{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.772 visninger | Oprettet:

Psykisk indvirkning ved sterilisering? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg har en hunkat på 4½år - hun er en meget følsom og nervøst anlagt kat og dette satte sig som mavesår allerede inden for sit første leveår..

Det har hele tiden været meningen at hun skulle steriliseres, da jeg ved at p-piller ikke løsningen på lang sigt, men af forskellige årsager har vi aldrig fået gjort alvor ud af det, desværre..

Denne vinter er det så, for første gang, lykkes at give hende en p-pille pause og hun blev pludselig en helt anden kat - på både godt og ondt!

I perioden hvor hun ikke fik p-piller, livede hun op - hun blev utrolig legesyg, hang oppe hos mig så snart vores søn var lagt i seng, Hun spiste meget mere end hun plejer og hun blev rigtig flot at se på.. Hun turde også pludselig at gå ud på gårdspladsen, stalden osv, hvilket hun aldrig har været tryg ved. Hun kaster op ca én gang om ugen, men i denne periode har det udelukkende været mad hun har kastet op! Ulemperne syntes jeg var at hun ikke længere kunne komme med op på 1salen, da hun legede så meget at hun vækkede drengen og os selv og jeg havde meget dårlig samvittighed når jeg ikk havde tid til at bruge hele aftenen på sofaen så hun kunne ligge hos mig..

For en uge siden måtte vi så begynde på p-pillerne igen.. Der gik kun nogle få dage før hun kastede op igen, men denne gang var det tyndt og en time efter igen, var det vand! Her siger min kedelige erfaring at der kun gå ca en uges tid før mavesåret så er i udbrud og der så er blod i hendes opkast! smiley Dette er ikk sket endnu, men igen i nat havde hun kastet vand op, så tror det er på vej.. smiley På p-piller er hun af sind meget mere nervøs, bange og tilbagetrukket, end i de par mdr hun ikk fik..

Mit spørgsmål er så - hvis hun blev steriliseret, hvilken en af de to ovennævnte bliver hun så??? Jeg har svært ved at forestille mig det - uden p-piller racer hormonerne jo rund, men hun var meget mere nysgerrig og faktisk lidt mere livsglad i den periode!!! Ved ikk helt hvordan p-pillerne virker, men de må jo lægge en dæmper på hormonerne - det er i hvert fald min forestilling om dem.. Bliver hun steriliseret, vil der jo slet ikk være nogen hormoner.. Så hvilken af de to personligheder vil "vinde" ved en sterilisering???

Jeg er ked af at det blev en hel roman - jeg har kortet det rigtig meget ned for at I ikk skal bruge hele dagen på at komme igennem teksten.. Men stil endelig spørgsmål hvis I mangler noget info for at kunne komme med en vurdering!!!

Mvh Sanne og den lille Mille

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Psykisk indvirkning ved sterilisering?
  • #1   25. jan 2009 Det er svært at sige hvad din kat bliver, da det er forsklligt fra kat til kat

• #3   25. jan 2009 marianne H: Med "oprindelige" personlighed, mener du den lidt mere livsglade side hun viste sig at have i den periode hun ikke fik p-piller?

Lige et tillægsspørgsmål: Jeg har kort nævnt at hun kaster op ca en gang om ugen.. Nu er hun jo indekat - hun får dog lov af komme ud når hun vil, men det er ikke meget mere en 2x5min om ugen.. Hvad er "normalen" for opkast for indendørs katte??? Nu er det jo ikke hår eller lign hun kaster op - det er mad og i de slemme perioder er det vand/væske..

Mvh Sanne

• #4   25. jan 2009
    Det lyder da som om hun bare ikke kan tåle de p-piller .. at de er årsagen til hun begynder at kaste op igen.

Ville skynde mig ned og få hende steriliseret !

Min 2 er inde/løbegårdskatte, der går godt nok lang tid imellem at der kommer hårdbolle opkast.

