{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.291 visninger | Oprettet:

Fandt en killing - brækket ben {{forumTopicSubject}}

Tirsdag den 30 december fandt jeg en killing ved den lokale købmanden da jeg var nede for at handle.
Killing humpede rundt på tre ben, den støtter ikke på højre bagben og på venstre bagben har den nogle små sår og enkelte store.
Jeg tog killingen med hjem, jeg har ikke samvittighed til bare at lade den ligge.

Da jeg kom hjem med den spiste den helt vildt, den var meget sulten.
Den hilste på mine hunde, og der var slet ingen ting.
Jeg er ret overbevidst om at den har en familie som savner den. Den er meget tam og vil gerne ligge og putte og nuse hele tiden.
Så jeg lavede sedler og hang op ved den lokale købmand i byen og håber så på at høre fra dens ejere.

Onsdag om formiddagen (31.12) kørte jeg den en tur forbi dyrlægen, hvor den blev røngten fotograferet og den viser sig at den har brækket benet lige ved knæet. Dyrlægen siger at hvis den skal komme sig skal den ahve sat en skrue igennem knæet hvilket er en større og dyre operation. Men da det ikke er min kat, vil jeg ikke ligge ud i sådan en operation.
Jeg vælger sammen med dyrlægen at ligge en skinne på dens ben som en støtte.
Da jeg kommer hjem med det bette pus igen og den begynder at vågne efter narkosen bliver den helt tosset, den kan slet ikke finde ud af hva det er den har fået på. Den bider vildt omkring sig og i skinnen. Den ender med at flække to tænder og og mister en lille fortand.
Dyrlægen har på dette tidspunkt lukket.
MIn kæreste og jeg synes det er meget synd for den lille killing, derfor vælger vi at tage skinnen af igen.
det ben med skinnen på var også blevet et par centimeter længere end det andet, og derfor kunne killingen ikke komme op at stå.
Jeg tror den havde meget ondt efter at have fået den skinne på.

Vi har sørget for at den har haft en god varme omkring sig hele tiden. Den har sovet på vores badeværelse hvor der er gulvvarme.
Igår og idag har den virket meget frisk, og den er så småt begyndt at støtte lidt på benet.
Den bevæger oftere og oftere sine tæer på den dårlige ben, dette er vel et godt tegn?

Kan sådan en skade hele af sig selv?
Eller er det bare bedre at aflive den?

Grunden til vi ikke fik den aflivet var at vi vil give den ejere muligheden for at henvende sig. Vi synes det var forkert at tage denne beslutning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fandt en killing - brækket ben
  • #1   2. jan 2009 Hvor gammel skønnes killingen at være?

At det er glad for både mennesker og hunde viser jo tydeligt, at det ikke er en vild-killing.

Du skriver, bruddet ligger <b>ved</b> knæet og ikke i knæet.
    Dyrlægen kunne så blot have lagt gips om, hvis det er et "rent" brud, men alt efter hvor gammel killingen er, skal det jo skiftes efter et stykke tid.

Jeg ved, at dyrlæger indbyrdes siger, at hvis bare kattes skind og knogler befinder sig i samme rum, skal det nok vokse sammen.

Prøv at holde øje med www.dyrenesbeskyttelse.dk *Dyr efterlyses*,
    men se i øjnene, at killing også kan være "kasseret" af dens ejer.

Held og lykke!

• #2   2. jan 2009 Hvor er det frygteligt for den stakkels mis.
    Godt i kunne få den til dyrlægen.
    Altså det heler jo af sig selv, men jeg er ret sikker på at hvis ikke skinnen er på, kan den hele skævt, og resultrere i at benet gør ondt.
    Jeg synes helt sikkert i gjorde det rigtige ved at få en skinne på dens ben og tage den med, men at den flipper sådan ud over skinnen at i er nødt til at tage den af, går jo ikke..
    Katten har rigtig ondt, og det er simpelthen for synd. Det er jeg også sikker på at kattens ejer kan forstå.
    Det er jo heller ikke engang sikkert den egentlig har en ejer, den kan fx bare være blevet lukket ud.

• #3   2. jan 2009 Jeg vil tro den er 4-5 mdr gammel.

Hmm nu bliver jeg i tvivl men dyrlægen sagde at det var knæet der er brækket..
    Min dyrlæge mente ikke det var nok med gips. Hvis det skulle hele ordentlig skulle den have en skrue i knæet.
    Om det er et rent brud ved jeg ikke lige...

Tror du så på at det ville kunne heles af sig selv?
    Synes jo det er synd hvis den skal have gips eller skinne på igen når den nu blev så forbrilsk over at have det på...

Ja det kan jo godt være den er blevet kasseret, men uanset hvad så har vi i sinde at passe den til den får det bedre eller hvis det ender med at den skal aflives.

• #4   2. jan 2009 Zabrina:
    Ja selvfølgelig er det synd at den har ondt...
    Vi tog skinnen af netp fordi den fik mere ondt af at have skinnen på..
    Vi kunne slet ikke komme til den mens den havde skinnen på. Den kunne ikke selv spise af skålen uden den væltede rundt på gulvet. Den kunne ikk selv komme op i kattebakken, den kunne jo ikke få benet med sig.

