{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Profiler og annoncer med ægte MCO'er {{forumTopicSubject}}

Jeg synes at have betragtet 3 kategorier af MCO'er herinde. (Gør sig sikkert også gældende for andre racer)

1) Dem med stamtavle

2) Dem uden stamtavle men ægte

3) Dem uden stamtavle og som "ligner" MCO'er

I kategori 2 - ægte uden stamtavle står der i profilerne under punktet "stamtavle" ofte f.eks.:

* Uden men ægte
* Nej, men har set forældrene der er med tavle
* Nej, men renracet

Med udgangspunkt i, at en MCO godt kan være renracet, selvom den ikke har tavle, har jeg undret mig over, hvorfor der i profilerne ikke er flere, som skriver, hvilke stamnavne, der ligger bag kattene.

Hvorfor er det vigtigt, at skrive katten er ægte/racerene, men ikke at dokumentere det på den ene eller anden måde i profilerne?

Det samme gør sig gældende i annoncerne både her og andre steder på nettet. Hvis man har bevis/dokumentation for, at kattene er racerene, hvorfor skriver man det så ikke i annoncerne?

Ville disse oplysninger ikke være relevante i salgsøjmed og gøre det mere atraktiv for eventuelle købere?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Profiler og annoncer med ægte MCO'er
  • #1   7. jan 2010 Sikkert fordi de ikke vil ud med at de sandsynligvis har brugt katte de ikke har rettigheder til at avle på.

• #2   7. jan 2010 Marianne - De fleste killinger der bliver solgt med stamtavle, kan man som regel gå ind på opdrætters hjemmeside og se stamtavlen ;o)

• #3   7. jan 2010 jeg har 2 katte med tavle, har skrevet ja til tavle, men jeg gider da ikke skrive alt fra tavlen ned, det handler ikke om den men om kattens billeder osv

• #4   7. jan 2010 Marianne - Hvis du læser mit indlæg ordentligt, kan du se jeg skriver at de FLESTE har. Jeg skriver ikke at alle har.

Dem der ikke har, de har forældrenes navne stående på hjemmesiden, og så kan man selv søge tavlen på www.pawpeds.com

• #5   7. jan 2010 Uha Glenn en varmt emne..som delvist har været oppe og vende nogen gange..
    og bølgerne kommer altid til at gøre mig søsyg.. he he

ang mine katte, som er med stamtavle

begge steder, skriver jeg for det meste deres forældres navne

Ja, det kunne være rart at demuden tavle hvor forældrene har tavle at deres navne stod i annoncerne og på deres profiler
    plus at der står at de ikke er med stamtavle i annoncerne

jeg lære aldrig at forstå hvorfor der bliver skrevet at katten er raceren, når de ikke har tavle eller forældrene ikke har..

Mine tanker er, hvis folk nu så gerne ville have at deres kat er ren racet, hvorfor søren køber de så ikke en kat med tavle..

Dette er bare min mening om dette

• #6   7. jan 2010 Annie det er desværre ikke alle katte der er reg inde på pawpeds

• #7   7. jan 2010 Hanne - Nej, det er rigtigt, men der er rigtig mange der er derinde efterhånden :o)

• #8   7. jan 2010 Grunden til folk skriver de er "ægte uden tavle" er fordi det gør dem mere værd i deres øjne, end hvis de havde været "uægte"

Jeg forstår heller ikke hvorfor man er så opsat på at have en raceren kat, men samtidigt ikke vil have stamtavlen med..

Jeg render jo heller ikke rundt og kalder min huskat for Europé, Britisk Korthår eller andet som folk har spurgt om han var gennemtiderne.. Og ja jeg har skam også set hans forældre *g*

• #9   7. jan 2010 Fordi med tavle er prisen måske 5000 kr og uden er den kun 2500 kr *SS*

• #10   7. jan 2010 Folk må gerne holde sig til emnet, ellers sletter og genopretter jeg tråden igen...

Hanne S skriver:
    "Fordi med tavle er prisen måske 5000 kr og uden er den kun 2500 kr *SS*"

Du er ironisk her ikke???

• #11   7. jan 2010 Jeg vil tilføje at jeg kan se der er nogle der har oprettet deres kat som Europé "fordi den ligner" hvor de ikke engang kender forældrene..

Man plejer at sige som Europé opdrætter at en Europé uden stamtavle er en huskat smiley

Der er dog stadig mange der ikke vil acceptere at deres fine huskat ikke er en Europé, jeg forstår ikke vigtigheden af at den SKAL "hedde" noget "fint" istedet for bare at være under den rette race smiley

• #12   7. jan 2010 Nej, prøv at læse annoncerne på dba og gulergratis, priserne uden tavle er typisk kun halvt så høje som dem med tavle...

