{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

Klub for tavleløse katte {{forumTopicSubject}}

Fik li tanken efter at have fulgt lidt med på sidelinjen når der diskuteres tavleløse katte...om en klub/forbund for "UT katte" smiley altså de tavleløse, om det efterhånden ikke ville være godt....!!!!

Men mon interessen for dem som har tavleløse katte og dem som avler dem ville være der...????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klub for tavleløse katte
  • #1   2. nov 2009 hvad er formålet med det?

Klubberne er der jo netop for at sikre sig at racerne bliver fremmet, at man kun avler på de bedste katte, og de bliver registreret for at kunne følge dem langt tilbage..

Selvom jeg har en huskat ville jeg ikke melde mig ind i en hyggeklub uden noget formål

• #2   2. nov 2009 Hvad ville formålet være med klubben?

Jeg spørger helt åbent ;-))

• #3   2. nov 2009 Der kunne jo være menge formål....men nu når der er en del som mener at dem som avler uden tavle udelukkende tænker på penge, at der kunne laves regler osv til gavn for kattene som medlemmerne skulle indordne sig under. Udstillinger måske....kunne oz være en ide.
    Jeg er oz åben....jeg kan sagtens have overset ting som kunne betyde jeg ikke engang gik ind for sådan e klub...min første tanke i forbindelse med det drejede sig om vældfærd.

• #5   2. nov 2009 LOL - Udstillinger for tavleløse katte.. Og hvem skulle så formulere standarden? Og hvordan vil I lige tjekke at det nu også ER en norsk skovkat der skal bedømmes, når i ikke har noget bevis på det?

Hvorfor tager I ikke bare konsekvensen og melder jer ind i en klub og køber en kat med stamtavle, hvis I vil alt det? Synes godt nok det andet lyder ret omsonst..

Men held og lykke da, med "det tavleløse samfund".

• #6   2. nov 2009 Undskyld mig, M, før du LOLLER, så kan TAVLELØSE katte jo godt udstilles! smiley

(Smutter igen, var bare en hurtig kommentar!)

• #7   2. nov 2009 Ja, som huskatte.

• #8   2. nov 2009 Det var såmænd bare et svar på din besked:

"Skrevet: 02-11-2009 17:52:19
    LOL - Udstillinger for tavleløse katte.. "

-LOL, hvad? Uanset navn, så kan katte uden tavler godt udstilles.. smiley

• #9   2. nov 2009 Jeg morer mig bare over tanken om, at alle dem med deres "ægte uden tavler" skulle arrangere en udstilling, kun for katte uden tavler. Hvem skal så være dommere, dem selv? Jeg synes det er morsomt, det synes du ikke, fint nok..

• #10   2. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavle-kat!** H.............LOL du bare videre....altså det vel ik så svært at regne ud at udstillinger burde køre på andet end li specifikke racer.....eller hvorfor ik en feks "UT MCO klasse" smiley hvem rammer standard bedst smiley Ej ik seriøs tid linu står midt i madlavning

• #11   2. nov 2009 Ja tak, det vil jeg så gøre smiley

• #12   2. nov 2009 Stolt ejer blabla - Jeg gider slet ikke diskutere med dig, så bare glem det, du er langt uden for pædagogisk rækkevidde.

• #13   2. nov 2009 hun gør da ikke grin med tavleløse katte... Jeg kan da også godt se det morsomme i en udstilling for blandingskatte, eller for MCO u stamtavle... For hvem skal dømme? Hvem skal sætte standarden?

Nej katte uden stamtavle kan ikke udstilles som f.eks. MCO, de kan i TICA udstilles som "blandingskatte", og i FiFé udstilles som huskatte, men der anses det at de ligner HUSKATTE og ikke en "racekat".

• #14   2. nov 2009 M *FNIIIIS*

• #15   2. nov 2009 DK MISLING .
    Godt at der er andre herinde, med min form for humor, hehe smiley

• #16   2. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

m .... nu kan katte uden stamtavle jo godt udstilles også under den race de er og ikke huskatte !

Det er skisme for morsomt - så hvis os hvor de kan udstilles uden stamtavle og som den race de formodes at være.

Hvordan kan du ha' produceret katte i 10 år og lukke det ud, hjæælp ...

