{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.657 visninger | Oprettet:

Undersøgelse af tørfoder {{forumTopicSubject}}

Læst i hjemmet. og citer:

Hvis katten er sund og slank og drikker rigeligt er der intet som taler imod tørfoder. Det skriver det tyske blad Test.

11 Mærker tørfoder er blevet analyseret i laberatoriet, og fordelingen og mængden af næringsstoffer er i orden. Katten risikere altså ikke at blive syg pga. mangel på næringsstoffer, selvom den ikke får andet mad livet igennem.

Schnucki fra Aldi var testens billigste og bedste tørforder, tæt forfulgt af foderet fra Lidl og det meget dyre Hill´s Science plan adult.

Citat slut.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undersøgelse af tørfoder
  • #1   20. feb 2009
    "Katten risikere altså ikke at blive syg pga. mangel på næringsstoffer, selvom den ikke får andet mad livet igennem."

Problemet med kun at give tørfoder er jo ikke manglen på næringsstoffer, men det faktum at katte ofte drikker for lidt, hvilket kan give nyreproblemer.

Så på den konto er vådfoder stadig vigtigt at give katten

• #2   20. feb 2009 Kære Nina P.

Læs og forstå.

Hvis katten er sund, slank og DRIKKER RIGELIGT, så er der intet som taler imod, kun at fodre med tørfoder

• #3   20. feb 2009 "Problemet med kun at give tørfoder er jo ikke manglen på næringsstoffer, men det faktum at katte ofte drikker for lidt, hvilket kan give nyreproblemer."

Et andet faktum er at katte på tørkost har dårligere tandstatus end katte på råt kød og vådmad. Det skyldes det tørfoderpillerne coates (overfladebehandles) med

• #4   20. feb 2009 Iben A

Hvor meget vand skal en kat på tørkost drikke daglig? Og hvordan kontrollerer du at den gør det?

• #5   20. feb 2009 Mine vil ikke spise andet end tørfoder, de gider slet ikke vådfoder. Jeg har prøvet alt muligt uden held. Men jeg synes nu de drikker fint nok, omkring en skål hver om dagen, så mon ikke det er tilstrækkeligt..?

• #6   20. feb 2009 Jeg mener min dyrlæge har sagt at katte skal drikke ½ dl pr. kg. Kan det passe, eller husker jeg forkert?

• #7   20. feb 2009 Kig i deres vandskål. Mine katte er ude katte, men jeg genopfylder deres vandskål hverdag. I perioder er de kun indendøres også holder jeg bla. øje med hvor tit de hver Især er ud og tisse.

Tørkost hjælper også med at rense tænderne.

Personligt fodre jeg ikke kun med tørkost, mine for lidt af det hele

• #8   20. feb 2009 Det er meget vigtigt at holde øje med drikkelysten hos katten, der er afhængig af hvilken form for foder, katten får. Hvis katten f.eks. lever af dåsefoder, får den en meget stor del af sit vandforbrug dækket via foderet, fordi dåsefoder normalt indeholder mellem 65 - 85% vand. Tørfoder indeholder kun meget lidt vand, og det er derfor nødvendigt at katten drikker rigeligt ved siden af. Man kan gå ud fra, at en voksen kat i gennemsnit har brug for mindst 1½ dl vand i døgnet. Katte er en dyreart, som er specielt udsat for urinvejssygdomme. De første symptomer på disse sygdomme kan være ændringer i drikkelysten.

Fra netdyredoktor - det er faktisk meget, mindst 1½ dl

• #9   20. feb 2009 Nej almindeligt tørkost renser ikke tænderne - tværtimod, det bliver nemlig siddende meget længere tid på tænderne end vådmaden gør.

Tanddiæterne kan måske reducere lidt tandsten - men er direkte smertefuldt på en inficeret tandkødsrand.

