{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
560 visninger | Oprettet:

Fodrer udelukkende vådt eller? {{forumTopicSubject}}

Hende den gamle (13 år) er virkelig gået hen og blev tyk.

Jeg mistænker meget kraftigt at genboen fodrer (ikke kun hende men katte generelt, vi bor på landet). De er sådan nogle ældre typer mennesker at; selv hvis jeg påpegede det, tror jeg ikke det ville ændre sig.
Og Jeg lukker hende selv ud jo.

Men frygter lidt de fodre med skrald, altså noget dårligt foder, der bare er fyldt med “tomme kalorier”.

Så overvejer hvad jeg kan gøre herhjemme. Kan jeg fodre rent vådt, eller risikerer jeg i for høj grad at hun kommer til at mangle noget?

Pt. Får hun kingsmoor (adult, kylling), ca. 30 gram om dagen (ikke afmålt, der er fri tørkost) og et brev vådfoder om dagen.
Hun fanger også en fugl af og til.
Hun er steriliseret og kommer ud, men er maks ude en time om dagen, fordi hun er et mageligt dyr.

Hvad tænker i jeg kan gøre for at hun kommer lidt ned i vægt som den senior hun er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodrer udelukkende vådt eller?
  • #1   2. nov 2023 vådfoder er en god ide når katten trænger til kur. Men man skal så huske at den skal have omkring 400g om dagen. Og så skal man gå efter fuldfoder for at de er dækket med vitaminer mm

når det er sagt så tror jeg ikke at hun spiser andre steder. Men tænker at hun ikke bevæger sig så meget som tidligere. Så det hun spiser sætter sig mere.
    jeg vælger dog så ikke at slanke mine ældre katte. Netop af den årsag at det er godt med lidt ekstra på sidebenene hvis de liver syge. Ældre katte har jo en del ting som kommer efterhånden. Min på 19 år tog 500 g på - hans kg sidder på maven, men har ikke en masse muskler.

• #2   3. nov 2023 13 år,,, jeg ville heller ikke sætte hende på kur, der hjemme sørger du jo for god mad, og er hun ude en time, så tror jeg heller ikke hun æder sig fed ved naboen smiley
    Slankekur til kat kan også kamuflere sygdom, min datters kat gik til vægtkontrol ved dyrlægen, han var 10, og efter knapt et år på kontrol og slankefoder, så fik hun endelig ros, fordi han tabte sig, desværre måtte han aflives ved en vagtdyrlæge, bare 2 dage før næste kontrol, for grunden til, at han tabte sig var akut nyresvigt, og ikke slankefodret.

• #3   3. nov 2023 Tyskerne gør det. De fleste fodrer kun med ren vådfoder eller råt. Så selvfølgelig kan katten leve af det. Det skal blot være fuldfoder.

Men jeg ville under alle omstændigheder tale med naboerne.

Jeg har også haft naboer, der fodrede min daværende kat. Indtil jeg bad hende overtage katten, da hun fik dårlig mave af alt det, de gav hende. Så var det slut.

• #4   3. nov 2023 #1

500 gram ville også være helt fint, men hun har tager 2 kilo på, på et halvt år:) det lyder bare vildt det kan ske, med 30 gram tørkost om dagen

Vil ikke som sådan slanke hende, men vil heller ikke have hun bliver FOR stor, det heller ikke godt til dem

• #5   3. nov 2023 Jeg ville få undersøgt hendes stofskifte. Det lyder til at være lavt.

• #6   3. nov 2023 #5
    Er det ikke bare noget ældre mennesker siger om sig selv, hvis de har taget “uforklarlige kilo på”, som i virkeligheden skyldes, at de er begyndt at drikke rødvin både onsdag, torsdag, fredag og lørdag?

Læste bare lige hurtigt om det og spontant opstået lavt stofskifte hos katte er meget sjældent (hun har altid holdt vægten og reguleret selv) . Hun har ikke nogen af de andre symptomer på lavt stofskifte. Hendes pels er så fin og blød og vil ikke mene hun er ramt af sløvhed

Vil selvfølgelig gerne undersøge hende hvis det giver mening, men når jeg ved at naboen stiller mad ud til byens katte, og jeg ved hun har sin færden derover….. så tror jeg virkelig forklaringen er mere logisk end sygdom smiley
    Også fordi naboen er et ældre par, så tvivler på de køber de gode, kornfrie proteinrige mad, men mere det der mcdonalds-whiskas.

• #7   3. nov 2023 Jeg ville simpelthen ikke begynde at slanke en gammel kat - det kommer helt af sig selv på et tidspunkt.
    Lad den leve livet og hvis den ikke bliver syg af naboens foder, ja så lad den dog.

Skulle den få livsstilssygdomme, så kommer der jo altid noget med alderen.
    Det er bare min mening smiley

Kommentér på:
Fodrer udelukkende vådt eller?

Annonce