Tænk at være så påståelig - siger en der også har haft en stamtavleløs "ægte" (for mig var han bastard, men det ord bliver folk så fornærmede over selvom det er de korrekte betegnelse) OG udstillet ham - som huskat. Han vandt aldrig - han lignede ikke en huskat:-)

PS huskatte over 10 måneder kan udstilles som kastrater.

• #17   2. nov 2009 Ja lidt "dårlig" humor, har jeg aldrig taget skade af... Men i må da meget undskylde...

Vil så lige sige, at der er ingen her som har gjort grin med jeres katte. Kun ironien i, at i ikke ønsker at være medlem af en forening/klub/organisation, men idéen om at starte én op, er kommet på banen... Hmm... Nej det er jo slet ikke modsigende....

• #18   2. nov 2009 JEEZ.....

1. lav dog en tåbelig klub for katte uden stamtavler

2. lav dog nogle udstillinger

3. Tavleløse katte kan IKKE udstilles i FIFé - måske i TICA men som blandinger

4. inden i har så travlt med at disse os med tavle katte syns jeg helt ærligt i skulle sætte jer ind i tingene - INDEN i åbenlyst gør jer selv til grin

• #19   2. nov 2009 M **En ægte racekat er en stamtavle-kat!** H.........tjaaaaa en dommer som er kvalificeret og så kan man jo altid diskutere hvad en kvalificeret dommer er...osv osv...og hvem som egentlig sætter standarden for tavle katte....forbund eller dommerne !!!!!!
    Men nu var det jo ik li helt det oplægget gik ud på.

• #20   2. nov 2009 Nancy.. Der er skam skrevet en standard ned for samtlige racer. Bare gå ind på denne side (link fjernet) og badabing... der er sørme standarden for hver enkel race

• #21   2. nov 2009 Jammen ER det så tåbelig med sådan en klub hvis det kan gavne velfærden indenfor avl med tavleløse ???? for uanset om man helst så der ik var tavleløse så er det nu engang sån at der er masser uden tavle....og kunne man ik få en smule mere overblik med en klub ????

• #22   2. nov 2009 ...og at finde en kvalificeret dommer vil fandme være svært. De er nemlig selv inkarneret tavle freeks som os andre.

• #23   2. nov 2009 Nancy: Organisationen sætter standarden, det er dommernes arbejde at dømme kattene så vidt muligt ud fra den standard der er sat. Dommere er alle mennesker, og alle forskellige, nogle dommere FORTOLKER så standarden anderledes end andre.
    Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men jeg mener ikke at dommerne sætter standarden, ej heller opdrætterne, men standarderne udvikler sig hele tiden, og det er klart at både opdrættere og dommere er med til at påvirke den.

• #24   2. nov 2009 I mine øjne - JA. Mega tåbeligt. Der er så mange grupper her og der, hvorfor ikke bruge dem? At lave en decideret klub betyder jo kontingent for medlemmerne, udgifter for klubben, alt muligt arbejde mht lovgivning, men hvis du føler for at knokle din røv i laser og få et trist resultat ud af det, så gå endelig i gang

• #25   2. nov 2009 Anna K...ja det er jeg helt klar over smiley det er det med ironien..den ik altid til at læse. smiley Har bare fra flere at det når alt kommer til alt er dommerne som styrer standarderne..og at det ik altid er i den sundeste retning, men det så lidt off tropic i denne debat.

• #26   2. nov 2009 Det er muligt dommerne tolker standarden forskelligt, men det betyder jo ikke at der ikke er en standard.

• #27   2. nov 2009 Nancy J - de reglerer der jo også i en helt alm. klub, som man ikke SKAL have en tavlekat for at være medlem af

Anne K. .- jo det kan de så godt, bare som huskat, man kan nemlig ikke få tavle på en huskat

• #28   2. nov 2009 Nancy skriver:
    "og hvem som egentlig sætter standarden for tavle katte....forbund eller dommerne !!!!!! "

Der er specialklubberne for den pågældende race i alle FIFe medlemslandende med til via FD

• #29   2. nov 2009 Anna K...nu var det ik li fordi jeg selv havde nogen visioner om at starte en klub....det var en tanke som jeg gerne ville have synspunkter for og imod. Selv føler jeg at jeg står med en ben i hver grøft og ik ve hvilken jeg skal hoppe i. fordi jeg kan se formålet med tavler men samtidig syns der skal være plads til alle bare dyre velfærden er iorden.