• #10   20. feb 2009 Men synes nu det er meget overraskende hvis aldi´s tørfoder skulle være bedre end Hills Science plan. Kunne ikke drømme om at købe mad til mine katte i aldi, alt for discount agtig

• #11   20. feb 2009 Kære Lis.

Hvorfor er der så mærker af tørfoder( kan ikke huske om det er hills, men det er et af de dyre mærker), med direkte hensigt på dentalcare??? Det er nogle store runde kugler som smuldre ud over hele gulvet.

• #12   20. feb 2009 Jeg er fløjtende ligeglad hvor jeg køber foderet - så længe indholdsdeklarationen er korrekt og foderet har det jeg vil have det skal indeholde.
    Jeg fodrer masser af LUX dåsemad fra Aldi - 6 kroner dåsen - og det er bedre end mange af dem der koster det dobbelte, høj kødprocent, ingen korn og majs

• #13   20. feb 2009 og ja selvfølgelig gør det da ondt på betændte gummer, men så vil katten nok heller ikke spise så meget!!! Det er vist til at forstå for de fleste

Derudover er det som regel tandsten som kan forårsage betændt tandkød

• #14   20. feb 2009 Kære Iben,

Du har vist ikke læst hvad jeg skrev, men jeg gentager gerne:

"Tanddiæterne kan måske reducere lidt tandsten - men er direkte smertefuldt på en inficeret tandkødsrand."

Kan du forestille dig hvordan det gør i inficeret tandkød at bide i sådan en kugle - ifølge Jens Ruhnau, tanddyrlæge, er det meget smertefuldt.

Jeg vil kalde det dyrplageri og mangelende omtanke

• #15   20. feb 2009 Der er en meget stor forskel på foder købt i supermarkedet og det dyrlægekontrolerede foder. MEN MEN MEN de proteiner der er anvendt er de "dårlige" billige proteiner som katten har svært ved at filtrere. Det er okse og svine proteiner. De bedste proteiner for katte er lam, fisk og fjérkræ. Disse er også lidt dyrere.
    Desuden er der i det billige Schunki og lign fra supermarkedet tilsat meget smagsessens, salte og sukker og fedt og affaldsstoffer.
    Diskussionen bør ikke gå på våd eller tør, for der findes også lødig vådfoder fra dyrlægeprodukterne. De billige skal man holde sig fra. Der er ikke noget godt i. Kun det de smager godt. Det vil svare til at spise McDonalds hver eneste dag.
    Der er ikke taget højde for f.eks. forhindring af dannelse af krystaller i urinen.
    Katten risikerer på langt sigt at få nyre og lever skader, de viser sig ikke før efter nogle år, så mange siger at deres kat godt kan tåle maden.
    Desuden er den omtalte test, som også har været omtalt i det danske Tænk, foretaget på 4 mink i Norge over 1 uge´, hvor det eneste man gjorde var at brænde deres afføring af og se den resterende mængde og sammenligne den. Mink minder på ingen måde om hverken hund eller kat, den er et rovdyr.
    Det er heller ikke billigere at købe det "billige" fra Aldi, Netto osv., mængden af mad som katten skal have for at blive mæt, er meget meget større end den mængde mad som den skal have fra et ordentligt dyrlægefoder.
    Mængden af mad der kommer ud er også større fra det billige foder, det gode foder optages helt af katten. For slet ikke at tale om pels, tænder led og knogler.
    Så tænk jer rigtig godt om.

• #16   20. feb 2009 Der er langt flere katte er har dårligt tandkødd af andre årsager end tandsten.
    De hyppigste årsager er dårligt immunforsvar og Calici virus

• #17   20. feb 2009 Og LIS som jeg skriver og GENTAGER IGEN, så vil katten nok ikke spise det, hvis det gør ondt pga. betændt tandkød

• #18   20. feb 2009 Anja M
    Jeg er stai ligeglad hvor jeg køber mit foder - så længe jeg kan stole på hvad deklarationen siger - og indholdet svarer til mine forventnnger.

