{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.586 visninger | Oprettet:

Råd om kattesoignering af langhåret kat. {{forumTopicSubject}}

Har et lille spørgsmål til jer der har katte der skal børstes og ordnes.

Min dejlige store kleppert-kat Oscar, som er halvt Maine Coon og halvt noget andet, har sig en kæmpe pels. Jeg har faktisk talt alle dage taget Oscar som værende en doven kat, uden jeg har spurgt mig selv om hvorfor han mon var doven. Han er god til at få filtrer en gang imellem, hvor jeg er nødt at børste dem ud af hans pels, skønt han HADER børster. Dog så her i går, havde han en filt der var anderledes end hans filtrer normalt er. Den var tyk og sten hård. VIRKELIGT tæt. Jeg ville ikke begynde at rede den ud, for det ville bare gøre ondt på ham, så istedet kørte jeg ned og lånte min forældres hundetrimmer for et par dage, med den hensigt at jeg ville trimme filten af. Da jeg så kom hjem igen, tog det mig en lille times tid at få Oscar til at vænne sig til trimmerens underlige udseende og lyd og følelsen af at have den ind mod huden. ( En time og 200 gram rejer. )

Da jeg gik i gang med at trimme hans filt af, fik jeg mig faktisk et uventet chok i en opdagelse jeg gjorde mig omkring hans pels, og som jeg er vildt ked af jeg først har opdaget nu og ikke har haft opdaget noget tidligere.

Oscars pels, er desværre kun helt nede på 5% pels og 95% ren og skær uld. Det er bare ULD for alle pengene!! Det gør så at jeg nu godt kan se, hvorfor jeg har en doven kat. Han render jo rundt med en decideret kæmpe og mega tyk dynjakke på 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen! Jeg fandt også ud af, han faktisk talt ikke KAN ordne sig selv nede i bunden af sin pels, på grund af hans pels enormitet. smiley

Jeg har så her i nat besluttet mig for jeg vil holde ham anderledes, end jeg har haft gjort. Simpelthen for hans skyld!! Han skal børstes dagligt, og i bad en gang om minimum en gang hver 14. dag hvis ikke en gang ugentligt. Dertil skal jeg nok trimme ham ned når sommeren begynder at komme, for at han stadigt fortsat kan lege og være aktiv, selv om der en gang imellem er et par dage der føles som om man sidder i en tændt bageovn.

Mine spørgsmål er, hvordan lærer jeg min fuldt ud voksne hankat på 6 år, at kunne lide og nyde de ting han så absolut HADER på nuværende tidspunkt? ( At blive børstet og ordnet og komme i bad. )

Hvilke børster, karter etc. er de bedste jeg kan bruge til ham. Både til oplæring af at kunne lide de ting han pt. hader som pesten, og til selve soigneringen han brug for. ( Har ind til videre bare taget min egen hårbørste og har haft børstet ham med den en gang imellem, når jeg syntes han trængte lidt for meget til det. ) Dertil, hvordan lærer jeg ham at være afslappet og totalt cool med en hårtørrer, selv om den larmer voldsomt?

En der nogle shampooer og balsamer der er bedre til langhårs katte end andre?

Jeg er mega ked af jeg først har fundet ud af sandheden om hans egentlige pelsstruktur nu, og ikke tidligere, men... bedre sent end aldrig! Er dog stadigt ked af det over det, fordi jeg nu ved HVORFOR han er doven kat. Han har det bare ekstremt meget med varme, og orker ikke lave så meget. smiley

Så råd, hjælp og vejledning, må i meget gerne give mig!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om kattesoignering af langhåret kat.
  • #1   21. jul 2011 Jeg vil ikke anbefale at vaske ham 14 dag eller hver uge det kan du evt kun gøre problemet slemmere og du ødelægger også huden balance .
    Jeg er ikke stor fan af en furminator, her bruger jeg den ca 1-2 om året når de skifter pels , og har får ,for meget under uld..
    Men det var måske en ide lige at prøve at fjerne så meget under uld med den som muligt .