• #30   2. nov 2009 der skal stå: Danmark via FD.

Jeg har labvet meget specialklubarbejde i mange år.

• #31   2. nov 2009 Nancy J - der er ingen krav om du SKAL have tavle katte for af være i en af de 4 hovedeklubber..

• #32   2. nov 2009 Oki man skal ik nødvendigvis have tavle for at være medlem af hovedklubben. Men jeg har meget de tavleløse opdrættere i tankerne. Og mig forstået er det udsmidning at lave tavleløse.

• #33   2. nov 2009 Nancy J - Det ved jeg så ikke, jeg ved dog der er en der avler huskatte som registreret opdrætter, og de har ikke tavle, da man ikke kan få stamtavle på huskatte

• #34   2. nov 2009 Nu er der noget jeg husker bedre end andet (noget med interesse) men var der ikke en herinde der blev smidt ud af en af hovedklubberne for at lave katte uden stamtavle?

• #35   2. nov 2009 Tanja... Det jeg svarede på var at de IKKE kan udstilles som værende en bestemt race bare uden tavle, for det kan ikke lade sig gøre. De kan udstilles som huskatte, men i og med de ligner en race (f.eks en semilanghåret kat, eller en aby lignende kat) vil de blive dømt som de laveste, da en huskat ikke ligner nogen race.

• #36   2. nov 2009 Anne K. .
    Fuldstændigt rigtigt - de blvier dømt som huskatte - og kan ikke udstilles hvis de er over 10 måneder og fertile. Netop for ikke at sende forkerte signaler skal katte over 10 måneder være kastreret.

• #37   2. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle - igen så har jeg også en kat uden tavle, og jeg gør skam ikke grin med dig..

Jeg siger min mening som den er, og jeg ser ingen grund til at pakke den ind.. Jeg kan ikke se formålet i tavleløst avl.. Ved tavlekatte får man desuden 4 generationer.. Ud fra de navne kan man så gå længere tilbage og se hvad der ligger bag ens kat.. Der er ting som bl.a. farve der er godt at vide når man opdrætter efter en standart.. Uden de oplysninger er det MEGET svært at avle ud fra en standart, så jeg ser ikke hvordan i vil kunne gøre det uden stamtavle

• #38   2. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle - jeg gør heller ikke grin med det, jeg kan bare ikke se fordelene ved det..

• #39   2. nov 2009 stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle

Hvorfor skulle du dog også gøre grin med stamtavlekattene - det er da samme som at gøre grin med sig selv med den vigtighed du lægger i ægthed:-)

• #40   2. nov 2009 Tanja *Nu med 2 BARF-katte * - "Uden de oplysninger er det MEGET svært at avle ud fra en standart, så jeg ser ikke hvordan i vil kunne gøre det uden stamtavle"

Man kunne jo avle efter andet end standard....øhhhh farver...temperament osv. Skulle der være en form for standarder behøvede de jo ikke være lig standarder for tavlekatte.

stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle ....var det en klub eller hvad som afholdt den udstilling du så i Esbjerg for katte uden tavle.

Kunne være interessant om nogle af dem som avler uden tavle kom på banen med meninger om en klub for katte uden tavle.

• #41   2. nov 2009 Nancy J - farver og temperament er da også en del af standarten.. Der er ingen der fx gider have en aggresiv perser, så man ved de i standarten er nogle rolige katte..

Hvordan vil man også kunne undersøge om der er b-bloodtyper tilbage i linierne? Jeg går ikke ud fra det er noget der blivet testet som en selvfølge..