• #5   25. jan 2009 Mine 2 hunkatte, er blevet meget rolige og mere kælen efter neutraliseringen smiley Men det betyder så ikke at de ikke er ved at drive mig til vanvid nogen gange, når de jagter/leger med hinaden smiley

• #6   25. jan 2009 Annemette M: Hun har hele tiden kastet op - nu har opkastet bare ændret sig! Om det bare er tilfælde at det skete ugen efter hun fik piller igen, skal jeg ikke kunne sige - det slog mig bare lige med det samme!!!

Dorthe J: Det er også en af de ting jeg frygter - i løbet af dagen er der ikk meget tid til hende, da jeg har den lille knægt - så når han er lagt i seng, er aftenen og natten hendes (hun sover i min seng om natten) - men bliver hun møg legesyg efter steriliseringen, kan hun ikke komme med op og sove og så har vi kun få timer sammen og det syntes jeg er sk*de synd for hende! smiley

Mvh Sanne

• #7   25. jan 2009 Jeg har ALDRIG oplevet en hunkat ændre adfærd i negativ retning efter neutralisering, tværtimod.

Din kat har det jo tydeligt både fysisk og mentalt meget dårligt, når hun får p-piller, og når dine betænkeligheder går på, at katten bliver glad og legesyg, så synes jeg faktisk, du skulle skamme dig, bare lidt ikke?

Måske skulle du overveje at give hende en katteven, hun kan afreagere sin livsglæde sammen med, eller finde et hjem til hende, der vil sætte pris på en glad, aktiv kat.

• #8   25. jan 2009 Sanne : Jeg fik mine piger afleveret ved dyrelægen om morgenen, og hentede dem efter arbejde smiley Så var de ved at være ordentlig vågen og så skal man bare sørge for at de er vame og ikke bliver nedkølet smiley Mine katte lå oppe ved mig på tæppet hele aftenen og sov "branderten" ud smiley Men de var helt friske sent på aftenen igen, der var intet at mærke på dem, udover at de ikke var så gode til at bedømme afstande.. hehe smiley Jeg har ikke døjet med at jeg bliver holdt vågen om natten pga af dem smiley med det samme vi slukker lyset, kommer der hyggetrolde ind over dem, og så skal der puttes smiley Jeg sørger bare for at de har en masse altiveringslegetøj og får dem aktiveret godt om aftenen inden sengetid smiley
    Så jeg vil altså helt klart anbefale dig en neutralisering smiley Det har været den bedste invistering jeg nogen sinde har givet mine katte smiley

• #9   25. jan 2009 *Mega* .: Jeg kan på sin vis godt forstå din reaktion, men som jeg også skrev nederst under hele romanen, har jeg givet den MEGET korte version - der ligger meget mere i de forskellige besutninger jeg har taget gennem tiden! Prøver at komme med en af de dybere forklaringer her..

En legekammerat er desværre udelukket - hun tåler ikke synet af en anden kat! Det er prøvet for en enkelt dag (min daværende svigerinde fandt en killing på vej til arb (lort i pelsen, radmager osv) - hun satte den af hos os til hun fik fri) - Mille var IKKE tilfreds med situationen og var flere dage om at blive sig selv igen! Jeg har også rådført mig med en dyreadfærds terapeut herinde fra og hun fraråder også på det kraftigste at skaffe en kat mere, da hun (også) mener at det vil ødelægge hende fuldstændig!

Jeg kan godt se at det lyder helt helt forkert at jeg "ikke vil have" at hun bliver glad og legesyg - jeg blev så utrolig glad da jeg så den "nye Mille" i p-pille pausen!!! Men jeg håber da også at du forstår at jeg er nød til at tænke længere.. Pt går jeg hjemme, men har dog ikk hele dagen til hende pga min dreng.. Nå først jeg starter arb bliver tiden endnu mindre og håber at du kan forstå hvorfor jeg syntes at det ville være RIGTIG synd for hende, hvis jeg kun har tiden til hende fra 19.30 til 22 når jeg går i seng igen (groft fortalt)..

