hjælp til herreløs haltende kat ? {{forumTopicSubject}}
gør historien kort, min mor og jeg bor på samme vej, og jeg har igennen det sidste år set denne kat ( han kat ) luske rundt...
Han er vild, men mennesk vant - tror han ved mennesker betyder mad, men man kan ikke komme til ham...
Han er nu begyndt at komme ved min mor, fordi hun har en vild killing hun fodre uden for hvor han også har sit hus...
Den store han kat her - kalder ham garfield, halter helt vildt idag, og ser skidt ud.. Han er ellers blevet noget pænere efter han opdagede mors katte fodrings hus
Har ringet til kattens værn, men de kan ikke hjælpe da de ikke har en aftale med vores kommune - og dyrenes beskyttelse henviser til falck der kan aflive katten !
Men det er vel ikke nødvendigt at aflive den pga. den halter ...
Vores eneste mulighed var selv at køre den til dyrlægen og selv betale for behandling, men vi kan jo slet ikk komme til ham ...
Hvad ville i gøre ?
Og forresten, så siger jeg mit medlemskab op ved div. dyreværn - det kan simpelthen ikke passe der ikkeer hjælp nogle steder .....
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Annoncer: 1 Emner: 68 Svar: 9.959
Gælder KVs foderværtaftale ikke i hele landet? Det jeg tænker er, at hvis han alligevel spiser hos din mor, så kunne hun få ham neutraliseret og behandlet og blive fast fodervært. Så vidt jeg ved skal man selv betale 500 kr af regningen.
Hvis KV ikke vil hjælpe, og din mor ikke kan tage ham til sig, så er det - selvom trist - nok alligevel det bedste at få ham aflivet på DBs regning, når han er skadet.
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
kan du fortælle mig hvorfor alle de katte lander foran min dør ??
Kv - sagde bare at da de ikke havde aftale med vores kommune, så blev det med borger betaling (altså os) hvis han skulle aflives...
Min sofus havde jo også dårligt ben, men det er jo dyrt at få dem på sygehuset og ordnet, hvis "bare" man kunne gi ham noget penicillin hvis det er en byld (som sofus) men det ville jo sikkert kræve bedøvelse at finde ud af det ...
Kan katte være øremærket i kun et øre ? For det ligner en tatoo han har i højre øre (set på 5 meters afstand) men der er intet i venstre....
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Katten kan sagtens 'kun' være øretatoveret i det ene øre.
Fra mit tidligere virke som veterinærsygeplejerske ved jeg at *nogle* dyrlæger er meget flinke til at hjælpe "sådan nogle" som dig og din mor. Problemet er bare, at der er nogle som udnytter det (der var i hvert fald der hvor jeg arbejdede) og det ødelægger det for de seriøse.
Det er jo dyrlægen selv, som kommer til at betale istedet for jer, de kan ikke få pengene andre steder fra.
Jeg ved også at *nogle* dyrlæger har fælde-bure magen til dem KV har, som man kan få lov til at låne.
Men prøv at kontakte dyrlægerne omkring og hør om der er hjælp at hente både mht fælde-bur og til en billig penge.
Pia
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Overvej, om I ikke skulle lade Falck indfange ham.
Er han øremærket, må de IKKE aflive ham, men skal først kontakte hans ejer.
Og er han så vild, som du skriver, synes jeg, han er bedre tjent med at blive aflivet her og nu frem for måske at skulle sidde i et bur hos en dyrlæge og fikseres før hver behandling.
Kan I ikke stille rigeligt med mad og vand i foderskuret og så lukke døren, når han er derinde - alternativt låne en fælde af enten DB eller en dyrlæge i området?
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 20 Svar: 99
dec 2006
Det er da fordi, du kan ta' det Ej, dårlig joke.
I må vel bo i et område, hvor der er nogen, der tager meget let på at passe deres katte, og så søger kattene hen hvor der er mad og ly og hjælpsomme mennesker. Virkelig uheldigt at den kommune ikke har aftale med KV - der er åbenbart rigeligt behov for det.
