{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.376 visninger | Oprettet:

Er det fair fra opdrætterens side? {{forumTopicSubject}}

Hej selvom det er en hel roman, vil i så ikke læse det alligevel - mange tak! :o)

Jeg kender en, som har en hankat og denne hankat kan åbentbart ikke sammen med andre katte. Har hende og hendes mand fundet ud af efter to forsøg med killinger.

Når andre katte kommer ind på hans territorie går det okay de første par dage, men efterhånden som dagene går, hverken spiser eller drikker han, han bliver mere og mere fraværende svag og afkræftet og er slet ikke sig selv. Og som hendes dyrlæge har bedt hende om, har de (hende og hendes mand) valgt at aflevere den sidste killing tilbage da det også er synd for killingen hvis den ikke trives hos dem, men opdrætter har ikke haft nogen forståelse overhovedet til dette, hvilket har gjort hende til dårlig katteejer i opdrætterens øjne.

Hun er rigtig ked, og opdrætter vil nu skrive og videregive hende og hendes kærestes personlige oplysninger til de fleste opdrættere hun kender, om aldrig at sælge killinger til dem igen. Opdrætteren har været modbydelig, og kaldt hende uansvarlig, smatso osv, og at de køber med hovedet under armen, de valgte at få en killing pga opfodring fra andre opdrætter som sagde han savnede selskab, men med længere samtaler med deres dyrlæge er de blevet enige om at stoppe med at prøve.

De har stået magtesløse fordi de ville aflevere killingen tilbage sidste Torsdag, men fik af vide af opdrætter, at det først kunne ske Lørdag. Deres hankat blev mere og mere mærkelig og begyndte at snappe ud efter killingen, så efter lang tids snak fik de overtalt opdrætter til at tage imod killingen, men at hendes bror og en kollega ville være tilstede, da de var uro -betjente, i tilfælde af at de ville overfalde opdrætter.

Hun har nu skrevet til Felis Danica, fordi der er rod med købskontrakten.

Opdrætteren insisterede på at beholde depositummet og snakkede hele tiden om det. Og hver gang de ringede til opdrætter, trykkede hun på "afvis opkald". Opdrætteren mente at de skulle beholde killingen trods det tilspidsede forhold. Da de siger nej til det, fortæller opdrætter at hun er en smatso.

De kører til Fyn og aflevere killingen. Opdrætter har bedt om at de stiller den i papkasse foran hoveddøren, da hun ikke er hjemme. De gør de så og venter i bilen og ser om hun bliver taget ind og det gør hun, af opdrætteren selv.

Deres hankat var sig selv igen, dagen efter og han både spiser og drikker nu :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det fair fra opdrætterens side?
  • #1   13. jan 2009 Det lyder som en foruroligende histrorie. Kan der ikke være mere i den end som så?
    Det lyder som en sag for Felis Danica hvis der er rod med kontrakten. Men hvorvidt hun bliver oplyst som dårlig katteejer til mange opdrættere, det kan ingen desværre gøre noget ved.
    Men hvad hjælper det hvis de alligevel ikke skal købe kat igen?? Hvis deres hankat ikke trives med andre, så er der vel ikke noget ved at købe flere katte??
    Hvorfor er de blevet opfodret af andre opdrættere til at købe en kat mere?

Hvad er det præcis opdrætteren mener de har gjort, siden de er dårlige katteejere?

• #2   13. jan 2009 ej hvor er det vildt, forstår slet ikke at opdrætter kan være sådan... Det er virkelig frygteligt, og modbydeligt overfor sådan en lille en, og de nye ejer.. Hvad fanden skulle de nye ejer ellers have gjort.. Vil aldrig købe en kat af vedkommende, hvis man så bare måtte offentlige gøre hvem det er...

• #3   13. jan 2009 Det er fair nok at opdrætter beholder depositummet, det havde jeg også gjort.

Resten lyder godt nok langt ude, og absolut ikke som normal opførsel. Jeg havde hentet min killing hjem med det samme, hvis det var mig der var i opdrætters sted.

• #4   13. jan 2009 Hej!
    Det er aldrig sjovt når køber og sælger går forbi hinanden.

