Min kat miaver og miaver?? {{forumTopicSubject}}
Hej derude:)
Jeg er ikke en super rutineret katteejer og søger derfor lidt råd fra jer.
Min lille kat, Maui, er begyndt at miave virkelig meget, det er især, når vi går ned i køkkenet at hun virkelig begynder, og hun er utrolig optaget af maden, så tænker at hun tigger??? Det er lidt forstyrrende at der under hele madlavningen og spisningen hopper en kat rundt og miaver højlydt:) - Men kan man overhovedet gøre noget ved det?
Hun er for ikke så længe siden, blev introduceret for en anden kat; Nala. De snuser til hinanden og sidder meget og kigger og pludselig, så "springer" Nala på Maui, som så hvæser. Jeg synes umiddelbart ikke det virker så voldsomt igen, men Maui bliver helt stiv og bange og det smerter self. mit hjerte:(- Er der noget jeg kan gøre, eller er det bare naturens gang, som jeg skal blande mig uden om?
Vi har en stor gård, med træer og have, og det er her Nala hun går, så hun ser det naturligvis som hendes "område", men Maui skulle jo også gerne kunne være derude - er det helt utænkeligt, at det vil kunne lade sig gøre, el skal jeg bare give det noget tid?
Maui er nemlig på nuværende tidspunkt ikke interesseret i at komme ud, og d er jo nok fordi hun "frygter" Nala - hun er self. heller ik så gammel, så mon ik hun får mod på det senere?
Håber i har nogle gode råd!:)
Mvh Nina
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 36
aug 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 44
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Hvis ikke, kan det være en stor del af forklaringen.
Hvor gammel er Maui, og hvor længe siden er det, I har fået hende?
Det kan være, hun mjaver meget, fordi hun savner sin mor og sine søskende, og så vidt jeg har forstået det, er Birmaen en meget social kat, der trives bedst med katteselskab.
Desuden er hun stadig i voksealderen, og i hvert fald en killing bør altid have fri adgang til et optimalt foder. For øvrigt har de fleste katte, også voksne katte, bedst at det, da undersøgelser har vist, at katte spiser MANGE gange i døgnet og så kun få gram ad gangen.
aug 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 44
Maui har ALTID adgang til godt foder og frisk vand, er jeg nemlig også meget ops på:)
Hun snakker self. meget, og det kan være jeg endnu ikke er god nok til at "aflæse" hendes miaven, og det simplethen bare er snakkeri og ikke piveri. Hensigten var jo netop også, at hun skulle blive gode "venner" med Nala, så de kunne hygge lidt. Før vi fik Maui, kom Nala meget hos os nemlig. Maui leger flere gange om ugen med min søsters lille pomeranian hvalp, de er bedste venner:) Plus vi er meget hjemme, så hun er bestemt ikke overladt til sig selv. Hun kan jo også komme ud, hvis hun vil - men det er hun så ikke meget for, endnu.
Men jeg frygter nemlig lidt, at hun, påtrods af haveliv og selskab, måske savner en ligesindet. Det vil jeg bestemt ikke have. Så måske jeg skulle se tiden an med hende og Nala, og det faktum at hun ikke rigtig bruger gården endnu? Og ellers må jeg jo igang med at overtale kæresten til endnu en mis:)
Tak for de gode råd, er rigtig rart, når man er lidt usikker på det hele:)
Min kat miaver og miaver??