Internatkat + smittefare! HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Ja det har efterhånden udviklet sig til det rene katte-cirkus herhjemme. Jeg er totalt i vildrede lige nu og har 117 spørgsmål, som jeg har snakket med forskellige dyrlæger om og fået forskellige svar fra! Derfor skriver jeg herinde og håber på at nogen vil svare herinde.
Det hele startede med, at jeg mistede min elskede lille kat i søndags. Hun blev kun 6 år. Hun havde problemer med nyrer og lever. Hun har haft meget dårlige opvækstforhold og har i alle de år vi har haft hende haft et lidt underligt forhold til mad men derudover har hun været glad og tilpas. Ovenpå chokket og den store sorg det var at sige farvel til hende, besluttede vi at anskaffe os en ny kat. Det skulle være fra et internat bestemte vi. Vi tog hen for at kigge og forelskede os straks i den dejligste lidt store killing, en kastreret hankat. Ham tog vi med hjem i mandags.
Nu er sagen dén, at vi i forvejen har en ældre hunkat på ca. 10-12 år, som er indekat. I samråd med dyrlægen stoppede vi med at vaccinere hende for lidt over 2 år siden, da de ikke mente der var grund til det når det bare var en indekat og vi ikke havde kontakt med andre katte.
Da vi købte katten fra internatet, spurgte jeg grundigt til om der var nogen risiko for vores anden kat ved at tage en internat-kat med hjem til den. Det mente de bestemt ikke der var. MEN nu har jeg jo siddet og læst og læst på nettet og det ser da ud til, at der ER risiko ved det :0 Raske katte kan jo være smittebærere af div. sygdomme! Selvom internat-katten er vaccineret og tjekket (dog ikke blodprøver), så kan den faktisk godt smitte vores hunkat! Og det ser ud til, at det både kan ske via luft, blod og spyt.
Jeg er måske ved at blive lidt paranoid, men det bliver man nemt efter at man har mistet en man holdt så meget af, men jeg ved slet ikke hvordan jeg skal forholde mig lige nu.
Det jeg har gjort nu er:
- bestilt tid til vaccination af vores hunkat i dag! Vaccinatinen virker efter en uge siger dyrlægen!
- bestilt tid til at få taget blodprøver af begge katte (for vores hunkats vedkommende er det simpelthen for at se hvordan hendes nyrer og lever fungerer, så vi evt. kan tage hensyn til det via foderet hvis det viser sig at være nødvendigt). Dette sker på mandag. Begge prøver inkluderer test for katte-leukæmi.
- bestilt tid til test for katte-aids af den nye killing
Nu har jeg fået at vide, at jeg skal holde dem adskilt i en uge indtil vaccinationen på hunkatten virker. De har ikke rørt hinanden endnu og ikke rørt hinandens mad og vandskåle. Så jeg håber ikke den kan have smittet med noget HVIS uheldet er ude at den fejler noget selvom den ser ud til at være rask.
Men det er godt nok lang tid at holde en kat indespærret på badeværelset i en hel uge når den gerne vil ud at opleve verden...
HVAD i alverden stiller jeg dog op??
Jeg modtager gode råd/erfaringer med kyshånd.
Mvh. Rikke
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.019
Ved godt det sjældent praktiseres - men anbefalingen om isolation er dyrlægefaglig helt korrekt!
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 369 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.216
Jeg kan kun tilråde vaccination, så farligt er det heller ikke!
Jeg har igennem mit liv haft en hær af katte og der er ikke én der har fået følger af vaccinationer.
nov 2008
Der er ingen grund til at vaccinere indekatte mod leukæmi - den vaccine holder 1 år.
http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml
nov 2008
så spørger jeg i min nysgerrighed hvordan du ved det?
Jeg har gennem årene oplevet et par nyresvigt - set i bakspejlet er ejg overbivst om synderen ...
aug 2010
Mine katte er ikke døde af nyresvigt.
De er døde som følger af:
Påkørsler - dengang vi havde udekatte:-(
Kræft - hunkatte på p-piller et helt liv.
FIV
FIV/FeLV - heraf astma som følgesygom
AIHA - iflg. dyrlægen som følger af diabetes - diabetes som følge af binyrebarkhormon/overvægt. - binyrebarkhormon fik han mod astma!