• #13   8. jan 2010 Hanne og Tanja.. Tror i har misforstået mine spørgsmål.

Hvis jeg havde en raceren MCO uden stamtavle, ville jeg da skrive, hvor jeg har det fra. Der må jo ligge nogle tavlekatte i baglandet.

Jeg ville da især skrive det, hvis jeg havde killinger, som dokumentation for, at det ikke kun er look-a-like.

Mine spørgsmål i tråden er henvendt til de brugere herinde, som har ægte racekatte uden stamtavle, altså dem som beskrevet i kategori 2.

• #14   8. jan 2010 Glenn sorry......

• #15   8. jan 2010 Det var nu Hanne S, jeg mente... smiley

• #16   8. jan 2010 Hvis priserne på Gul og Gratis "kun" er halvt så høje - har man ikke sparet en sk**

De er nem'li ikke neutraliseret - måske heller ikke vaccineret.

Så hvor billigt er det? - og så fraskriver man sig også muligheden for at klage. og for at udstille da stamtavlen mangler

• #17   8. jan 2010 Lis
    Og forældredyrene er nok heller ikke testet for diverse arvelige sygdomme.

• #18   8. jan 2010 jeg syntes det er lidt mærkelig når jeg læser hvad folk engange imellem har skrevet fx. syntes mange det er fjolet at købe en kat der ikke har stamtavle men bege forældre har og at det trods alt kun koster 200kr for at få en stamtavle på killingerne.

HVORFOR bliver så killinger med stamtavle solgt for 2000 kroner mere en dem uden stamtavle?

• #19   8. jan 2010 monica - Fordi der som regel er mere arbejde bag stamtavle killinger end der er påp dem uden tavle.

Som Lis skriver er der på de billige killinger som regel hverken vaccine eller dyrlæge tjek med. Forældre dyrene er ikke testet for arvelige sygdomme, der er ikke betalt for avlskatte osv. osv.

Læs eventuelt denne meget informative artikel:

http://www.kattehandel.dk/pris.htm

• #20   8. jan 2010 Monica: neutralisation ca 1000kr..vac ca 250 x 2 ..ormekur ca 50,stamtavle 200 kr.. ca 1500 og det er en ca pris..det er uden konstellation.. så tja er det så meget billiger at købe en der ikke er fixset og klar

• #21   8. jan 2010 Monica V og andre der undrer sig over prisen med og uden tavle - prøv at læse dette link :o)
    (link fjernet)

Maria P - Tjaeh, jeg synes da i hvert fald at det er interessant at se stamnavnet. Det er godt nok billeder ja, men det er da også lidt spændende at se hvor meget katten så ligner de linier der ligger bag.
    F.eks. er flere af Diegos kuld- og helsøskende herinde. Det er da i hvert fald spændende at kunne følge udviklingen der.

• #22   8. jan 2010 Ja det kan jeg da godt se, synes bare ikke tavlerne er så intersante. Der nu noget jeg ikke forstår, der er flere der sælger tavle katte uden de er neutraliseret men med lukket bog ?? det forstår jeg nu ikke man vil sælge eller købe. For jeg synes prisen på en tavle kat med hele pakken er fuldt ud i orden, men uden neutralisering er det da et røverkøb...... Så er det da ikke kun katte uden tavler der kan tjenes på.

• #23   8. jan 2010 Stamtavlen er et anedokument - det eneste der kan doukumetere katten er raceren. Derudover er den et arbejdsværktøj for at opdrætte sunde og racetypiske katte. Den seriøse opdrætter ved hvad der er i stamtavlen af godt og dårligt - og vælger naturligvis partner der ikke er bekendt med de samme lidelser/defekter.

Katte uden stamtavle = russisk roulette. Avl på katte med lukket stambog kan være det samme.

Desværre ser det ud til at det primært er semilanghårskatte der sælges uneutraliseret. Har sikkert noget at gøre med at opdrættere netop på semilanghår skyder op som paddehatte og ikke har den store forstand på hvad det er de har med at gøre. De føler sig meget betydningsfulde kan de levere avlsdyr til andre nye opdrættere, suk ...

• #25   8. jan 2010 Louise S:
    Hvis man går efter en bestemt race, hvorfor så ikke også få en kat med tavle, så man er sikker på, at det man får er det man vil have??
    Jeg har mco'er med tavle. Jeg synes det er sjovt at kigge tilbage på deres forfædre. Jeg har fundet billeder af begge mine kattes forfædre 4-5 generationer tilbage. Forældrene og bedsteforældrene er tjekket for diverse arvelige sygdomme og jeg ved hvordan deres temperament har været osv osv ;o)
    Jeg synes også der ligger meget sjovt research i en stamtavle.

• #26   8. jan 2010 Louise S hvilken kategori hører dine MCO'er ind under?