Jeg køber ikke foder er er fyldt med majs eller korn - heller ikke selv om det er dyrlægen der sælger det.

Men det kræver man har sat sig ind i hvad kattefoder skal indeholde og hvad der bare er fyld.

Når vi taler fodring i den her tråd er det ikke til ssyge katte - eller katte der skal have specialfoder.

I mine øjne er tørkost skabt for at gøre et nemt for katteejerne - havde jeg pengene fodrede jeg udelukkende dåsemad og rådt kød

• #19   20. feb 2009 Iben , jeg er ikke tungnem - du behøver ikke skrive med stort. Jeg er ikke enig med dig, det ændrer de store bogstaver ikke på.

Om katten vil spise det eller ej afhænger jo nok af om den har andre muligheder

• #20   20. feb 2009 Ja mine katter spiser hjemme hos mig, så ved jeg ikke hvor dine spiser henne. Men hvis katten ikke spiser fra sin madskål, ja så er det jo rimelig oplagt at kigge dens mund efter og holde øje med dens vægt, for at se om den i det hele taget indtager føde.

• #21   20. feb 2009 Mine spiser 100% hjemme, det er indekatte
    Hvordan kan du så skråsikkert sige dine udekatte gør det?

• #22   20. feb 2009 Anja M.

Hvorfra har du det med at testen skulle være fortaget på mink?
    Det er ihvertfald for dårligt, hvis det skulle være sandt, så kan man da overhovedet ikke regne med noget som helst mere

• #23   20. feb 2009 øhh fordi jeg fylder deres madskåle hverdag og ser dem spise.
    Må da mene det skulle være rimelig elementært, at holde øje med hvor meget ens kat spiser af dens eget mad derhjemme

• #24   20. feb 2009 Ja jeg køber os våd kost i aldi LUX, mine elsker det, meeen mine æde dolke bliver lige lidt for tykke af det pga alt det gode kød der er deri desværre, så de må nøjes med dyrelægens potionsfoder fra bilka til 29 kr for 12 potions poser og det er dælme os godt for mavsen siger mine misser....

Jeg er nu enig med lis, så længe katte maden indeholder det jeg gerne vil have det skal så er jeg dælme ligeglad med om det koster 10 kr eller 500 kr

Men nu er jeg så os den der står og kokkerer til mine katte et par gange eller 3 i køkkenet og self bliver min kære hun heller ikke snydt og så kan jeg da putte de ting i gryden som jeg mener min katte ellers har brug for... Og hvis du kigger på dem alle 4 så lever de da i bedste velgående ligesom Lis's lækre misse katte... Og desuden så er jeg sikker på mine katte får væske nok når jeg selv står i køkkenet da der self kommer væske med i det jeg laver til dem...

• #25   20. feb 2009 jeg har aldrig fodret med andet end tør kost, bruger Rc, men mine katte som er en kasterat på 10 en på 6 år, 2 fetile på 1 og 2 år, de har aldrig haft de problemer i taler om man får hvis man kun bruger tør foder, min dyrlæge og dyrehandler bakker mig op i det er det bedste.... de får lidt snack som rejer eller en pose vådkost til deling, men det er ikke tit...... hat tit undret mig når jeg har læst de tråde der handler om kost, for jeg har lidt af alle slags katte og de har altid været sunde og raske

• #26   20. feb 2009 Til dåse slaven.

Har du en opskrift på kattemad eller er det egen fantasi du kokkere udfra??
    Katte har jo som os mennesker brug for en masse vitaminer og mineraler i de rigtige mængder

• #27   20. feb 2009 Mine fejler bestemt heller ikke noget.. Katte fejler noget når man begynder og blive for pyldret om den... Nøjagtig som os mennesker.... Det er besvist at mennesker der levet et for sterilt og for sundt liv faktisk er mere syge og udvikler flere ting som astma og andre ting end dem som lever et normalt liv og ikke tænker så meget over tingene....