Og hvad b-blodtype er, tja det må en erfaren opdrætter jo vide, eller i det mindste vide konsekvensen er af at have en b-blods hunkat, og hvad man så skal gøre når man får killinger smiley

• #42   2. nov 2009 Britt - Huskattene ER i FD smiley Hun er så vidt jeg ved den eneste i Danmark der har fået lov til det indtil videre

• #43   2. nov 2009 Britt - jeg skriver heller ikke hun har tavle på dem, det med at det VAR i FD, var det med klubben smiley

• #44   2. nov 2009 Der findes allerede en klub der også er for ikke tavlekatte.... (link fjernet)

• #45   2. nov 2009 Nikie laver huskatte gude skønne huskat. Og hun kæmper en brav kamp for at få god kendt dem . Så de kan få en stamtavle.
    Hun udstiller alle sine kastrater over 10 måneder og killinger /ungdyr under klassen huskatte.
    Og de ligner huskatte, ikke blandingskatte.
    Alle hendes katte bliver testet og hun laver selv et stamtræ på dem.Da man jo ikke kan få stamtavle.
    Og den dag vores elsket Noël ikke er mere kun jeg godt overveje at købe en dejlig husk ved hende

• #46   2. nov 2009 Ja man kan udstille under viking cat, uden stamtavle men så under langhårs huskat og korthårs huskat. ikke under den race katten skal forstille at være

• #47   3. nov 2009 LMFAO! Teoretisk set, hvad skulle disse katte uden tavler så bedømmes efter? Når nu de ikke skal/kan bedømmes efter standarden? Skal de bedømmes efter hvor pæne de er? Og hvem bestemmer så hvad "pæn" er? Hvilken slags miav de har? Længden på deres knurhår? Hvis man vil udstille, så må man købe en kat med tavle, eller udstille som huskat (og tabe, eftersom en fx. langhårs-kat ikke ligner en huskat)

• #48   3. nov 2009 Først er de ægte uden stamtavle
    nu skal de også udstilles som det de formodes at være.

Helt ærlig: Hvorfor ikke købe en med stamtavle - der får/kan man begge dele:-)

Det er da helt ttil grin i mine øjne - man vil det hele - men man vil ikke gøre det der er det rigtige for at kunne det.

• #50   3. nov 2009 Lis ,lige mine tanker..
    jeg tænkte lige sådan, i mens jeg læste denne tråd...

hvis i så gerne vil det: udstille under den race i har, så køb dog jeres katte med stamtavle....

• #51   3. nov 2009 Krista N.........det syns jeg var ret godt det du kom med der. For så længe der må sælges fertile tavlekatte til ikke registrerede opdrættere så skulle klubben måske tage konsekvensen af at der er blevet rigtig mange tavleløse katte og at der stadig er mange som gerne vil have dem.

Nu er udstilling ik lige det jeg interessere mig for og heller ik det der var i mine tanker da jeg oprettede indlægget. Det var udelukkende dyrevælfærd, og om kattenes vilkår kunne forbedres med en sådan klub. Men nik ik hel lykkes mig at formidle hvor jeg i første omgang ville hen med oplægget smiley

• #52   3. nov 2009 Hr og Fru Jensen ude i det ganske land som lukker deres langhårede fertile tavleløse kat ud i det blå, ville måske kunne lære lidt mere hvis tavleløse avlere kunne henvise til en klub....feks om vigtigheden af neutralisering af deres kælekatte.
    En længere oppe nævnte blodgrupper, ja men en klub kunne holde kurser og formidle viden, og der ville kunne opbygges et netværk avlerne imellem.
    Syns måske ik li det burde være nødvendig med en sådan klub, men når det nu ikke ER alle som er velkommen i klubben som er, så kunne det jo være en mulighed/nødvendighed.

• #53   3. nov 2009 Den klub der findes i forvejen...hvad er det for en ?? Syns altså ik jeg har kunne finde en, jo for dem som vil udstille uden tavle, men ik en hvor også tavleløse avlere kunne være med.

• #54   3. nov 2009 Jeg ved ikke lige hvad en klub skulle formidle med hensyn til gentiske sygdomme. Der findes mange fiorskellige - nogen er racebestemt - men det kræver man er 100% sikker på hvad race det er - ellers kan man jo tekste herfra til evigheden - som at skyde i blinde.

Så er det langt billigere at købe en kat der er raceren med stamtavle - det begrænser testeriet noget.

Huskatte har mange af de lidelser der findes i racekattene.

• #55   3. nov 2009 Det lyder jo lidt som den deresens klub for ægte uden stamtavle - egentlig kun har en (formodet) race - eller hvordan er det tænkt?

• #56   3. nov 2009 Lis....den deresens klub for ægte uden stamtavle "
    .......altså sån er det vist ik formuleret nogen steder...!!!!!!!!
    Jeg mener noget så simpel som en klub for katte uden en stamtavle.

