{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.425 visninger | Oprettet:

Friske krydderurter når man har katte {{forumTopicSubject}}

Hej alle KG'er.

Jeg er to dejlige katte, men de syntes det er fantastisk at spise af alt hvad der hedder blomster og planter inklusiv min basilikum når jeg har den stående i køkkenvinduet. Jeg har ikke turde købe flere friske krydderurter endnu da jeg ikke ved om det er farligt for dem at spise sådanne slags urter/planter ? Er der nogle der ved om det er farligt ?
PS: Ved godt der er en hjemmeside med kattevenlige blomster, men der står de ikke, men tænkte at det heller ikke helt er en normal blomst/plante, de er jo spiselige smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Friske krydderurter når man har katte
  • #1   21. jul 2011 Du kan enten have kryderurterne i en altankasse uden for vinduet, eller have dem i et aflukket rum (eller i et skab)

Jeg ved ikke om de er farlige for dem smiley

Hvis du gerne vil have en plante de må spise, så er der den plante der hedder stue bamsbus smiley Det er en lille grøn plante med blade der ligner bambus blade smiley

• #2   21. jul 2011 Okay tak for svar, har hverken altankasse eller aflukkede rum, så håber nogle ved det smiley

• #3   21. jul 2011 Purløg er (ligesom andre slags løg) giftigt for katte. Desværre. Min Bjarne kan ikke lade det være. Når jeg kommer hjem med purløg fra min (seperate) urtehave, skal jeg være huritg til at få det skyllet, i pose og i køleskab, ellers snupper han det. (af og til får han da lov til at få et enkelt strå).
    Tror ikke at andre krydderurter kan friste katte ... og tror egentlig heller ikke de er giftige for dem, men better safe than sorry.

• #4   21. jul 2011 Nå ja, basilikum kan åbenbart godt friste ...

• #5   21. jul 2011 Kunne godt forstille mig purløg var noget for katte smiley
    Men herhjemme er det alt der er plante eller blomster der åbentbart skal spises, hvilket er resulteret i at vi ingen ting har herhjemme, men håber på at krydderurter som basilikum, persille, korriander osv. er noget de i det mindste godt må gnave i (selvfølgelig med måde), når jeg ikke holder øje med dem ....

• #6   21. jul 2011 Banditter, de katte. De to gange Bruno har været ved dyrlæge var faktisk pga han havde været i gang med at gnaske grønt :S

Jeg tør ikke råde, men ville godt selv turde have kruspersille eller timian til at stå fremme. (Kan heller ikke tro, at det falder i kattenes smag).

Har du altid kattegræs eller bambus til dem? For hvis de har det, vil de nok være mindre tilbøjelige til at gå i dine urter og potteplanter.

• #7   21. jul 2011 Ja, jeg må prøve at lære dem ikke at spise det smiley er bare lidt svært nogle gange , især når det er hende på 5 måneder der er værst til at spise basilikummen i hvert fald !
    Har købt kattegræs mange mange gange, den mindste spiser det normalt mens den anden på 10 måneder spiser spirende/frøene , ved ikke helt hvorfor ??
    Hvad er kattebambus ? Har aldrig hørt om det ?
    PS: det hjælper ikke at have kattegræs i hvert fald, blomster er meget mere spændende end kattegræs smiley

• #8   21. jul 2011 Det hedder stuebambus. Det er bare en lille bambus i potte. Hvis man er heldig kan man få den til ca 15 kr i supermarkeder. Mine to drenge kan barbere sådan enned i løbet af 0,5. Det er sååå lækkert at gnaske i smiley

• #9   21. jul 2011 Stavekontrolle: ... kan barbere sådan en ned.

• #10   21. jul 2011 Okay den prøver jeg smiley
    Er den god for noget for dem ? smiley

• #11   22. jul 2011 Den er i hvert fald god for tyggemuskler og humør smiley

Ej, faktisk har jeg tænkt om bambusbladene- og kvistene ikke kunne være for stive, så man risikerer at det sætter sig fast i halsen, men her er altså aldrig sket sådan noget .... (med stuebambus altså) 7,9,13. Og har heller aldrig hørt at andre katte har taget skade af det.

Gud ved forresten om katteurt kan vokse indendøre...(?)

• #12   22. jul 2011 Hihi okay, så må jeg prøve sådan én smiley
    Det er jo en god træning for at prøve at få dem til at lade blomster og planter være , og så sker der dem ikke noget ved at de spiser den smiley
    Og nej eftersom jeg aldrig har blomster eller planter ved jeg ikke om katteurt kan vokse indedøre? Hvad er det overhoved? smiley

• Majbritt I
    Majbritt I Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
    #13   22. jul 2011 Det anbefales,at katteurt plantes indedøre og derefter sættes ud, når planten er stærk nok. Hehe men det kræver selvfølgelig at plantet får fred til at vokse, uden at blive "overfaldet" af katte:o)

Katteurt tørres og bruges som catnip i legetøj, den har ca. samme virkning på katte som baldrian, men lugter ikke så kraftigt.

• #14   22. jul 2011 Purløg er nu altså kun giftig for katte, hvis katten spiser STOOOORE mængder smiley

• #15   22. jul 2011 altså begge mine drenge elsker både timan, basilikum, rosmarin og mynte. Jeg har aldrig hørt om at det skulle være giftigt, de nipper jo bare lidt til det, og gnider kinder med det, men spiser jo ikke hele planten.
    Der er da mange katte der også spiser gulerødder, persille, ærter m.m.

• #16   22. jul 2011 Er der virkelig mange katte der spiser sådan noget kryddergrønt?
    Jeg har forresten da mynte i haven - aldrig har kattene ædt det. Samme gælder de to slags katteurt, plantet lige under deres udsigtshylde.

Kaninkat **Purløg er nu altså kun giftig for katte, hvis katten spiser STOOOORE mængder ;-)**

Det glæder Bjarne at høre smiley så skal jeg måske lade ham få lov til et strå eller to lidt oftere.

PS: Ikke lige krydderurter, men af madvarer er følgende giftige for katte: rosiner, vindruer, avocado, løg, chokolade (jo mørkere desto værre - kakao må så også være giftigt, macadamianødder.

• #17   22. jul 2011 Nu skal jeg have en stuebambus, har aldrig turdet prøve en af frygt for at de er giftige.
    Her er nemlig hverken blomster eller krydderurter fremme, for jeg gider ikke en gang diarré!

Kommentér på:
Friske krydderurter når man har katte

Annonce