Nu min den yngste killing og min hund, de kæmper altid en kamp når min søn og jeg har fået spagettie og kød sovs fordi det er deres livret så de deler rester, og ja måske er det hverken katte eller hunde mad, men de kæmper en kamp begge to for og få det så jeg lader dem spise det begge to... Og de lever altså begge to endnu og har det fint, og sådan er det altså bare hjemme hos mig engang hver 14 dag...

• #28   20. feb 2009 Katten har absolut ingen brug for hverken korn eller majs - og det er der store mængder af i de fleste både tør og vådfoder.
    En af årsagerne til at der er flere producenter, som mange opfatter som proucerer lødigt foder, ikke kommer inden for døren hos mig, er deres foder faktisk er for dårligt. At de er gode til at markedsføre er ikke det samme som foderet er optimalt.

Katten har brug for væske og proteiner fra kød - de har ikke brug for kulhydrater fra fyldstoffer som korn og majs. Rigtig dyr kilopris for et foder der hovedsalig består at korn og eller majs.

Skal man udelukkende hjemmekokkerere kræver det man sætter sig ind hvad katten har behov for at vitiamlner, mineraler og aminosyrer. Det kan mener jeg ikke man kan gøre præcist nok selv. Men som supplement til lødigt færdigt foder kan man sagtens kokkerere selv

• #29   20. feb 2009 jeg tror på et godt tør foder er det bedste basis foder, selfølgelig skal de forkæles lidt med råt kød og hvad de ellers kan lide, men det får de lidt som når vi mennesker spiser slik. Min Bastian har jeg prøvet at give 1000 forskillige ting, men han vil kun have tørfoder, ville gerne have ham lidt tykkere, men han vil kun have rc tørfoder, så der er jo ikke noget at gøre, tror da han levet et godt sundt liv afligevel

• #30   20. feb 2009 Iben: Jeg køber bare billig fisk og kylling, når de har tilbud eller det er sidste frist for salg og enten fryser det ned eller koger det til dyrene... Eventuelt os svine kød i tern og okse kød hvis det er sidste frist for salg...

Fisk koger jeg bare og hælder op i skåle med lidt væde og lader det afkøle.. Putter eventuelt lidt vand fra tun i og eventuelt blander lidt tun i..

Kylling koger jeg til det er helt mørt, og piller ben fra med mindre det er hele stykker uden ben, så skære jeg det i små stykker, i mad skåle med lidt væde og lader det køle.. Bruger resten til suppe senere, samt lidt væde til kattene og i hunde maden...

Svine kød i klumper og oksekød i klumper skære jeg i små stykker tilføjer eventuelt lidt alm olie, kun en smule og når det er færdig tilføjer jeg lidt vand og lader det simre i 5 min, så i mad skåle med lidt væde og lad det afkøle, eventuelt tilføj lidt lakse olie ovenpå alt afhænig af om dine katte kan lide det...

Ellers kan man jo lave noget med fars også du kan blande med kylling osv.. med noget katte malt osv osv osv...

• #31   20. feb 2009 Belært af skandalen med foderet, var det sidste år? der er jævnlig fejlfabikationer også i Europa - fodrer jeg aldrig kun med eet foder.

Jeg har den filosofi at mangler et foder noget eller har for meget af noget(kan være foderet er sådan eller der er sket en fejl) så opvejer det andet det.
    Jeg blander altid mindst to forskellige fabrikater af tørfoder.

• #32   20. feb 2009 Mine får også lov til at få lidt rester fra aftensmaden, hvis det er passende for dem. Men det er kun som ekstra godbid, så jeg er sikker på de får deres vitaminbehov dækket hverdag.

• #34   20. feb 2009 Men nu har mine så os tør foder stående døgnet rundt de spiser af og får kun det andet som aftens mad et par gange i ugen, og ellers potions poser eller Lux fra Aldi, Tun når jeg lige selv har lyst til og lave tun salat osv osv.... Og når jeg koger så tilføjer jeg altså lidt salt i vandet altid...