Lis...jeg kan sagtens følge dig i det du skriver om formidling af genetiske sygdomme. Men det kan jeg ikke se som en undskyldning for ikke kunne formidle den viden videre, man kan formidle viden om mangt og meget..til gavn for kattene Også genetiske sygdomme, om det så er muligt at teste eller ej. Mig bekendt er det jo alligevel heller ikke alle tavle avlere som tester og avlen med eller uden tavle vil være der uanset

• #57   3. nov 2009 Jeg er kraftig fortaler for information om havd en stamtavle indeholder - også at mindre heldige ting. Der er noget med alle katte race eller ej.

Men jeg har nu min tvivl om hvordan man tester de stamtavleløse - for hvad skal de testes for? og især når man ikke engang ved hvad de forskellige lidelsers navne er - så er det da ret håbløst. Det bliver iøvrigt verdens dyreste katte - der skal godt nok testes for meget.

Hvad andre opdrættere tester for kommer ikke mig ved - dog ved jeg at man kan lade være med at købe er testene ikke taget - eller man kan bede om de specifikke tests for racen bliver taget - for de kendes jo.

• #58   3. nov 2009 "Huskatte har mange af de lidelser der findes i racekattene"

Lis, nu blir jeg lidt nysgerrig efter din holdning til huskatte. (går ud fra at du med huskatte mener den alm korthårede huskat. Skal man lade dem uddø ?? Ifølge det du skriver om genetiske sygdomme kan man jo ik teste dem når man ik kender deres ophav.

• #59   3. nov 2009 Nancy J

Hvad mener du med om man skal lade huskatten uddø? Selvfølgelig ikke jeg elsker den danske huskat - men den er en uddøende race da der snart ikke findes et eneste eksemplar der ikke er halvt det - kvart noget andet osv - skammeligt.

Det ændrer da ikke på at man i huskatt kan finde de samme lidelser som man finder i racekatene

• #60   3. nov 2009 "Hvad andre opdrættere tester for kommer ikke mig ved" Den bemærkning er så noget jeg syns er en smule typisk fra tavle opdrætter verdenen. Men er det en uden tavle opdrætter som ik tester så er fanden løs. Det er altså dobbeltmoralsk eller oz siger det noget om hvordan man ska vare sin mund inden for tavle verdenen. Ja undskyld jeg sir det, men svært ik at få det indtryk.

• #61   3. nov 2009 Lis jeg har indtryk af at du ik mener man ska avle uden test, og det jo svært teste en huskat !!!! Jammen mener du man godt må lave huskatte uden test men ik når det er racekatte ??

Her hvor jeg kommer fra er der masser af alm huskatte så de uddør nu nok ik li sån.

• #62   3. nov 2009 Har jeg sagt man teste en huskat? det mener jeg nu ikke.

Ja, jeg mener man teste - jeg mener også det er gallematias at teste hvis man ikke aner hvad katten egentlig er gentisk - der skal godt nok testes for meget så.

Men værs'go og gå i gang - der ligger et stort arbejde forude med at finde ud af hvad der kan være nødvendgt at teste for - hvem der gør det - og hvordan man forholder sig til resultaterne. Og stadig - der er masser af manuelle tests der også skal tages - ikke alt er DNA kortlagt

• #63   3. nov 2009 Der arrangeres f.ekd. hobbyudstillinger af specialklubberne - det kan være kun blå katte - eller sølvkatte - eller andet.

En sådan hobbyudstilling kan ikke afholdes uden den er godkendt af FD

• #64   3. nov 2009 Nej Lis du ik sagt huskatte skal testes, men du syns det en skam hvis huskatten uddør. Men altså, hvis du mener det meget vigtigt at teste ellers skal man ik avle på kattene, ja så der jo et problem med at få lavet flere huskatte. Det er det jeg mener med om du mente man bare skulle lade dem uddø eller avle dem uden test og med risiko for genetiske sygdomme...er jo mit indtryk at du bestemt ik mener man skal avle på tavleløse fordi man måske ik kan teste. Det hænger da ik sammen.
    Ingen test - Det ok med huskatte men ik med tavleløse !!!!