Men efter købeloven skal du have dit depositummet tilbage. Da købeloven kun beskytter køber og ikke sælger.

Hvad står der i din købekontrak angående depositummet? Der skal klart og tydelig så at depositummet ikke betales tilbage til køber.

Læs mere om det på Felis Danicas hjemmeside. Man bør bruge ordet reserveretiongebyr i stedet for depositum.

Med venlig hilsen Barbara H.

• #6   13. jan 2009 Jeg kan ikke skrive pb til nogle af jer med opdrætterens navn, da jeg ikke har fået "lov" af min veninde....

Jeg synes bare at hele historien lød meget træls og min veninde græd og græd. For er der noget de ikke er så er det uansvarlige, de elsker deres kat og den har alt hvad den behøver.

Jeg ved ikke hvorfor at de har valgt at prøve med to killinger, måske fordi at det kunne være et "tilfælde" at hankatten ikke kunne med den første killing. Senere har de så været ved dyrlægen og hankatten er så blevet erklæret "psykisk syg" hvis man kan bruge det ord om en kat.

Og det med papkassen foran døren er også helt hul i hovedet....den skulle vidst tapes fast og så lavede de lufthuller i den, så killingen kunne få luft. Men hvad mere er, har opdrætter jo været flov eller fej, hvad man nu vil vælge at bruge af ord, for hun har ikke ville se dem i øjnene og løjet om at hun ikke var hjemme til at tage imod. Hvilket hun jo så var.

Nu kender jeg ikke så meget til købeloven mht depositum, min veninde var da også ret ligeglad med de "småpenge", det var mere det, at hun KUN snakkede om at skulle have depositummet tilbage. For mig at se, lyder det hele som om, at opdrætter var meget træt af at skulle op med pengene igen. For hvis jeg var opdrætter, så ville jeg da til enhver tid foretrække at køber af en af mine killinger kontaktede mig og gav mig muligheden for at få den tilbage igen. Istedet for at køber sælger den videre til en anden.

Men nu er jeg heller ikke opdrætter og ved ikke hvad "de" tænker.....

DK Misling - mht dit spørgsmål om at de kan være ligeglade med at være "registreret" som dårlige katteejere, kan jeg kun sige, uanset om man skal have flere eller ej, ville du så ønske at det stod nogle steder om dig? Det er en princip sag og selvfølgelig vil de ikke have det til at stå nogle steder, når det ikke passer.

Plus at deres hankat jo ikke leve forevigt. Så på et eller andet tidspunkt kan det jo godt være at de vil have en kat til. Og så er det nok knap så fedt at det står hos opdrætterne.

Opdrætter mener at de er dårlige katteejere, fordi de ikke kunne beholde killingen, når de nu havde købt og fået den.
    Tak for al jeres respons :o)

• #7   13. jan 2009 Nu skal vi ogsåp huske på at vi har det jo kun fra Købers side. Sælger har ikke en ærlig chance for at forsvare sig selv og sine handlinger.'
    Ellers er jeg ret enig med Felis =)

• #8   13. jan 2009 Vil gerne lige tilføje, at opdrætter helst så, at min veninde og hendes mand selv fandt et andet godt hjem til killingen og hvis det ikke gik, så ønskede opdrætter at killingen skulle aflives.

Opdrætteren kan give sin side af historien, men jeg har valgt at fortælle folk min venindes side af den. Og det har alt andet end været en behagelig oplevelse for dem.

• #9   13. jan 2009 Der skulle stå :

Opdrætteren kan IKKE give sine side af historien, men jeg har valgt bla bla bla

• #10   13. jan 2009 De følgende regler om fortrydelsesret og penge retur afhænger af hvilket køb det er. De har indgået aftalen på internettet gælder det nedstående. Hvis ikke er det ikke en ret, at få penge tilbage (medmindre der er noget i vejen med varen), men da det er en opdrætter, kan der ikke gives tilgodebevis og man kan ikke få noget andet i stedet for, derfor vil jeg mene at man ville kunne vurdere det som en ret, at få penge retur.
    Hvis killingen, som de afleverede til opdrætteren, er købt ved opdrætteren (hvilket jeg synes at forstå) har de krav på at få HELE BELØBET TILABGE, hvis de benytter de 14 dages fortrydelsesret. Har opdrætteren ikke orienteret dem om dette ved købet, har de 3 måneders fortrydelsesret. Hvis opdrætteren ikke har tilbagebetalt beløbet inden 30 dage, kommer der renter på beløbet. Opdrætteren har ingen rettighed til at modstå dette. Opdrætteren har heller ingen ret til at vide, hvorfor man vil benytte sig af sin fortrydelsesret.
    Derudover har opdrætter INGEN RET til at videregive personlige oplysninger om dem. Dette er på det kraftigeste FORBUDT!