• #35   20. feb 2009 Mus skulle eftersigende også være den rene delikatesse alt efter hvilken art.

Spidsmus fanger mine og leger med. Så er der nogle større mus, som de spiser

• #36   20. feb 2009 **Schnucki fra Aldi var testens billigste og bedste tørforder, tæt forfulgt af foderet fra Lidl og det meget dyre Hill´s Science plan adult.**

Narh, det var nu vist Hills, der var bedst - tæt fulgt af Schnucki. Men Schnucki fik vinderkarakter pga. at der i testen også er lagt vægt på prisen.
    Jeg ved ikke hvordan testen er lavet (og håber da at det Anja N skriver om 4 mink er en and). Men med alle de tilsatte farvestoffer (der står ikke engang angivet hvilke) så er der ingen der kan overbevise mig om, at Schunucki er god kvalitet. Det vil jo være kilovis af farvestoffer katte får i sig i løbet af deres liv, hvis de skal leve udelukkende af Schnucki og vand. Og farvestoffer har katte (eller nogen for den sags skyld) bestemt ikke brug for.

• #37   20. feb 2009 Jeg ved ikke hvordan denne test er kørt.
    Kan huske en anden test hvor man testede om foderet nu også indeholdt det der stod i deklarationen - der var IAMS bedst.

Kan man ikke stole på deklarationen - så er det godt nok svært.

• #38   20. feb 2009 Til Dåseslaven

Ang. fisk til kattemad.
    Ved min dyrlæge siger de ikke må få ret mange rejer pga. eteller andet syre.
    Men hvordan med laks og Tun??? Og hvad for noget fisk køber du mest?

• #39   20. feb 2009 Det er ikke syre i rejer - det er magnesium. Jeg har en kat der er allergisk overfor rejser.
    Tun indeholder for store mænger af magnesoum og tungmetaller.

Laks og torsk er ok - al fisk indeholder en del tungmetaller

• #40   20. feb 2009 Tror bare man skal prøve at undgå alt for mange e-nr. Bryder mig heller ikke om bi-produkter. Feks. når de bare skriver Med fisk, vil da gerne vide hvad det er for noget fisk de har puttet i.

• #41   20. feb 2009 Der er masser af foder, både våd og tør, der står om det er laks, torsk eller tun der er i. Så det er bare at vælge dem hvis du vil være sikker

• #42   20. feb 2009 Nu køber jeg det billige fisk som sej og sådan noget, altså fisk der os er billig og købe selvom det ikke er på tilbud og det ikke er sidste salgs dato... Rejer mv er ikke noget mine får med mindre jeg køber rejer til min egen mad ligesom med laks osv fordi det er en dyr fisk...

Tun er noget de måske får lidt af engang hver 3 uge til engang i måneden når jeg selv får lyst til og lave tun salat netop fordi det ikke er noget de må få for tit...

Bilka har tit Sej filer på tilbud og andre fisk på frost til billige penge... Du skal bare gå efter det billigste du kan finde, kattene er ligeglade, for dem er fisk ligeså godt om de har koster 20 kr eller 30 kr... Jeg har altid fisk på frost til mine katte og køber altid når det er på tilbud.. Sidst kunne jeg få filer til 11 kr kan bare ikke lige huske hvad det var.. men i sådan en pakke er der nok til mine 4 katte..

• #43   20. feb 2009 Torsk har jeg altid i fryseren - der er et ensym i torsk der er godt for dårlig mave sammen med udkogte mosede ærter.

• #44   20. feb 2009 Ja det har du ret i Lis, men der bruger jeg A38, det fixer lige alles maver herhjemme og så er det godt til morgen maden... uhhmmm....

• #45   20. feb 2009 Nej da, hverken A38 eller torsk er menneskeføde:-)

• #46   20. feb 2009 Giver du kattene A38??? Har jeg aldrig tænkt på at gøre. Køber noget dyrt pasta hos dyrelagen som de ihvertfald ikke kan li, hvis de har dårlig mave.

