{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Farve på katte {{forumTopicSubject}}

Jeg ved der har været masser af tråde omkring dette emne, men har nogle få spørgsmål.. jeg er i gang med at sætte mig ind i de forskellige muligheder for farver ved katte.. ikke fordi jeg vil opdrætte, men fordi jeg gerne vil vide alt om katte smiley

Vi har en lille pige-mis (Selene).. jeg er kommet frem til hun må være Tortie med hvidt.. men.. hvad er forskellen på en tortie og en tricolour??? :S
Der må jeg sige jeg stod lidt af..

og så harlekin.. de er også 3-farvede ikke? men hedder det harlekin og ikke tortie, fordi den bare nærmest er 'plettet' med farverne? Eller?

Er lidt forvirret smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farve på katte
  • #1   17. sep 2009 Mb - Tusind tak.. så forstår jeg meget bedre smiley

Tima M - Det er også meget svært at se på billederne af hende.. har forgæves forsøgt at få et billede af hende, hvor man kan se hun er tortie.. Men når man kigger på hende er det meget nemt at se smiley
    Selv dyrlægen har skrevet tortie i hendes papire smiley

• #2   17. sep 2009 Prøv og kig i mit fotoalbum . vi er goeste venner..

Der kan man se det en lille smule på hende smiley

• #4   17. sep 2009 Jeg vil nu heller ikke sige hun er tortie!! smiley

• #5   17. sep 2009 Årh - så havde jeg ret..

Hende vi købte hende af skrev tortie-pige og fødselsdato på killingepakken fra Royal Canin vi fik med.. og dyrlægen skrev det endda også på vaccinationspapirene..

Jeg troede nemlig at tortie var når man tydeligt kunne se de havde 3 farver..
    men jeg kender ikke meget til farverne, og gav de kloge hoveder ret smiley Sikke man lærer hele tiden..

• #6   17. sep 2009 Prøv at se det her billede, der kan man tydligt se hvad tortie er smiley

(link fjernet)

• #8   17. sep 2009 Hvis ingen af forældredyrene er røde/med rødt(=tortie) kan Selena heller ikke være det. Hvis hendes far er rød ER hun tortie, for det kan ikke lade sig gøre med andet.

Rød binder sig til X-kromosomet og for at lave en hunkilling skal der 2 x´er til, 1 fra mor og 1 fra far. Hvis far er rød, giver han det videre sammen med sit x-kromosom og vil derfor altid lave tortie hunkillinger.

Derimod kan en rød hankat og en slet-ikke-rød (f.eks. sort) hunkat ikke lave røde hankillinger. Der skal farmand jo give sit Y-kromosom til killingen og der er intet rødt bundet til det, ligemeget hvor rød han selv er.
    Røde hankillinger kommer fra tortie.missemødre eller røde missemødre.

En rød hunkat kan man kun få ved at have en rød hankat og en tortie eller rød hunkat. Alle hunkillingerne vil ikke blive røde med tortien, men statistisk vil 50% af hunkillingerne blive røde (eller creme).

Så fik du lige lidt om det røde gen smiley

Du er velkommen i gruppen "genetik -lysten til ny viden" hvor vi oftest snakker om farver.

• #9   17. sep 2009 så spørg jeg lige, hvad er vores Duchees så ???

• #10   17. sep 2009 prøver os at finde ud af det der med farver men har rimelig svært ved det smiley

• #11   17. sep 2009 Duchess er Tortie og desuden bicolor (tricolor må det vel så hedde).

• #12   17. sep 2009 okay tak, hvad betyder det sidste kan ikke lige finde det i min politikens kattebog smiley

• #13   17. sep 2009 Prøv den har hjemmeside www.corkycoon.dk og tryk på linket opdræt, og derefter linket mønstre og hvidt.

Der står nogle gode ting omkring farver og mønstre.