Tanken om at finde hende et andet hjem har jeg tænkt flere gange - men jeg skal være bund ærlig og sige at jeg ikke stoler på nogen som helst andre end mig selv!!! Jeg er simpelthen blevet r*øvrendt så mange gange (dog ikke på katteområdet ENDNU), at jeg aldrig nogensinde ville aflevere Mille til en fremmed - ALDRIG!!!

Det skal måske også siges at jeg lidt holder sterilisering op imod aflivning! Ja, nu står jeg sikkert til skideballe igen, men sådan er det nu engang! Mille har mavesår - hele hendes første år gik med at finde ud af hvorvor hun kastede op, finde det rigtige foder osv.. Så havde hun et roligt år og der gik 13mdr uden tegn på mavesåret. Siden da købte vi hus hvilket, selvfølgelig tog hård på hende, sidste vinter holdt vi bryllup hjemme som hun også reagede op, vi fik vores søn som hun også reagerede på og stadig ikke er tryg ved, vi lavede gulv i sommers som hun også reagerede på.. Hele sommeren og efteråret har der hængt en potentiel aflivning over hovedet på hende! Det er dog lykkes os at holde mavesåret nede med intens brug af Zoolac (med dyrlægens tilladelse), men her er lykken ikk gjort - Mille mister tilliden til os og efter nogle dage med Zoolac tør hun ikk længere lade os komme i nærheden! Så vil jeg have en syg kat eller en som er bange for de to eneste hun stoler på i hele sit liv??? Jeg har prøvet med de der endorfiner til stikkontakten - ikke nogen synlig effekt desværre! smiley

Undskyld at der kom endnu en roman, men det lod til at være nødvendigt for at sætte det hele i perspektiv - men lige i dette indlæg er det jo kun en del af problemet jeg spørger til - hvilken psykisk indvirkning vil en sterilisering højst sandssynligt få på Mille???

Mvh Sanne

• #10   25. jan 2009 Dorthe J: Tusind tak for din respons - det giver mig lige umiddelbart mod på at give det en chance! smiley

Mvh Sanne

• #11   25. jan 2009 min erfaring ved mine katte er:
    - de er blevet mere rolige og kælene. (men har dog stadig deres legeperioder, men ikke så vilde som før.
    - de har det meget bedre psykisk og tager verdenen mere roligt

Den eneste negative effekt det har haft på dem, er at de har fået "løvemave" og er blevet lidt runde i det.. hæhæ smiley

Kort sagt, er mine blevet nogen rigtig hyggetrolde efter det smiley Men de får jo stadig deres legeperioder, men de er jo heller ikke så gamle endnu, de er jo kun knap 2 & 3 smiley
    Hvis jeg var dig, ville jeg rådfører mig med dyrelægen og hører hvad han foreslår smiley (p-piller er jo lidt noget skidt til katte) Jeg ville vælge en neutralisering, da jeg kun har set positiv effekt på mine katte smiley

• #12   25. jan 2009 Det var så lidt smiley Det har hverfalf været guld værd med mine katte smiley

• #13   25. jan 2009 Mille kan sagtens tåle lidt på sidebenene - hun er en meget spinkel lille kat! smiley

Sidste år snakkede jeg med dyrlægen om sterilisering og hun syntes også det var en mulighed - hun mente i hvert fald ikk at hun ville få det værre! Dog skulle der tages nogle forbehold i forholdt til narkosen, når hun har mavesår..

Men når jeg nævner det for den dyrlæge jeg bruger til mine heste, syntes hun næsten jeg skulle aflive hende pga hendes psyke! smiley

Men mon ikk det ende med en sterilisering inden for nærmeste fremtid - selv min mand er ikke klar til at slippe hende! smiley

Mvh Sanne

• #14   25. jan 2009 Ja, det var min den grå også.. hehe smiley så er glad for at hun har taget lidt på smiley lidt over et kilo har hun taget på, og syntes det er meget for en kat, men det er kun pænt til hende smiley

Det kan måske være at det ville kunne hjælp på hendes mavesår.. de skulle jo blive mindre stresset af at være neutraliserede smiley Hvilket jeg må give ret i, for de eneste bekymringer mine katte giver udtryk for, at når de kan se bunden af madskålen.. haha smiley

Held og lykke med det smiley tror hvertfald du vil være glad for det smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #15   25. jan 2009 Hej Sanne S.