Kan de godt tåle A38 og er der laktose i ?

• #47   20. feb 2009 Nååå nej, det er ikke til mennesker.. Glemte jeg lige i farten... Ihh.. Så spiser jeg katte føde.. Aiii... Nå.. Men de spiser jo os menneske føde, og jeg er jo heller ikke død endnu.. smiler...

Iben... Nix ingen laktose i A38, men det er godt til maven både for mennesker og dyr, samt til morgen maden... smiler..

Og ja det du køber hos dyre doktoren kan dyrene ikke lide og vil nødig give min den ene det da han ville hade mig resten af livet hvis jeg gav ham det... Det er med og tænke lidt logisk når man har dyr Iben....

• #48   20. feb 2009 Hej undskyld jeg lige spørger, men tåler kattenes mave lux fra aldi uden at få tynd sk*d .. Spørger fordi jeg køber dyre dåser økologiske til 18 kr.
    På forhånd tak for svaret
    knus lene og skovkattene

• #49   20. feb 2009 Jo længere mælken er lagret jo mindre laktose. Derfor er der mindre laktose i f.eks. yoghurt, A38. Skæreost indeholder faktisk ingen laktose.

Det sjove er at kaffefløde indeholder mere laktose end de flest forestiller sig:
    sødmælk indeholder 4,8 gram laktose pr. 100 gram
    13% kaffefløde indeholder 4,1 gram pr. 100 gram
    (det er IKKE til dårlig mave)
    Laktoseinhold kan læses på www.arla.dk

• #50   20. feb 2009 høgerstedets-skovkatte( venter på pipi føder ) J

Ingen dårlige maver på Lux her i huset:-) Jeg fodrer også en del med Grau (kattene foretrækker Lux)

• #51   20. feb 2009 Det er sku da ikke logisk at give sin kat A38 smiley istedet for det som dyrlægen anbefaler og som rent faktisk er fremstillet til katte smiley
    Jeg kan heller ikke li A38, men har under en algeforgiftning spist det af ren desperation.

• #52   20. feb 2009 Meget enig med Lis - forøvrigt kan jeg anbefale, at man læse denne bog - den sætter gang i nogle tanker ang. fodring af vores katte. http://www.amazon.com/Your-Cat-Simple-Secrets-Stronger/dp/0312358016

• #53   20. feb 2009 Mine har nu aldrig fået tynd noget som helst af deres foder fra aldi, men det kan de gøre af for billig tør foder hvis der er for meget skrammel i og for lidt kød... Som sagt skal man altså ikke være for pyldret over for vores katte... De er altså ikke bygget til vi skal være så pyldret over dem og de er altså mere rubuste end vi lige regner med... Så køb du bare Lux og skrot du dit økologiske til 18 kr (gåsehud) og se og kom i Aldi....

• #54   20. feb 2009 okay, tak for svar, der er jo en hulens pris forskel smiley
    knus

• #55   20. feb 2009 Og hvis min dyrlæge siger at de skal have det, så får de det sku om de kan li det eller ej. Så må de sku blive fornærmet eller ej, men de har lært at efter noget ubehageligt følger der som regel store mængder godbidder

• #56   20. feb 2009 Her er Grau foderet - bemærk der fås en med laks:
    http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/grau

Når det kommer til ZooLac (som alle dyrlæger har som hyldevare) er det IKKE udviklet til kat - det er til heste, får geder osv - nå, ja og så får katten det også. Det har aldrig virket her i huset. Det er både dyrt og dårligt - ihvertfal på mine katte

Jeg køber Probiocin i USA - det virker.
    http://www.revivalanimal.com/store/p/1880-Probiocin-Oral-Gel-for-Pets.aspx

• #57   20. feb 2009 Jeg har altid fået af vide, os fra min farmor at har man dårlig mave så hjælper A38 til og få den iorden igen... Gammelt husråd...

