1.657 visninger
|
Oprettet:
Undersøgelse af tørfoder {{forumTopicSubject}}
Læst i hjemmet. og citer:
Hvis katten er sund og slank og drikker rigeligt er der intet som taler imod tørfoder. Det skriver det tyske blad Test.
11 Mærker tørfoder er blevet analyseret i laberatoriet, og fordelingen og mængden af næringsstoffer er i orden. Katten risikere altså ikke at blive syg pga. mangel på næringsstoffer, selvom den ikke får andet mad livet igennem.
Schnucki fra Aldi var testens billigste og bedste tørforder, tæt forfulgt af foderet fra Lidl og det meget dyre Hill´s Science plan adult.
Citat slut.
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
"Katten risikere altså ikke at blive syg pga. mangel på næringsstoffer, selvom den ikke får andet mad livet igennem."
Problemet med kun at give tørfoder er jo ikke manglen på næringsstoffer, men det faktum at katte ofte drikker for lidt, hvilket kan give nyreproblemer.
Så på den konto er vådfoder stadig vigtigt at give katten
jan 2009
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 14 Svar: 73
Læs og forstå.
Hvis katten er sund, slank og DRIKKER RIGELIGT, så er der intet som taler imod, kun at fodre med tørfoder
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Et andet faktum er at katte på tørkost har dårligere tandstatus end katte på råt kød og vådmad. Det skyldes det tørfoderpillerne coates (overfladebehandles) med
nov 2008
Hvor meget vand skal en kat på tørkost drikke daglig? Og hvordan kontrollerer du at den gør det?
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
feb 2007
jan 2009
Tørkost hjælper også med at rense tænderne.
Personligt fodre jeg ikke kun med tørkost, mine for lidt af det hele
nov 2008
Fra netdyredoktor - det er faktisk meget, mindst 1½ dl
nov 2008
Tanddiæterne kan måske reducere lidt tandsten - men er direkte smertefuldt på en inficeret tandkødsrand.
jan 2009
jan 2009
Hvorfor er der så mærker af tørfoder( kan ikke huske om det er hills, men det er et af de dyre mærker), med direkte hensigt på dentalcare??? Det er nogle store runde kugler som smuldre ud over hele gulvet.
nov 2008
Jeg fodrer masser af LUX dåsemad fra Aldi - 6 kroner dåsen - og det er bedre end mange af dem der koster det dobbelte, høj kødprocent, ingen korn og majs
jan 2009
Derudover er det som regel tandsten som kan forårsage betændt tandkød
nov 2008
Du har vist ikke læst hvad jeg skrev, men jeg gentager gerne:
"Tanddiæterne kan måske reducere lidt tandsten - men er direkte smertefuldt på en inficeret tandkødsrand."
Kan du forestille dig hvordan det gør i inficeret tandkød at bide i sådan en kugle - ifølge Jens Ruhnau, tanddyrlæge, er det meget smertefuldt.
Jeg vil kalde det dyrplageri og mangelende omtanke
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Svar: 135
Desuden er der i det billige Schunki og lign fra supermarkedet tilsat meget smagsessens, salte og sukker og fedt og affaldsstoffer.
Diskussionen bør ikke gå på våd eller tør, for der findes også lødig vådfoder fra dyrlægeprodukterne. De billige skal man holde sig fra. Der er ikke noget godt i. Kun det de smager godt. Det vil svare til at spise McDonalds hver eneste dag.
Der er ikke taget højde for f.eks. forhindring af dannelse af krystaller i urinen.
Katten risikerer på langt sigt at få nyre og lever skader, de viser sig ikke før efter nogle år, så mange siger at deres kat godt kan tåle maden.
Desuden er den omtalte test, som også har været omtalt i det danske Tænk, foretaget på 4 mink i Norge over 1 uge´, hvor det eneste man gjorde var at brænde deres afføring af og se den resterende mængde og sammenligne den. Mink minder på ingen måde om hverken hund eller kat, den er et rovdyr.
Det er heller ikke billigere at købe det "billige" fra Aldi, Netto osv., mængden af mad som katten skal have for at blive mæt, er meget meget større end den mængde mad som den skal have fra et ordentligt dyrlægefoder.
Mængden af mad der kommer ud er også større fra det billige foder, det gode foder optages helt af katten. For slet ikke at tale om pels, tænder led og knogler.
Så tænk jer rigtig godt om.
nov 2008
De hyppigste årsager er dårligt immunforsvar og Calici virus
jan 2009
nov 2008
Jeg er stai ligeglad hvor jeg køber mit foder - så længe jeg kan stole på hvad deklarationen siger - og indholdet svarer til mine forventnnger.
