Er dåsetun farligt for min kat? {{forumTopicSubject}}
Jeg skrev tidligere i en tråd, hvor nogen spurgte om råd ang. et vådfodermærke. Jeg skrev at katten ville have bedre af en dåse tun, fremfor en dåse kattemad af dårlig kvalitet.
En bruger skrev at tun var skadeligt for katten, men tråden blev slettet, så for at "sprede budskabet" vil jeg oprette min egen tråd.
Det er en myte at tun er farligt. Det frarådes gravide at spise over 100g rovfisk om ugen, da der kan være tungmetaller i - dette gælder dog <b>IKKE</b> tun på dåse, da det som regel fremstilles af mindre tun.
Sakset fra Alt om kost:
"Gravide anbefales ikke at spise mere end 100 gram om ugen af de store rovfisk, fordi de kan have et højt indhold af kviksølv. Det gælder helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf). Gravide kan godt spise tun fra dåse, fordi de typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv."
(link fjernet)
okt 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 220
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
maj 2007
Min dyrlæge plejer nemlgi at sige fisk, og så mener hun ikke det fra dåse, men enten fisk man selv fanger, eller dem man kan købe i stykker (ikke fiskefilet)
okt 2005
Det jeg snakkede med en anden bruger om i den anden tråd, var hvorvidt der var for mange tungmetaller i
Selvom der er meget magnesium i, kan jeg ikke forestille mig at det er skadeligt for katten at få tun engang i mellem Jeg er ikke fortaler for at de får det hver dag.
maj 2007
okt 2005
Som jeg læser det, er der 27mg magnesium per 100g tun, og en kat har brug for 400mg magnesium per kg kropsvægt.
Tak fordi du nævnte det, Tanja
okt 2005
..men jeg venter spændt på svar fra Lis !
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 21 Svar: 521
At erstatte alm kattemad med tun skal man bestemt ikke! Udover de tungmetaller som kan findes i tunen, er der også et aspekt: hvor meget afgiver selve blikdåsen....
F.eks. må man aldrig opbevare dåsemad i selve dåsen til dagen efter, hvis man kun benytter halvdelen, de den også frigiver metaller og skadelige stoffer.
Derimod kan man jo sagtens - som jeg TROR Anita S har fået at vide - give rå eller kogt fisk.
Har katten dårlig mave anbefaler man som regel kogt fisk/fiskeboller eller kylling, udkogt ris og evt A38
okt 2005
jan 2009
Følger: 1 Katte: 4 Emner: 4 Svar: 7
mar 2008
Det er da prisværdigt at vi vil vores dyr det bedste, men hvem kan gennemskue hvilke råvarer der f.eks. bliver brugt til at fremstille kattefoder?
En dåse tun er tunkød i en lage af vand og lidt slt plus antioxidant = meget simpelt og vi spiser det selv.
En dåse f.eks. Iams med lam indeholder min 30 ingredienser og mange af dem af uvis oprindelse .......
Tørfoder af et eller andet mærke indeholder f.eks. animalske biprodukter..... Øhh, mon det er bedre end tun? - måske og måske ikke, for vi ved ikke konkret hvad det er og hvorfra det kommer....
maj 2007
Jeg spiser ikke tun, min kæreste spiser det heller ikke, så vi har det slet ikke herhjemme, personligt syntes jeg smagen er dårlig og konsistensen for mig til at tænke på om det bare er en masse fiske rester, der lige er blendetet , putter i lage og så i en dåse (eller i dåsen først ;))
Mine katte kan ikek selv gå ud og købe det de skal have at spise, det kan jeg både til dem og til mig, derfor sørre jeg for de får det som jeg mener er det bedste for dem (dog med undtagelse af ROttweiler, der efter dyrlægens ordre får noget mod urinsten).
Hvad jeg køber til mig selv er ikke nær så vigtigt da jeg selv kan vælge og vrage som det passer mig, og ja, jeg burde nok leve sundere
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
mar 2008
Jeg er bestemt heller ikke fortaler for at vores kæledyr skal spise det samme som os, men derfor kan man vel stadig konkludere, at hvis du selv vil spise tun, så kan din kat eller hund vel også - uden fare for forgiftning. Jeg snakker ikke om hvad vi hver især har af smag og preferencer.
Jeg har ingen skrupler ved at spise tun (bortset fra at der kan være dræbt delfiner i nettene) og derfor generer det mig heller ikke at give det til katten eller hunden.
At katte er rovdyr og derfor ikke skal have alle de kulhydrater som vi mennesker skal have er en anden sag, men det kød, fjærkræ, fisk og skaldyr som jeg med god samvittighed kan spise, er også godt nok til mine dyr.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
http://www.bitelog.com/diet-data-support-tuna-fish-calories-nutrients?nutrient_no=304&nutrient_name=Magnesium&redir=redir
Højt indhold af magnesium og højt proteinindhold kan giver urinvejsproblemeri form af forkert ph værdi og dannelse af krystaller
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.398
okt 2005
Mht. højt proteinindhold, er det så ikke mere gældende hvis det er dårlig kvalitet protein, fremfor høj kvalitet?
...husk at vi ikke er ude i, at tun skal gives hver dag, men min påstand om at det ikke er farligt for katte at få engang i mellem
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Jeg har vidst det i mange år -og når det forholdersig som nedenstående, hvad mere er der så brug for:
Magnesium må ikke overstige 0.9 mg pr. 100 gram foder - i tun er der 33 mg.
Jeg tror ikke der er nogen forskel om det er god eller dårlig proteinkilde i den her sammenhæng -men jeg ved det ikke.
