{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.702 visninger | Oprettet:

Er dåsetun farligt for min kat? {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev tidligere i en tråd, hvor nogen spurgte om råd ang. et vådfodermærke. Jeg skrev at katten ville have bedre af en dåse tun, fremfor en dåse kattemad af dårlig kvalitet.

En bruger skrev at tun var skadeligt for katten, men tråden blev slettet, så for at "sprede budskabet" vil jeg oprette min egen tråd.

Det er en myte at tun er farligt. Det frarådes gravide at spise over 100g rovfisk om ugen, da der kan være tungmetaller i - dette gælder dog <b>IKKE</b> tun på dåse, da det som regel fremstilles af mindre tun.

Sakset fra Alt om kost:
"Gravide anbefales ikke at spise mere end 100 gram om ugen af de store rovfisk, fordi de kan have et højt indhold af kviksølv. Det gælder helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og tun (bøf). Gravide kan godt spise tun fra dåse, fordi de typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv."

(link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er dåsetun farligt for min kat?
  • #1   23. okt 2009 <b>Jeg vil lige tilføje, at "det gyldne ord" i sammenhængen med foder selvfølgelig er variation!</b>

• #2   23. okt 2009 Jeg mener det er Lis der på et tidspunkt har skrevet at der er meget magnesium i tun, og det ikke er godt for katten (Ret mig hvis jeg tager fejl Lis :))

• #3   23. okt 2009 Jeg synes altid det er det man bliver anbefalet af sin dyrlæge hvis man eksempelvis har en kat med tynd mave,blandet med helt udkogt ris.. Så helt dårligt kan det jo ikke være.

• #4   23. okt 2009 Anita - har din dyrlæge direkte sagt tun fra dåse?

Min dyrlæge plejer nemlgi at sige fisk, og så mener hun ikke det fra dåse, men enten fisk man selv fanger, eller dem man kan købe i stykker (ikke fiskefilet)

• #5   23. okt 2009 Ah, Tanja. Jeg må lige prøve at skrive til Lis, for at høre!

Det jeg snakkede med en anden bruger om i den anden tråd, var hvorvidt der var for mange tungmetaller i smiley

Selvom der er meget magnesium i, kan jeg ikke forestille mig at det er skadeligt for katten at få tun engang i mellem smiley Jeg er ikke fortaler for at de får det hver dag.

• #6   23. okt 2009 Rilou - Det ved jeg ikke, men det ved Lis sikkert smiley

• #7   23. okt 2009 Uden tvivl, jeg har skrevet til hende. Det her må hun vist forklare mig, hvis der er noget der smiley

Som jeg læser det, er der 27mg magnesium per 100g tun, og en kat har brug for 400mg magnesium per kg kropsvægt.

Tak fordi du nævnte det, Tanja smiley

• #8   24. okt 2009 Nå, glemte vist at tilknytte en kommentar til det jeg skrev om magnesium i tun - som jeg læser det ud fra det jeg har fundet, så kan jeg ikke se at det skulle være et problem smiley

..men jeg venter spændt på svar fra Lis !

• #9   24. okt 2009 Jeg mener bestemt ikke at en dåse tun eller to om ugen i snit kan være direkte skadelig for katten, hvis den ellers får et godt tørfoder.
    At erstatte alm kattemad med tun skal man bestemt ikke! Udover de tungmetaller som kan findes i tunen, er der også et aspekt: hvor meget afgiver selve blikdåsen....
    F.eks. må man aldrig opbevare dåsemad i selve dåsen til dagen efter, hvis man kun benytter halvdelen, de den også frigiver metaller og skadelige stoffer.

Derimod kan man jo sagtens - som jeg TROR Anita S har fået at vide - give rå eller kogt fisk.
    Har katten dårlig mave anbefaler man som regel kogt fisk/fiskeboller eller kylling, udkogt ris og evt A38

• #10   24. okt 2009 Miemiv, I agree! smiley

• #11   24. okt 2009 Mine katte har da fået tun hver morgen engang. de er da i live endnu smiley

• #12   24. okt 2009 Jeg har det også lidt sådan at: tun m.v. på dåse fremstilles som menneskemad. Hvis der er så mange tungmetaller i det, mon så ikke der var gjort et større nummer ud af det. Det sker nogen gange at folk bekymrer sig mere om, hvad de putter i dyrene end hvad man selv indtager.
    Det er da prisværdigt at vi vil vores dyr det bedste, men hvem kan gennemskue hvilke råvarer der f.eks. bliver brugt til at fremstille kattefoder?
    En dåse tun er tunkød i en lage af vand og lidt slt plus antioxidant = meget simpelt og vi spiser det selv.
    En dåse f.eks. Iams med lam indeholder min 30 ingredienser og mange af dem af uvis oprindelse .......
    Tørfoder af et eller andet mærke indeholder f.eks. animalske biprodukter..... Øhh, mon det er bedre end tun? - måske og måske ikke, for vi ved ikke konkret hvad det er og hvorfra det kommer....