Jeg køber ikke foder er er fyldt med majs eller korn - heller ikke selv om det er dyrlægen der sælger det.
Men det kræver man har sat sig ind i hvad kattefoder skal indeholde og hvad der bare er fyld.
Når vi taler fodring i den her tråd er det ikke til ssyge katte - eller katte der skal have specialfoder.
I mine øjne er tørkost skabt for at gøre et nemt for katteejerne - havde jeg pengene fodrede jeg udelukkende dåsemad og rådt kød
nov 2008
Om katten vil spise det eller ej afhænger jo nok af om den har andre muligheder
jan 2009
nov 2008
Hvordan kan du så skråsikkert sige dine udekatte gør det?
jan 2009
Hvorfra har du det med at testen skulle være fortaget på mink?
Det er ihvertfald for dårligt, hvis det skulle være sandt, så kan man da overhovedet ikke regne med noget som helst mere
jan 2009
Må da mene det skulle være rimelig elementært, at holde øje med hvor meget ens kat spiser af dens eget mad derhjemme
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 6 Emner: 89 Svar: 491
Jeg er nu enig med lis, så længe katte maden indeholder det jeg gerne vil have det skal så er jeg dælme ligeglad med om det koster 10 kr eller 500 kr
Men nu er jeg så os den der står og kokkerer til mine katte et par gange eller 3 i køkkenet og self bliver min kære hun heller ikke snydt og så kan jeg da putte de ting i gryden som jeg mener min katte ellers har brug for... Og hvis du kigger på dem alle 4 så lever de da i bedste velgående ligesom Lis's lækre misse katte... Og desuden så er jeg sikker på mine katte får væske nok når jeg selv står i køkkenet da der self kommer væske med i det jeg laver til dem...
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
jan 2009
Har du en opskrift på kattemad eller er det egen fantasi du kokkere udfra??
Katte har jo som os mennesker brug for en masse vitaminer og mineraler i de rigtige mængder
maj 2004
Nu min den yngste killing og min hund, de kæmper altid en kamp når min søn og jeg har fået spagettie og kød sovs fordi det er deres livret så de deler rester, og ja måske er det hverken katte eller hunde mad, men de kæmper en kamp begge to for og få det så jeg lader dem spise det begge to... Og de lever altså begge to endnu og har det fint, og sådan er det altså bare hjemme hos mig engang hver 14 dag...
nov 2008
En af årsagerne til at der er flere producenter, som mange opfatter som proucerer lødigt foder, ikke kommer inden for døren hos mig, er deres foder faktisk er for dårligt. At de er gode til at markedsføre er ikke det samme som foderet er optimalt.
Katten har brug for væske og proteiner fra kød - de har ikke brug for kulhydrater fra fyldstoffer som korn og majs. Rigtig dyr kilopris for et foder der hovedsalig består at korn og eller majs.
Skal man udelukkende hjemmekokkerere kræver det man sætter sig ind hvad katten har behov for at vitiamlner, mineraler og aminosyrer. Det kan mener jeg ikke man kan gøre præcist nok selv. Men som supplement til lødigt færdigt foder kan man sagtens kokkerere selv
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
maj 2004
Fisk koger jeg bare og hælder op i skåle med lidt væde og lader det afkøle.. Putter eventuelt lidt vand fra tun i og eventuelt blander lidt tun i..
Kylling koger jeg til det er helt mørt, og piller ben fra med mindre det er hele stykker uden ben, så skære jeg det i små stykker, i mad skåle med lidt væde og lader det køle.. Bruger resten til suppe senere, samt lidt væde til kattene og i hunde maden...
Svine kød i klumper og oksekød i klumper skære jeg i små stykker tilføjer eventuelt lidt alm olie, kun en smule og når det er færdig tilføjer jeg lidt vand og lader det simre i 5 min, så i mad skåle med lidt væde og lad det afkøle, eventuelt tilføj lidt lakse olie ovenpå alt afhænig af om dine katte kan lide det...
Ellers kan man jo lave noget med fars også du kan blande med kylling osv.. med noget katte malt osv osv osv...
nov 2008
Jeg har den filosofi at mangler et foder noget eller har for meget af noget(kan være foderet er sådan eller der er sket en fejl) så opvejer det andet det.
Jeg blander altid mindst to forskellige fabrikater af tørfoder.
jan 2009
maj 2004
jan 2009
Spidsmus fanger mine og leger med. Så er der nogle større mus, som de spiser
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Narh, det var nu vist Hills, der var bedst - tæt fulgt af Schnucki. Men Schnucki fik vinderkarakter pga. at der i testen også er lagt vægt på prisen.
