{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.291 visninger | Oprettet:

Racekatte/Internatkatte? Forklar!?! {{forumTopicSubject}}

Hjælp mig lidt her - opdrættere, “racekatte elskere” o.s.v...

Jeg har så svært ved at forstå, hvorfor man bliver ved med at “putte” så mange killinger i verden (Danmark), når vi har så mange herreløse katte, der har brug for bedre forhold.

Jeg så herinde, at der var et emne om, hvor forfærdeligt det er, at internaterne er propfyldte, og at de sommetider ikke kan tage imod flere katte. De mange penge der bruges på race-katte, kunne virkelig gøre megen gavn sådanne steder.

Jeg læste også, at der sjældent er “langhårskatte” på internaterne. Men det internat hvor jeg køber mine katte, er det ca 1/3, der er langhåret, hvis ikke flere.... (Min dejlige Filina er skovkat fra dette internat, og hun blev fundet ved en skraldespand!)

Hvorfor avle så meget og bruge (mange) penge på racekatte, når vi har så mange dejlige misser, der har brug for hjælp? Jeg synes at mange herinde er “verdens største katte elskere”, men gør intet for at hjælpe... Burde man ikke overveje, at bruge pengene lidt anderledes?

Nogen racekatte er måske allergi-venlige, eller egner sig særlig godt til at være inde-katte, f.eks. hvis man bor i lejlighed... Her giver det jo god mening med en speciel race-kat, der opfylder disse krav/behov. Men for mig, er der bare for meget der ikke giver mening...

Forklar forklar - giv mig et svar smiley

Mvh. Kristina!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racekatte/Internatkatte? Forklar!?!
  • #1   6. aug 2010 Jeg synes du stiller det forkert op må jeg sige, grunden til at der er så mange herreløse katte og killinger er fordi folk ikke får neutraliseret deres katte, og så formerer de sig, og i stedet for at beholde killingerne eller finde gode hjem til dem så sætter vi da bare dem ud i naturen!!!!!!! Racekattene er avlet af folk som har forstand på avl, og de forsker grundigt i at kattene ikke bliver indavlet, og der tages store hensyn til hvad man gerne vil have frem i killingerne. Du kan ikke påstå at seriøse opdrættere skal putte penge i de mange herreløse katte som er, for det opdræt de har er privat og det er sq deres egen tid og ikke mindst PENGE de bruger på det..

Det folk i virkeligheden burde gøre er at neutralisere deres katte, og så tage ansvar for deres katte i stedet for den måde de håndterer det på nu!!

Mvh Linda

• #2   6. aug 2010 Jeg opdrætter racekatte, og jeg har på ingen måde dårlig samvittighed over det. Jeg støtter både Inges Kattehjem og Katten Værn, og giver jævnligt foder væk til mit lokale internat, eftersom jeg tit har mere foder, end mine egne katte kan spise.

Desuden er der rigtigt mange racekatteopdrættere, som gør alt hvad de kan på alle fronter for at hjælpe og støtte alle katte der må have behov for det. Ikke mindst forsøger mange at informere om vigtigheden af at neutralisere sine katte, så der ikke komemr flere uønskede killinger til verden.

Personligt kan jeg også kun sige, at ingen af mine katte nogensinde vil optage plads på et internat. Jeg har en tilbagekøbs klausul i alle mine kontrakter, og vil til en hver tid, sørge for at mine katte kommer tilbage til mig eller finder nyt hjem, hvis ejeren/ejerne ikke kan beholde dem.

Jeg ser intet galt i at man ønsker en killing/kat, efter en bestemt race, som har lige præcis de kvaliteter, som fx. et socialt temperament, man ønsker sig af en kat.
    Man skal bo med katten de næste 15 år, og ja, huskatte er fuldt ud lige så dejlige, men nogen vil gerne have efter en bestemt race, med en bestemt opvækst og med sikkerhed for at man ved hvad man får eksemplevis i forhold til sundhed, temperament, vant til at bo i lejlighed etc.