Derudover kunne det lyde som om at der er noget med købskontrakten, som de måske kunne få noget for. Men ved ikke hvad problemet er, så kan ikke garantere noget.

Jeg synes ikke, at de skulle være ligeglad med dette, hvis de vil købe kat igen, men egentlig også i det hele taget. Jeg havde personligt kigget i loven og fundet de forskellige paragraffer eller forhørt mig ved en advokat eller en uddannet i erhvervsret om de forskellige ting, hvorefter jeg ville have sendt et brev til opdrætteren om de overtrædelser hun havde lavet, og hvis hun ikke tilbagebetalte beløbet ville man gå til pressen om situation eller sådan noget.

• #12   13. jan 2009 Killingen er ikke sendt med posten, men afleveret/afhentet ved personlig kontakt. Derved er der ingen fortrydelsesret, da købet ikke er foregået med varen ubeset.
    Reglerne for internetkøb gælder netop fordi varen kommer med posten, og man ikke har haft en chance for at bese den inden modtagelse. Og ved et normalt salg er der INGEN krav om returret.

Opdrætteren har solgt en vare, som køber ikke ønsker at beholde. Med mindre opdrætteren i kontrakten har sikret sig returret er det et tilbagesalg, hvor køber og opdrætter kan blive enige om hvilken pris varen koster.
    Så koldt og kynisk har opdrætteren ikke handlet ulocligt på nogen måde,

At hendes opførsel er totalt uetisk og ude af trit med god skik er en hel anden sag, det kan ingen dømmes for.

• #13   13. jan 2009 Helle M, personlig kontakt er ligegyldigt. Det handler om det er salg uden for almindlig salgsted. Dvs, internet, messe, i dit hjem eller andet steds, som ikke er i forrentningen. Derfor gælder det os ved homeparties eller hvis en sælger af anden art fx tæppenmand besøgte dit hjem med tilbud, og man aftalte køb og det hele i hjemmet.
    Så hvis salget ikke skete i "forretningen", gælder det, der er nævnt før. Har ikke undersøgt det andet, men jeg skal med glæde gøre det, da jeg endnu ikke har læst det. Mangler bare lidt oplysninger om købet:)

• #14   14. jan 2009 Jeg synes det er rigtig fint, at i kommer med alle de oplysninger omkring købeloven osv det vil helt sikkert kunne bruges, så mange tak :o)

Vil bare sige, at min veninde og hendes mand er "ligeglade" med det depositum, det er en principsaag, netop fordi hun har været sådan igennem hele forløbet. På nær den dag de købte killingen.

• #15   14. jan 2009 Personligt, skriver jeg ALTID i kontrakten, at hvis ikke katten trives, kan man returnerer den, mod FULD tilbagebetaling indenfor 3 uger. (For kattens skyld giver jeg tre uger, så er jeg sikker på man har haft mulighed for at forsøge). Men jeg snakker også altid meget med køber om det med at sammensætte katte/hunde katte/katte, så de er klar over hvad de går ind til.

For mig virker det bare så uvirkelig at opdrætter kan agere på den måde, derfor jeg skrev tidligere som jeg gjorde. Det er dybt uansvarligt at skulle efterlade en killing i en æske. Come on!! Det havde jeg ALDRIG bedt en killingekøber om at gøre.

• #16   14. jan 2009 Dk Misling - Opdrætter havde sagt til dem den dag de hentede killingen, at de endelig bare skulle ringe, hvis der blev det mindste mht killingen,. Man kan ikke just påstå at hun efterkommer det hun siger.

