hvorfor smider folk killinger ud? {{forumTopicSubject}}
Hvad er det der sker i hovederne på folk, når de tager deres små killinger og kører dem ud på landet, hvor de sættes af ved gårdene - endda i piv hamrende frost.
Vores lille Mini er én af slagsen.
Vi bor i et dejligt hus på landet og sjovt nok, så er der ingen katte lige omkring hvor vi bor - måske fordi der ikke er andre dyr på gården. Pludselig en dag opdagede jeg, til min store forbavselse, at der gik en lille beskidt og meget tynd killing rudt, ude i vores gårdsplads. Den peb rigtigt meget - jeg tror at den kaldte på sin mor. Men desværre kom der ikke noget svar tilbage.
Vi lod den være, indtil det blev aften - da kunne vi altså ikke nænne at den skulle være ude, så hvis vi kunne få fat på den, så ville vi tage den ind. Det var ikke noget proiblem at fange den - og hold da op hvor var den kold - tror faktisk også at det frøs 5 grader. Hun - vi tror det er en "hun" - bor nu hos os og er blevet taget godt imod af Tumle.
Hvad var meningen med at smide hende af på den måde? Er det måske en måde at aflive katte på? NEJ - det synes jeg bestemt ikke.
Hvorfor kan folk ikke prøve at komme af med dem på en anden måde? De kan da indelevere dem hos et dyreinternat, hvis de ikke ønsker at beholde dem.
Hvad siger I? Er I enige med mig? Gjorde jeg forkert i at beholde hende, når jeg nu ikke ved hvor gammel hun er?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 17 Svar: 256
Nu får hun et dejligt liv er jeg sikker på
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Ellers er det jo bare super, at hun har fået et nyt hjem hos jer
Hvad der sker i hovederne på mennesker, der smider killinger af, har jeg ikke noget bud på, for det går aldeles over min forstand at nogen kan få sig til det.
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 36
Hvor er det flot af jer at tage hende til jer.
Mener bestemt du har gjort det rette.
Til tider når folk opdager hvor stort et ansvar det er at have kat, sker der tit sindsforvirrede ting i deres hoveder.
Hvor jeg boede før, var der en dame der havde omkring 10 katte - sunde raske og utrolig kælne, men en dag rejste hun og kattene fik lov at blive .. Pludselig stod alle kattene uden et varmt hjem og mad og ingen vil kunne tage sig af 10 katte på en gang, så vi måtte ringe til et internat, for at høre om de kunne tage dem ind. Det kan godt være det er dyrt at have kat på nogle punkter, men det vil aldrig være en undskyldning for at 'smide' den ud.
nov 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 28
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
Men det er vel let lige at "smide dem ud", hvis man ikke har tid, råd og overskud til at finde nye ejere.........Sådanne mennesker burde have fået deres katte neutraliseret i stedet!
Eller der burde måske være tilskud til ejere som simpelthen ikke har råd til det.....så man undgår efterladte killinger...
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 261
Ved ikke hvad der får folk til at gøre sådan noget. men er vel når de har fået nogle uønsket killinger. Som de ikke kan aflive selv, og ikke gider betale for det, og de så ikke lige har kunne komme af med dem på andre måder, og ikke gider betale for at aflevere dem på et dyreinternat.
Men synes nu det er en forkert måde at gøre det på, og især på denne årstid. havde det i det mindste været sommer så, havde killingen måske en lille chance for ikke at fryde ihjel.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Min veninde var for nogle år siden ude at ride en kold vinterdag og hørte en sær "fugl" da hun red ind i skoven sammen med sin datter. Da de kom tilbage til samme sted og skulle ud af skoven hørte de samme sære "fugl". Min veninde kunne ikke genkende lyden umiddelbart men opdagede til sin rædsel den kom fra en lille bitte killing der var smidt af i skovkanten. Så vidt jeg husker var den kun få uger gammel.
Min veninde skyndte sig at hoppe af hesten og fik stoppet killingen ind på maven for at varme den. Efterfølgende måtte hun flaske det lille pus op (hun har i forvejen en hel del katte) og den overlevede heldigvis og er blevet en stor og flot kat.
Ja, det vækker stor vrede, harme og frustrationer hos mig. at folk kan finde på at smide dyr væk, som om det var et stykke klistret slikpapir...