Prøver at skive lidt om hvad jeg føler.:-)

En kat der er stresset og har et sart sind i forvejen. "har en selv" er en god ide at give såå meget opmærksomhed, tryghed og ros som muligt, ved godt du giver din kat det, men med et sart og stresset sind behøver en kat det dobbelt. smiley P pillerne som hun ikke kan tåle..... er næste sikker på at mavesåret ikke bliver bedre af hun er på P piller...... for de gør hende mere usikker, forvirret, stresset og bange, så derfor opfører hun sig sådan, nogle mennesker kan også bliver dårlige og må skifte p pillerne. Så smid p pillerne langt væk og lad hende blive steriliseret istedet for. Du siger når hun ikke fik dem, havde hun meget mere gåpå mod og livede op og var legesyg , så vil stærkt anbefale at steriliserer hende hurtigst mulig.:-) da hendes lille krop siger fra at hun ikke har det godt med dem.

Det med at hun ikke kan med andre katte, det har sikkert noget at gøre med hendes sind på p pillerne, hvis hun bliver steriliseret og får hendes gamle "jeg" igen, så tror jeg ikke der vil være nogen problemer med en lille legekammerat til hende. Men der vil nok gå et stykke tid før hun begynder at være tryg ved den ny killing, det er helt normalt.

Min kat der også har et sart sind har nu oplevet 2 sammenføring med et lille års mellemrum og det tog da et stykke tid før hun blev tryg ved den lille ny, nu nyder hun der er andre hun kan tage en fang mig eller jeg fanger dig leg. Så jeg tror din kat sagtens kan indstille sig på at få en ny lille legekammerat, bare sammenføringen bliver langsom og stille og rolig. smiley Tror hun vil blomstre op og blive stærkere psykisk. Pøj Pøj med hende. smiley

• #16   25. jan 2009 Janne B: Tusind tak for dit input.. Ja, kan godt se at jeg bliver nød til at give steriliseringen en chance! Kan ikke lade være med at tænke på at jeg i 4½år ikke har set den "rigtige" Mille - har det utrolig dårligt med det! smiley

Mht at give hende en legekammerat når hun er kommet på toppen efter steriliseringen - ved ikke om jeg har mod på det!!! Hvis det lykkes vil det jo bare være helt helt perfekt - men er meget nervøs for det stress det vil give hende undervejs!

Og hvad hvis det ikke lykkes - så står jeg og skal byde en killing at flytte én gang til - hvis det da overhovedet vil være muligt at finde den et nyt hjem!!!

Men hvor tænker jeg tit på at hun må have en utrolig ensom tilværelse - min mand kan sagtens snakke med hende - hun er såmænd rigtig glad for ham - det er bare kun mig der er god nok til at hænge hos og sove hos om natten! smiley

Mvh Sanne

• #17   25. jan 2009 Sanne, når hun bliver neutraliseret og igen bliver en glad lille Mille, bliver hendes tilværelse også mere indholdsrig og spændende.
    Du skriver jo, at hun er mere modig og går ud på gårspladsen og i stalden, når hun ikke får p-piller.
    Og nu er foråret på vej og dermed også musene, så jeg tror bestemt ikke, hun vil kede sig, og så får hun også en helt anden døgnrytme.

En anden ting: Hvor gammel er jeres dreng?
    Mine tre børn og mine børnebørn er vokset op med katte, og fra de var helt spæde, har de også sovet med dem helt uden problemer.
    Prøv f.eks. at se billedet under *Zulu* i min profil.

Børn og dyr er en dejlig kombination (hvis børnene vel at mærke har lært at behandlede dyrene ordentligt, og at dyr ikke er legetøj).

