{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.905 visninger | Oprettet:

Vil gerne have fat i en ragdoll hankat {{forumTopicSubject}}

hej jeg har en ragdoll hun kat (biddi), som jeg meget gerne vil have en hankat til.. Jeg kunne godt tænke mig at have killinger på Biddi. Hun er uden stamtavle så er i tvivl om der er nogen der vil sælge mig en hankat.? Han må meget gerne være med stamtavle.
Er der nogen der ved hvor der er nogen killinger til salg nu, har været hele nettet igennem næsten, uden held.
Jeg er ude efter en brun masket hankat..

Mvh Pernille

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil gerne have fat i en ragdoll hankat
  • #1   8. nov 2009 Ragdog Mulle
    tjek ham-han er med tavle og er blevet brugt til avl- han er brun i den ene side af ansigtet:o)

• #2   8. nov 2009 tror ikke der er så mange fertile hankatte til salg med stamtavle til en uden stamtavle..... undskyld mit svar.....!!!

• #3   9. nov 2009 Jeg synes Mette S skriver det så godt, så vil ikke sige så meget andet end at jeg er enig smiley

Du skal nok ikke regne med at finde en ragdoll avlskat til din egen kat, når du ingen stamtavle har på hende. Måske kan du finde en sød blanding, som ligner din egen, men stadig må du tænke på at det er dit ansvar at teste for arvelige sygdomme, så der ikke er nogen der køber en syg kat fra dig. Blandinger har lige så mange arvelige sygdomme, som racekatte, hvis ikke flere..

• #4   9. nov 2009 Jeg er nysgerrig:

Du vil gerne have en hankat med stamtavle - hvorfor?
    Men du vil ikke selv stambogsføre - hvorfor ikke?

Og hvordan hænger de to ting sammen?

Jeg er sikker på, du har en sød hunkat, og det er nok også derfor, du gerne vil have killinger på hende. Men hun har desværre ingen stamtavle, så du kan ikke stambogsføre evt. killinger efter hende. Sådan er kærligheden til racekattene startet for mange - mig selv inkl. Jeg begyndte at interessere mig for racekattene, fordi jeg fik 2 skønne raceblandinger i 1999. Min kærlighed faldt på burmeseren, men i stedet for at avle 3/4 burmesere på mine to blandinger, begyndte jeg at sætte mig ind racen, og fik dermed stor respekt dens ophav. Det er en race, man begyndte at arbejde med i 1930'erne, og jeg skylder alle opdrætterne fra dengang og frem til nu min respekt for at have bevaret den race, jeg kan nyde i dag smiley

Jeg antager, at du også er glad for din race, og derfor undrer det mig, at du vil nedbryde den. Hvis alle gjorde som du har planer om, ville racernes særpræg meget hurtigt forsvinde og alle kattene dermed begynde at ligne hinanden. Du vil ødelægge den race, du påstår at holde af. Tænk over det smiley

Lidt mere generelt (ikke specielt til dig), så bliver jeg altid så trist over at se den mangel på tålmodighed, mange piger herinde udviser i forhold til det at opdrætte katte. Jeg ved ikke, om det er et pludseligt yngelpleje instinkt, der vågner eller om det bare er manglende omtanke. Eller måske - værst af alt - håbet om at score nemme penge, der får så mange unge piger til at producere killinger på den første katt, de får fingre i - bare fordi den er sød. Det har intet med opdræt at gøre, og det skader racekattene langt mere end det gavner. Prøv at se lidt længere end jeres egen næsetip og spørg jer selv om den parring, I har planer om at lave, vil gøre nogen gavn for den race, som I påstår at holde af. Og tænk over at de katte i sætter i verden kan leve i 10-20 år. I skylder dem at gøre jeres bedste for at sikre, at de får et godt liv. Ikke kun imens I har dem som små og søde killinger, men i alle årene fremover.

Et råd til Pernille: Hvis du vil opdrætte, så lær om racen, besøg opdrættere, besøg udstillinger og væbn dig med tålmodighed til den rigtige avlskat bliver en mulighed smiley Man behøver ikke at få killinger på en kat bare fordi man kan smiley

• #5   9. nov 2009 tak for alle jeres indlæg

• #6   9. nov 2009 min plan med de killinger jeg skulle få er at beholde dem selv, afhængig af hvor mange der skulle komme. ellers har jeg nogen veninder der er interreseret i at få en hvis der skulle komme mange. nu ved jeg ikk hvor mange de som regl får.
    alle killingerne bliver selvfølgelig neutraliseret både dem jeg skal have og dem mine veninder måske sku få.

forstår helt sikkert jeres bekymring omkring at ødelægge/nedbryde racen. men det er slet ikk det jeg er ude på overhoved. og det med at tjene penge på dem er heller ikke min plan.
    min plan er bare at få nogen killinger til mig selv.
    håber i kan se det fra min side. i stedet for at gå ud og købe 4 katte mere til 4-5000 kr stk. så kan jeg få den fornøjelse selv at få killinger der skal passes og plejes og opdrages. plus at det ville være billigere. såen som jeg har regnet det ud. smiley

det med at jeg gerne ville have en med stamtavle var ikk noget den skulle men gerne måtte. tænkte mest på pengene da jeg skrev det, altså jeg var villig til at betale for en 100 procent ægte ragdoll.
    men hvis i kender nogen eller har hørt om nogen som evt sælger ragdolls som kun er halvt men ligner dem rigtig meget er jeg selvfølgelig også interreseret.
    jeg sys bare jeg har været hele nettet igennem og kan ingen finde. fandt en som så var en hun kat og lignede slet ikke en ragdoll. hehe. det hjalp jo ikk så meget.

har lige et spørgsmål mere. forstår det lidt somom at man skal være opdrætter for at ku få ragdoll killinger, er det rigtig forstået?
    eller er der mulighed for at jeg ku købe to ragdolls med stamtavle og selv få killinger.
    kan jo godt se det er noget af et problem at biddi ikke har stamtavle. hehe

håber jeg fik svaret på det meste.

mvh pernille

• #7   9. nov 2009 biddi er ikke testet for de sagde sygdomme men det vil jeg selvfølgelig få gjort. har ikk haft hende i så lang tid så ved ikk så meget om lige det. men så det jo godt jeg har jer. hehe

• #8   9. nov 2009 Vil du neutralisere hankatten bagefter, eller har du mulighed for at lukke den fra hunnerne sidne du vil købe katten, og ikek bare en parring?

• #9   9. nov 2009 Du skal være 100% sikker på hun er raceren for at vide hvad der skal testes for.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #10   9. nov 2009 Hej Pernille

Det vrimler med katte der ikke har noget hjem, hvorfor ikke købe nogle af dem der virkelig trænger til et godt og trygt hjem og som du siger nogle af dine veninder måske gerne vil have nogle af killingerne, de kan også købe killinger på market herinde eller i aviserne eller andre steder på nettet, de katte de vil have, Man kan godt finde en blandings race af ragdoll. smiley hvis det tager lidt tid at finde en, hvad så smiley Hvis vi alle gjorde det i 2-3 år bare, så var der mindre katte der trænger til et godt hjem. Og mange misser der blev rigtig glade.:-)))

• #11   9. nov 2009 Som der tidligere er sagt, så vil du få meget svært ved, at købe en Ragdoll med stamtavle til avl, når du ikke selv er registreret opdrætter. Der er rigtig mange ting at sætte sig ind i, hvis man vil opdrætte, så der er jo ikke noget at sige til, at nogen vælge "den nemme" løsning.. Det er bare ærgerligt, for dem som køber katte der hverken er testet eller er racerene..

