{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.747 visninger | Oprettet:

forkortelse for racekatte {{forumTopicSubject}}

for lidt tid siden læste jeg herinde hvad de forskellige forkortelser af katteracer var og desuden synes jeg at der blev skrevet noget om at der faktisk godt måtte være blanding i nogle racer og så skulle der stå nogle bogstaver for det i stamtavlen...husker jeg forkert eller er det rigtigt og hvad er det for bogstaver?????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forkortelse for racekatte
  • #1   23. feb 2010 Der er nogle racer der er søsterracer, hvor man vidst godt må blande (skriver vidst nok, da jeg ikke er sikker, min race har nemlig ikke en søster race)

Felis danica's forkortelser kan du se her: (link fjernet)

Jeg kan ikek finde forkortelserne i tica, men du kan se hvilke racer de har her: http://www.viking-cats.dk/Udstilling/Udstillingsguide/index.php

• #2   23. feb 2010 hov, og det med stamtavlen, så er det FD RX, hvis den ikke er helt berettiget til at komme i FD LO

Jeg ved at de katte der blev novice gokendt til at være Europé (dette kan man ikke mere) fik en FD RX stamtavle, og når de så har opdrættet med flere Européer blev killingerne FD LO smiley Du kan læse noget om det inde på felis danica's side smiley

Jeg kender ikke til stamtavlerne i Tica, så jeg ved ikke hvordan de holder øje med ægte og "næsten ægte" (i mangel af bedre forklaring ;))

• #3   23. feb 2010 okay tusind tak..Ulla, det hjalp at stave forkortelser rigtigt, så fandt jeg nogle tråde, smiley

Ang stamtavle, nu er jeg helt ny i det at læse en stamtavle, men skal jeg forstå det sådan at der skal helst stå FD LO ..

• #4   23. feb 2010 Tanja vil det sige at der nogle gange bliver tilladt at blande racer, og at dette så skal anføres i stamtavlen

• #5   23. feb 2010 Ok jeg synes nok at jeg havde set det, men så kom jeg i tvivl om det bare var noget jeg bildte mig ind.

• #6   24. feb 2010 Heidi - ja det er søster racerne, dvs de racer der i forvejen ligger helt op og ned af hinanden og som det er tilladt at blande..

Fx er der ikke tilladt at blande britisk korthår og Europærisk korthår, selvom de på mange måder ligner hinanden, da de ikke er søster racer smiley

Ja FD LO er det bedste smiley

• #7   24. feb 2010 Ulla . det er altid dejligt at få bekræftet, ggg

det var bare fordi jeg sad og kigge på cille´s stamtavle og så kom jeh til at tænke på at jeg havde læst omkring dette, så skulle jeg da bare lige tjekke at hun var helt ægte, det var hun...så det var ren nysgerrighed smiley

Hun er hellig birma.

Tanja. der står FD LO i hendes stamtavle, så det er jo godt

Nu har jeg ihvertfald lært noget nyt smiley

• #8   24. feb 2010 FD LO .( tal)er jo regstringsnr
    FD = Felis Danica
    LO = Livre d’Origine

Men hvis du har linie hvor de er importet eller deres forfædre er fra udlandet så kan man også finde reg - nr som
    1FCC (race forkortels & tal)
    TICA TCC ZBT (race forkortels & tal)

• #9   24. feb 2010 Hov hvor blev det sidste af min tekst af

Det det hele kom ud på det var at FD LO er det dansk register

De føste bogstaver stor for ( Land/ paraply org.)
    LO = Livre d’Origine ( hele Fife´ register)

Men at du nogle gange kan se reg nr fra andre forbund som Tica og Cfa ect.

:

• #10   24. feb 2010 Takker smiley
    Så fik jeg nysgerrigheden styret, jeg vidste nemlig ikke at man måtte krydse nogle racer og så stadig ha tavle på dem..

Det er jo lidt af en jungle når man skal til at lære at læse en stamtavle..og endnu værrer hvis jeg også skal forstå den, hi hi

• #11   24. feb 2010 man må gerne bruge aby i somalivlen - men ikke omvendt.

Stamtavlen bliver ikke RIEX, altsaå FDLO - de korthårede "somalier" vil blive betegnet ABY VAR (variant).

Dette er en national regel

• #12   24. feb 2010 Der er jo helt klare regler i forhold til avlsprogramer omkring, hvilke racer der må bruges andre racer til, samt hvilke racer man må bruge.

Nu anser jeg det altså ikke som en "blanding af racer" at man fx. parrer en perser og exotic. Afkommet bliver jo enten perser eller exotic, som i bund og grund er en perser med enten langhårsgener eller korthårsgenet.

• #13   24. feb 2010 til birmaen bliver der faktisk brugt perser til at fremavle nogle helt bestemte træk. Det skal godkendes, og DEN er svær at få. der vil afkommet stadig få FD RX, og man skal have tilladelse til at lave de her avlsprogrammer med perser i birmaavlen.

• #14   24. feb 2010 hehe... ja præcis. Men i bund og grund er det jo også forbudt at parre perser og birma, men der er altså en avler som har fået det godkendt, og kan få lov at parre videre på dette afkom. Pimseafkom smiley haha....

Ja alt skal vel efterhånden være langhåret.... Hmm....

• #15   24. feb 2010 smart med det der link der, så blev jeg også lidt klogere... smiley

Kommentér på:
forkortelse for racekatte

Annonce