• #29   8. jan 2010 Louise - hvis du fik den tilbudt som et valg, er du blevet snydt ;o) De har ikke haft nogen måde at få stamtavle på deres kat på.

• #30   9. jan 2010 Der skal søges stamtavler på ALLE killinger i et kuld hvis man er registret opdrætter - det er eksklusionsgrund ikke at gøre det, som hvem skulle dog risikere det for sølle 200. Er du tilbudt en killing uden stamtavle er du blev snydt - den koster 200 kr. - så det pjat med at den ikke skal bruges til noget er vist noget man bilder sig selv ind istedet for at sige man er blevet tørret noget så grundigt. Men det er der jo også nogen der trives med, suk ...

• #31   9. jan 2010 En stamtavle er ikke noget man bliver tilbudt, enten har katten en stamtavle og i det tilfælde skal tavlen følge katte - eller også har katten ingen stamtavle og kan heller ikke få det.

Man kan som opdrætter ikke sidde og udvælge i et kuld, hvilke killinger der skal have tavle og hvilke der ikke skal. Det er ikke tilladt.

Så den med at du selv kan vælge om du vil have tavle på din kat, den holder ikke en meter smiley

• #32   9. jan 2010 Louise og jeg forstår ikke i går så meget op i om jeres katte er ren racet når i er ligeglade med om de har stamtavle

• #33   9. jan 2010 Louise S

"Mine hører ind under ÆGTE uden tavle... smiley Jeg blev tilbudt tavle på den ene, men så ingen grund til det..."

Jeg går ud fra det er din hunkat Poul Erik du henviser til?

Iøvrigt et sjovt navn. Vi har selv en hunkat hos os, som vi kalder Villy...;-)

Når du skriver at Poul Erik er ægte, er der så tavle på forældrene, eller hvordan ved du hun er ægte?

Jeg kan også se, at du har haft killinger på Poul Erik (lyder vildt forkert). Solgte du dem som værende ægte MCO'er?

"Ja og om de er rene... Ja der er jo flere metoder hvor på du kan se om det er den ene eller den anden race der spiller ind..."

Vil det sige, at du fik en DNA test med, der hvor du købte Poul Erik, som dokumenterede, at de racerene forældre bag, også er forældre til Poul Erik? Og forældrene bag forældrene til Poul Erik eventuelt på lignende vis er dokumenterede?

Og har du selv lavet noget tilsvarende for dine killinger?

Jeg stiller ikke disse spørgsmål for at være snobbet eller på anden vis nedværdige de mennesker, som ejer en racekat uden stamtavle.
    Synes bare der er en forskel i at kalde en MCO ÆGTE eller blot konstaterer, at den er uden tavle (look-a-like.)

Hvis man kalde sin MCO for ægte burde man vel have dokumentation herfor? Hvorfor ellers kalde den ægte?

• #34   9. jan 2010 Du har ret Glenn, og de sølle 200 kr. for en stantavle der dokumenterer kattens herkomst er laaaaaaangt billigere end at skulle få testet om både mor, far osv er forældre ...

• #35   9. jan 2010 Louise,

Du havde jo også været meget bedre stillet med din hvide han havde den været købt hos en registreret opdrætter med stamtavle. Køb af avlskat forudsætter naturligvis den kan bruges til det den er købt til - det kan en kat med een testikkel ikke - ergo skulle du enten have dine penge igen - eller en anden kat.

• #37   9. jan 2010 Louise - Hvis det ikke er vigtigt - hvorfor så ikke bare kalde dem huskatte eller blandinger? Det er jo det de er ;o)

Du kommenterede forresten ikke på det med at sælger af katten snyder når de påstår at du kan vælge om der skal tavle på ;o)

• #38   9. jan 2010 Nej bevares, hvem gider rode i det - det kan jo kke bevises alligevel. Det er jo DIG der påstår kattens ægthed - hvorfor har du så så travlt med at gøre så stort et nummer ud af det? Jeg gør da ikke noget stort nummer ud af alle mine katte har stamtavle - det er en selvfølge - og jeg vil gerne vide og stå ved det jeg laver - også selvom det jo bare er en kat ...

Hvordan kan du sidde og sige at stamtavlen er ligegyldig - det viser hvor lidt seriøst arbejde du gør for de killinger du producerer.

• #40   9. jan 2010 "Jeg har ikke haft killinger på PE... Har slet ikke haft killinger... Jo Van Damme og Diaz selvfølgelig... :)" .....??

• #42   9. jan 2010 Aaaah, det forklare lige den udmelding ;o)
    Ja, så kan jeg godt se hvad du mener, med ikke at have fået killinger ;o)

Kommentér på:
Profiler og annoncer med ægte MCO'er

Annonce