{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.625 visninger | Oprettet:

KatteRacer?? - europe {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg lige siddet og luret omkring i de forskellige og dejlige katte herinde.. men da jeg rendte ind omkring racen Europé, var der så mange der havde fået af vide at deres kat ikke var en Europé, men en huskat.. og nu undrede jeg mig så lige.. hvad er kendetegnet ved en Europé...?? Hvis den har et selvfølgelig smiley Altså ligesom Persere, som altid er flade og langhåret.. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KatteRacer?? - europe
  • #1   18. jan 2009 hmm. det har jeg også tænkt på.. ligeso mange der skriver at det er en eupærisk husket er det så en europé??

• #2   18. jan 2009 Så sådan som jeg forstår det, er en racekat ikke en racekat, hvis man ikke har stamtavle??! Den må jo have et kendetegn, såsom aftegninger (ligesom Hellig birma) eller ligesom MainCoon??

• #3   18. jan 2009 ja, nemlig.. det er dem jeg gerne vil hører smiley For der er bare mange herinde der har fået "høvl" for at ligge deres kat der, og at de ikke har stamtavle på den.. det forstår jeg bare ikke.. smiley

• #4   18. jan 2009 Ja, helt enig i at kattene skal ind under "deres" race smiley

Jamen det jeg endelig ikke forstår er, hvordan folk kan bedømme andres katte og sige at det hvertfald ikke er en Europe, og næsten forlanger at den skal i Huskat, fordi at der ikke er en stamtavle på dem...
    Der er bestemt en kat, jeg har lagt mærke til at folk siger det ikke er en Europe, hvor faktisk at den har aftegninger som mange Europer har og er stor og muskuløs, og pigen har skrevet en stamtavle ind... der står jeg bare helt af så.. hvordan skal hun ellers bevise at det er en Europe?? smiley

UDSEENDE:

Europèen skal have sit helt eget udseende og må ikke have noget i sit udseende som minder om nogen anden race. Den er stor og muskuløs, og er smidig.

• #5   19. jan 2009 Prøv at kigge på dette link :

http://www.europeklubben.dk/

• #6   19. jan 2009 Raceinddelingen hos katte handler ikke kun om hvad kattene ligner, men i høj grad også om hvad de *er* - altså deres genetiske kode.

Det tager mange generationer at fiksere bestemte egenskaber i en given race, så man ender med katte, man ved vil få afkom, der ligner dem selv. Denne ensartethed ser man ikke hos huskatten. Deres udseende er ret tilfældigt - og de ligner ikke nødvendigvis hverken deres mor eller far. Men de kan - tilfældigvis - godt ligne en eller anden race. Det *gør* dem dog ikke til denne race.

Européen har (så vidt jeg husker) været renavlet siden 1949 - netop for at fastholde dens type, pelsstruktur, farver mm. Man har taget novicekatte (huskatte) ind i avlen for at få nyt blod til, men katte brugt til dette formål skulle godkendes til det - netop for at fastholde racens karakteristika.

Européen er dermed ikke bare en tilfældig huskat, men et forsøg på at bevare huskatten som den var engang. Den huskat, vi ser i dag er desværre blevet iblandet alverdens racer efterhånden som de er blevet mere almindelige (og fritgående). Det er lidt synd, men nok en uundgåelig udvikling. Og derfor fortjener Europé opdrætterne respekt for det avlsarbejde de laver. Og deres katte fortjemer respekt for det, de *er* smiley

• #7   19. jan 2009 ARG! Har de ikke ordnet det endnu - det havde jeg fuldstændig glemt at der var problemer med.....sorry

Prøv denne side istedet for, den beskriver også Europeens udseende :

(link fjernet)

• #8   19. jan 2009 Racens standard kan læses her:
    (link fjernet)

• #9   19. jan 2009 Det kan godt være at jeg læser en smule forkert når jeg kigger på den kat der blev prøvet på at blive oprettet som netop en europe':) men jeg synes jo der står at den har stamtavle..Det er der så mange der mener ikke betyder noget, hvorefter den nu har været nødt til at blive oprettet som huskat.. Når jeg kigger på billeder af den og dem der er oprettet som europe' kan jeg ikke rigtig se hvad der gør den til en huskat eller en race.. Min mening... Har selv mco..

• #10   19. jan 2009 Anita - Har katten stamtavle som europé, så er den en europé. Men det har langt det færreste under europé nu, der er nemlig ikke ret mange af racen i DK. :o)

• #11   19. jan 2009 Der er godt nok ikke mange "Ægte" iblandt de katte som er oprettet herinde som Europé. Størstedelen er almindelige huskatte, og folk skriver endda at de er af ukendt afstamning, eller de har fundet katten. Det må åbenbart være en udbredt misforståelse at en Europé er det samme som en huskat, eller også er folk "flove" over deres huskat og synes det er finere at kalde den Europé.

En Europé har stamtavle, ligesom alle ægte racekatte har. Det er ikke nok at "ligne".

• #12   19. jan 2009 Mille - Det var ligesom den der var oprettet som Egyptian Mau, fordi ejer havde fundet katten på en ferie i egypten ;o)

• #13   19. jan 2009 Det kan også være at det ikke er alle, der er lige meget inde i katteracer. Det skal man nok også huske på. Kan jo være at det er helt alm "uvidenhed" og ikke overlagt "snyd.

• #14   19. jan 2009 Jeg tror ski min Trold er en europre, sådan læst ud fra beskrivelsen:)

• #15   19. jan 2009 He he den med den egyptian mau kan jeg godt huske LOL

• #16   19. jan 2009 Jeanette - Nej, men mange gider ikke flytte selv når det bliver påpeget ;o)
    Nogle gør dog :o)

• #17   19. jan 2009 Tror også at det kommer an på hvordan det bliver skrevet til vedkommende...og der er nok flere der lytter og flytter katten end der ikke gør. Der er bare tendens til at lægge stor opmærksomhed på det der bliver gjort forkert :o)

• #18   19. jan 2009 Jamen Egyptian Mau, betyder det ikke "Egyptisk kat"? Så er det jo ikke helt forkert smiley Hehe.

Jeg synes at i de allerfleste tilfælde, bliver det påpeget på en pæn måde. Jeg tænker altid at det må være en fejl, fordi vedkommende måske ikke har set at der er noget der hedder "blanding af racer", så skriver det. Men somme tider får man også bare et megasurt svar tilbage, eller måske ligefrem en sviner. Det kan jo heller ikke være rigtigt at det skal være sådan, når det bliver sagt på en venlig måde.

• #19   19. jan 2009 Jeanette Z: Helt enig i det du skriver smiley Har nemlig selv lagt mærke til at man næsten får "høvl" hvis der ikke lige står noget korrekt smiley Har også selv prøvet bare at blive høvlet ned herinde, pga jeg spurgte om et godt råd med min ene hunkat.. smiley

Men ja, syntes også man skal være ærlig og ligge sine katte ind under den rigtige kategori.. også dem der har huskatte smiley Der er jo ikke noget flovt i mine øjne i at have huskatte, har selv 2 stk smiley og de er hvertfald lige så dejlige som dem der har et stykke papir der medfølger smiley

Tak for linket smiley Var simpelthen sådan i tvivl om hvad en Europe var, når nogen skrev at de havde stamtavle og nogen sagde det ikke var en Europe.. hehe smiley

Kommentér på:
KatteRacer?? - europe

Annonce