Men ja, du skal være registreret opdrætter og du skal sætte dig godt ind i sagerne. Det er nemlig heller ikke nok bare at have et stamnavn, hvis du vil købe fra de bedste opdrættere, så må du også vise at du brænder for din race og det gør man ikke ved at avle på hvad som helst, uden at teste osv osv.

• #12   9. nov 2009 ja selvfølgelig vil jeg få neutraliseret biddi og hankatten efter jeg har fået killinger.

tro mig jeg ved hvor mange hjemløse katte der er, har lige skrevet en artikel om det og min far og stedmor køber katte ved vores lokale kattemor som er inden for dyrens beskyttelse det sys jeg er rigtig godt de gør.
    men nu har jeg det såen at jeg kan rigtig godt lide ragdoll katte sys de er smukke og har en rigtig herlig personlighed.

hvorfor sku man så ikk have lov til at få killinger selv om man ikk er opdrætter.
    jeg har jo ingen planer om at sælge nogen at dem videre med mindre der skulle komme overdrævet mange. og så er det jeg har nogen veninder der gerne vil have en. mine veninder er jo interreseret af samme grunde som mig.
    og de vil blive neutraliseret alle sammen bagefter, både killingerne og forældrene.
    og biddi vil selvfølgelig blive tjekket for diverse sygdomme før jeg vil få killinger på hende.
    biddi er raceren, valgte ikk at få stamtavle på hende. ved ikk hvorfor jeg valgte det. men det ved jeg så til en anden gang at det er en go ide.

• #13   9. nov 2009 Nu er reglerne sådan at man IKKE kun kan registrere dele af et kuld. Alle killinger i kulet skal stambogsføres.

Det lyder som der er plat med i foretagenet - prisen for en stamtavle idag er kr. 200

• #14   9. nov 2009 som Lis siger, så lyder det altså underligt, at du har fået valgmuligheden for at få stamtavlen med. For man skal registrere HELE kuldet, og kan ikke vælge en stamtavle fra. Der er desværre rigtig mange som bliver taget ved næsen på den måde.

De færreste opdrættere vil sælge en fertil kat ud, så man lige kan få et hyggekuld eller to. De vil kun sælge ud til registrede seriøse opdrættere, og som kælekatte som er neutraliserede.

Hvis du VIL have killinger på din kat, og vil beholde dem selv, så vil jeg foreslå dig at finde en blandingskat som du kan låne til den parring. Ellers så besøg nogle ragdoll opdrættere, og køb en dejlig registreret Ragdoll eller to hos en opdrætter som du har det godt med, og som tager sit opdræt seriøst.

• #15   9. nov 2009 Undrer mig altså over den sidste sætning:
    "biddi er raceren, valgte ikk at få stamtavle på hende. ved ikk hvorfor jeg valgte det. men det ved jeg så til en anden gang at det er en go ide."
    Påstod Biddis opdrætter, at du kunne vælge hende med eller uden tavle - og naturligvis billigere uden?
    En opdrætter må IKKE undlade at trække stamtavler på et kuld killinger, det er imod FD's regler og eksklusionsgrund.

Du siger at du rigtig godt kan lide Ragdoll'en som race. Hvorfor vil du så ikke være registreret opdrætter? Det er den eneste måde du rent faktisk kan bevare racen, for avler du uden bidrager du ikke med noget til racen, tværtimod.

"hvorfor sku man så ikk have lov til at få killinger selv om man ikk er opdrætter."
    Fordi det tilkommer ikke en ikke-registreret avler at avle på en registreret opdrætters linier. Du må forstå, at som registreret opdrætter af racekatte med stamtavle, får du lov at bruge de avlslinier som andre registrerede opdrættere har frembragt igennem rigtig mange år. Det er nøje udvalgt og der er lagt hjerteblod samt tid og penge i det.
    Tænk på, at en rigtig god avlskat koster måske 10.000 kr - det er et beløb man betaler for at bruge de avlslinier der ligger bag. Så du kan vel nok se, at man ikke bare sælger denne avlskats kuldbror til et kælekattepris og lader BYB'ere avle løs og ødelægge de linier man har værnet om igennem mange generationer. Det ville da være skammeligt.

• #16   9. nov 2009 så har det nok ikk været rigtige opdrættere. men så forældrene til biddi de var ragdolls.

hmm ved ikk hvor jeg skulle finde en blanding af ragdoll. det lyder jo nærmest ikk som om der findes nogen. hvor skulle de komme fra. hvis jeg ikke engang kan få fat i en ragdoll.
    og hvis der skulle findes en så ligner den højest sandsynlig ikk ret meget en ragdoll.

men kan godt se at jeg godt kan opgive at få killinger på biddi med en ægte ragdoll..
    sys bare det er unfair at man skal være opdrætter for at ku få ragdoll killinger.
    og især når min plan kun er at få killinger til mig selv.

men tak for jeres inlæg. smiley

• #17   9. nov 2009 Hvorfor er det unfair? De rigtige opdrættere har da måttet betale prisen for deres egne avlsdyr, (og var det ikke for dem, så ville der slet ikke være nogen Ragdoll i dag)..
    Hvorfor skulle du så bare have det hele foræret og få lov at avle på det, som andre har brugt et helt liv måske, på at frembringe og perfektionere?

Nej det er da det eneste der er fair, at man skal være en rigtig opdrætter, for at kunne det.

• #18   9. nov 2009 ja det rigtig nok. sys også det er dejligt der er nogen der gør så meget for det, så der ikk kommer sygdomme osv.
    men når jeg ikk vil sælge dem videre og jeg vil få dem neutraliseret.
    så kan jeg ikk se hvorfor det er så stort et problem..

det eneste jeg ønsker er jo bare at få en lille ragdoll familie.
    men det er jo umuligt, medmindre man er opdrætter.
    så har man ikk andre valg end at købe dem enkeltvis.

• #19   9. nov 2009 pernille diget S- Så skal du jo bare finde en uden tavle som din egen.

• #20   9. nov 2009 Ja, Randi - en blanding, med den risiko at man ikke får det man ønsker - fordi den ikke er raceren.

Forelsker man sig i en Ragdoll, skal den da ikke være et mix af andet! Underlig indstilling.

• #21   9. nov 2009 Pernille
    Hvis du har mulighed for at komme til Hobro enten den 14-15 nov så er der katte udstilling der.
    Hvor du vil have mulighed til at se ragdoll og opdrætter . Og få måske få en god samtale.
    Men som der før er sagt så bliver der ikke bare solgt fertile ud til højre eller venstre.
    Men hvis du nu også kun vil have en eller to mere til kæl. Så synes jeg du skulle finde en god opdrætter hvor du kunne købe en kælekat. Og som måske kunne lære dig alt om Ragdoll.
    Som er en dejlig race.

• #22   9. nov 2009 Jeg mener der stod: pernille diget S-
    Så skal du jo bare finde en uden tavle som din egen...

Jeg hverken gider eller vil igang med den snak endnu en gang! smiley

• #23   9. nov 2009 Hihi jeg har kastratopdræt indtil videre, det er rigtig hyggeligt smiley

• #24   9. nov 2009 Ja, genbrugskatte er godt smiley

• #25   9. nov 2009 Øv, ja det ville være synd hvis du skulle af med hende smiley

Håber der kommer styr på magtbalancen igen, så hun kan blive hos dig smiley
    Min Valentin er også "genbrugskat", det er helt sikkert lige så skønt, som at få en killing.