Synes også hun er en kujon, når hun beder dem om at sætte killingen i papkasse der er tapet til, dog med lufthuller, fordi hun ikke kan se dem i øjene. Hvem med et godt hjerte og især et kattehjerte ville nogensinde "udsætte" en killing for det tumult, når det kan undgås. Hun var jo hjemme, men ville nok ikke se dem i øjnene efter hun har haft tilsvinet dem over tlf og sms.

Opdrætter har stueopdræt og stod åbentlyst og fortalte min veninde og hende mand den dag de hentede killingen, at der var mug/svamp i hele huset. Hvem opdrætter dyr under de forhold? Jeg spørger bare. For mig at se er der kun en uansvarlig i det her og det er opdrætter.

• #17   14. jan 2009 Det lyder godt nok vildt,men jeg havde aldrig sat killingen i en papkasse udenfor døren ..det forstår jeg så ikke din veninde gjorde...
    Jeg tænker hvad nu hvis opdrætteren ikke havde været hjemme ...
    Det var hun så i tilfældet

• #18   14. jan 2009 Men det er måske kun mig der undrer mig over det blev gjort ..?

• #19   14. jan 2009 Hvad skulle de gøre? Opdrætter ville have at de skulle vente yderligere 9 dage med at aflevere killingen, men fik presset hende til at tage den før. Deres hankat hverken spiste eller drak, det kunne jo ikke ha´fortsat i 9 dage mere.

Opdrætter havde fortalt at hendes mor eller sådan noget ville være hjemme til at tage imod killingen. Men at den skulle i en papkasse og stå foran hoveddøren, de skulle have personlig kontakt med vedkommende der åbnede døren. Nok fordi hun godt vidste at hun selv var hjemme til at tage imod, men bare ikke ville se min veninde og hendes mand igen.

Det der måske forarger mig mest er, at ønskede at istedet for at komme tilbage med killingen, at min veninde og manden selv skulle finde et hjem til killingen og hvis det ikke gik, skulle de få killingen aflivet. Hvor sygt er det ikke?

• #20   14. jan 2009 Der skulle stå :

Det der måske forarger mig mest er, at OPDRÆTTER ønskede at istedet for at komme tilbage med killingen, at min veninde og manden selv skulle finde et hjem til killingen og hvis det ikke gik, skulle de få killingen aflivet. Hvor sygt er det ikke?

Glemte lige et ord :o)

• #21   14. jan 2009 Jeg fik alt det her af vide Fredag d. 9/1 og der fortalte hun at de ville ha´afleveret killingen tilbage siden i Torsdags...må ærlig indrømme at jeg ikke ved præcis hvor mange dage det drejer sig om, men det kan jeg hurtigt finde ud af.

Killingen er en British Shorthair....

• #22   14. jan 2009 Jeg synes også det lyder HELT forkert i mine ører. Aflive?? Nej du. Og svamp?? Ja, for det bliver de da ikke syge af, nej nej. heller ikke dem selv (altså menneskerne).
    Det lyder som om de har være UHELDIGE og fået fat i en meget uansvarlig opdrætter. Hvilken kat har de i forvejen? Hva havde de prøvet med før, altså hvilken race?
    Hvor kunne det bare have været undgået hvis de ikke havde været uheldige med opdrætteren, de kunne have fået råd og vejledning, og evt noget hjælp. En ansvarlig opdrætter havde sat sig ind i deres situation og hjulpet dem med hva der var bedst for begge katte.

• #23   14. jan 2009 Snummi N: Da salg af killinger foregår fra et fast salgsted (her er hjemmet at sidestille med en butik, da alt salg foregår derfra)

Derved er der IKKE 14 dages fortrydelsesret. Dette er vendt med en underviser på syddansk universitet i Erhversret så sent som i eftermidag, og han mener at præcedens på området også er at ved salg fra faste steder er der ingen returret.

Er der derimod ikke et fast salgsted såsom homeparties o.l. så vil der være 14 dages returret.

• #25   15. jan 2009 Krista - jeg forstår ikke om du synes det er fair eller ikke fair det jeg har skrevet?

• #26   15. jan 2009 Altså jeg vil også sige, man kan ikke forvente at opdrætter skal tage killingen tilbage. Jeg vil altid, men det er fordi jeg gerne vil vide hvor mine små kommer hen, og sådan er jeg. Det kan man ikke forvente hos alle opdrættere. Derfor bør man altid tage en snak med opdrættere om man kan levere katten tilbage i tilfælde af..., når man er ude for at kigge på den.

