{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

At lufte katten? {{forumTopicSubject}}

Hej derude...

Jeg bor i lejlighed, så min kat er en indekat smiley

Jeg vil høre jer om I har gode erfaringer med at lufte katte? Eller om det bliver sådan at den hele tiden sidder og piver og vil ud?

Min kommer ud på altanen under opsyn af mig og det nyder hun i fulde drag smiley
Meeeen kunne godt tænke mig at hun kunne få lov at snuse lidt rundt i græsset osv, men er bange for at hun slipper løs?

Hvad er jeres erfaring?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lufte katten?
  • #1   18. jul 2011 Min erfaring er :
    Køb en god sele og vær ikke bange for at stramme den ordenligt for de katte kan jo åle sig ud af selv den mindste sele. (jeg kan lige netop få en pegefinger ind under, så er den god ved mig)
    Jeg har ham ude i en snor på ca. 5 meters længde sat i et spyd i jorden, hvor han både kan komme i skygge og solen eller klatre ind i en kasse eller op i et træ. Har altid mad og vand i nærheden af ham der også.
    Indtil videre har han været ude i længere tid (altid sammen med os) 2-3 gange på næsten 2 måneder og han har ikke 1 gang plaget om at komme ud igen. Nogle gange har han villet ind igen efter en time faktisk..

Nogen siger at når katten har oplevet det vil man ikke kunne tage det væk igen fra dens erindring og at den vil tigge og plage om at komme ud og prøve at stikke af.
    Min erfaring siger at min kat sagtens kan klare at leve uden den frihed, og at han kommer ud på mine præmisser.
    Kunne godt forestille mig det kunne være individuelt fra kat til kat - så er det jo en risiko man må løbe, hvis det er det :o)

• #2   18. jul 2011 Jeg har også planlagt at kattesikre altanen...

Jeg bor heldigvis i stuen, så hvis hun hopper ned er det ikke så galt, hun er meget lydig og kommer altid når jeg kalder... Nogle gange stikker hun hovedet ud gennem "tremmerne" på altanen, og så sige jeg bare stille og roligt "nej", så trækker hun hovedet til sig igen...

Jeg ville ikke tage hende med derud hvis hun ikke havde temperamentet til det...

• #3   18. jul 2011 Jeg ville nu hellere ikke turde. For tager den springet så kan de jo blive væk, da den vil blive skræmt af de lyde den ikke kender.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #4   18. jul 2011 Selv om man synes man kender sin kat og den lystre på et nej, så er det ikke ensbetydning med at man altid kan det, desværre. smiley

Den kan feks få øje på et insekt, fugl eller en anden kat som den vil ned til. Det kan ske i lige det sekundt du ikke kikker, så hurtig går det.
    Så bliver den sikkert helt forvirret over alt det nye og kan med stor sandsynlighed løbe væk inden du når der ned, da den ikke er vant til den store verden den pludselig er landet i.

Så nej, det turde jeg slet ikke tage chance med min kat SELV om jeg synes den altid er så dygtig til at et nej er et nej, derfor turde jeg ikke stole på min kat på det område.

• #5   18. jul 2011 Jeg ville bestemt også vælge at gøre altanen sikker med net!... og så ville jeg nok lade det blive ved det. Tror at de fleste katte har mere glæde af at kunne færdes frit på en sikker altan end at komme ud i sele.
    Når altanen er sikret fra bund til top, kan man også indrette med fx spændende kradse- og klatremuligheder, udsigtshylde, potter med kattegræs og katteurt ... Katten vil garanteret elske at være derude så, og I kan have altandør åben uden bekymring smiley

Forresten er der (i en eller anden tråd) nogle links til fotoalbums med kattesikre altaner. I bogen "Kat i lejlighed" af Katrin Behrend er der, så vidt jeg husker, også anvisninger og ideer til altanindhegning.

• #6   18. jul 2011 Beklager, men ser nu ikke mig selv som uansvarlig...

Jeg er derude med hende i korte intervaller, hvor jeg virkelig holder øje. Har hende også ofte bare sidende på armen mens vi kigger ud over græsset osv.. Min gamle kat ville jeg ikke turde det med... Men ja ved godt at et dyr er et dyr, men stoler jo også på at min hund ikke angriber et barn der vil lege med ham f.eks.?

• #7   18. jul 2011 Og tak Tinka smiley

• #8   18. jul 2011 Jeg ville ønske vi havde altan eller noget som jeg kunne benytte på den måde I beskriver.
    Ville helt sikkert også sikre den så man en varm dag kan have døren åben uden videre bekymring og ville se det som endnu en luksus jeg kunne tilbyde min kat. :o)
    Jeg får dårlige nerver bare af at TÆNKE at min kat løb væk selvom han er registreret og det hele, men uuuha..

• #9   18. jul 2011 Thilde - I mangel af bedre kan du lave en ramme med hønsenet til et vindue (hvis du altså ikke allerede har det). Og så indrette en hyggeplads til missen i det vindue.

• #10   18. jul 2011 Jep det har jeg også været inde i, men har sådan nogle dannebrogsvinduer, der lukker udad, så har ikke lige været kreativ nok til at kunne se mig ud af det.
    Men når Hector er stor nok til ikke at klemme sig igennem selv de mindste revner, køber jeg nogle vindues hasper, som kan låses så han ikke selv kan åbne vinduet yderligere smiley

• #11   18. jul 2011 åbner udad selvfølgelig haha

Kommentér på:
At lufte katten?

Annonce