• #26   9. nov 2009 Hvad er det, der er så "farligt" ved at blive "registreret opdrætter"?

Der er ikke noget krav om at man skal have en masse avlskatte, lave en masse killinger og rende på en masse udstillinger smiley Det bestemmer man helt selv. Mange opdrættere har bare en enkelt avlskat og får måske 1 kuld om året. Og for langt de flestes vedkommende foregår opdræt netop med katte, der først og fremmest er kæledyr smiley Så det behøver faktisk ikke være særligt meget anderledes, end du allerede har planer om at gøre.

Der stilles dog nogle krav fra klubbernes side, men de meget simple og ikke særligt svære at leve op til, hvis man vil sine katte det godt smiley

Så jeg tror mest af alt frygten for at opdrætte "rigtigt" kommer af uvidenhed og (for nogles vedkommende) dovenskab - man gider simpelthen ikke at sætte sig ind i sin race. Men ærligt talt så skylder man sine katte at gøre den indsats.

• #27   9. nov 2009 Hvis man har lyst til at få killinger så har man jo netop lysten til at opdrætte smiley

Hvad er det, der er så slemt ved at stambogsføre sine killinger at nogle af jer vælger det fra? Er det reglerne, der afskrækker jer? Kender I dem overhovedet?

• #28   9. nov 2009 Og snart stilles der nogle krav fra regeringen - FOR ALLE - også dem der ikke har stamtavle.

Det er alt for nemt i dagens danmark at producere katte - og der laves alt for mange - og der alt for meget useriøst. Rent hygge-nyt og så søøødt - og i bedste mening, jeg vidste ikke, osv ...

I rigtig mange år har jeg været med - desværre bliver det værre og værre = useriøst - mest for kattene og dem der køber dem.

• #29   9. nov 2009 mit problem er jo at biddi ikk har stamtavle, så siger man jo det ikk er en ægte.
    men det er jo det jeg gerne vil.. smiley

• #30   9. nov 2009 jeg synes ikk det er useriøst det jeg vil, når det nu kun er til mig selv..

men som sagt forstår godt at opdrættere, når de har brugt så meget tid og penge på at få dem rene hvis man kan sige det såen.
    men alligevel at der kommer et kuld ud af det og de så bliver neutraliseret. kan jeg ikk se gør nogen forskel.

• #31   9. nov 2009 Nej det kan du så ikke se, men det ændrer ikke på at enhver opdrætter med respekt for sig selv og sin race, ikke vil sælge dig fertile katte, når du ikke selv er opdrætter.

Enhver kan jo komme og sige som dig, og så sælge videre af både katte og killinger.

Jeg forstår så heller ikke hvorfor du ikke bare kan købe en Ragdoll killing, hvorfor vil du selv "avle" dem? Du kan jo finde en opdrætter med killinger og komme og besøge dem mange gange, også som små og lære din killing at kende. Hvorfor er det så vigtigt for dig at du vil have både mor og far og unger?

• #32   9. nov 2009 ja det kan enhver godt. men jeg vil være villig til at holde kontakten, hvis det er det der skal til osv.
    det virkelig ikk min plan at skulle sælge videre.. overhoved ikk.
    kun somsagt hvis der skulle komme rigtig mange, men de blir alle neutraliseret.

grunden til jeg gerne vil have mine egne er at såen har jeg levet hele mit liv da jeg boede hjemme. bare det var almindelige huskatte. jeg elsker det liv med ens egne katte og killinger.
    det burde du også kunne forstå hvis du selv er opdrætter.

men tror aldrig vi blir enig om det.. men verden ville da også være kedelig hvis vi alle havde samme mening.. hehe
    det kan også godt være jeg havde samme instilling til det hvis jeg var lige så langt inde i det som jer..

• #33   9. nov 2009 Stolt ejer af ægte MCO ud. stamtavle.

tak for støtten. smil
    håber også jeg engang finder den rigtige kat.. men kan fornemme det ikk bliver en fra en opdrætter. hehe

• #34   9. nov 2009 Jeg er ikke opdrætter endnu, men det bliver jeg. Og jeg vil opdrætte fordi jeg elsker min race og ønsker at bevare den og forbedre den, både sundhedsmæssigt og skønhedsmæssigt. Jeg vil ikke opdrætte, fordi det bare er hyggeligt at have killinger, men fordi det interesserer mig at sætte mig rigtig godt ind i min race og gøre et godt stykke arbejde - og måske en dag få den perfekte kat ud af det.

Så nej, jeg forstår det ikke. Jeg har to kastrater nu og de er da i allerhøjeste grad mine egne katte, selvom det ikke er mig der har opdrættet dem. Den ene fik jeg fra killing af og den anden fik jeg da han var 1½ år gammel. De er lige så meget mine egne, som hvis de var født her. Så kan ikke se hvorfor det er så vigtigt at de er født hos dig, for det ville jo være den eneste forskel.

• #35   9. nov 2009 Yeps lykken er en avlskat uden stamtavle for så kan man nemlig ikke undersøge, hvad den evt. bærer på af dårlige arvelige egenskaber og ikke gøre for, hvis dens killinger får arvelige skavanker. Og ingen kan jo bevise at en killing uden stamtavle er opdrættet hos dig. Hvor er det skønt at fralægge sig ethvert ansvar for de killinger man sætter i verden!

• #37   9. nov 2009 forstår ikk hvad du mener med.
    hvis alle tænkte som dig, hvordan tror du så en race vil udvikle sig

jeg vil jo stadig ikk få dem længere ud. det vil være mine katte og de vil blive neutraliseret. så kan ikk se hvad du mener med det..

ja oki. som sagt vi bliver ikk enig om det.. biddi er da også min kat selvom det ikk er en jeg har haft helt fra hun blev født. men ku bare godt tænke mig at få killinger på hende. og det skulle være med en anden ragdoll for ikk at ødelægge det som en ragdoll er. udseende og personlighed..

det lyder som om at det er helt forkert at man gerne vil have sin egen ragdoll familie..

• #38   9. nov 2009 Tja, jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vigtigt, men derfor er det da ikke forkert. Men du skal bare ikke regne med at en registreret opdrætter af Ragdoll vil støtte dig i det projekt - og heldigvis for det..

• #39   9. nov 2009 ja det har jeg jo så fundet ud af at jeg ikk for noget ud af..

hvad er det du har så meget imod ved det..??
    de kommer jo ikk ud fra mit hjem..
    avler jo ikk videre efter det ene avl.. så blir de neutraliseret..

• #40   9. nov 2009 Pernille
    Hvad jeg har imod det, det har jeg vist skrevet mere end en gang..

Hvad har du imod registreret opdræt, siden du ikke vil være det?

• #41   9. nov 2009 hvis du gør som du skriver med at få dem alle kastrerte/ strilleriseret
    så ender du af lige vel om i den sum penge som en eller to race katte vil koste
    kan da godt forstå at det ville være super musser og hyggeligt at få et hygge kuldt på hende
    Men har du tænkt på at din hun mis vil skuppe killingerne væk når de er gamle nok og de vil muligvis ikke kunne funger under samme hjem
    hvad har du så tænkt dig at gøre?

jeg skriver ikke få at være hård men prøver på at få dig til at tænke dig en ekstre gang om :o)

• #42   9. nov 2009 har ikk noget i mod registreret opdræt.
    ku os være jeg sku overveje at blive det, så ku jeg da få de katte ud af det jeg ville, og mere til.. og måske få den perfekte kat ud af det.
    men når jeg ikk kan købe nogen katte der ikk er neutraliseret hvordan sku jeg så blive det.. hmm

ja en eller to katte det vil stadig ikk være det samme. og har os planer om at skulle have mere end to katte.

nu har jeg ikk været ude for at kattemoren har skubbet dens killinger til side tværdigmod.