• #58   20. feb 2009 "Og hvis min dyrlæge siger at de skal have det, så får de det sku om de kan li det eller ej. Så må de sku blive fornærmet eller ej, men de har lært at efter noget ubehageligt følger der som regel store mængder godbidder"

Hvad hjælper det at give pasta og så ødelægge det med godbidder?

Det bedste foder til at stoppe en ubalance i maven er IAMS Hairball, det foder der indholder flest fibre. Det og Probiocin.
    Virker på ubalance, dæmper visse maver tarm sygdomme og Giardia - men helbreder det naturligvis ikke

• #59   20. feb 2009 nej det er ikke zoolac, men pro-biotin. Det virker ok, men de kan sku ikke li det

• #60   20. feb 2009 Iben: Dig og dine SKU... Som Lis siger er Zoolac slet ikke til vores katte eller hunde men nemlig lavet til heste, geder, får mv, og det har heller aldrig virket her og havde faktisk en hund i min opgang som det heller ikke virket på og jeg fik hende til og købe noget A38 og nu er det forsvundet på hendes hund og heldigvis for det og vores opgang.... Ihh...

Og igen Lis.. Giver dig ret angående det Zoolac, det er noget frygtelig stas....

• #61   20. feb 2009 Er det ikke bare et spørgsmål om at spise varieret og så have hovedet med ? smiley

Min Mitte får en blanding af Hills og RC som grundfoder, blandet med forskellige gratis smagsprøver. Hver anden dag får hun så også en portion vådfoder om morgenen, det er så forskelligt om det er LAMS, Hills, Kitkat etc.
    De dage hun så ikke får vådfoder, får hun en lækker godbid, de kan være råt kød, rejer, makrel osv osv.
    Hun er altid frisk og frejdig og spiser alt hun får serveret og det tror jeg er fordi hun har lært at få forskellig foder lige fra starten. Jeg er nødt til at fylde hendes vandskål helt op både morgen og aften og det er uanset om det har været en "vådfoder-dag" smiley

For lige at blande mig i diskussonen om A38, elsker min kat det også og hun får en lille klat engang imellem.

Til gengæld får hun ALDRIG noget mad der er tilberedt til mennesker! Jeg tror ikke det på nogen måde er sundt for en lille kattemave hvis de får noget der er forarbejdet til mennesker, med f.eks. stærke krydderier i.

Den test I refererer til, er det ikke den fra TÆNK . dk ? Der har jeg i hvertfald i årsabbonetment og der har jeg læst en test af både våd- og tørfodder.

I snakker lidt om priser, altså det billige fra aldi, eller det helt dyre. Jeg køber selv fra zooplus og når der er tilbud, svarer det allerbedste kvalitetsfoder jo nærmest til ALDI-priser smiley Dér kan det helt sikkert også betale sig at købe super grus, som ellers vil være dyrt i DK.

Krista N - Jeg tror min lille jæger ville være vild med små kyllinger, hvor køber du dem henne ? Jeg har selv været ude i at ville købe de der små hvide mus fra dyrehandelen og slippe en løs derhjemme til hun æder den! smiley

Mvh

• #62   20. feb 2009 Jeg vedhæfter lige det her igen!
    Det er taget fra "TÆNK"'s hjemmeside ( http://www.taenk.dk/?cid=8172):

"Vådt eller tørt, dyrt eller billigt. Kattemad fås i alle afskygninger og prislag. Spørgsmålet er, om kroner og kvalitet følges ad.

Aldi og Lidl – suveræne alternativer

Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s.

Tør taber vinder i vådfoder
    Sidstepladsen går til tørfoderet fra IAMS, som er blandt de dyreste og kun klarer sig halvt så godt som vinderen. Men hvad IAMS mangler på tørfoderet, vinder mærket til gengæld inden for vådfoder. IAMS Adult 1 + rich in chicken opnår hele 91 procent i den samlede bedømmelse, og det er mere end noget andet fodermærke i det samlede felt.