Synes faktisk at du burde kunne få en aftale med KV eftersom du tager dig af herreløse katte. En nødvendig opgave er det jo desværre (jeg misunder dig IKKE).
PS: hvis Falck afhenter katten, så er det DB, der betaler for aflivning.
dec 2006
maj 2007
Jeg bor på landet og har i mange, mange år været fodervært for mange genudsætningskatte.
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 20 Svar: 99
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Katte: 2 Emner: 225 Svar: 1.307
Problemet er at så snart man fodre på en tilløber ka , tager man ansvaret for den .Så det bliver nok på egen regning at få ham aflivet hvilke nok ville være det bedste for ham
dec 2006
dec 2006
maj 2007
Benthe - Det behøver du jo ikke fortælle nogen, og katten kan jo ikke sladre
Tinka - Ja, det gør jeg - men det var ikke tilfældet, da jeg flyttede hertil for 15 år siden.
Jeg har altid fået at vide, at hvis man selv indfangede en kat og afleverede den hos KV's dyrlæge mhp. genudsætning, var prisen ca. 600 kr.
Afleverede man den i stedet til sin dyrlæge, fik man 600 kr. af den betalte regning refunderet fra KV mod indsendelse af kopi af regningen + foderværtserklæring, som de fleste dyrlæger har liggende.
Uden at være sikker mener jeg, at situationen er anderledes mht. katte, man ikke senere vil være fodervært for.
I fredags fik jeg besøg af vores kredsformand for Dyrenes Beskyttelse, som af en anden var rekvireret for at afhente en syg, meget tam kat, som tilsyneladende ikke havde noget hjem.
Hun spurgte, om jeg kendte katten, og det gjorde jeg så ikke.
Den ville så blive bragt til Faxe Dyreklinik for behandling og derefter til et af DB's internater mhp. fremlysning og evt. formidling, da den var tam.
DB betalter regningen hos dyrlægen.
maj 2007
<b>Dyrenes Beskyttelse hjælper katte i nød </b>
•Vi bringer raske, tamme, herreløse katte til internat, hvis de er i nød
•Vi betaler en dyrlæge for at aflive syge, tilskadekomne eller efterladte herreløse katte, der hverken kan klare sig selv eller kan placeres i et nyt hjem
•Vi rådgiver personer, der fodrer katte, om deres ansvar overfor kattene. Når du fodrer en herreløs kat, påtager du dig ansvar og ejerskab for katten og dens killinger.
Hvornår er en kat i nød?
Katten er i nød, hvis den:
•vanrøgtes eller mishandles
•er både herreløs og syg
•er både herreløs og kommet til skade
•er efterladt og ikke kan klare sig selv
maj 2007
Bemærk her, at det ikke nævnes som et krav, at kommunen har en aftale med KV.
(link fjernet)
maj 2007
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 7 Emner: 35 Svar: 30
Jeg har selv et par genudsætningskatte, som er blevet neutraliseret gennem kattens værn. Men du skal kontakte din kommune, som så kontakter kattens værn, som kommer med en "fælde" du sætter op, og når den er gået i, kommer de og henter den, og afleverer den hos dyrlægen. hvis du gør det på denne måde, skal du kun selv betale 500 kr. Men du skal så være klar over, at hvis den er syg, fx. kattesyge el. lign. bliver den aflivet. Men tag en god snak med den person der kommer med fælden. Dem der har været hos mig, er utrolig flinke.
feb 2006
dec 2007
At skive kommune ingen aftale har med KV og der derfor ville blive tale om borger betaling.....
maj 2007
dec 2006
Men genudsætning/fodervært-ordning må så gælde for hele landet.
feb 2006
hvis du går ind på KV hjemmeside og downloader brochuren om genudsætningskatte er der sidst i brochuren et skema du kan udfylde og som dyrlægen skal udfylde så får du refunderet 500 kr. af KV
maj 2007
dec 2007
Hans ben blev iorden efter nogle dage, men pludselig var han væk....
Vi håber stadig han måske dukker op, men tvivlen er stor efter så længe ....
hjælp til herreløs haltende kat ?