• #43   9. nov 2009 Mit sidste indlæg var til hende, der opdrætte MCO uden stamtavler (kender ikke navnet på personen). Beklager at det ikke fremgik.

Jytte: Jeg tror også at mange af de, der laver søde katte uden stamtavler gør det, fordi de er glade for katte - deres egne katte vel at mærke. For der tænkes ikke langsigtet og på alle de uheldige egenskaber, man sender videre med sine killinger.

I den harmløse ende er det katte, der ikke lever op til racestandarderne, fordi dem er man egentlig ret ligeglad med - hvis katten er langhåret så er det vel en Maine Coon eller en Skovkat. At folk køber den slags katte må de sådan set selv om - det er kun sig selv de snyder, for de får ikke det, de tror de betaler for - nemlig en racetypisk kat.

Men i den mere alvorlige ende, kan man komme til at avle katte med arvelige sygdomme, hvis ikke man har stamtavlerne at kigge på. Uden stamtavlerne har du ikke en jordisk chance for at følge med i hvad der sker i din kats familie. De stamtavleløse avlere er bedøvende ligeglade med hvordan kattene er i familie med hinanden. Bare de ser søde eller pæne ud, så er det fint. Det er dybt uansvarligt, når man ved, at racerne hver især er disponerede for visse sygdomme. og at katte generelt også er det.

Så nej - det er ikke ligegyldigt, hvordan man opdrætter - ikke for kattene i hvert fald og det er jo dem det hele handler om.

• #44   9. nov 2009 "men når jeg ikk kan købe nogen katte der ikk er neutraliseret hvordan sku jeg så blive det.. hmm"

Det bliver man ved at begynde at interessere sig for katte og racen, se nogle udstillinger, evt.købe en kastrat og gå på udstilling med. Så lærer man opdrætterne at kende og møder en masse mennesker med samme interesse. Gå til nogle foredrag, læse om racens styrker og svagheder, sundhed og sygdom. Med tiden kan du så søge stamnavn og komme i kontakt med en opdrætter som vil sælge dig en avlskat.

Det er (i manges øjne) den forkerte indstilling, når man bare vil have en fertil kat og det kan kun gå for langsomt, den første og bedste og så ellers i gang med at avle killinger. Det er slet ikke det opdræt går ud på.

• #45   9. nov 2009 Tania: Hvad er årsgen til at du ikke vil registrere dine killinger og bidrage positivt til din race som helhed?

• #46   9. nov 2009 oki fair nok.. så kan det være det var det jeg skulle begynde med.
    hvor mange steder i nordjylland er der udstillinger.?
    er det noget man kan finde inde på nettet.?
    og hvad skal man søge på.?

• #48   9. nov 2009 pernille diget S - du kan se de udstillinger felis danica afholder, hvis du søger under danmark her: http://www.fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

• #49   9. nov 2009 Pernille - der kommer en udstilling i Hobro i næste weekend.

Den kunne du med fordel besøge, og komme i snak med opdrættere/udstillere af Ragdoll ;-))

• #50   9. nov 2009 Tania så kan jeg ikke forstår at du 02 -11-2009n kl . 14.30.14 i tråden falsk varetegnelse skriver dette.

hcm scaninger har jeg ikke .

Må jeg spørge hvordan du har fået en så hurtig tid til hjertescaning ved en af de atourisere læger der scanner for hcm

• #51   9. nov 2009 Annette O.

ja det var der en der skrev tidligere.
    har lige skrevet til hende om en adresse osv.. smil.

vil rigtig gerne derop og kigge.

• #52   9. nov 2009 Jytte - ikke alt kan testes - derfor er stamtavler vigtige arbjdsredskaber smiley Det man bl.a. gør som ansvarlig opdrætter, er at undersøge og følge med i hvad der rører sig hos katte af samme linier som den/de katte man avler på, for på den måde at fange evt. helbredsproblemer i opløbet. Det kan du ikke gøre uden at kende til kattenes slægtsforhold.

Langt de fleste "racekatte" uden stamtavler, man ser annonceret til salg rundt omkring, ligger meget langt fra de standarder jeg kender, så nej jeg tror ikke på, at de, der avler uden stamtavler generelt ved hvordan racerne ser ud. Og de har ikke et begreb om parre de rigtige katte med hinanden for at bevare racernes særlige karakteristika.

• #53   9. nov 2009 Altså jeg kan kun tale for mig selv... Jeg ville gerne have en NFO med tavle senere men det bliver først når jeg har tid til udstillinger osv. smiley
    For hvis jeg først skulle have en kat med tavle skulle der også gøres noget ud af det!
    Derfor får jeg en NFO uden tavle til januar til kæle kat for en kat kan jeg ikke leve uden.... smiley
    Og jo jeg havde købt med tavle hvis jeg havde haft så mange penge til en kat pt. men det er der ikke lige når min mand er blevet fyret pga. den finans krise så de måtte fyrre 55på han´s arbejde....
    Plus der selvfølgelig SKAL være penge til dyrlæge!!!

• #54   9. nov 2009 Randi K - undskyld, men det er da en latterlig undskyldning.. en tavle kat SKAL ikke udstilles, og kan sagtens købes kun til kæl..

Så må man jo spare op, og købe katten når man har samlet de penge sammen..

• #56   9. nov 2009 Heidi - det lyder jo ikke så godt i denne tråd vel ;-)) Især ikke når der postuleres, at man opdrætter på ærliig vis, og undersøger for HD samt hcm og at killingerne vaccineres, dyrlægechekkes og elskes smiley

Katrine - du har så evigt ret.
    "min" race ser mange gange helt forkert ud, ved de "ægte uden tavle" og nej det er ikke engang gamle typer jeg ser. Det er sørgeligt, for mange gange er det tydeligt at se, at der er blandet noget andet ind i katten, men sælger påstår hårdnakket, at det ER den og den race - dog uden tavle.

Så sent som forleden så jeg en sorttabby hunkilling (korthåret) hvor faren er rødtabby og moren er sort. Sælger vedbliver at sige, at det ER en hunkilling, og at den ER raceren, og jeg ved godt at genetisk er det helt umuligt at få en sorttabby hunkilling efter denne kombination. Men hvilken person, der ikke ved noget om genetik kan vide det??
    SUK

• #57   9. nov 2009 Jeg vil ikke købe tavle kat før jeg har tid til usdstilling og sådan er det bare...
    Når jeg får tid til den slags så vil jeg også have en med tavle men indtil det så får jeg mig en uden tavle og det skal du ikke sidde og sige er en dårlig undskyldning!! For sådan er det bare, jeg skal bare have mig en hygge mis så jeg kan nøjes med en uden tavle for skal ikke bruge den til noget som helst!

• #58   9. nov 2009 Randi K - Det er det, hvis man vil racen, hvorfor så ikke købe med tavle med det samme, istedet for en wannabe, men ikke engang kan være sikker på hvad der er i?

Katten bliver jo ikke mindre kælen af at have stamtavle, det var da en underlig ide..