Vådefoderet fra IAMS scorer topkarakterer i samtlige kategorier. Desværre er det også det absolut dyreste produkt i denne test.

I bunden af testen af vådfoder ligger Dyrlægens Fuldfoder, som sælges af Føtex og Bilka. Det eneste, dette foderprodukt klarer sig godt i, er korrekt deklaration på bagsiden. Desuden er foderet forholdsvis dyrt. "

Hvis man har abonement på "Tænk" så kan man se, at de sammenligner;
    Samlet bedømmelse
    Samlet bedømmelse, %
    Indhold, g
    Fundet til, kr.
    Dagsration, g
    Pris pr. dagsration, kr.
    Næringsindhold
    Skadelige stoffer
    Mikrobiologisk kvalitet
    Deklaration
    Fodringsanbefalinger

"Tænk"s test er fra september 2008.

• #63   20. feb 2009 Det lidt underlige er så at i en anden test i Tænk, altså før 2008, var IAMS det bedste tør foder.

Hvad er der sket - er de sløjet af eller er de andre bare blevet bedre?

• #64   20. feb 2009 Hmm, det aner jeg ikke.... desværre. Men det er et meget godt spørgsmål!!
    Nu mener de jo ligefrem, at Iams er det dårligste tørfoder....

• #65   20. feb 2009 Mine vil slet ikke spise der Iams, har afprøvet det og der var absolut ingen interesse og så var der et kvalitets mærke mere som de heller ikke var interessret i..

Jeg har længe kørt på Royal canin men er gået over på Sanabelle da mine katte er rigtig glade for det mærke og jeg synes det er et rigtig godt foder til mine katte og så koster det kun det halve af Royal canin...

• #66   20. feb 2009 Dåse slaven og siameser drengene.. .
    Sjovt det Iams vil mine heller ikke spise. De har ellers prøvet et par forskellige fodermærker, men DET vil de godtnok ikke have X)

Den er dårligst i tørfodertesten, så vores katte må være klogere end vi lige regner med hæhæ

Det sanabelle, hvor køber man det?

• #67   20. feb 2009 jamen du kan vist gå ind på deres hjemme side og finde forskellige der forhandler det for dem i hjemmet og på udstillinger mv.. Men prøv da og google det...

• #68   20. feb 2009 Jeg har ikke prøvet IAMS, men mine vil stort set ikke spise andet end Royal Canin. Og har prøvet diverse andre mærker, bl.a. Hills, Specific, Nutro Choice, Select Gold og Olivers er lige dem jeg kan komme i tanke om. De vælger altid Royal Canin og lader det andet stå smiley

Så jeg køber forskellige varianter af RC som de får, så de har lidt forskelligt at vælge imellem.

• #69   24. feb 2009 desværre er det ingen and at testen er uført på mink.
    indholdsfortegnelsen er jo god nok, men det er mere om det der er I er godt for katten.
    Diskussionen går ikke på om det skal være tør eller våd foder, men om det der er i foderet er godt for katten.
    Og der er ikke noget godt kød i kattemaden fra Aldi - hverken våd eller tør. Det er ikke kødet der gør dem fede, det er det fedt der er i maden. Og det er der meget af i supermarkeds mad.
    Alle de store firmaer der laver lødig kost, laver både tør og våd kost.
    Brug det i stedet for. Katten skal også have meget mindre dosis når det er et ordentligt foder.

• #70   24. feb 2009 Nu har jeg ikke kendskab til mink - men hvorfor brænde minklort når man kunne brænde kattelort og få det helt korrekte resultat?
    Er forbrændingen af foder i kat og mink den samme?

Undskyld jeg stiller mig tvivlende - men det gør jeg altså .....

• #71   24. feb 2009 tænker som lis. hva har mink med katte foder at gøre smiley

Kommentér på:
Undersøgelse af tørfoder

Annonce