• #13   24. okt 2009 Miemiv L - nu er katte ikke mennesker, bare vores tandsæt og tarmflora er anderledes, da katte er rovdyr og mennesker er hvad der kaldes altædende.

Jeg spiser ikke tun, min kæreste spiser det heller ikke, så vi har det slet ikke herhjemme, personligt syntes jeg smagen er dårlig og konsistensen for mig til at tænke på om det bare er en masse fiske rester, der lige er blendetet , putter i lage og så i en dåse (eller i dåsen først ;))

Mine katte kan ikek selv gå ud og købe det de skal have at spise, det kan jeg både til dem og til mig, derfor sørre jeg for de får det som jeg mener er det bedste for dem (dog med undtagelse af ROttweiler, der efter dyrlægens ordre får noget mod urinsten).

Hvad jeg køber til mig selv er ikke nær så vigtigt da jeg selv kan vælge og vrage som det passer mig, og ja, jeg burde nok leve sundere smiley

• #14   24. okt 2009 har en kat der ikke kan tåle tun på dåse, det kommer ihvertfald op igen.....

• #15   24. okt 2009 Tanja *......

Jeg er bestemt heller ikke fortaler for at vores kæledyr skal spise det samme som os, men derfor kan man vel stadig konkludere, at hvis du selv vil spise tun, så kan din kat eller hund vel også - uden fare for forgiftning. Jeg snakker ikke om hvad vi hver især har af smag og preferencer.

Jeg har ingen skrupler ved at spise tun (bortset fra at der kan være dræbt delfiner i nettene) og derfor generer det mig heller ikke at give det til katten eller hunden.

At katte er rovdyr og derfor ikke skal have alle de kulhydrater som vi mennesker skal have er en anden sag, men det kød, fjærkræ, fisk og skaldyr som jeg med god samvittighed kan spise, er også godt nok til mine dyr.

• #16   24. okt 2009 Tanja- Ja tun i vand..

• #17   24. okt 2009 Magnesium må ikke overstige 0.9 mg pr. 100 gram foder - i tun er der 33 mg.

http://www.bitelog.com/diet-data-support-tuna-fish-calories-nutrients?nutrient_no=304&nutrient_name=Magnesium&redir=redir

Højt indhold af magnesium og højt proteinindhold kan giver urinvejsproblemeri form af forkert ph værdi og dannelse af krystaller

• #18   24. okt 2009 når der fodres med et sundt og nærende foder i hverdagen og katten ikke er overvægtig, ja så kan man godt bruge tun på dåse som godbidder ca en gang i ugen til at forkæle katten lidt med.

• #19   24. okt 2009 Lis, jeg ved godt at jeg også skrev det i PB, men kan du ikke finde en kilde på det til mig?

Mht. højt proteinindhold, er det så ikke mere gældende hvis det er dårlig kvalitet protein, fremfor høj kvalitet?

...husk at vi ikke er ude i, at tun skal gives hver dag, men min påstand om at det ikke er farligt for katte at få engang i mellem smiley

• #20   24. okt 2009 Joe det kan jeg sikkert godt finde en kilde h vis jeg får de lyster, det bliver ikke nu.

Jeg har vidst det i mange år -og når det forholdersig som nedenstående, hvad mere er der så brug for:

Magnesium må ikke overstige 0.9 mg pr. 100 gram foder - i tun er der 33 mg.

Jeg tror ikke der er nogen forskel om det er god eller dårlig proteinkilde i den her sammenhæng -men jeg ved det ikke.

Mine katte og jeg får aldrig tun

• #21   24. okt 2009 Jeg har stor respekt for din viden, Lis - men jeg har brug for videnskabelige kilder, det er ikke nok for mig, at "du ved det, og sådan er det bare" smiley

Jeg har skimmet noget af Feline Husbandry igennem, men af hvad jeg lige kunne se, så nævner de ikke noget om magnesium.

...hvordan kan det være at du ikke spiser tun? Nu har du fået gjort mig nysgerrig smiley

• #22   24. okt 2009 Fra fødevaredatabanken oplyses om magnesiumindhold pr 100 g i rå tun til at være 50 mg
    Dåsetun i vand 27 mg
    Sild 26 mg
    Makrel: 24 mg
    Laks 24 mg
    Sej 14 mg

På bl.a netdyredoktor og dyrlægevagten er magnesium nævnt i forbindelse med urinvejslidelser.