• #65   3. nov 2009 Vores dejlige rund strikkede huskat vil da langsom uddød, da der bevist bliver lavet flere og flere blandingskatte. Eller man lige lader sin fertile ægte/blandingskat løbe friit og formere sig.
    Min svigemor har lige fået aflivet 9 fritløbene katte , som hun fodrede på , og det var blandingskatte.Ikke en lignede den gode gamle huskat.

Som Lis siger så er det meget svært at kortlige avlige sygdomme når du ikke kender kattens arvegang. Det kan være som at finde en nål i en høstak.
    Det er jo noget andet når du køber en stamtavle løs katte for den er jo ægte. Så du ved jo hvad for sygdomme denne race er udsat for. Det skulle jo være nemt.

• #66   3. nov 2009 Stolt ejer af ......
    Jeg hentyde ikke til dig , men der mange der gør-
    Ang. udøden racer.
    Der så mange dyr arter der uddøde , hvor man sagde de samme om.
    Jeg sagde ikke at det ville ske inden for 5 år.
    Nogle gange ville det være dejligt hvis folk kunne se lidt længere ud en deres ejen have hegn.

• #67   3. nov 2009 men fordi at DU holder dine dyr inde, er da vist BESTEMT ikke ens betydende med at ALLE andre gør... Hmm...

• #68   3. nov 2009 Jammen HALLLOOOOO man kender jo heller ik arvegangen på huskatte, men der blir ik skræppet op om det hvis de får killinger.

• #69   3. nov 2009 Men er det blandingskatte..........så skræppes der løs.

• #70   3. nov 2009 Tro mig jeg ka se pointen i at teste for sygdomme, det mere hetzen og dobbeltmoralen der da er helt ude i hampen.

Da ingen der siger at en klub for katte uden tavle skulle være ligesom de godkendte klubber og med de og de standarder osv. Og syns det kører udelukkende på om folk kalder deres tavleløse kat det ene eller det andet. Dyrevældfærden er vel vigtigere end om man kalder sin kat det ene eller det andet.

• #71   3. nov 2009 Nancy J

Nu bliver huskatte jo ikke udgivet for mere end hvad det er - de blvier ikke ophøjet til at være bengaler eller andet.

din kommentar:
    "Men er det blandingskatte..........så skræppes der løs."

Det var da dagens højdepunkt - nu er der skrevet side op og side ned at det er ÆGTE katte og bla. bla. - men det er det så alligevel ikke?

• #72   3. nov 2009 Nacy J
    Måske fordi der bliver blandet en eller to race . Hvor man ved hvilke sygdom er tilknyttet arvegange.
    Og så højt og heldig blæser på det.
    Eller ikke har sat sig ind i det før man bevist bare parre sine katte.Fordi man måske gerne vil have nogle nyttet killinger , med måske lidt mere pels .eller andre kende tegn på forskellige racer.

• #73   3. nov 2009 Der skulle stå nuttet. Har fået ny tastatur og den driller LOL

• #74   3. nov 2009 Lis.....mig bekendt er det det genetiske som er afgørende for om og hvad man kan skal teste for. OG ja der er nogle eksemplarer af bla mco ude omkring som ejerne VED 100% er genetisk ægte så dem ved man hvad der skal testes for. Diskusionen om hvordan man ved det er der ingen grund til at tage igen igen.

Men jeg stadig ik fået svar på hvorfor nogle katte skal være så heldige at de blir testet og andre ik....!!! Hvorfor tester man da...ja for at forbedre racerne, men vel oz for at der ik skal fødes syge killinger men det er måske ligegyldigt med huskatte.
    Pointen er vel nærmere at nogle ik kan forklare hvorfor de ik skræpper om tests når det huskatte der får killinger.

Mig bekendt har jeg ik påstået noget om ægtehed og blandingskatte osv.
    Jeg kan kun snakke for mig selv og ang mine egne katte så påstår jeg intet...jeg ved.

• #75   3. nov 2009 Jammen Heidi H......der er bare det at alle bliver kæmmet over en kam heinde hvis de laver noget uden tavle.

• #76   3. nov 2009 Og Lis.....er racekatte da finere end huskatte siden du skriver..."ophøjet"

• #77   3. nov 2009 Der må så siges at der findes nogle som ,sælger huskat der få deres huskat testet. Har en bekendt hendes huskat bliver HCM og samtidig for de lige nyrene scannet også.
    Og det tager jeg hatten af for.