Mine katte og jeg får aldrig tun
okt 2005
Jeg har skimmet noget af Feline Husbandry igennem, men af hvad jeg lige kunne se, så nævner de ikke noget om magnesium.
...hvordan kan det være at du ikke spiser tun? Nu har du fået gjort mig nysgerrig
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Dåsetun i vand 27 mg
Sild 26 mg
Makrel: 24 mg
Laks 24 mg
Sej 14 mg
På bl.a netdyredoktor og dyrlægevagten er magnesium nævnt i forbindelse med urinvejslidelser.
Der findes magnesium chlorid (syre) og magensium oxyd (base).
Det er kun magnesium oxyd der er farligt og danner krystaller i urinvejene. (oplysning fra Eagle Pack)
Hvilken slags magnesium der er i tun, ved jeg ikke. Og foderfirmaer oplyser sært nok heller aldrig i varedeklarationer, om det er den ene eller anden slags magnesium.
okt 2005
Jeg kiggede lige på foodcomp.dk for rå kylling, der er niveauet for magnesium 22mg, samt hakket oksekød 28mg - så ville katte hellere ikke kunne spise dette.
Jeg må lige konsultere min bøger lidt senere, og se om der står noget om de forskellige magnesium typer.
okt 2005
Tuna (Min. 6%), Chicken and Turkey Meal, Ground Maize, Animal Fat, Tuna Meal, Maize Gluten Meal, Digest, Flaxseed, Dried Beet Pulp, Potassium Chloride, Fish Oil, L-Lysine Hydrochloride, Salt, L-Tryptophan, Taurine, <b>Magnesium Oxide</b>, Vitamins and Trace Elements. Naturally Preserved with Mixed Tocopherols, Citric Acid and Rosemary Extract.
dec 2006
Det' ikke let at gennemskue, hvad man bør og ikke bør give sine katte at æde. Mine katte får udover tørfoder og færdigvådfoder også høne og laks - noget fisk/kød skal de jo da have.
Hvis man sammenligner magnesiumindholdet i færdigvådfoder og fersk kød/fisk, så skal man også tage hensyn til vandindholdet i sine beregninger.
Der er også noget med fosfor og calcium ift. magnesium .... men jeg har opgivet at hitte rede i det.
Forresten, dåsetun indeholder salt, så det er (endnu) en grund til at spare på det. Og fersk tun tror jeg er en dårlig ide - højt magnesiumindhold og tungmetaller.
dec 2006
(Eagle Pack oplyser ved henvendelse at det er magnesiumclorid, der er i deres foder).
okt 2005
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 864
(27 mg) / (100 g) = 0,027%, og hvis man tager med i sin beregning, at dåsetun indeholder 73,2% vand, så kommer vi op på ret præcist 0,1% - hvilket er en aaanelse i overkanten, men totalt ligegyldigt, hvis katten ikke lever af det, men ved siden af får et velafbalanceret foder.
Dertil ville dåsetun på ingen måde blive anbefalet gravide, hvis det var det mindste skadeligt.
Det -jeg- ser som et større problem, det er at dåsetun er et rent kødprodukt, men deraf følgende skævvridning af kalk/fosfor = 8mg/163mg = 0,05. Det bør være 1,2! (altså lidt mere kalk end fosfor).
Tun er ikke et fuldfoder til katte, men en lækkerbisken i ny og næ, eller hvis man står med en afkræftet kat, hvor behovet for at få mad/væske i den er vigtigere, end hvad maden består af.
maj 2007
sep 2008
Siden sidste svar, så har jeg fundet et mere nuanceret billede af sagen: (link fjernet)
Hihi, så er der faktisk noget godt i at smide den dyre Glyngøre i indkøbsvognen. Jeg har altid har forsvoret, at den smagte bedst
Bortset fra det, så får mine katte ikke dåsetun, men det er af de andre førnævnte grunde.
Nu er dåsetun jo en menneskeføde, og den slags får opmærksomhed før eller siden, hvis der er nogen som helst risiko eller mistanke. Men hvad tror I ikke, der er af tungmetaller i kattemad med fisk? Og bliver det nogensinde undersøgt?
okt 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 4
dec 2006
Når Informationscenter for Miljø og Sundhed fraråder gravide og ammende at spise mere end 100g rovfisk (inkl. tun) så synes jeg da ikke ligefrem det er en anbefaling.
Alt i alt synes jeg det er udmærket at spare på tun - også fordi der kan ryge delfiner med i nettet ved tunfiskeri. (ved ikke lige, om jeg helt har tillid til delfinsikker-mærke)
Og er der virkelig over 70 % vand i dåsetun? Overraskende meget, synes jeg.
sep 2008
Men det er klart interessant, at der alligevel kan være så stor forskel, og derfor delte jeg linket med jer. Det vil jeg da personligt tage grundigt op til overvejelse til mine få årlige tun-pitaer.
Og ja, Foodcomp påstår, at der er over 70% vand i dåsetun (med vand).
Men det lyder også ganske rimeligt i forhold til, at der er over 50% vand i lammekød.
okt 2005
Sådan er kød
dec 2006
mar 2008
F.eks. er der kun ca 17g fedt pr 100 g i en 45% ost.
Det er nemt at blive forvirret.....
dec 2006
Altså hvis varen er 45 % ost, vil der i en fødevaretabel stå:
Ost 45%: Fedt: 17 g. Kolesterol 100 mg, osv...
(der er i øvrigt 34 gram magnesium i 45% ost :))
mar 2008
sep 2008
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Svar: 7
Er dåsetun farligt for min kat?