{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

Hævet brystvæv {{forumTopicSubject}}

Min skønne hun-mis Chili er drægtig og er tæt på fødsel...venter det sker hvert øjeblik.. hun har meget hævet brystvæv, og vi måtte konsultere dyrlægen sidste torsdag, da jeg opdagede et åbent sår på hendes brystparti..av!
Jeg fik konstateret at hun har hævet brystvæv, hun fik en sprøjte og bredspektret antibiotika, som hun fik den sidste dosis af igår.
Jeg vil gerne høre, om der er nogle der har erfaring med dette, jeg er så bange for at hun "springer", når nu fødslen går i gang og hun presser. Dyrlægen sagde jeg skulle komme igen med hende efter kuren, hvis det var blevet værre, men der har ikke været flere åbne sår på hende. Hun synes ikke til at lide under det, hun er meget veltilpas, spiser, drikker, spinder, det eneste er at hun er meget besværet af de kæmpe patter. Glæder mig sådan til hun får de små misser ud!
Det er min første kattefødsel, har læst en del om det, men synes nu alligevel jeg er i tvivl om, hvilke tegn jeg skal være obs på, så jeg ved hvornår fødslen går i gang. Hun har søgt efter gemmested i forgårs og igår, tror hun vælger min søns klædeskab, som jeg nu har lagt avis og et tæppe ind i til hende.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hævet brystvæv
  • #1   23. maj 2011 Det er en hormonforstyrrelse kaldet mamma Hyperplasi

Du kan læse mere om det her: http://www.vetmed.ucdavis.edu/vmth/small_animal/reproduction/pdfs/ceFeline_Mammary_Hyperplasia-1.pdf

• #2   23. maj 2011 Tak for det, lidt svært at læse med alle de fagord, men jeg forstod meningen...
    Kan da lige fortælle, at Chili skal neutraliseres, så snart killingerne er gamle nok til at undvære hende de timer det tar..det skulle være eneste der virker.

• #3   23. maj 2011 Man kan behandle det medicinsk. Men det er ikke en kur hun kan få mens hun er drægtig.

• #4   23. maj 2011 ok, dyrlægen sagde bare at det ville vende tilbage, og det eneste der kunne få det væk er at neutralisere hende. Det skal hun alligevel, men det kunne da godt være hun skulle på medicin, når hun har født, hvis hun må det, mens hun diger?

• #5   23. maj 2011 Da min drægtige hunkat havde hævede brystkirtler - de bagerste var helt mørke og større end bordtennisbolde - sagde min (dygtige) dyrlæge, at det var hormonelt betinget og ville fortage sig, når hun havde født og killingerne begyndt at die.

Det holdt stik og katten blev ikke behandlet med noget som helst.

Da hun 1½ år efter igen var drægtig, var alt normalt - og ingen problemer.

• #6   23. maj 2011 Har lige talt med min dyrlæge, hun forsikrede mig om at hun ikke kunne springe under presseveerne, men at jeg skulle ha modermælkserstatning klar, fordi hun risikerer at hæve meget mere op, lige inden og efter fødslen, så hun måske ikke kan dige..
    Mega, sådan som du beskriver din kats brystkirtler, er som Chilis også så ud i starten. Hun havde så også bare den her enorme bule hen over de forreste patter, lige under ribbenene. Den var så stor at det var en hel håndfuld.og nu her hvor hendes drægtighed er så fremskreden, ligner det at hun har 2 "baner" patter i en str på ca 5 cm på hver side...hun er MEGET hævet, dyrlægen sagde det var et meget slemt tilfælde hun har:( Kan kun trøste mig med at hun ikke har smerter - i hvert fald endnu..

• #7   23. maj 2011 Soja havde heller ikke ondt på noget tidspunkt og til sidst var hendes patter ved bagbene så store, at de næsten rørte gulvet.
    Hun havde ikke problemer med at amme og hævelserne fortog sig gradvist.

• #8   24. maj 2011 Var til dyrlægen og hente sutteflaske og mælkeerstatning i tilfælde af hun får ondt og ikke kan die...min søde dyrlæge sagde, jeg bare kunne returnere det, hvis jeg ikke fik brug for det;)
    håber bare hun snart føder, så jeg ikke skal gå her og være skrækslagen for hende..hun har nu fået et sår mere som væsker..skal rense det med klorhexidin, men er så bange for at røre ved det, kan nemlig ikke se hvordan det ser ud, fordi det sidder næsten helt nede mellem hendes bagben og lige i "sprækken" midt på mellem hendes 2 "pattebaner". Synes det er irriterende, man ikke kan finde noget om det på dansk.
    havde taget billeder af det hele og havde med ud til dyrlægen, hun sagde vi ikke skulle gi hende flere piller nu, men lige se det an..fortalte hende om det væskende sår og havde taget et nærbillede af det også..men er sq bare så nervøs for at det udvikler sig yderligere..
    *Mega*, tænkte på..du har ikke tilfældigvis billeder fra din kat, da den havde det? hvor det var slemmest?
    Tak for jeres svar for øvrigt, dejligt at dele det med nogle;)

• #9   24. maj 2011 Nej Dorte, det har jeg desværre ikke!