Så jeg kender dødsårsagerne.
Jeg har større respekt/frygt for binyrebarkhormon end vaccination - og du har ret! Det er ikke nødvendigt at vaccinere mod FeLV, men jeg er blevet paranoid, for det er ikke en sjov sygdom at være vidne til. Det kunne jo også være at katten smuttede ud imellem benene på mig ved et uheld og så skal jeg da ikke have dårlige nerver over det!
sep 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
Den nye kat er købt hos Dyrenes Beskyttelses internat i Brande og der står disse oplysninger om kattene de formidler:
"Alle katte på Dyrenes Beskyttelses internater er efterset og får opdateret deres vaccinationer af en dyrlæge samt får loppebehandling og ormekur. Voksne katte bliver samtidig øremærket og registreret (hvis de ikke er det i forvejen) samt neutraliseret."
Marianne: Jeg ved ikke hvad du mener med om de har foretaget en virustest? De har i hvert fald ikke foretaget blodprøver.
Den nye killing er i super stand og ser 100% sund og rask ud. Iflg. internatet er de holdt op med at teste for katte-aids da der sidste år var under 1% af de undersøgte katte som havde det. Jeg lyder temmelig sikkert overdrevet bekymret nu, men jeg er oprigtigt bange for at det lige skulle være den 1% jeg har fået indenfor døren som så får smittet min elskede ældre hunkat :0
Hvorfor er der ingen grund til at vaccinere indekatte mod leukæmi?? Den kan vel blive smittet via killingen?
Er der virkelig stor risiko forbundet med at vaccinere sin kat!? Jeg kan jo ikke vide om den har problemer med nyrer eller andet...
Altså nu kommer jeg da helt i tvivl om hvad der er bedst at gøre.... *suk*
Den dejlige lille killing sidder nu på badeværelset og mjiauer og vil gerne ud. Jeg er tit derinde og kæle med den, men den var lige blevet så glad for at gå rundt og var blevet næsten helt tryg ved vores store stue.
Har en tid hos dyrlægen om 2 timer til vaccination, men vil da på ingen måde skade katten med den. Og hvad med leukæmi vaccination... ja hvis jeg ikke var i vildrede før så er jeg det vist nu :0 Jeg vil bare gøre det ALLERbedste for de dejlige katte!
nov 2008
Killinger med leukæmi - de er dødssyge ...
Ingen kunne få mig til at vaccinere mod Leukæmi med mindre jeg havde fritgående katte i risikoområde.
Der er en for og bagside ved alt ...
sep 2008
"Vaccination mod herpesvirus, calicivirus, klamydia og felin leukæmi holder i et år."
Så det forstår jeg ikke...
Den hun fik for 2 år siden hedder Fel-o-Vax
Rikke
nov 2008
sep 2008
aug 2010
Mine er hhv. 7 mdr. og næsten 2 år og ingen af dem har reageret på vaccinationen. De har altså ikke været dårlige bagefter. De kan altså godt få lidt feber om aftenen, så det skal du tage stille og roligt.
En virustest er en blodprøve og når de ikke tester for FIV, så gør de sikkert heller mod FeLV.
Så tag det rolig og tag en snak med en dyrlæge som du har tillid til!
sep 2008
nov 2008
Læs linken jeg gav - det er en førende dyrlæge OG forsker - de har altså testet hvor lang tid man kan måle100% antistoffer - man får ikke bedre dækning end 100% - så hvorfor fylde på katten - og dyrlægens tegnebog?
Når jeg skrev resten af kattens liv var det FORDI den kat vi snakkede om var omkring 12 år ...
nov 2008
aug 2010
sep 2008
Har dog også lidt svært ved at forstå der skulle ske noget ved det så længe de ikke er så tæt på hinanden at de slikker hinanden i pelsen (det er de ligesom ikke nået til endnu) eller drikker af hinandens vandskåle. Slåskampe har der heller ikke været tendenser til. Hvis der skulle være noget smitsomt via luften så er det jo allerede i luften, da killingen har været mange timer i stuen både i dag og i går og hoppet rundt hvor den anden gør.
nov 2008
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
nov 2008
Som du selv sige "blandt de bedste indenfor visse områder"
Du anser jo så heller ikke den linking for noget kvalitetsstempel - dine katte er overhovedet ikke vaccineret ...