Der findes magnesium chlorid (syre) og magensium oxyd (base).
    Det er kun magnesium oxyd der er farligt og danner krystaller i urinvejene. (oplysning fra Eagle Pack)

Hvilken slags magnesium der er i tun, ved jeg ikke. Og foderfirmaer oplyser sært nok heller aldrig i varedeklarationer, om det er den ene eller anden slags magnesium.

• #23   24. okt 2009 Aha, Tinka. Tak for dit indlæg! Nu er vi ved at få sporet os ind på det smiley

Jeg kiggede lige på foodcomp.dk for rå kylling, der er niveauet for magnesium 22mg, samt hakket oksekød 28mg - så ville katte hellere ikke kunne spise dette.

Jeg må lige konsultere min bøger lidt senere, og se om der står noget om de forskellige magnesium typer.

• #24   24. okt 2009 Hill Kitten har magnesium oxide i: http://www.petsathome.com/find/category-is-1+Cat/category-is-1F+Food/category-is-1F01+Dry+food/category-is-1F01A+Adult/product-is-17250#ingredients

Tuna (Min. 6%), Chicken and Turkey Meal, Ground Maize, Animal Fat, Tuna Meal, Maize Gluten Meal, Digest, Flaxseed, Dried Beet Pulp, Potassium Chloride, Fish Oil, L-Lysine Hydrochloride, Salt, L-Tryptophan, Taurine, <b>Magnesium Oxide</b>, Vitamins and Trace Elements. Naturally Preserved with Mixed Tocopherols, Citric Acid and Rosemary Extract.

• #25   24. okt 2009 Det er sært nok aldrig faldet mig ind at tjekke magnesiumindhold i fx kylling. :S

Det' ikke let at gennemskue, hvad man bør og ikke bør give sine katte at æde. Mine katte får udover tørfoder og færdigvådfoder også høne og laks - noget fisk/kød skal de jo da have.
    Hvis man sammenligner magnesiumindholdet i færdigvådfoder og fersk kød/fisk, så skal man også tage hensyn til vandindholdet i sine beregninger.
    Der er også noget med fosfor og calcium ift. magnesium .... men jeg har opgivet at hitte rede i det.

Forresten, dåsetun indeholder salt, så det er (endnu) en grund til at spare på det. Og fersk tun tror jeg er en dårlig ide - højt magnesiumindhold og tungmetaller.

• #26   24. okt 2009 Ok, så får Hills points for at oplyse hvilken slags magnesium.
    (Eagle Pack oplyser ved henvendelse at det er magnesiumclorid, der er i deres foder).

• #27   24. okt 2009 Du har ret, der er forholdvis meget salt i, sammenlignet med andre fødevarer. Jeg prøvede at google Sheba (som er det foder, der originalt blev sammenlignet med), men kan ikke finde en fyldstgørende ingrediensliste.

• #28   24. okt 2009 Som I selv har slået op, så er tun slet ikke værre end så meget andet mht. både magnesium og tungmetaller.
    (27 mg) / (100 g) = 0,027%, og hvis man tager med i sin beregning, at dåsetun indeholder 73,2% vand, så kommer vi op på ret præcist 0,1% - hvilket er en aaanelse i overkanten, men totalt ligegyldigt, hvis katten ikke lever af det, men ved siden af får et velafbalanceret foder.
    Dertil ville dåsetun på ingen måde blive anbefalet gravide, hvis det var det mindste skadeligt.
    Det -jeg- ser som et større problem, det er at dåsetun er et rent kødprodukt, men deraf følgende skævvridning af kalk/fosfor = 8mg/163mg = 0,05. Det bør være 1,2! (altså lidt mere kalk end fosfor).
    Tun er ikke et fuldfoder til katte, men en lækkerbisken i ny og næ, eller hvis man står med en afkræftet kat, hvor behovet for at få mad/væske i den er vigtigere, end hvad maden består af.

• #29   24. okt 2009 Lene Skov M - Jeg har nu heller ikke oplevet at gravide direkte har fået anbefaldet dåse tun :S

• #30   24. okt 2009 Når fødevarestyrelsen skriver, hvad man ikke bør spise, og hvad man godt må spise, så vil jeg altså kalde det for en anbefaling.
    Siden sidste svar, så har jeg fundet et mere nuanceret billede af sagen: (link fjernet)
    Hihi, så er der faktisk noget godt i at smide den dyre Glyngøre i indkøbsvognen. Jeg har altid har forsvoret, at den smagte bedst smiley
    Bortset fra det, så får mine katte ikke dåsetun, men det er af de andre førnævnte grunde.
    Nu er dåsetun jo en menneskeføde, og den slags får opmærksomhed før eller siden, hvis der er nogen som helst risiko eller mistanke. Men hvad tror I ikke, der er af tungmetaller i kattemad med fisk? Og bliver det nogensinde undersøgt?