Desuden er der ikke mange registrerede racekatte, som optager pladserne ude omkring på landets internater, det er desværre hovedsagelgt ups-kuld, eller sommerhuskatte, som folk ikke længere vil eller kan tage sig af.
    Derfor er kan man ikke løse problemet, ved at sige at folk skal holde op med at odprætte og alle bare skal købe huskatte. Løsningen er at folk ikke skal få kuld på deres hunkatte medmindre de er villige til at tage ansvaret for dem, og få dem mærket, vaccineret og neutraliseret.

• #3   6. aug 2010 Helt enig med Linda, du kan ikke stille det op sådan at dem der er reg. opdrætter skal tage katte ind eller betale for andres dumhed!
    Jeg er selv ved at starte opdræt og jeg skal nok tage ansvar for min killinger!
    De er 100% ordnet når de forlader dette hjem, med kontrakt på at jeg skal kontaktes hvis køber ikke har mulighed for at have katten mere!

• #4   6. aug 2010 Kan ikke skrive det bedre en Sofie P , Så det bliver et enig til hendes indlæg

• #5   6. aug 2010 Opdrættere lukker atså heller ikke deres racerene fertile dyr ud i det fri for at formere sig - derude er for megen sygdom der er katastrofalt i et katteri.

Jeg er træt af der i 2010 er flere katte på internaterne end der nogensinde har været - og det er IKKE racerene katte - heldigvis! Men en masse look-a-likes ..

• #7   6. aug 2010 Dem du skal appelere til, er dem, der avler tavleløst.
    Racekatte og internatskatte/huskatte/blandinger er to forskellige markeder, der har meget lidt indflydelse på hinanden.
    Indendørs racekatte til 5-6000 kr. har intet at gøre med den overflåd af gårdkatte og jamen-jeg-ville-bare-så-gerne-have-killinger-katte, der findes på internater.
    Mange opdrættere er ansvarlige nok til at tage hånd om 'deres' katte, hvis de skal sælges videre fra det hjem, den er kommet ud til.

• #8   7. aug 2010 Så du mener at man bør "afskaffe" racekatte og kun have huskatte/internatskatte?? Skidt med om alle racekattene og de linier vi forsøger at værne om uddør, for opdrættere bør hellere bruge deres egne opsparede penge på andre folks uansvarligheder og dumheder?? Måske jeg ikke har forstået dig rigtigt, men jeg synes det lyder fuldstændig forrykt.

Mange opdrættere sørger netop for alle de ting som neutralisering, vaccine osv er i orden og jeg kender flere opdrætter som gør rigtig meget for herreløse katte også. Så synes nu det er ganske uberettiget at påstå, at racekatteejere/opdrættere ikke gør noget for kattene.

• #9   7. aug 2010 Tak til jer alle for svar, især Sofie P! Det var pænt af dig at komme med et så langt og godt svar.
    Jeg har ændret min mening lidt, det er de mennesker der ikke neutralisere deres katte, og lader dem rende frit. De vil så gerne have en kat -men pludselig gider de den bare ikke mere. Disse mennesker tager ikke ansvar for deres egne beslutninger, og det gør mig rasende!!

Hvor er det dejligt at høre (Sofie) at du støtter internaterne. Jeg må jo nok indrømme at jeg har “angrebet” de forkerte. Det virker som om der ikke er noget at gøre ved det her problem, og det gør så ked af det -og vred!!

Jeg har dog stadig svært ved at falde til ro med tanken om, at nogen vælger en kat fordi den er flot og speciel, i stedet for at hjælpe en internat kat...

Sofie, jeg håber ikke jeg har gjort dig alt for oprevet...

Mvh. Kristina!

• #10   7. aug 2010 Kristina- Jeg har fundet en kat hvor racen passer til mig, jeg ville heller ikke købe en siameser som eksempel, den race er slet ikke noget der passer til mig, den er rigtig smuk syns jeg!
    Men det er ikke nok til jeg vil anskaffen mig en...
    Men alle de langhårede katte du snakker om på internaterne, de er der helt sikkert fordi folk gerne vil have en smuk kat, men vil ikke betale prisen for en tavle kat!
    Så finder de ud af den kat ikke lige er noget for dem alligevel, og den ryger ud!
    Havde det være en kat med tavle, var opdrætter blevet kontaktet og der ville være blevet fundet en løsning så den ikke røg på internat!