Jeg ved ikke hvordan testen er lavet (og håber da at det Anja N skriver om 4 mink er en and). Men med alle de tilsatte farvestoffer (der står ikke engang angivet hvilke) så er der ingen der kan overbevise mig om, at Schunucki er god kvalitet. Det vil jo være kilovis af farvestoffer katte får i sig i løbet af deres liv, hvis de skal leve udelukkende af Schnucki og vand. Og farvestoffer har katte (eller nogen for den sags skyld) bestemt ikke brug for.
nov 2008
Kan huske en anden test hvor man testede om foderet nu også indeholdt det der stod i deklarationen - der var IAMS bedst.
Kan man ikke stole på deklarationen - så er det godt nok svært.
jan 2009
Ang. fisk til kattemad.
Ved min dyrlæge siger de ikke må få ret mange rejer pga. eteller andet syre.
Men hvordan med laks og Tun??? Og hvad for noget fisk køber du mest?
nov 2008
Tun indeholder for store mænger af magnesoum og tungmetaller.
Laks og torsk er ok - al fisk indeholder en del tungmetaller
jan 2009
nov 2008
maj 2004
Tun er noget de måske får lidt af engang hver 3 uge til engang i måneden når jeg selv får lyst til og lave tun salat netop fordi det ikke er noget de må få for tit...
Bilka har tit Sej filer på tilbud og andre fisk på frost til billige penge... Du skal bare gå efter det billigste du kan finde, kattene er ligeglade, for dem er fisk ligeså godt om de har koster 20 kr eller 30 kr... Jeg har altid fisk på frost til mine katte og køber altid når det er på tilbud.. Sidst kunne jeg få filer til 11 kr kan bare ikke lige huske hvad det var.. men i sådan en pakke er der nok til mine 4 katte..
nov 2008
maj 2004
nov 2008
jan 2009
Kan de godt tåle A38 og er der laktose i ?
maj 2004
Iben... Nix ingen laktose i A38, men det er godt til maven både for mennesker og dyr, samt til morgen maden... smiler..
Og ja det du køber hos dyre doktoren kan dyrene ikke lide og vil nødig give min den ene det da han ville hade mig resten af livet hvis jeg gav ham det... Det er med og tænke lidt logisk når man har dyr Iben....
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 66 Katte: 20 Emner: 23 Svar: 197
På forhånd tak for svaret
knus lene og skovkattene
nov 2008
Det sjove er at kaffefløde indeholder mere laktose end de flest forestiller sig:
sødmælk indeholder 4,8 gram laktose pr. 100 gram
13% kaffefløde indeholder 4,1 gram pr. 100 gram
(det er IKKE til dårlig mave)
Laktoseinhold kan læses på www.arla.dk
nov 2008
Ingen dårlige maver på Lux her i huset:-) Jeg fodrer også en del med Grau (kattene foretrækker Lux)
jan 2009
Jeg kan heller ikke li A38, men har under en algeforgiftning spist det af ren desperation.
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Svar: 30
maj 2004
sep 2007
knus
jan 2009
nov 2008
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/grau
Når det kommer til ZooLac (som alle dyrlæger har som hyldevare) er det IKKE udviklet til kat - det er til heste, får geder osv - nå, ja og så får katten det også. Det har aldrig virket her i huset. Det er både dyrt og dårligt - ihvertfal på mine katte
Jeg køber Probiocin i USA - det virker.
http://www.revivalanimal.com/store/p/1880-Probiocin-Oral-Gel-for-Pets.aspx
maj 2004
nov 2008
Hvad hjælper det at give pasta og så ødelægge det med godbidder?
Det bedste foder til at stoppe en ubalance i maven er IAMS Hairball, det foder der indholder flest fibre. Det og Probiocin.
Virker på ubalance, dæmper visse maver tarm sygdomme og Giardia - men helbreder det naturligvis ikke
jan 2009
maj 2004
Og igen Lis.. Giver dig ret angående det Zoolac, det er noget frygtelig stas....
aug 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 8 Svar: 15
Min Mitte får en blanding af Hills og RC som grundfoder, blandet med forskellige gratis smagsprøver. Hver anden dag får hun så også en portion vådfoder om morgenen, det er så forskelligt om det er LAMS, Hills, Kitkat etc.
De dage hun så ikke får vådfoder, får hun en lækker godbid, de kan være råt kød, rejer, makrel osv osv.