• #27   15. jan 2009 Ja, det er jeg også helt indforstået med - Dk misling, men opdrætter havde jo fortalt at de bare skulle ringe hvis der blev noget. Og en mndtlig aftale er ligeså god som en skriftelig, det er bare sværere at bevise....

• #28   15. jan 2009 men jeg giver dig ret i din holdning. Jeg har selv den samme, og ingen kat fra mig skal afleveres i en kasse. De kan jo med en kontrakt gå til felisdanica, jeg ved bare ikke rigtig hvad de skulle få ud af det. Andet end lige deres depositum måske.?

• #29   15. jan 2009 Dk - Misling - De har haft skrevet til Felis Danica, fordi der er rod med købskontrakten.

Jeg tænker også på, om man som opdrætter godt "må" opdrætte i hjem fuld af skimmelsvamp? Jeg er ikke så meget inde i det, men burde der ikke ske noget i forhold til det?

• #30   15. jan 2009 det er jo svært at give forbud. Det er op til opdrætteren selv at sørge for isolering af syge katte, osv. Ingen kommer ud og "tjekker" hjemmet af før man må opdrætte. Desværre. Man kan vist i DARAK bede en konsulent om at komme ud og godkende, og så får man et godkendt katteri-stempel.
    Jeg ved det faktisk ikke, men ikke så værst at spørge felisdanica til råds??

• #31   15. jan 2009 Er der ikke ret "løse tøjler" inden for opdræt? Alle kan vel stort set blive det, hvis de har en tavlekat og hvis man ikke skal have ordnede forhold for at gøre det, så er det jo klart at nogle udnytter det, måske mere end hvis der var kontrol på.....

Nu skal ingen tage det ilde op - jeg aner som sagt ikke meget om opdræt. Det undrer mig bare.

• #32   15. jan 2009 Joh. jeg er helt enig, jeg mener jo at et opdræt, skal mere eller mindre "godkendes". Det er meget løse tøjler, og der er ikke som sådan nogle krav til at blive opdrætter. Der er gode kursus muligheder i klubberne, og langt de fleste er faktisk gratis at deltage i. Derfor tager de fleste med til de her kurser, og sætter sig ind i hvad det vil sige at have med at gøre.

Jeg havde skrevet en halv roman, men har nu slettet den igen. Jeg synes også lige jeg skal holde mig en smule i skindet, og opføre mig pænt. (Sidder trods alt på åben forum jo smiley )

• #33   15. jan 2009 Det er også min opfattelse at de fleste kan blive opdrættere, har i hvert fald læst en del tråde om, let det er at blive. Men det siger jo også lidt om, hvor lidt "regler" der på området. Hvis ikke engang kattehandlere får mere end en bøde og dagen efter kan starte igen uden politiets indblandning, så undrer det nok ikke nogen, hvis der er generelt er løse tøjler. Hvis nu at reglerne blev ændret kunne det måske være med til, at sørge for at det kun er de "dygtigste opdrættere" der kan få "lov" at avle og sælge killinger.

Og ja, det er vigtigt at huske at man skriver i forum hehe Sletter også nogle gange ord og finde et til at erstatte det med, for at det ikke skal lyde alt for negativt. For det er jeg ikke. Er bare lige uforstående overfor alt det med at være opdrætter. Ved godt at der er mange mange flere gode opdræt end der er dårlige :o)

• #34   15. jan 2009 Ja, det er der heldigivs. Men det udelukker ikke, at der ikke er opdrættere som man bare ikke har samme holdning som! Det er derfor VIGTIGT, at opdrætter og køber har en god kemi, og ligeså vigtigt som at jeg "udspørger" mine killingekøbere, ligeså vigtigt er det at de stiller mig ligeså mange spørgsmål tilbage. Nogengange er det grænseoverskridende. Jeg synes bare det er vigtigt at man sikre sig, der hvor man køber kat fra. Ligeså vel i forhold til sygdomme -især for os opdrættere når vi køber nye katte ind.
    Hvis jeg ikke føler mig sikker på hvor jeg har køber, så afviser jeg salget, det er fandme ikke sjovt, køber bliver tosset, men det er vigtigt. Ligeså synes jeg det er godt hvis køber afviser, hvis ikke han/hun/den føler sig sikre på mig, eller føler der har været "et eller andet", så vil jeg hellere have de afviser.
    Nå, jeg kan tale om det her i dagevis smiley og undskyld hvis jeg kommer lidt udenfor emne.