• #11   7. aug 2010 Ja, du har nok ret... Men selvom jeg har taget fejl, kan du så se hvor jeg kommer fra? Altså med alt det "internat-katte haløj"?

• #12   7. aug 2010 Randi og Sofie i har så meget ret i det i skriver og jeg er fuldt ud enig med jer. Kristina jeg tror stadigvæk ikke du har forstået det, for du kan ikke tillade dig at blive vred over at nogen mennesker gerne vil have en bestemt race, som er avlet med de bestemte egenskaber køber kunne tænke sig, og her tænker jeg både på det sociale og i at man ved hvordan katten er opvokset og hvis der skulle være noget kan man altid kontakte avler for at finde ud af det hvis det værst tænkelige skulle ske at man ikke kunne have katten mere. Jeg vil selv meget hellere have en raceren kat hvor jeg er sikker på at der ikke er alle mulige sygdomme eller indavl, og utilregnelig temperament end jeg vil have en herreløs kat som jeg slet ikke ved noget om. Er ikke interesseret i en kat fra et internat, men vil gerne støtte deres arbejde for ja de gør et godt stykke arbejde. Men dem du egentlig skal skælde ud er de ejere som bare får killinger i et væk og så ikke tager ansvar for dem hvorefter de til sidst giver op og giver hele banden til internatet...

• #13   7. aug 2010 Linda, jeg må da have lov og min mening!
    Men som før skrevet, har Sofie åbnet mine øjne for opdrættere o.s.v....

• #14   7. aug 2010 Kristina- Jo, det kan jeg sagtens! De er sund! Jeg vil heller aflive min kat end at sende den på internat i disse tider!
    Men det koster jo også penge at få aflivet sig kat smiley
    Det er trist der er så mange folk der ikke kan leve op til det ansvar de har påtaget sig!

• #15   7. aug 2010 Og som Linda skriver, så er der SÅ mange der får sig en ægte kat uden tavle!
    Dem skal de selvfølgelig have killinger på, men at få ordnet killingerne inden de kommer afsted er der ingen der gør.
    Så kommer prisen jo op i nærhenden af en tavle kat, Hmmm... Det er sørgeligt!

• #16   7. aug 2010 Tak smiley
    Og ja, tror også det er rigtigt, det med ægte katte, uden tavle...

• #17   7. aug 2010 Det er jo heller ingen af dem som avler på deres ikke tavle katte der lavet kontrakt på dem, så man kan ikke holde styr på noget som helst smiley
    Desværre...
    Dvs. er der mange der avler på deres ægte uden tavle fordi de kan tjene godt på det, de tænker overhovedet ikke på dyret!
    Du kan godt se de sælger deres ægte uden tavle katte til måske 1500-2000kr. uden de er vacc. eller noget som helst!
    Så er de ligeglade med hvor katten kommer hen, bare de får penge i kassen...
    Så problemet vil være der så lægne der er køber og ansvarsløse mennesker!

• #18   7. aug 2010 Kære Kristina R.

det skal du ikke bekymre dig om, for det har du bestemt ikke. Men jeg besvarede netop dit emne, fordi jeg synes du havde fået et lidt forkert indtryk af hvordan tingene hænger sammen.

Min kæreste havde dårlige erfaringer med huskatte, og ville ikke have kat, medmindre at det var fra en opdrætter, hvor man kunne se hvilke forhold den kom fra, møde dens forældre, og være sikker på at få viden og støtte fra opdrætteren.
    Det fik vi med en birmakilling, og siden da er racen bare blevet vores race, i en sådan grad at vi fik lyst til at opdrætte, og fordybe os i det ansvar det er at passe på og opdrætte levende dyr.