Hun er altid frisk og frejdig og spiser alt hun får serveret og det tror jeg er fordi hun har lært at få forskellig foder lige fra starten. Jeg er nødt til at fylde hendes vandskål helt op både morgen og aften og det er uanset om det har været en "vådfoder-dag"
For lige at blande mig i diskussonen om A38, elsker min kat det også og hun får en lille klat engang imellem.
Til gengæld får hun ALDRIG noget mad der er tilberedt til mennesker! Jeg tror ikke det på nogen måde er sundt for en lille kattemave hvis de får noget der er forarbejdet til mennesker, med f.eks. stærke krydderier i.
Den test I refererer til, er det ikke den fra TÆNK . dk ? Der har jeg i hvertfald i årsabbonetment og der har jeg læst en test af både våd- og tørfodder.
I snakker lidt om priser, altså det billige fra aldi, eller det helt dyre. Jeg køber selv fra zooplus og når der er tilbud, svarer det allerbedste kvalitetsfoder jo nærmest til ALDI-priser Dér kan det helt sikkert også betale sig at købe super grus, som ellers vil være dyrt i DK.
Krista N - Jeg tror min lille jæger ville være vild med små kyllinger, hvor køber du dem henne ? Jeg har selv været ude i at ville købe de der små hvide mus fra dyrehandelen og slippe en løs derhjemme til hun æder den!
Mvh
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 15 Katte: 4 Emner: 29 Svar: 488
Det er taget fra "TÆNK"'s hjemmeside ( http://www.taenk.dk/?cid=8172):
"Vådt eller tørt, dyrt eller billigt. Kattemad fås i alle afskygninger og prislag. Spørgsmålet er, om kroner og kvalitet følges ad.
Aldi og Lidl – suveræne alternativer
Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.
Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.
Tør taber vinder i vådfoder
Sidstepladsen går til tørfoderet fra IAMS, som er blandt de dyreste og kun klarer sig halvt så godt som vinderen. Men hvad IAMS mangler på tørfoderet, vinder mærket til gengæld inden for vådfoder. IAMS Adult 1 + rich in chicken opnår hele 91 procent i den samlede bedømmelse, og det er mere end noget andet fodermærke i det samlede felt.
Vådefoderet fra IAMS scorer topkarakterer i samtlige kategorier. Desværre er det også det absolut dyreste produkt i denne test.
I bunden af testen af vådfoder ligger Dyrlægens Fuldfoder, som sælges af Føtex og Bilka. Det eneste, dette foderprodukt klarer sig godt i, er korrekt deklaration på bagsiden. Desuden er foderet forholdsvis dyrt. "
Hvis man har abonement på "Tænk" så kan man se, at de sammenligner;
Samlet bedømmelse
Samlet bedømmelse, %
Indhold, g
Fundet til, kr.
Dagsration, g
Pris pr. dagsration, kr.
Næringsindhold
Skadelige stoffer
Mikrobiologisk kvalitet
Deklaration
Fodringsanbefalinger
"Tænk"s test er fra september 2008.
nov 2008
Hvad er der sket - er de sløjet af eller er de andre bare blevet bedre?
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 15 Katte: 4 Emner: 29 Svar: 488
Nu mener de jo ligefrem, at Iams er det dårligste tørfoder....
maj 2004
Jeg har længe kørt på Royal canin men er gået over på Sanabelle da mine katte er rigtig glade for det mærke og jeg synes det er et rigtig godt foder til mine katte og så koster det kun det halve af Royal canin...
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Sjovt det Iams vil mine heller ikke spise. De har ellers prøvet et par forskellige fodermærker, men DET vil de godtnok ikke have X)
Den er dårligst i tørfodertesten, så vores katte må være klogere end vi lige regner med hæhæ
Det sanabelle, hvor køber man det?
maj 2004
feb 2007
Så jeg køber forskellige varianter af RC som de får, så de har lidt forskelligt at vælge imellem.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 1 Svar: 135
indholdsfortegnelsen er jo god nok, men det er mere om det der er I er godt for katten.
Diskussionen går ikke på om det skal være tør eller våd foder, men om det der er i foderet er godt for katten.
Og der er ikke noget godt kød i kattemaden fra Aldi - hverken våd eller tør. Det er ikke kødet der gør dem fede, det er det fedt der er i maden. Og det er der meget af i supermarkeds mad.
Alle de store firmaer der laver lødig kost, laver både tør og våd kost.
Brug det i stedet for. Katten skal også have meget mindre dosis når det er et ordentligt foder.
nov 2008
Er forbrændingen af foder i kat og mink den samme?
Undskyld jeg stiller mig tvivlende - men det gør jeg altså .....
sep 2007
Undersøgelse af tørfoder