• #35   15. jan 2009 men du har ret, jeg ved ikke om kun de dygtigste skal have lov, vi skal jo alle starte et sted, og vi kan heller ikke begynde at udrydde racekattene smiley hehe....
    Men jeg mener godt man kan indføre, at katterier skal "godkendes" hos hovedklubben. Det mener jeg nu også man gør i "hunderegi!. -men hæng mig ikke op på noget. Desværre er katte jo bare generelt ikke ligeså højtrangeret som hunde. Jeg elsker hunde, så ikke noget ondt der, men jeg mener ikke, nogle dyrs liv er mere værd end andre.

• #36   15. jan 2009 Det jeg mente med de "dygtigste" var mere, at det virkelig er folk der ønsker at opdrætte disse katte ordentligt og som kan efterkomme evt krav der stilles ( hvis der var regler på området). Det skal være nogle der elsker at have med katte at gøre og som kan give dem de bedste forhold mens de er i opdrættet (eller hvad det nu hedder :o) og derefter komme ud i hjem, hvor de er værdsat.

Det er du også inde på, med at føle sig tryg både som sælger og som køber. Synes bestemt også at det er vigtigt.

Jeg synes også at det er godt, at der nogle der gider og elsker at opdrætte racekatte - netop så de ikke uddør. Tror nu at det ville tage mange år, men alligevel . Jeg forstår også godt, at det ikke altid er nemt og en dans på roser at være opdrætter, men at der også følger besværlig og knap så sjove ting med.

Når det er sagt, så ville jeg personligt aldrig blive opdrætter, ikke fordi jeg har noget imod det, men fordi mange af de ting man skal gøre, såsom at skille sig med en kat for at få "nye gener ind" eller fordi den har været "brugt" nok - er stik imod min holdning eller mening. Jeg kunne måske også sige, at det ville mit hjerte ikke kunne bære :o)

• #37   15. jan 2009 Jeg forstår dig så udemærket godt. Jeg ANER ikke hvad jeg skal stille op den dag jeg er nødt til at gå af med en kat. Når først de kommer ind i mit hjem, så trænger de også ind i mit hjerte. Bare jeg skal af med en killing, som jeg vel og mærke KUN har haft 3 mdr., jeg TUDER hver gang.

Der er jo ingen som tvinger til at gå af med ens katte, og opdrættere går heller ikke af med deres katte fordi de skal have nye linier ind eller fordi den har været brugt nok. De steriliserer fordi hunkatten/hankatten ikke skal have/lave flere killinger (der kan være mange grunde, som den vil ikke have med sine killinger at gøre, eller den har fået kejsersnit, trænger til at få et godt liv som kastrat, eller den bare ikke trives som fertil). Når så en gammel fertil kat kommer hjem fra dyrlægen (nu i kastereret tilstand), så lugter den "forkert" af de andre, og den kan ikke længere holde sin status i flokken. Den vil ofte blive banket, og hvad gør man så? Så er det altså bedre at omplacere katten, til et sted hvor den kan få et godt liv som kastrat.

• #38   15. jan 2009 Hvis opdrætter valgte at beholde deres neutraliseret katte, ville de jo miste en masse profit, ville de ikke? Forstår godt grundene til at de nogle gange er nødt til at skal af med dem, men det er netop det dilemma jeg ikke selv vil stå i. Bare tanken om at jeg skulle af med en af mine to - puha....det ville jeg kke drømme om. Så skulle jeg blive syg og ikke kunne passe dem ordentligt eller noget. De fylder jo det meste af mit hjerte.

Kan godt forstå, hvis du tuder når du skal med killinger, de har jo også været hos dig siden de blev født. Og du kender dem jo. Så det er helt forståeligt :o) Nu må du heller ikke tro at jeg ikke bryder mig om opdrættere - jeg har bare selv svært ved at skulle stå inde for nogle af de ting, man som opdrætter bliver nødt til.