Internatskatte kan jo være noget så skønne, men nogen af dem har måske en svær baggrund, en dårlig opvækst med mistillid til mennesker eller slet ingen kontakt til mennesker.
    Jeg synes internater gør et kæmpe stykke arbejde, men jeg er både skuffet og vred over, at der i 2010 stadig er så lav status for katte, at man ikke vil ofre penge på at neutralisere sine katte.
    Det er en evig ond cirkel af folk som enten ikke gider at neutralisere sine katte, eller ejere som tror det vil være hyggeligt at få killinger, indtil ungerne ikke gider dem mere, eller de indser at det kræver alt for meget arbejde.

Så kommer nemlig alle annoncerne med killinger der bortgives, og hvis man ikke vil tage dem, så bliver de aflivet, eller skønne killinger, som kunne være blevet tillidsfulde, dejlige katte, som vokser op under kummelige kår, eller bliver afleveret i en papkasse foran et internat.

Efter min mening er information der bedste middel, katten er et skønt og unikt kæledyr, og den fortjener en langt bedre status end den har i dag. Katte bliver dejligere, sundere og mere rolige af at være neutraliseret, og kun bedre, hvis de bliver passet med godt foder og deres sundhedstjeks, og hvis man bare kunne få den besked ud til Hr. og Fru. Danmark, så var vi kommet et langt stykke af vejen.

• #19   7. aug 2010 Endu engang, tusind tak smiley

Men hvordan kan jeg få den besked ud?
    Jeg synes hele tiden jeg oplever at katte har det skidt. Jeg begriber ikke hvordan folk kan være så kolde og tankeløse...
    Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg kan hjælpe?
    jeg har 5 katte nu, og jeg kan ikke have flere -jeg har også min datter at tænke på.
    Mange vil nok synes jeg er fanatisk. Jeg har oplevet flere der har rystet på hovedet af mig, og det er utrolig frustrerende!

Men konklusionen må vil blive, at der er grænser for hvad der kan gøres mere for de dejlige dyr!

• #20   7. aug 2010 Jeg tror det er meget svært at få den besked ud, men man kan forsøge at melde sig ind i foreninger, som gerne vil oplyse omkring katte. Man kan tale med de menenskers omkring en, som måske ikke ved som meget omkring katte, og fortælle dem hvorfor det er en god ide, at neutralisere og mærke sine katte.

Jeg tror ikke at hver enkelt skal tage alle de internatskatte man kan, for det er ikke en mulighed, der vil stadig komme nye katte til, så man må gøre sit bedst for at forhindre at der kommer flere katte til internaterne.

Det giver i hvert fald mig sindsro midt i al frustrationen at vide at jeg gør hvad jeg kan gennem min støtte til foreninger, og at hjælpe ved at deltage på fora, fx. her.
    Selvom det tit føles som at slå i en dyne, når man atter en gang ser en der "synes det kunne være hyggelgit med killinger", som tydeligvis ikke har overvejet, at der allerede er alt for mange katte, og det at have killinger er en utrolig bekostelig affære.
    Sidst men ikke mindst, er det rart at tænke på at man giver de katte man har derhjemme et godt hjem, med fornuftig kost, dyrlæge og aktivering.

• #21   7. aug 2010 Tak, det er rigtigt... smiley
    Et lille snøft fra mig...

• #22   7. aug 2010 Kristina, jeg er som de andre enig med Sofie og glad for at du har forstået lidt.
    Og når du nu bekymrer dig om at få budskabet ud kan jeg anbefale dig at støtte dyreværnsforeningerne som sørger for at få det ud og kæmper hvert år for at overleve og kunne sørge for både internatskattene og genudsætningskattene.
    Jeg blev lidt harm da du øverst skrev at vi katteelskere ikke gør noget for sagen, det kan du jo ligesom ik udtale dig om da du ik kender os, jeg støtter Kattens Værn, Dyrenes Beskyttelse, WSPA og føler herved jeg er godt dækket ind samtidig med jeg er frivillig på et internat for Kattens værn.

Kommentér på:
Racekatte/Internatkatte? Forklar!?!

Annonce