Inden du går i gang med vask og nedtrimning

• #2   21. jul 2011 Jeg vil skam gerne prøve og fjerne ulden. Det er heller ikke fordi jeg som sådan har lyst til at vaske ham, men jeg blev ked af at opdage han faktisk ikke kan komme ned i bunden af sin egen pels og rengøre sig der. Det betyder jo meget for ham som kat, at han kat holde sig 100% ren i pelsen.

• #3   21. jul 2011 Det kan jeg godt forstår .

Men at ville vaske ham så tit er ikke godt .

Når jeg vasker og mine bliver kun vasket når de skal på show eller virkeligt har gjort sig meget beskidt .

Så bliver de virkelige godt børste igennem hvis de har meget under uld bliver det tyndet ud og filt og knuder fjernet inden . For ellers så ender man med en kat der mere filtet end før badet .Taler af bitter erfarring , da en venninde ringede SOS efter hun havde badet hende maine coon.
    Det ende med en tid til trimning ved dyrlægen alt andet havde været synd.

Så heller timme ham helt ned , og så børst ham flere gange om ugen frem over .
    Og så giv ham nogle postive oplevelser med børste i starten som ved timning . Det behøver ikke hver 200 gr rejer lol

• #4   21. jul 2011 Hmm. Ja jeg har jo trimmeren endnu, så jeg kan sagtens trimme ham ned. Kræver dog lige lidt fedteri først, for at få lov til det af ham! hehehe.

Hvad bruger du af børster til din kat?

Hans hud og pelslag der hvor jeg har trimmet filtrer af, er desværre RET så fedtede. Meget snavset fedtet, som fx. hvis en person ikke har vasket hår i en uges tid. Pelsen i hudlaget er lidt ulækkert fedtet. Er det noget han selv vil rengøre og gøre fint igen når nu han er trimmet ned der, eller skal han hjælpes?
    Det jeg sidder og tænker på er om man kan bruge tørshampoo. Jeg har bare aldrig brugt sådan noget før, og jeg aner ikke hvordan den slags virker på katte.

Jeg bruger rejer til både ham og Batman, når der er noget jeg vil have dem til at lære eller noget jeg vil have dem til som de ikke bryder sig helt om. De er nemlig temmeligt gak gak med rejer, så det er alle tiders bestikkelse for god, rolig opførsel, selv om man er skide sur og gnaven! smiley Hehehehehe

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #5   21. jul 2011 Jeg bruger aldrig børster til mine katte, jeg bruger først til at rede med en bred takket kam og så bag efter en med smallere takker imellem.

Hvis der skulle være en hårknude så er den første kam lige til at holde knuden med, som jeg så klipper af. Den smallere kam tilsidst tager så underulden. smiley

• #6   21. jul 2011 Hvor mange gange børster i kattene i gennemsnit? Sådan i løbet af en uge.

• #7   21. jul 2011 Her bruger vi også stålkam med brede tænder som skiftevis har korte og lange tænder og rullekam i samme model , så vi t komme i bund .
    Og så slutter jeg af med børsten for det nyder vores , det er deres belønning for at være tålmodig når vi rede med kam.

• #8   21. jul 2011 De fleste af mine kan klare det med engang om ugen , har 3 som får 2 gange om ugen .
    Og har også nogle som aldrig behøver en kam pelsen, men som de andre dov bliver børstet engange om ugen .

• #10   21. jul 2011 En Ferminator er et rigtig godt redskab til pleje af vores langhårede katte smiley En Ferminator tager også de løse hår, der sidder godt gemt væk og fjerner dem, den kan varmt anbefales smiley

• #11   21. jul 2011 Linker til en tråd, jeg oprettede omkring det med at vænne ham til en hårtørre - skulle det nu være nødvendigt :o)

(link fjernet)

Kommentér på:
Råd om kattesoignering af langhåret kat.

Annonce