Som sagt SKAL man ikke udstille, og du kunen evt. også vente nogle år før du udstiller den kat, men så bare tager den med hjem til andre, så den stadig oplever nye ting..

• #59   9. nov 2009 Randi K
    Hvorfor ikke bare gøre det rigtigt første gang? Det forstår jeg godt nok ikke, slet ikke hvis du vil udstille senere. En kat med stamtavle er ikke meget dyrere end en uden, hvis du ser lidt mere efter hvad du får med i prisen.

• #60   9. nov 2009 Tanja *Nu med 2 BARF-katte *- Ja men den bliver jo heller ikke mindre sød eller kælen af ikke at have tavle smiley
    Jeg skal have en kæle kat og var det ikke blevet en NFO uden tavle så var det bare blevet en huskat lige pt.
    Jeg har penge til at stå på den konto hvor jeg har lagt penge til side hver mdr. lige siden jeg fik min første kat så jeg var sikker på der var til dyrlæge i dårlige tider... Så jo jeg kunne tage nogen af dem og købe en med tavle men det vil jeg ikke for det er ikke derfor de står der smiley
    Men igen jeg vil ikke have tavle kat før jeg har tid til udstillinger osv., har ikke noget at bruge en tavle til pt.

• #61   9. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H- Gøre det rigtige? hmm... Jeg ser jo intet forkert i at få mig en kæle kat uden tavle smiley

• #63   9. nov 2009 Et rigtig godt indlæg Camilla, Og rammer lige sømet på hovedet.

• #64   9. nov 2009 Randi K
    Hvis man ønsker at udstille og derved sætter pris på racen og dens udseende og karaktarista, så er det da useriøst at købe en uden tavle.

• #65   9. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H- Det er vi så uenig for det ser jeg ikke noget galt i, desværre smiley
    Så kender jeg også opdrættere der er dybt useriøse! For de havde eller ikke tavle katte før de begynde med avl og udstilling.

• #66   9. nov 2009 Tja, så blev de opdrættere du kender da heldigvis også klogere, men det gør du jo nok også, måske smiley

• #67   9. nov 2009 Jamen altså... smiley hehe....
    Det lyder altså også som om det er ganske forfærdeligt med en kat uden tavle!
    Hvis i vil helt af med at folk køber uden tavle så må opdrætter jo ned og konkurrere med priserne på ikke tavle katte til kæl, for ellers vil der altid blive solgt uden tavle og det er fakta!
    Hvis i er så vilde efter de skal være racerene og i vil den vej fordi i bare elsker racen så meget så har i muligheden for selv at gøre det der....
    For de fleste har det som mig når katten bare skal gå og hygge med fam. der hjemme. smiley

• #68   9. nov 2009 Tania har ikke noget i mod ureg opdrætter , men når folk lyver
    Og så kommer med sådan en undskyldning

undskyld skrev forkert tester for hd fiv og felv og elipsi det er ski fordi jeg hele tiden skal forsvare mig og mine dejlige misser .

• #70   9. nov 2009 Camille - hvor er det et kanon godt indlæg. Jeg bukker og nejer i begejstring ;-)))

• #71   9. nov 2009 Randi K
    Tror du registrerede opdrættere tjener penge på deres opdræt? Langt fra, nogle kan få det til at køre rundt, andre ligger med røde tal.
    Man kan ikke lave en kat med stamtavle, for under 4000 kr. Det er der rigtig mange der ikke forstår, men sådan er det og det er der mange grunde til. Og det er ikke selve stamtavlen, for den koster 200 kr.

Når du nu kan få en "ægte" NFO for hvad ved jeg, 2000 kr, så er det fordi der er sparet på fremstillingen, hvis man kan sige det sådan. Så kan man jo spekulere over hvor der er sparet, når tavlen kun udgør 200 kr..

• #72   9. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H- Hvad er det der er dyre ved en tavle kan end en uden?
    En uden får: vacc. ormekur og sundheds tjek.
    En med tavle har fået: Vacc. Ormekur, sundhedstjek, neutraliseret og stamtavle.
    Så det er lidt dyrre ja, men ikke meget da smiley

• #73   9. nov 2009 Randi K

***Skrevet: 09-11-2009 23:22:06

M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H- Hvad er det der er dyre ved en tavle kan end en uden?
    En uden får: vacc. ormekur og sundheds tjek.
    En med tavle har fået: Vacc. Ormekur, sundhedstjek, neutraliseret og stamtavle.
    Så det er lidt dyrre ja, men ikke meget da smiley ***

En uden får: vacc. ormekur og sundheds tjek. - hvis du er heldig ja smiley Ofte følger kun en ormekur med, og så skal du ud og betale dyrlægen for chek og vaccine (x 2)

Ved du hvad en kastration koster?
    I øvrigt vil en killing med tavle være færdigvaccineret, hvilket vil sige, at du ikke skal ud og betale konsultationsgebyr og vaccine indenfor ganske kort tid ;-))

Desuden har du mulighed for at få alt den hjælp du har brug for, hvis du (mod forventning) skulle blive snydt eller have en dårlig oplevelse - det får du ikke med en kat uden tavle ;-))

• #74   9. nov 2009 Annette O .- Nej alle de ting ved jeg godt smiley
    Men du vil vel ikke bilde mig ind man ikke tjener oki godt på en killing til 4000kr.
    Ham jeg køber kommer til at koste mig omkring 1700-2000 og så har han fået 2.vacc. orme og loppekur, sunhedstjek og neutraliseret. (hvis han skal det) smiley

• #75   9. nov 2009 Af de uld jeg har haft, har jeg til dato ikke haft sorte tal på bundlinien, så jo - jeg vil gerne "bilde dig ind" at opdrætterne ikke tjener en daddel på killingerne, og skulle de komme til at tjene på dem, så er det helt fantastisk. Det sker nemlig meget sjældent.

Er du nu helt 100% sikker på, at du får en killing der er kastreret og færdigvaccineret til den pris?? Du bør nok undersøge det lidt smiley

• #76   9. nov 2009 uld = kuld

• #77   10. nov 2009 Han har fået 1vacc. plus orme og loppekur når jeg får ham hjem og de er fodret med Royal canin...
    Nr.2 vacc. og hvis han skal kastreres skal jeg selv sørge for men det er regnet med i prisen smiley

Men uanset hvad så tjener man på en kat til 4-5000kr.
    Kan godt se man ikke tjener noget på en til 2500 men jeg skriver også bare at fakta er at der altid ville blive solgt uden tavle når de er oppe i de priser smiley
    Jeg vil gerne give den pris når jeg får tid til udstillinger osv. for så bliver det noget jeg virkelig vil gå op i!
    Men ham her skal bare være vores fam./hygge kat.... Ved godt i som opdrætter ikke forstår det med det giver fuldstændig mening oppe i mit hovede, hehe smiley

• #79   10. nov 2009 Nu er jeg nød til lige og komme på banen....

Jeg har brugt over 40.000 på nye avlskatte af racen Ragdoll.... de er købt ud fra linier, specielle linier som ikke ligger alle vegne, linier som jeg ønsker anderledes end det de andre i DK har. Kæmper for en størrer genpulje til vores race... så nej jeg ønsker ikke og sælge fertile katte til folk der ikke har en kat med stamtavle eller for den sags skyld er opdrætter. Det koster 600 kr. og få et stamnavn... og så skal du registrerer dine killinger, er det for meget og forlange???
    Er det for meget og forlange at de katte jeg har betalt MANGE penge for og få ikke skal "blandes" med noget uren racekat????
    Jeg sælger ikke hanner til hvem som helst, og igen heller ikke avlskatte til hvem som helst.
    Jeg har høje kritirier for en avlskat, nok ikke noget alle opdrættere har i DK.. men sådan ønsker jeg mit katteri skal være......