Det med vaccinering DET ER FORKERT . voksne katte skal IKKE vaccineres årligt - det er der forsket i - målt antistoffer osv - det er langt mere brugbart end hvad der står på en hjemmeside
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
For mig lyder det som om du gerne vil gøre en god gerning, ved at få en kat fra et internat, men samtidig frygter du at den har alverdens sygdomme med hjem til dig. Prøv at tænke tilbage da du fik den du desværre lige har mistet, der tror jeg ikke du havde den frygt og det din kat døde af, er jo ikke noget der smitter, så jeg syntes du skal bearbejde din sorg over tabet af din ene kat, men samtidig glæde dig over at du stadig har den gamle og også har fundet en ny dejlig kat.
sep 2008
sep 2008
Jeg var ikke overhovedet optaget af om den anden kat skulle være syg da vi fik den, og det ikke engang selvom jeg VIDSTE den havde haft det rigtig skidt som killing og kom fra et sted med MANGE katte der var syge!! Det eneste jeg tænkte på var, at jeg gerne ville give den det bedste hjem i hele dens liv. Det tror jeg på den fik. Den var meget knyttet til mig og omvendt. Den kunne være lidt af et "klisterpapir" overfor mig, især her i den sidste tid hvor den jo ikke havde det så godt. Da hun blev aflivet stod jeg med hende i mine arme og det havde jeg aldrig troet jeg kunne gøre, da jeg virkelig har et problem med aflivning/døden af kæledyr. Jeg har så svært ved at acceptere, at nogen gange kan vi ikke hjælpe dem. Men jeg GJORDE det og jeg gjorde det udelukkende fordi jeg vidste at det eneste sted hun var tryg var i min favn. Og det var det bedste jeg kunne gøre for hende, når nu det skulle være sådan. Uff jeg får helt kuldegysninger af at tænke på det.
jun 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 1 Emner: 36 Svar: 453
jan 2011
Følger: 15 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 99
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 12 Svar: 115
Selvfølgelig er det altid en god ide med "karantæne", når nye dyr skal sammenføres... men altså, det lyder ikke så godt at du må holde din nye mis indespærret og isoleret, den kan jo både hører og lugte jer ude på badeværelset.
Du kan ikke beskytte dine katte for alt her i livet, og kommer din nye kat fra internatet, så slæber den sikkert ikke mere med sig, end den kunne have fanget op hos dyrlægen.
Som du selv siger er den sund og frisk. Det med at dyrlægen siger stop med vaccine, når dyrene bliver ældre, skyldes at det ikke længere tjener noget formål. Modsat, hvis du forsat havde den på udstilling o.lign, hvor der kan være en stort smittespredning. Så skulle du fortsætte, men det er jo ikke tilfældet hos dig.
Lykke til med den lille ny ;-)))
sep 2008
dec 2010
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 29
Jeg synes at det er en rigtig god ide at få din kat vaccineret. Jeg har selv oplevet at ha en kat i forvejen så at købe em legekammerat på et internat. Den nye killing var vaccineret og været hos dyrelæge osv. Jeg fik katten hjem og de vænnede sig til hinanden i løbet af nogen dage. Men men men... så begyndte vores "gamle" kat at blive syg. Han fik diarre, og var meget syg. Vi ringede til dyrelægen og fik af vide at vi skulle komme forbi med en afføringsprøve. Senere dden dag fik vi at vide at han var blevet smittet med en paracit som i sjælne tilfælde kan smitte mennesker, og at den eneste mulig smittekilde var vores nye kat, da de begge er indekatte. Vores nye kat var ikke syg men havde altså båret på denne paracit og smittet vores den anden kat. De skulle begge have noget mod paracitterne og hele lejligheden og alle de ting de havde rørt ved skulle rengøres og vaskes i Rohdalon! Sikke en omgang og en del tid og penge blev brugt, da de også skulle have special tørkost til han var frisk igen og til at de var sikre på at den nye ikke bar på sygdommen længere! Men i dag har de det begge heldigvis godt Så det er ikke bare småting en ny kat kan slæbe med hjem.
God fornøjelse med dem begge
dec 2010
nov 2008
Sunde og raske ustressede katte bliver ikke meget syge af Giardia.
Internatkat + smittefare! HJÆLP