• #14   17. sep 2009 Pernille: det har MB skrevet lit længere oppe i denne tråd smiley

• #15   17. sep 2009 Lotte - æh.. altså hendes mor så meget ud som Selene gør.. faren var mere brun i det.. men de havde begge den der lidt sjove blandede farve..
    Som jeg ikke ved hvad kaldes..? :S

• #16   17. sep 2009 Trine - wow der lærte jeg en masse nyt smiley Arnold er rød, hvilket hans mor også var.. og faren sort.. havde det været omvendt så kunne Arnold ikke være rød?? Det er godt nok forvirrende smiley

Men.. hvad farve er Selene så.. kalder hende lidt splatfarvet smiley Hehe..
    det lyder ikke særlig klogt jo smiley

• #17   17. sep 2009 Og jeg skriver lige igen smiley Vi harlæst os frem til at Selene må være tabby med hvidt så.. men hvilken tabby? Brun??

• #18   17. sep 2009 Ok nu har jeg kigget billederne af din Selelna. Ja først nu smiley På det (lidt utydelige) billede hvor hun ligger helt ned på siden ser det ud til at hun har en rød plet på maven og også en samlet rød plet på indersiden af det ene bagben. På nr 3 billede ser det ligeledes ud til at hun har en rød plet på det ene forben. Er disse pletter røde eller brune? Det er svært at se på de utydelige billeder og desuden gengiver dit kamera ikke farverne ret godt smiley jeg har samme problem, men nu har jeg sølvkatte, så jeg skal ikke bruge de varme farver *hehe*

HVIS pletterne er røde (til forskel fra oppe bag hendes øre, hvor hun er brun) er Selena sort tortie tabby med hvidt.
    Hvis pletterne er brune er Selena sort tabby med hvidt.

Ifht Arnold. Hvis Arnolds far havde været rød og mor sort, kunne han ganske rigtigt ikke være blevet rød. Hvis mor så havde været tortie (sort/rød med eller uden hvidt) kunne han godt være rød fordi han så ville få det røde med på det x-kromosom han ville få fra sin mor.

Skriv endelig. Jeg elsker at dele min viden og få det støvet lidt af smiley

• #19   17. sep 2009 Nej billederne er taget med min mobil, og selvom det er 5 mpix er det jo ikke det bedste smiley Hehe...

Hmm.. altså pletterne er vist røde.. eller også er de en ret lys brun.. Det er hvertfald ikke den samme farve som bag hendes øre..

I mit fotoalbum kan man se hendes farver en smule bedre, da de er taget med et lidt bedre kamera smiley

• #20   18. sep 2009 Line *ClumsyCoon* N
    Den hjemmeside er kanon god, der er så mange gode oplysninger på den.

Nu hvor iI er igang med farverne, kan i så ikke se om jeg har fået givet mine killinger de rigtige farve betegnelser.

• #21   8. sep 2010 Hej alle!
    Min hvide hunkat med grå stribe mellem ørerne og lyseblå øjne, har netop fået 5 killinger. Faderen er rød. 2 killinger er røde, 3 hvide, heraf to med grå stribe og en helt hvid. (Bare den ikke er døv så!) Det ser ud tila t den ene røde er en hun, - men forstå ikke at det kan lade sig gøre, - har læst mig til at de røde er hanner, - hvis faderen er rød og moderen ikke-rød. (Eller er det hunner...?) Det ser ihvertfald ud til at være en af hvert køn, altså både en rød han og en rød hun. Nogen der kan uddybe dette? Og hvor stor er mon risikoen for at den helt hvide er døv?
    Håber nogen kan kloge lidt i dette smiley

• #22   8. sep 2010 Hvid er ikke en farve, så din hunkat kan godt være rød under den hvide. Hvad farver er din hunkats forældre ??

Det er nettop her at en stamtavle ville være godt, da man kan se hvilke farver der ligger i generne.

• #23   8. sep 2010 Tak for svar smiley Ja ville også gerne ha en stamtavle, har kun på mødrene side. Min hunkats (Petit Bleu) mor er hvid som hun selv. Faren ved jeg ikke, men morfar var også hvid. Jeg har også moderen, (hvid med grønne øjne). Altså på mødrene side. Mor hvid, mormor hvid, morfar hvid. Alle med grå stribe mellem ørerne. Faren til nuværende killinger er rød. Men hvis hvid er "ingen farve" (eller alle farver vel?) så kan hun jo være rød, som du skriver. Hvis hendes far fx var rød..
    Ved du noget om hvor stor risikoen for døvhed er ved den helt hvide?

• #24   8. sep 2010 Jeg har desværre ingen erfaring med avl på hvide katte og døvhed.

Kommentér på:
Farve på katte

Annonce