Da jeg startede med og opdrætte startede jeg med ulykkerne, livmoderbetændelse, kejsersnit (efter lukketid), fladbrystet killing, ingen mælk hos mormis så killingen måtte i amme, så et kuld døde killinger.
    Er du forberedt på dette?? har du pengene til et evt. kejsersnit ved midnatstid en lørdag/søndag til en pris af 4000-6000 kr. hvor du kan risikerer INGEN overlevne killinger???

Jeg var parat til og stoppe dengang... det var hårdt og være ny.... og racen er ikke den nemmeste og skaffe sig adgang til avlskatte medmindre du vil bevise noget for andre opdrættere og har en god "mentor" i ærmet.

Det var bare min erfaring....... Håber du tænker over det.... vi vil gerne have nye opdrættere af racen, men skal være nogen der vil opdrætte med tavle så det vi har brugt mange tusinde kroner og kørt mange tusinde km i og hente til landet af linier ikke bliver ødelagt.

• #80   10. nov 2009 Jeg kan love dig for at man ikke tjener nogle penge på killinger.

Bare på mit sidste kuld har jeg TABT omkring 10.000,-, og der var 4 killinger.
    Jeg har aldrig haft overskud på et eneste kuld, og jeg sælger mine killinger for 5500,- færdig vaccineret, chippet og neutraliserede.

Der er ikke engang medregnet tests på forældredyrene, så med udstillingsgebyrer, indkøbspris på katten og div tests, tør jeg SLET ikke regne ud hvad det koster mig.

• #86   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

Du afspejler med dine egne bemærkninger, som: "det stykke papir" og "jeg ved ikke hvad sygsommene hedder" hvor lidt du har sat dig ind i hvad du har med at gøre. Det finder jeg i den grad skræmmende!

• #87   10. nov 2009 det er da vigtigt at hvide hvad der egentlig er de er testet for, hvis man ikek kan navnet har man højst sansynligvis heller ikke sat sig ind i sygdommen..

Og igen, så har jeg også en uden tavle smiley så lad nu være med at føle dig så hellig og sige "vi" ikke acceptere det

• #88   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

Hvad bilder du dig ind - "med forstå det nu"? mener du jeg er tungnem fordi jeg er kristisk og mener noget andet end du gør?

Jeg har sandelig også en dygtig dyrlæge, nok en af de bedste i Danmark til kat - mens stadig er jeg kritisk - jeg hopper ikke på hvad som helst - og jeg bliver ved indtil det er feset ind - nogengange tager det laaang tid.

• #90   10. nov 2009 Jeg ved godt alle de ting er dyre! Men er det ikke jeres hobby?
    Jeg kan læse på det hele at i bruger omkring 2000-2500 pr. killing, men der er jo også en fortjeneste på omkring 16000 så smiley
    Så ved jeg godt i bruger penge på transport, udstilling, dyrlæge, foder osv. men igen det er jeres hobby og i har valgt jer en dyr en!
    Jeg vil gerne give prisen når jeg har tid til udstilling og ikke før! For så bliver det også en hobby jeg er villig til at bruge penge på til udstilling osv.
    Men igen pt. ser jeg ingen grund til at give så mange penge for en fam. kat.
    Jeg har aldrig endnu haft kat men tavle og de har været sunde og raske allesammen.... Og ja jeg ved det kan ske men sådan er det jo og jeg skal nok have penge til dyrlæge hvis den lille mis skulle have brug for det....

• #91   10. nov 2009 Til Randi K
    Jeg kan se at mange andre så fint har svaret på, hvorfor en racekat koster det den nu gør. Så som du kan læse, så tjener de ikke en s*id på deres killinger og sådan er det også hos andre opdrættere jeg kender.

• #92   10. nov 2009 Randi K - hvor får du fortjenesten fra?

• #93   10. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H- Jeg ved godt det ikke er det vilde man tjener for der er udgifter til alt muligt andet end lige killingerne....
    Men har i ikke selv valgt at få de killinger, gå til udstillinger osv. hvorfor skal køber betale for det? jeres hobby?
    Det ville jeg da også selv gøre men så er det som jeg skrev før at fakta bare er u. tavle katte altisd vil bliver avlet og solgt... For det er ikke alle der vil betale for det til en fam. kat.

• #94   10. nov 2009 Tanja *Nu med 2 BARF-katte *- Det er det jeg skriver, de tjener ind til at dække noget andet.

• #95   10. nov 2009 Randi K - du betaler heller ikek for mine udstillinger :S

når jeg får killinger vil det være vaccinationer, ormekure, foder og neutralisering du betaler for.. Samt den tid jeg har brugt på at finde den rigtige hankat, socilisere killingerne osv. samt stamtavlen..

Katte SKAL jo ikke udstilles for at kunne få tavle på deres killinger smiley

• #96   10. nov 2009 Randi K - Ved du hvad det vil sige at have en fortjeneste?

indtægt er ikke = fortjeneste smiley

• #97   10. nov 2009 Randi
    Næhh, du glemmer en væsentlig ting - det er ikke unormalt at give 1500 - 2000 i parringsafgift pr. killing. Ofte er der rejse forbundet med det til udlandet. Hobby ja det er det - en dyr en. Du mener alltså så de opdrættere der gør et stort arbejde for at forbedre racen og øge genpuljen selv skal bære alle omkostningerne?

Er det ikke meget normalt at "varer" normalt ikke sælges til under produktionsprisen - hvor skal katte det?

Korrekt at har man en vendinde tæt på - så kan man sikkert gøre det billigt - det er ikke avl - heller ikke den samme han parrer alt man har - det er produktion - intet andet. Produktion - det er der penge i. Produktion holder enhver seriøs opdrætter sig fra. Ligesom en parring altid foretages med det mål at man selv beholder noget til videre avl - ikke for at producere med slag for øje.

Min race føde små kuld - jeg kan love dig det beløb du så hastigt kommer med er korrekt - som underskud. Netop fordi det for mig er vigtig at så mange som muligt har råd til at at købe den vidunderligere race jeg opdrætter.

Jeg syntes det både er flabet og uartigt at tro man kan få det for nærmest ingenting. Den holdning viser hvor lidt man har sat sig ind hvad avl og opdræt indebærer

• #98   10. nov 2009 Nej, men så siger du man betaler for hankat smiley Jeres valg at sætte killinger til verdenen... Jeres hobby....
    Jeg forstår heller ikke man skal betale for de er blevet sociliseret? Det er den kat jeg køber uden tavle ski da også!!
    Det eneste jeg kan se der er dyrre ved tavle end uden tavle er de bliver neutraliceret og så har den tavle.
    Den jeg køber er vacc, sundhedstjek, orme og loppe behandlet og fodret med Royal canin...

• #99   10. nov 2009 Randi K - Ja og dit valg at købe en killing, et kæledyr der skal holde i mange år..

Ja og der betaler man også for det.. Står du også nede i supermarkedet og siger "Jeg vil ha det gratis eller til næsten ingen penge" for mælk, kød, brød osv? Er du klar over hvor meget det kommer igennem før det når dig? Der betaler du endda også lønninger til en del flere mennesker end den "løn" du betaler opdrætteren for at lave en perfekt killing til dig.