Held og lykke

• #10   24. maj 2011 Tak for det;)

• #11   24. maj 2011 Dorte - Min hunkat havde ingen sår, for det var kun i den ene side, hun var så voldsomt hævet.
    At din kat har det, skyldes sandsynligvis "slidsår", fordi de hævede sider gnider mod hinanden.

Men jeg tror slet ikke, killingerne kan komme til at genere såret, da det ligger i den dybe revne mellem patterne.

Man ser det også ved kejsersnit. Der ligger såret også i revnen og ikke ude ved patterne og det generer ikke mormis, at killingerne dier og ælter.

Hvis hun - set ovenfra - ligner en skildpadde, er det ikke lige oppe over.
    Først når det hænger nede under maven på hende, er det ved at være tid.

Dorte, jeg er sikker på, at det er langt værre for dig end for missemor.
    Hun lyder ikke til at være påvirket af det.

• #12   24. maj 2011 Hun ser helt tynd ud oppefra nu, det har hun gjort i nogle dage. Og hun har ledt efter rede...idag har hun sovet meget, men samtidig været meget urolig - ubeslutsom hvor hun vil ligge og hvordan hun vil ligge..der er meget aktivitet i maven på hende, og hun har spist mindre og besøgt bakken færre gange end de andre dage, så tænker hun måske er i udblokningsfasen. Har bemærket flere "ryk" i hende og spjæt med benene, men er i tvivl om det er plukveer eller hvad..
    JA! Vi er førstegangsfødende her, så er lidt uvidende..eller..har læst en masse men er stadig i tvivl...det forsvinder sikkert når det sætter ordentligt igang...hihi

• #13   25. maj 2011 lige en opdatering..har været hos dyrlægen igen, hun er blevet scannet, tjekket, hendes sår er blevet renset og hun har fået pencilin og smertestillende nu. Jeg skal så lægge svøb med altvand på hendes babser ca hver 3. time og skal smøre hendes sår med noget sårhelende salve hele tiden. Jeg skal endvidere overvåge hende konstant, for går hun i fødsel, vil hun være i stand til at presse killingerne ud, men hun vil ikke kunne nå ned og sørge for hinder, navlestreng og vask..så der skal jeg så være med og sørge alt det for hende...no sleep for me:(
    hun har pt 3 intakte patter - dog er de hævede, og vi skal så satse på hun vil die med dem, ellers er det ammemor, som jeg heldigvis allerede har på hånden, skulle vi få brug for det;)
    Dyrlægen har aldrig set så slet et tilfælde af Dolly Parton syndrom, som det omtales i daglig tale. Kejsersnit er oppe og vende, men det bedste for hende vil være selv at føde. men det skal ske hurtigst muligt så hun kan komme i den helt rigtige behandling, det kan hun først når hun ikke er drægtig mere.
    Hun er så heldig vis gået i fødsel, men ikke fremskreden..ingen pres endnu, men håber det snart kommer. Min veninde kommer og hjælper(det er også hendes kat, der evt skal være ammemor).
    Glæder mig bare til alt det her er overstået!! og forhåbentlig med en god afslutning..for ja! det KAN gå hen og blive rigtig galt det her..har tæt kontakt med dyrlægen her natten igennem, og skal ud til en opfølgning til formiddag.
    Jeg har selv søgt nettet tomt for oplysninger om dette emne, men meget svært at finde noget på dansk. Jeg vil prøve at lave en beskrivelse af det hele, når vi kommer ovenpå herhjemme, for synes at andre der kunne få brug for videnen, skal have mulighed for dette. Har taget billeder, men vil ikke lægge dem ind her, da de er ret slemme.
    Jeg takker mange gange for jeres svar, håber jeg vil kunne komme med en positiv opdatering lidt senere idag, onsdag:)

• #14   30. maj 2011 Hej. Jeg har været på ferie, så er igang med gennemgang af tråde, som er kommet imens jeg har været væk og vil da egentlig gerne høre hvordan det hele endte. Kan ikke lige finde ud af om du har lavet en ny tråd om det ? Erfaring kan vi jo ikke få nok af vel smiley

• #15   30. maj 2011 Dorthe hvordan er det gået ?

Kommentér på:
Hævet brystvæv

Annonce