• #31   24. okt 2009 jeg foder nogle gange mine katte med tun på dåse og der er aldrig sket noget men hvis jeg var dig vil jeg prøve og tage en teske og giv til den og se hvordan dens mave siger til det:)

• #32   24. okt 2009 **Når fødevarestyrelsen skriver, hvad man ikke bør spise, og hvad man godt må spise, så vil jeg altså kalde det for en anbefaling**

Når Informationscenter for Miljø og Sundhed fraråder gravide og ammende at spise mere end 100g rovfisk (inkl. tun) så synes jeg da ikke ligefrem det er en anbefaling.

Alt i alt synes jeg det er udmærket at spare på tun - også fordi der kan ryge delfiner med i nettet ved tunfiskeri. (ved ikke lige, om jeg helt har tillid til delfinsikker-mærke)

Og er der virkelig over 70 % vand i dåsetun? Overraskende meget, synes jeg.

• #33   24. okt 2009 Det er da stadig en anbefaling fra Fødevarestyrelsen uanset hvad.
    Men det er klart interessant, at der alligevel kan være så stor forskel, og derfor delte jeg linket med jer. Det vil jeg da personligt tage grundigt op til overvejelse til mine få årlige tun-pitaer.
    Og ja, Foodcomp påstår, at der er over 70% vand i dåsetun (med vand).
    Men det lyder også ganske rimeligt i forhold til, at der er over 50% vand i lammekød.

• #34   25. okt 2009 Der er også nogle og 70% i rå tunbøffer og 74% vand i kyllingekød smiley Det er ganske normalt.Samt 74% vand i en afpudset lammekølle.

Sådan er kød smiley

• #36   25. okt 2009 Jamen det jeg mener er, at hvis vandindholdet er naturligt vandindhold i selve fiskekødet, så skal man jo IKKE dividere noget for at finde det reelle magnesiumindhold - så ER der altså 27 mg magnesium i 100 gram tunkød fra dåse.

• #37   25. okt 2009 Tinka: det kommer jo an på om man udregner det efter tørstofindholdet eller hvad?

F.eks. er der kun ca 17g fedt pr 100 g i en 45% ost.

Det er nemt at blive forvirret.....

• #38   25. okt 2009 Altså jeg er med på, at det vand, der er TILSAT i dåsetunen, skal regnes fra. men i en fødevaretabel er der målt på 100 gram af selve varen (uanset hvad den indeholder af fedt, vand osv.

Altså hvis varen er 45 % ost, vil der i en fødevaretabel stå:
    Ost 45%: Fedt: 17 g. Kolesterol 100 mg, osv...
    (der er i øvrigt 34 gram magnesium i 45% ost :))

• #35   25. okt 2009 En 45% ost er ikke 45% ost og resten vand m.m. , men det totale fedtindhold (45%) i varen (osten). Hvis al vandet blev drænet fra, var fedtprocenten 17.

• #39   25. okt 2009 Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvorfor man også er interesseret i tørstofværdierne. Men dybest set har det vel noget at gøre med, at katten formentlig spiser så meget mere? Altså f.eks. 100g. tun i stedet for 25 g. tørfoder? Altså sådan teoretisk set... for jeg tror nu også, at man snyder katten til at indtage mere væske og mindre næring ved at fodre med vådfoder (hvilket er godt til nyre/blære-katte og til overvægtige katte). Men i hvert fald spiser katten mere vådt end tørt. Der er i øvrigt også lidt væske i tørfoder. Jeg husker ikke hvor meget, men en 5-10%.

• #40   6. apr 2014 det er altså ikke helt rigtigt det med tun ik er farligt (dåsetun) min perser hunkat var tæt på at dø pga dåsetun. jeg som troede fisk var godt for katten...pludselig ku jeg ikke finde katten-hun lå gemt under en kommode og blev der i 3 dage-nægtede spise og drikke-måtte indlægge hende på 3. døgn og hun var indlagt i yderligere 3 dage med drop da hun var så dehydreret, hvorefter hun besluttede sig for blive rask. så PAS PÅ DET TUN-jeg anbefaler SMÅ mængder hvis endelig..

Kommentér på:
Er dåsetun farligt for min kat?

Annonce