• #100   10. nov 2009 Lis- Så læser du igen ikke hvad jeg skriver... De penge der går ind på killingerne dækker noget andet så man ikke tjener så meget på det...

• #101   10. nov 2009 Udstilling er da nødvendigt, for at få en objektiv udtalelse på din kat, så du ved hvilke kvaliteter den har og mangler, for at leve op til standarden, så du kan udvælge en kat som opvejer de mangler.
    Registrerede opdrættere opdrætter katte efter standarden - så du får en mere racetypisk kat når du køber hos en registreret opdrætter.
    Jeg kan sagtens forstå at man "bare" vil have en familiekat, men forstår så ikke hvorfor man ikke vælger en fra internat eller kattehjem og giver et trygt og kærligt hjem. Hvis man vil have en racekat, så følger der en stamtavle - ellers har du jo ingen garanti for hvad det er for en kat du får.

Når det så er sagt, så vil jeg slet ikke medregne udstillinger i salgsprisen, men stadig, med indkøb af avlsdyr, test af sygdomme, vaccinationer, chip, sundhedstjek og neutralisering, uforudsete dyrlægebesøg, samt foder, KMR, grus osv, så er det stadig den pris vi ender med.

Ja vi har da selv valgt det, men derfor kan jeg ikke se hvorfor vi skulle forære vores killinger væk gratis - og som Mette S skriver længere oppe, hvis folk har betalt 4000 kr for en kat, så er det ikke den kat som ender på et internat - killingerne skal sikres bedst muligt, derfor skal de være færdigvaccinerede, chippede, neutraliserede så de ikke ender hos en BYB og bliver udnyttet, de skal have det bedste foder, er der nogen af killingerne som er lidt bagefter i foderstand, skal de have KMR. Det koster altsammen.

Men det er også fint nok, at nogen vælger at gå efter pris og ikke kvalitet. Vi er jo forskellige på det punkt.
    Jeg skal da indrømme, at havde jeg killinger til salg og fik henvendelser hvor folk startede med at spørge "Hvad koster den??" istedet for at fortælle hvad de kan tilbyde katten, ja så skulle de bare ikke købe kat hos mig..

• #102   10. nov 2009 Tanja *Nu med 2 BARF-katte *- det er også en forretning så det kan du ikke sammenligne...

• #103   10. nov 2009 Men så kan jeg jo også siger jeg syns det er dybt useriøst at avle med tavle og så ikke tage til udstillinger smiley

• #104   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle - alle de ting man skal?

det eneste man "skal" er at teste kattene, og sørre for man sælger sunde og raske killinger, vaccination og lormekur er derfor en god ting, neutralisering bestemmer man jo selv om man vil, det er ikke et krav, man skal skal ikke udstille, vi gør det fordi vi har lyst.. Det er et samværd med andre kattemennesker som man ikke får andre steder, og som man heller ikke får ved "bare" at være besøgende..

M **En ægte racekat er en stamtavlekat!** H - Jeg spurgte nu også efter prisen først, så jeg vidste hvor meget jeg skulle spare op smiley Jeg fortalte dog i samme vending noget om mig selv, og om hvordan jeg bor osv, og at jeg ville udstille

• #105   10. nov 2009 Randi K - Og hvorfor så ikek det?

At opdrætte er at drive forretning.. Dog en forretnign der giver underskud, derfor skal det være noget man brænder for at gøre..

Katten er det "produkt" som opdrætteren laver..

Nu var min point at man ikke SKAL tage på udstilling for at opdrætte med tavle..

Mine udstillings udgifter (både tilmelding og til "rosetter" (kan ikek lige huske det rigtige ord for det) samt indkøb af stof til burgardiner) har intet at gøre med den pris jeg kommer til at tage for killingerne.. De kommer heller ikke til at koste mere, hvis jeg tager dem med på udstilling smiley

Ligesom jeg ikke vil tage mere hvis nogle af dem har en speciel farve, fordi jeg har gjort lige så meget arbejde ved alle killingerne

• #106   10. nov 2009 Stolt ejer
    Jo, det er det, hvis man vil have en racetypisk kat.

• #107   10. nov 2009 Tania:" jeg er ikke super meget inde i alle de tekniske ord og sygdomm så måtte tjekke mine dyrelæge papir igen og så rettede jeg det med det samme så kald mig ikke en løgner fordi jeg ikke lige er så dygtige som jer fine reg. opdrætter til at huske alle de fine ord smiley netop en af grundene til jeg ikke vil være reg. :-)"

Jeg er meget enig med Lis i at dette er en skræmmende konstatering. Du har jo så netop ikke sat dig ind i din race og de sygdomme, man kan støde på i et opdræt. Ligesom du åbenbart heller ikke aner en dyt om HCM-status på dine katte. FLOT! Hvordan tester du i øvrigt for epilepsi - og hvorfor? Har du set epileptiske anfald hos nogle af dine katte?

Berit og Jytte:
    Hvor mange racer anerkendes af FIFe? På hvilken måde har disse hver især bevæget sig bort fra deres oprindelige look og på hvilken måde er det skadeligt for den givne race?
    Jeg påstår ikke at standarder ikke ændrer sig og at racerne ikke har ændret udseende (nogle har faktisk ikke) Spørgsmålet er om det virkelig forekommer i så nævneværdig en grad, at det kan forsvares at udligne raceforskellene ? smiley

- Hvorfor dog overhovedet kalde det racekatte, hvis man er ligeglad med race-karakteristika? Det er et ret centralt spørgsmål i en debat som denne, så jeg håber nogen vil svare.

Det eneste argument jeg kan komme på er at det lyder bedre og dermed også sælger bedre, for i bund og grund er det meget selvmodsigende og i den grad dobbeltmoralsk.

Randi: Nu går mine katte også bare og hygger sig med mig herhjemme smiley Men jeg har valgt at få burmesere, fordi jeg er glad for burmeserens særlige karakteristika - både på udseendet og på sindet. Og jeg har valgt at få stambogsførte burmesere, fordi jeg gerne vil være sikker på at få katte med netop de egenskaber smiley Hvis jeg var ligeglad, kunne jeg jo have holdt mig til huskatte eller de blandinger, jeg startede med at have. Også selvom det i nogles ører nok ikke lyder helt så godt.

• #108   10. nov 2009 Sorry Tania jeg føler ikke at jeg har behov for at undskylde.
    Mener hvad jeg skrev.
    Jeg kan ikke se hvordan man kan forveksle HCM med FIV & FELV

Og den undskyldning med at man ikke kan huske alle de fine navne på sygdom,
    Ja jeg siger ikke hvad jeg mener om det udsagn, da det ikke er pæne udtryk jeg så ville komme med.

• #109   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle
    "sjovt" - ved du hvad, der er skisme da ingen ved sine fulde fem der fordummer sig selv igen og igen - det er godt nok chokerende og skræmmende.