Det er rart for et barn at have en god firbenet ven at betro sig til, når far og mor er "dumme" :-)))

Held og lykke!

PS: Husk samtidig med neutraliseringen at få hende øremærket og registreret i Katteregistret og giv hende lidt tid til at falde til ro bagefter.

Især for katte med lidt sart mave er det en god idé at lade dem have fri adgang til foder døgnet rundt.
    Undersøgelser har vist, at katte spiser mellem 15-20 gange i døgnet og kun få gram ad gangen. Deres fordøjelsessystem er beregnet til små måltider, og får de kun mad 2-3 gange i døgnet, forsluger de sig nemt og kaster efterfølgende op. Og får de tørfoder, sker der tilmed det, at foderet svulmer op i maven.

Ellers er det "normalt" for en kat at kaste op af og til. De fremprovokerer selv opkastninger ved bl.a. at spise græs el.lign., for det er den eneste måde, de kan komme af med de hår, de har slikket i sig.

• #18   25. jan 2009 *Mega* .: Hej igen! smiley Min dreng er kun 11mdr - hun tør dog slet ikke at være i nærheden af ham og det har jeg fuld forståelse for - han er jo meget voldsom i sine bevægelser og lyde.. Hun har dog indimellem været så desperat for kontakt at hun er hoppet op på sofaryggen når han har siddet hos mig! smiley

Tro mig, her bliver alle dyr behandlet ordenligt - ved ikk noget værre end at se når forældre lader deres børn hive, trække, skubbe, slå dyrene - det bliver IKKE tolereret hos mig!!!

Mille har fri adgang til Hill´s I/D døgnet rund og det samme med vand.. En gang om ugen får hun en lille gaffelfuld tun til p-pillen, men det er også dét! Hun viser desuden ikke den mindste interesse i "menneskemad" overhovedet!

Selvfølgelig får hun hele turen med mærkning når hun alligevel skal bedøves.. Var for mange år siden i praktik på en dyrlægeklinik og oplevede desværre at når bl.a Falck kom med tilskadekomne dyr som ikke var mærket, valgte de ikke at gøre noget for at redde dem! Så når hun skal bedøves får hun bestemt også en tatovering, selvom hun er indekat! smiley

Mvh Sanne

• #19   27. jan 2009 Opdatering: Mille bliver steriliseret i morgen, onsdag!! Fuldstændig som forudset begyndte hun i går at kaste blod op, så jeg har fået besked på at behandle hende med zoolac i dag og i morgen tidlig, så maven kan klare bedøvelsen imorgen..

Men de der 1200kr som tit bliver nævnt herinde, som ca prisen for neutralisering, holder desværre ikke vand hernede på lolland - jeg skal slippe ca 1700kr, dog incl øretatovring! smiley

Mvh Sanne

• #20   27. jan 2009 årh, det var træls for hende, men håber virkelig at det også ville kunne have en effekt på hendes mavesår, ved at hun bliver mindre stresset smiley Held og Lykke med det smiley Kattekram herfra smiley

• #21   27. jan 2009 Held og lykke - Krydser fingre for et godt resultat!

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #22   27. jan 2009 Jeg krydser også finger for at hun bliver en glad og tryg misser og det hele går godt.:-)

Jeg skal til dyrlægen med min den ene kat, som har et sart sind. Hun laver stort i transportskassen hver gang vi skal køre. Så jeg ledte lige nu efter et beroligende middel og fandt noget der hedder Serene-Um, som skulle være godt til nervøse katte, så det vil jeg prøve at bestille.

Lidt om det:

Anbefalet af UK's top adfærdsbehandler Sara Whittaker.
    Serene Um virker ved at tilføre stoffer til kroppen, så kroppen selv er i stand til at producere mere seretonin. Seretonin forekommer naturligt i kroppen, og er med til at sænke stress og øge følelsen af velvære.

Her er linket, hvis du er intereseret, det fås både i pille form og i dråber.:-)

.(link fjernet)

Kommentér på:
Psykisk indvirkning ved sterilisering?

Annonce