• #78   3. nov 2009 Ej....ophøjet eller ej...man kan altså godt gribe sig selv i fnidder fnadder når der til tider blir skrevet noget nedladende.

Heidi H...ja det tar jeg oz hatten af for. Dejligt høre sån ting.

• #79   3. nov 2009 Nacy J
    Jeg har skrevet i en anden tråd at jeg kender et par få ,gode stamtavleløse opdrætter. -men der langt imellem dem. Så nej jeg stryger ikke alle over en kam-

Og nej en race kat er ikke bedre en huskat.Så ville min Noël nok ikke bo hjemme hos os.
    Og den dag han ikke er mere så flytter der igen en huskat ind. Da jeg elsker den god rundstrikkede huskat.
    Men jeg ville nok købe ved min bekendt , hvor hendes katte bliver scannet og testet for FIV & FELV( ikke arveligt) , så jeg ikke for de sygedomme ind

• #80   3. nov 2009 Nancy J

Jeg siger ikke racekatte er finere - for mig er det en sum af mange ting der gør at en speciel race har min interessere.

Finere må de jo være siden det er så vigtigt at kalde sine katte for ægte - et ord jeg aldrig bruger om mine stamtavlekatte.

• #81   3. nov 2009 Og det har ikke noget med at jeg er snobbet, men forsigtighed

• #83   7. nov 2009 Hvis en racekat lagde i samme prisklasse som lamborgini eller BMW så ville jeg ha dokumentation. smiley

• #84   7. nov 2009 "Pimp my Cat" nyt navn til tavleløse.....undskyld ku ik la være smiley

• #85   7. nov 2009 Nu kan jeg skisme ikke følge med mere.
    Man vil gerne have certifikatet for en uopnålig bil - men ikke for en opnåelig kat med stamtavle.

Er det fordi forbrugskøb i form af døde ting finder man mere prestige i - elller?

• #87   7. nov 2009 Jeg synes da det er sundt med sådan en debat, hvor der kommer mange synspunkter frem – både fra reg. opdrættere og ureg. opdrættere. På den måde kan hver enkelt person så vurdere, hvad han/hun synes passer bedst til ens opfattelse af at købe kat.
    Jeg synes i hvert fald at jeg er blevet meget klogere – og ved hvad jeg skal kigge efter, næste gang jeg skal have en kat smiley

• #89   7. nov 2009 Lis..."Nu kan jeg skisme ikke følge med mere.
    Man vil gerne have certifikatet for en uopnålig bil - men ikke for en opnåelig kat med stamtavle.
    Er det fordi forbrugskøb i form af døde ting finder man mere prestige i - elller?"

For mig er der ik presitge i nogen som helst forbrugsting osv, men heller ik prestige i at eje racekatte om det så er med eller uden stamtavle. Som jeg vist skrev så katte jo ik i samme prisklasse som de der biler....selv om jeg ik li syns man kan lave den sammenligning...men ville svare på et spørgsmål der blev spurgt om.
    Dyr har man vel fordi man er glade og interessere sig for dem ik pga der skulle være prestige i at have dem....sån har jeg det hvert fald.

• #90   9. nov 2009 Stolt ejer af ægte mco u. Stamtavle- hvordan kan du vide katten er ægte når du ikke kan se tilbage i linierne? Det du skriver kan umuligt lade sig gøre!

• #91   9. nov 2009 Men for at svare på emnet, så klart nej. Jeg syntes ikke man skal opfordre til at avle tavleløs- jo hvis man vil lave huskatte, men ikke for at sige man laver "ægte" racer uden tavle. Det er intet bevis for hvad race det er brugt. At være opdrætter betyder ikke kun at lave katte, men at fremme sin race og få det bedste frem, samt sørge for man ikke opdrætter på katte med genetisk sygdom. dette arbejde har jeg virkelig svært ved at tro u.reg opdrættere laver- for så ville de jo nok også gerne betale de få kr det koster at få tavle??

• #92   9. nov 2009 Du kan jo ikke bevise hvem der er forældrene og bedsteforældre- og hvem siger de er "ægte"? Det er umuligt for dig at vide 100% om en kat uden tavle er "ægte", du lever ikke så længe at du kan nå at kende alle kattene bag!

