lov til at overnatte på badeværelset, og den store fik lov til at gå, som han plejede (der er en sprække under døren ind til badeværelset, så de kunne snuse til hinanden derigennem), og 4 gange om dagen fik han lov til at komme ind i soveværelset, og hun kunne komme ud og bevæge sig.
I dag går de sammen stort set hele dagen, og det går faktisk rigtig fint. Nogen gange bliver deres leg lidt for voldsom efter min mening, men killingen provokere ham selv til at fortsætte Og de kan fint ligge og sove sammen, og de kalder på hinanden, hvis hun er lukket ude på badeværelset, for der er grænser for, hvor meget jeg vil blive ved med at skælde den ballademager ud
Så selv en hankat, som er dømt til ikke at kunne gå med andre endte faktisk med at kunne enes med en lille killing
Undskyld det lange indlæg, men håber at det kunne bruges
nov 2008
okt 2011
Men jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå godt med din kat, når du skal have hende hjem
nov 2008
okt 2011
Sammenføring - Yay or Nay?