Nyslået katteejer - er min birma aggressiv? {{forumTopicSubject}}
Jeg er nyslået katte-ejer og har nu haft 2 skønne birmaer i en måneds tid. Forrige ejer ville kun sælge dem samlet, da de ikke kunne undvære hinanden. Men jeg tvivler lidt...
Første uges tid lå de fint og nussede og sov sammen. De er vant til at spise af samme skål mad uden problemer. Så begyndte Kat 1 at blive lidt mere aggressiv/markende overfor Kat 2, dvs hvæse af ham og slog ud efter ham poten, dog uden kløer. Det er så stille og roligt blevet værre, dvs. endnu mere hvæsen, slåen ud (nu kraftigere), og nu også knurren. Et scenario er fx. Kat 1 der traver rundt i stuen, Kat 2 sidder stille og kigger på, når Kat 1 kommer forbi hvæser han af Kat 2, nogen gange slår han også ud efter ham selvom han bare sidder og kigger og ikke gør noget. På trods af dette kan de stadigvæk godt sidde og spise mad af samme skål. Jeg har dog nu givet dem 2 madskåle, da jeg har lagt mærke til at Kat 2 maser sig ind foran Kat 1 (den hvæsende). I perioder er det som om at Kat 2 skal rende lige i bagdelen på Kat 1, selvom om denne skælder ud. Det virker bare som om at Kat 2 ikke kan forstå hvad dælen der foregår!
De er så også efter 2½ uge blevet introduceret for udelivet, først i sele og altid Kat 1 ude først, da jeg havde fået at vide han var den dominerende. De elsker at være ude og det mærkelige er at udenfor fungerer de fint sammen og leger sammen. Når vi så kommer ind igen, så begynder vi forfra med hvæsen og knurren.
Jeg forstår det ikke!!!! har læst bibliotekets bøger om adfærd og googlet samme emne på nettet og jeg kan ikke finde nogen forklaring. Jeg leger med dem en 2-3 gange om dagen afhængig af hvad de gider også kommer de ud og tosser rundt, og der er de næsten ikke til at hive ind. Jeg har fra starten af haft Feliway i stikkontakter og de er stille og roligt blevet introduceret til huset og dets rum.
Please, er der nogen der har en forklaring på ovenstående opførsel? Jeg synes det er synd for Kat 2 at han hele tiden bliver skældt ud af Kat 1, og det virker som om han slet ikke forstår hvorfor de nu pludselig ikke kan være gode venner indenfor.
Kh Vipstøsen
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 14
De er begge neutraliserede hanner.
Forrige ejer gav dem ad libitum mad. Det er jeg fortsat med for at ændre mindst muligt på deres rutiner.
Nyslået katteejer - er min birma aggressiv?