Så derfor kan du simpelthen ikke være 100% sikker på de er "ægte". Din stædighed vil måske ikke indrømme andet smiley

• #93   9. nov 2009 Hvis jeg nu havde formuleret oplægget på en anden måde.....og så skrevet en klub for de korthårede og langhårede huskatte.....mon denne debat så havde udviklet sig anderledes....?????

• #94   9. nov 2009 ...eller for katte der har det tilfælles at de ikke har en stamtavle...!!!!!

• #95   9. nov 2009 Hvordan vil du overbevise mig om at din kat er "ægte"? Du kan jo ikke give mig nogle papir på det. Det eneste folk har er dit ord ( og dermed ikke sagt du lyver- bare et generalt spørgsmål)

• #96   9. nov 2009 Nancy- jeg tror lidt at lige meget hvad du havde skrevet var den emnet røget over i denne grøft. Det er et meget følsomt emne :).
    Men man kan jo godt se folks holdninger til dit forslag gennem det de skriver..

• #97   9. nov 2009 Jeg lader bomben springe:

Jeg købte langt hellere end brugt stamtavlekat - end en historie der måske er sand måske ikke og ægte kat uden stamtavle.

Når påstandende ikke kan bevises, beklager, så tror jeg ikke på. Og det kan vi jo også læse herinde gang på gang - at der købes noget der viser sig at være noget andet end det man troede.

Jeg har racerene stamtavle katte - ægte i den sammenhæng er et forlorent og plat ord.

• #98   9. nov 2009 Det er rigtig nok at folk selv vælger!

Må jeg spørge ind til hvordan du vælger dine linier?

Jeg vælger jo ud fra stamtavlen så jeg kan se hvad jeg har bag- og på den måde også være sikker på der ikke kommer indavl (linieavl). Samtidig bruger jeg også tavlen på at se at det ikke er genetiske sygdomme som kan fremkomme. Der bliver brugt rigtig meget tid på at finde det helt rigtige macht- også for at racen kan udvikles.

Og det er alt dette arbejde jeg ikke kan se i kan lave? Da i ikke kan se hvad det et bag.

• #99   9. nov 2009 Lis: jeg er helt enig med dig!

• #100   9. nov 2009 Jeg har en ægte guldring - desværre har de glmt stemplet - men den er 100% ægte, det sagde den jeg købte den af. Det var noget med den blev pudset og så forsandt stemplet - men kvitteringen kan altså godt vises frem ...

Præcis samme udokumenterede forhold - hvem hopper på den?

• #101   9. nov 2009 Ja den kan blive meget lang. Det eneste jeg bare har at sige, og undskylder hvis nogen bliver stødt, dette er ikke pålagt nogen personligt, bare min mening:
    hvis man ikke har tavle på, kan man ikke tillade sig at kalde dem for fx. En MCO (pga. De manglene beviser til køber), men derimod kan man kalde dem: huskatte eller blanding af racer!

• #102   9. nov 2009 Stolt ejer af ægte ..

Vi kan vel så være enige om at det eneste man kan få er dit ord - du har ikke en jordisk chance for at bevise det - især ikke flere generationer efter.

Hvor troværdigt ville du selv opfatte det som køber?

Intet nyt i den kloge narrer den mindre kloge - heller ikke i nogen kan sælge sand i Sahara og få nogen til at købe det.

• #103   9. nov 2009 på en med tavle kommer man til at kende 4 gennerationer.. Og hvis man går ind på pawpeds (mener jeg den hedder) kan man oftes gå endnu længere tilbage

• #104   9. nov 2009 3 generarioner er bare ikke meget, der er inden for 3 år måske mindre alt efter hvornår de er blevet avlet på

• #105   10. nov 2009 Nu ve jeg ik om der stamtavle på forældrekattene til "stolt ejer af ægte MCO u.stamtavle" men hvis der er så ville hun jo oz ku gå på pawpets og se mere end de tre generationer tilbage.

• #106   10. nov 2009 kan du også se hvad de er testet for, og om de har nogle latente arvelige sygdomme?

• #107   10. nov 2009 hvordan kan du se om de har latente arvelige sygdomme når du ikke kender gennerationerne længere bagud?

• #108   10. nov 2009 så du vil med god samvittigthed sælge katte der måske bærer på kræft?

Kommentér på:
Klub for tavleløse katte

Annonce