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
I mine øjne er en kat nemlig et nyttedyr.. dvs et dyr der gør nytte. Den holder musene fra døren og giver en masse oplevelser og glæde og kærlighed til ejeren. Jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden katte.. det ville vel nok være tomt og trist
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Hvor gammel regner du med den er?
jul 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Emner: 32 Svar: 253
- Ved sgu ikke hvad folk tænker på.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 45
Jeg har haft en kat som heldigvis bar halsbånd med telefonnummer i. Jeg ved godt at det kun trøster indtil halsbåndet er tabt, men en dag var katten væk. Jeg boede på det tidspunkt på landet og havde aftenen i forvejen været i nabobyen. Jeg søgte og ledte og kaldte og ingen respons kom der. Jeg var ude af mit gode sind af bekymring for min kat. Heldigvis blev jeg ringet op hen ad dagen af den mand i ovennævnte naboby som havde fundet min kat... i live. Jeg kørte selvfølgelig fluks til adressen og genså min kat. Hvis min kat ikke havde haft halsbåndet på, og der ikke var sat opslag op, så ville jeg have været uden kat, så husk på... tager du en kat ind som virker til at have været i hænder før, så tilhører den et andet menneske som bliver ulykkelig over at have mistet den de holder af. I mit tilfælde tror jeg at katten har gemt sig enten i bilen eller under motorhjelmen aftenen i forvejen.
Så mit råd til dig er at du skal forsøge at finde ejeren af katten inden du tager den til dig som din egen.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 45
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 30
Jeg er meget usikker på hendes alder, men jeg vil tro at hun er et setd mellem 8 og 10 uger. Hun har ingen problemer med at spise tørfoder og hun benytter også kattebakken. Hun slikker og små-bider i vore fingre, men jeg kan ikke finde ud af om det er fordi hun er ved at få ny tænder, skifter tænder eller fordi hun er kommet for tidligt fra sin mor.
Jeg er rigtig glad for at høre at jeg har gjort det rigtige - det jeg var i tvivl om var - mange siger at man ikke skal beholde eller tage imod en killing der er kommet for tidligt fra sin mor, da det skaber problemer senere - og da jeg jo ikke er sikker på hendes alder, så...
Jeg har besluttet mig for at hænge opslaget op og hvis der ikke kommer nogen henvendelser (hvor lang tid skal jeg vente?) så vil jeg tage hende til dyrelægen og få hende undersøgt og vaccineret.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 30
Hvorfor er der så stor forskel på hunde og katte?
Hvis en hund løber ud foran dig på vejen er det OK at bremse, men hvis en kat løber ud foran bilen, så må du ikke - jeg kan nu ikke lade være at gøre det alligevel, selv hvis det er en fugl, men...
Man ser også tit dræbte katte ligge midt på vejen, når de er blevet kørt ned - hvad hjælper det så at de evt. er chippet eller øremærket? Folk er fuldstændig ligeglade - det er jo "bare" en kat.
Nå men det var lige endnu et "opstød" herfra.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Så kan det diskuteres hvor rimeligt det er. Tror de fleste reagerer pr. instinkt og bremser uanset om det er kat eller hund.
Jeg sagtner nu langt flere gange farten fo en kat end for en hund - tror ikke jeg på min vej har mødt en løsgående hund til fare for sig selv og trafikken
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Det er jo umuligt at opdrive moderen, og killingen kan jo selv spise osv, så det er, efter min bedste overbevisning, ganske udmærket, at hun er kommet til et kærligt hjem hvor der er kat i forvejen
Jeg mener ikke, du skal bekymre dig om evt. problemer pga de par uger. Mine 4½ år gamle katte er kommet for tidligt fra deres mor, og lader ikke til at have taget skade af det. De har jo også hele tiden haft hinanden
Tror forresten aldrig, at jeg har haft en kat der har været hos moderen til 12-ugers alderen, og der har aldrig været problemer.
Mht at vente på evt. ejer, så tja..... Dansk Dyreværns Internat overtager herreløse katte efter én uges fremlysning. Man skulle forvente, at hvis nogen savner deres kat, at de så efterlyser den vidt og bredt.
(æhhm... håber egentlig ikke, at du finder ejeren. For mon ikke den lille mis gerne vil blive hos jer:) .... )
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 50 Katte: 13 Emner: 102 Svar: 2.071
fatter heller ikke at folk kan være så hjerteløse.
i november 99 hvor vi havde været i byen og kom sent hjem,hørte vi noget pive.
Først kunne vi ikke forstå hvor det kom fra,så opdagede jeg en lille kasse hvor der havde været højtalere til en computer,den var stillet ved siden af vores trappe.
Vi åbnede den og her lå to meget små killinger,de havde knapt nok fået øjne.
Vi tog dem med ind,og fik lunet mælk,og fik i de små pus.
næste dag tog jeg til dyrlægen efter modermælkserstatning.
Vi har stadig den ene Smut,Tulle døde for et par år siden.
Behold du endelig den lille killing,den har fået et kærligt hjem hos jer.
Held og lykke med hende.
hvorfor smider folk killinger ud?