Hjælp. Ny killing og voksen kat sammen {{forumTopicSubject}}
Hej
For en uge siden fik jeg en ny lille killing på 12 uger, fordi jeg synes det var synd for min gamle kat, der er omkring halvandet år nu, der er meget alene i lejligheden når jeg er på arbejde osv. Tænkte at den kunne bruge en legekammerat.
Først var min gamle kat bange for killingen og hvæsede og bakkede hver gang den nærmede sig, men efter 5 dage begyndte den at blive nysgerrig og snuse lidt til den engang imellem. Men pludselig er det som om at min gamle kat er blevet helt vildt agressiv. Den jager den lille rundt og når den fanger den, vælter den killingen omkuld og begynder at bide hende. Det ser så voldsomt ud, så jeg må overvåge dem hvert sekund.
Siden jeg fik killingen har den boet i soveværelset og jeg har holdt dem adskilt mens jeg er på arbejde og om natten.
Hvad skal jeg gøre for at min gamle kat holder op med at bide den lille, så de kan begynde at lege og få lidt glæde af hinanden??
jul 2010
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 10
Jeg holdt dem kun adskilt i et lille døgns tid, før de selv fik lov at finde ud af det, de nu skulle finde ud af.
Der var gensidig hvæsen, spytten og knurren. Dog ingen alvorlige kamphandlinger imellem dem.
Min gamle kat rendte efter killingen, men mest for at komme tæt nok på til at undersøge, hvad det var for en lille firbenet størrelse, der var kommet ind i dens hjem.
Den første dag havde mange situationer, hvor den gamle kat opsøgte killingen (f.eks. hvis den lå og sov), for lige at stikke snuden op og hvæse den lille i ansigtet, så den vidste, hvem der var boss.
Jeg fandt ud af, at bruge et stykke legetøj de begge fandt interessant, var godt til at holde dem beskæftigede i samme rum, uden det resulterede i territoriale magtdemonstrationer.
Efter en uge er de nu bedste venner. Dog ikke senge - og vaskekammerater endnu.
Så længe der ikke er blodige pelstotter, er det vel "ok".
Bevæbn dig med tålmodighed, det kan i værste fald tage måneder.
Jeg ville nok prøve at give dem så meget tid sammen som muligt, og uden indblanding. At skiftevis holde dem fraskilt, kan være med til at trække sammenføringen i langdrag.
Held og lykke med det
dec 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 205
Herhjemme går de vilde jagter også igennem lejligheden som regel er bideri, omkuldvæltning og brokkeri over at blive bidt en del af det.
Så så længe de kan være i samme rum uden at knurre af hinanden skal du ikke være nervøs. Du afhjælper ikke situationen/sammenføringen ved at skille dem af.
jul 2013
Følger: 1 Svar: 1
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg fik i november en 11 måneder gammel kat og han skulle bo med en på 7 og en på 4 år, jeg har bare lukket ham ud.
De delte så selv lejligheden op de første dage, men gik på små besøg hos hinanden, 2-3 dage efter var de over det hele, men stadig lidt forsigtige.
Så lad den lille og den store være sammen hele tiden også når du ikke er der, det er tit når du ikke ser det, at det begynder at gå fremad
maj 2012
Giv dem også noget godt vådfoder, og sørg for de to skåle står med nogen afstand, men så de kan se hinanden.
Håber det går, der er så mange glæder ved at have to katte
maj 2012
aug 2017
Følger: 1 Svar: 1
Jeg har et problem
Har en hunkat på ca 3år hun hvæser og knurrer ad mig vi fik hende for ca 6måneder siden ude fra mine svigforældre hvor hun kunne rende ind og ud som det passede hende. Hos os er der ikke mulighed for at hun kan rende ind og ud hun kommer ud i sele det virker som om at hun ikke trives for hun knurrer og hvæser rigtigt meget mest af mig
Tilbage til udfordringen og spørgesmålet nu har vi fået en killing igår og de holdes adskilt da hun hvæser og knurrer ad den lille
Tænkte om der findes en der kan hjælpe mig så den gamle kat bliver glad og trives hun har halen op men han virker anspændt nervøs gal og spiser som hun skal
Gode råd søges
Hilsen en ulykkelig katteejer som vil sine katte det godt
maj 2012
maj 2016
Følger: 26 Følgere: 41 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 58
Hjælp. Ny killing og voksen kat sammen