Og jeg har bestemt heller ikke noget imod, at folk tjener på at være opdrættere, det har jeg også læst en del tråde om. Hvor folk nærmest skal forsvare sig selv og skrive deres regnskab ned, for at vise hvor meget det koster og hvor lidt de tjener. Jeg ved godt, at det ikke er noget man bliver rig af, men synes da at det er helt fair, at opdrætter tjener noget på det, da det ikke er let at være.

Håber jeg forklare mig, så du ikke misforstår :o)

• #39   15. jan 2009 Man mister i profit ved at beholde sine kastrater. Er ikke helt sikker på jeg forstår hva du mener her??

Jeg tror ikke du hader opdrættere smiley -bare rolig.

Øhm... Jeg tror ikke jeg har tjent en krone endnu på at opdrætte (har så også kun lavet to kuld). Hvis man tænker på indkøbet af sine egne katte, dyrlæge udgifter til diverse test (jeg tester, hvis jeg er i tvivl om jeg har en sygdom, og hun og hankatte skal have rene tester for det ene og det andet inden de kan parres smiley ), så kommer parringsgebyr, alm. dyrlægeudgifter på både ens katte og killingerne, og så alle de andre udgifter. Jeg TØR ikke sætte et regnskab op, i frygt for min kæreste ville sige at jeg skulle stoppe med at opdrætte, for han behøver ikke se hvor mange penge jeg poster i. smiley Hver gang jeg bruger penge på mine dyr, får han pænt afvide, at der jo også kommer penge ind når killingerne bliver solgt. Mmm.... smiley
    Men ja, jeg synes et eller andet sted også det er fair nok for det KÆMPE arbejde langt de fleste opdrættere ligger i deres opdræt. Det er jo netop det, som gør forskellen smiley

• #40   15. jan 2009 Nu er jeg så ikke opdrætteren der skrives om. Men jeg er opdrætterens veninde og kender hende derfor personligt.

Derfor har jeg selvfølgelig også hørt historien fra opdrætterens side og kan kun sige at den historie der fortælles herinde ikke stemmer overens med hun fortæller mig. Lad mig skrive det på den her måde - det var mig der talte hende til ro efter at hun havde fundet papkassen ude på trappen og hun var virkelig ked af det og vred selvfølgelig - hvem ville ikke være det når der er tale om levende dyr, som man har opdrættet og taget hånd i en periode....

Noget andet er at købeloven IKKE gælder på dyr.. Man kan ikke forlange pengene tilbage. Så her har opdrætteren fuldstændig loven på hendes side. Hun kan vælge at give pengene tilbage og dermed tilbagekøbe katten, men hun er IKKE forpligtet til det...

Mange varme tanker
    fra
    Nethe

• Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #41   21. jan 2009 Nu er der jo altid to sider af samme sag.
    De har hver især oplevet situationen som de selv beskriver og det er nødvendigvis ikke overensstemmende med virkeligheden.
    Uanset hvem der har ret/uret, ændrer det ikke ved faktum at en god og ansvarlig opdrætter ville prøve at hjælpe en killingekøber, hvis der opstod et problem.
    Her kommer killingerne hjem til mig igen, såfremt der skulle opstå noget.
    Jeg vil hellere have mine neutraiserede dyr gående, fremfor de skal lide en kummerlig tilværelse som uønskede.
    Man bør holde sig for øje, INDEN man starter opdræt, hvad man agter at gøre med returnerede killinger og dem man evt. ikke får solgt.
    Har man plads til dem eller ej, og hvis ikke hvad så.
    En del tror desværre de kan pinde guld på katteavl, men de fleste ender med en lang næse og en masse udgifter i stedet.

Blot min mening ogjeg kender ingen af de involverede parter.

• #42   21. jan 2009 Nu har jeg ikke læst dennelange tråd - men kun de 2 nedreste indlæg og JO
    Købeloven gælder OSSE killinger ( dyr ) de anses faktisk på lige fod som ting i købeloven.

Kommentér på:
Er det fair fra opdrætterens side?

Annonce