• #110   10. nov 2009 Randi: Et link til dig:
    http://www.kattehandel.dk/pris.htm

• #111   10. nov 2009 Randi:

Altså, come on. Du nævner ting som slet slet ikke er sagt her, det er IKKE medregnet i kattens pris om forældrene eller kuldet er udstillet, ikke hos mig i hvertfald. Jeg medregner ikke engang indkøbet af katten. Parringsgebyr, selvfølgelig skal det da divideres ud på det antal katte der kommer. Det kan da godt være at det er min hobby at sætte killinger til verden, men det er køber som vælger at købe en kat, det er da kun fair at jeg får dækket de mest indlysende udgifter forbundet med killingerne.
    Mine katte er tjekket inden hver parring, og DET koster. Både hunkat og hankat tjekkes efter hver parring for FIV/FeLV, mange gør det ikke så ofte, men jeg vil nu bare være sikker.
    Det kuld jeg lige har haft, fik hunkatten en alvorlig brystbetændelse med vævsdød, det vil sige, hun var indlagt i to dage på Kbh dyrehospital, og det gjorde at killingerne derefter ikke kunne die hos hende. De var 6 uger da det skete. Det kostede mig 7500,- for hendes behandling alene, og det er da en uforudset udgift som jeg kun har pga killingerne.
    Derudover skulle killingerne vaccineres 3 gange (8, 12 og 16 uger), pga manglende modermælk. Hvor jeg normalt ville vaccinere 12 og 16 uger.
    alle 4 killinger er chippet
    to killinger neutraliseret
    alle killingerne har selfølgelig stamtavle
    tørkost fra RC babycat og lidt Hills kitten i de sidste uger
    2 gange dagligt fra de er ca. 4 uger til de 16 uger fik de vådkost af enten RC, Hills eller Feline Porta eller kød. (ikke helt billigt)
    Specielt killingegrus skulle også indkøbes.
    Jeg havde et TAB på ca. 10.000,- og jeg sendte ovenikøbet den ene killing til Finland, som jeg solgte til avl, til nogle gode samarbejdspartnere.
    Jeg kan ikke se hvad jeg skulle tjene på.

Og så er der da SLET ikke medregnet timer til socialisering ind i den pris, det gør jeg kun af glæde og for hyggens skyld.

• #112   10. nov 2009 jeg er meget enig med Lis omkring interessen for sunde og raske linier. Det kan da ikke passe, at man har interessen, men ikke kan huske hvad det hedder?? Hmm....

Desuden mindes jeg også du har udtalt, at de tests lod du være op til din dyrlæge, for han har styr på det. Men nu siger du, at du har fortalt ham hvad han skal teste for? Hmm...

• #113   10. nov 2009 Tanja *Nu med 2 BARF-katte *- Fordi en forretning er noget HELT andet end en hobby!

DK MISLING .- Er ikke alle opdrætter der gør som dig (som du også selv siger)...

Men jeg gentager lige mig selv endnu en gang! Når det er de priser så vil der altid blive avlet og solgt uden tavle! smiley
    Og jeg køber en kat uden tavle og mere er der ikke i det.

• #115   10. nov 2009 DK MISLING .- og jo der er nævnt at man tager penge for parring, socialisering osv.

• #116   10. nov 2009 Randi, det er ikke stamtavlen, der giver prisforskellen. Det, der giver en prisforskel er hvorvidt opdrætteren gør sit arbejde ordentligt. Og nej, det er stamtavlen ingen garanti for at opdrætteren gør. Men jeg kan garantere dig for at de "racekatte", der sælges billigt ikke bliver solgt billigt, fordi det er stamtavlen, der er sparet væk smiley

• #117   10. nov 2009 Katrine N- Den kat jeg får er vacc. ormekur, loppekur og fået sundhedstjek.
    Så jeg er godt tilfreds når han bare skal gå her hjemme og hygge sig med os smiley
    Han skal ikke bruges til avl eller andet....

• #119   10. nov 2009 Katrine N- du har jo også selv huskat? Hvorfor har du så det når du kan have katte med kun tavle? smiley

• #120   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle , skriver:

"jeg sælger til 2000 kr med orm kur , 2 vac , og loppekur
    og dyrelæge tjekket ( alm.sundhedstjek) og for felv og fiv forældre er testet for avelige sygdomme "

Hvor gamle er dine killinger når du sælger dem?

hvorfor gir du loppekur - har I lopper?
    Jeg giver aldrig hverken loppe eller ormekur til mine kilinger - har ingen af delene.

• #121   10. nov 2009 Lis- det er det bare nogen der gør for at være på den sikre side og køber ikke kan sige det er fra dem de har fået orm eller lopper....
    Og loppe kur er godt nok at give selvom man ikke har lopper for det forebygger...

• #122   10. nov 2009 Hvorfor fylde unødelge giftstoffer på katten? Alt har en pris, og her tænker jeg på dyrene

Enten har den orm eller også har den ikke.
    Er der ikke lopper er hvor den er vokset op - så leveres den ikke med lopper - det har dyrlægen vel selvsyn konstaeret to gange når killingen er blevet vaccineret.

I mere end 15 år har mine dyr ikke fået hverken ormekur (ikke helt rigtig, givet i forbindelse med Giardia) der er ALDRIG fundet orm i de afføringprofiler der er kørt.
    Katteriet har aldrig haft lopper.

• #123   10. nov 2009 Nej, men har du en ude kat så er det godt at give loppekur selv om katten ikke har lopper....

• #124   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

Det vil sige du leverer en ca. 12 uger gammel killing med to vacciner du ikke har den fjerneste ide om virker eller ej.
    Du fortæller vel så køberne at killingen skal vaccineres een gang mere ved 16 ugers alderen - og hvorfor?

• #125   10. nov 2009 Randi, du forstår vist slet ikke pointen i det, jeg skriver. Jeg har aldrig skrevet at jeg kun vil have racekatte.

Men når jeg køber racekat, så køber jeg en stambogsført racekat for at være sikkert på at få en kat med de egenskaber som er typisk for racen. Hvorfor skulle jeg ellers vælge en racekat?

Det er da på ingen måde en hindring for også at have huskatte?

• #126   10. nov 2009 Randi: JA, hvorfor fanden skulle man dog ikke regne parringsgebyret med i udgifterne forbundet med killinger?

Altså jeg tror ikke at det som er ment, er at opdrættere regner deres "timeløn" ud, og medregner som en udgift for killingerne, men jeg tror det som menes er, at folk bruger ufattelig meget energi og tid på socialisering, fødsel m.m. Ligesom en opdrætter uden stamtavle forhåbentlig også gør.

• #127   10. nov 2009 citat start
    jeg kan ikke se at i skal blive ved og ved jeg læser skam om sygdommene men at jeg lige skal tjekke hvad de hedder i mine papir fra dyrelægen ser jeg intet galt i da det jo er mig der har sagt hvilken han skal teste for.
    citat slut

citat start
    ja jeg lader det være op til ham at tag dem læs hvad jeg skriver jeg kommer jo med navne og han med råd til måske en test mere , jeg gør altså ikke noget forkert stop nu det der .
    citat slut

Er det ikke en smule modsigende??

• #130   10. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle.

forstår dig godt. og jeg kan godt forstå du ik kan huske alle de ord.

der er jo ikk nogen der siger man sku kunne dem i hoved, hvis bare man ved hvad for nogen de skal have og har dem skrevet ned på et papir..
    så kan jeg ikk se hvad problemet er.

• #131   10. nov 2009 Det er nu normalt det er opdrætteren der fortæller dyrlægen hvad der skal testes for - fordi de ved hvad der er relevant for racen.

Jeg har aldrig oplevet min dyrlæge "tørre" nogen tests af på mig.

Iøvrigt DNA tester jeg end del i USA hvor jeg sender svaps over - min dyrlæge ser aldrig hverken svap eller resultat

• #132   10. nov 2009 Hold da op der er en som ska stå skoleret her !!!!

Kommentér på:
Vil gerne have fat i en ragdoll hankat

Annonce