Den virker absolut ikke til at have ondt idag, den går rundt og kigger på det hele i vores stue. Selvfølgelig går den ikke optimalt på det brækket ben.

• #5   2. jan 2009 Pyha jeg synes den er svær. Og stakkels lille mis da, alt det han går igennem.

Hvis det var en af mine katte, der ar løbet væk og havde brækket benet, så ville du få en medalje og evig tak for at få ham behandlet. Men ikke til at vide om nogen savner den lille ... man skulle jo synes, at de havde efterlyst ham vidt og bredt så. Har du spurgt på de nærmeste internater/kattehjem om nogen har efterlyst ham der?

Hvis ejerne ikke kan findes og du ikke selv kan beholde ham, så skal du ikke høre noget ondt fra mig, hvis du vælger aflivning af en tilskadekommen kat. Men jeg håber at der er nogen, der savner ham og at du finder dem.

• #6   2. jan 2009 Åh hvor er det dog trist. Stakkels lille kattekilling.

Jeg tror desværre han er blevet kasseret af sin ejer, hvis ikke der er nogen der har efterlyst ham. Jeg synes enten du skal beholde ham og lade ham gennemgå den operation - Og hvis du ikke har mulighed for dette, så synes jeg det er mere humant at aflive ham, desværre. Det er simpelthen alt for synd at han humper rundt og har ondt, og hvis benet vokser forkert sammen, kan det være han skal aflives alligevel. Så er det bedre at få det gjort nu, istedet for at han skal gå og have smerter i lang tid.

Håber det bedste for den bette.

• #8   2. jan 2009 må desværre se mig enig med Felis. Det er synd

• #9   2. jan 2009 Ja, Felis har ret.
    Sørgeligt, men det dur ikke at se tiden an, når katten er så skadet smiley Hvad siger dyrlægen til det hele? (tænder og benskinne osv.)

• #10   2. jan 2009 det var dog en svær situation.
    Var det mig havde jeg nok fundet ud af om jeg kunne tænke mig at beholde katten, og derefter få benet fikset hvis dette var tilfældet....man kan vel evt. aftale en afdragsordning med dyrlægen.

Er du ikke interesseret i at beholde det lille pus, kan det da være at en anden- evt. et dyreinternat kunne hjælpe. De får ofte billigere service hos dyrlægerne.......så måske du kunne aftale at de betaler dyrlægeregningen og at du så passer på katten indtil der bliver fundet en ny ejer/ den oprindelige ejer.

sølle sølle lille killing smiley

• #11   2. jan 2009 Middi og Pixie, jeg tror, at et dyreinternat vil få katten aflivet, for i forvejen har de (for) mange katte, der venter på nyt hjem. Det er trist, men en alvorligt skadet kat uden ejer har ikke gode chancer.

Hvis der er nogen, der har smidt den stakkels kat ud, som Betina har fundet, så skulle de skamme sig. Ikke nogen rar situation hun er blevet bragt i. (Gud ved om "kattedumpere" tænker så langt... at deres forbrydelse ikke kun går ud over deres katte, men også behjertede mennesker ... )

• #12   3. jan 2009 Jeg vil lige starte med at sige at jeg har gjort alt hvad der står i min magt for den lille killing.
    Felis får mig til at lyde som en rigtig idiot, men ja jeg kunne jo bare have ladet den blive ude og ikke ha gjort en skid, men sådan er jeg ikke...
    Jeg gør hva jeg kan for at hjælpe den lille killing.

Jeg tog netop skinnen af for at killing ikke skulle gøre med skade på sig selv i et forsøg på at få skinnen af.

Men vil lige sige til jer alle sammen at den lille killing har det rigtig godt, den har fået en masse varm.
    Den humper stadig ja, men som dyrlægen siger så har den det så godt som den kan have det lige nu...

Om vi beholder den kommer jo helt an på om der er nogen der henvender sig på den.
    Vi har dog ikke hørt noget endnu og høre vi ikke noget de næste par dage, bliver det helt op til dyrlægen hvad der er mest humant.

Jeg tror ikke den lille killing magter at gå igennem en sådan operation og skal gå bundet op i benet på den måde. ( dette vurdere jeg udfra den reaktion på skinnen). Så Så det ender nok i at den bliver aflivet.

Men til jer af jer som har brugt tid på at svare i denne tråd, mange tak.
    Det er en rigtig svær situation at stå i, da det ikke er min kat.

• #13   3. jan 2009 Tak for opdateringen. Det er godt nok en træls situation, men tænk først og fremmest på killingen og vent ikke med aflivning af hensyn til evt. ejere. Hvis de savnede deres kat, så har de haft flere dage til at efterlyse den. (går ud fra at du har fremlyst både her og der).

• #14   3. jan 2009 Ja den er blevet fremlyst;o)

Bare rolig det er killings helbred der kommer i første række...
    Og den har det super godt, den ligger og putter i mit skød det meste af dagen og spinder helt vildt...
    Den leger meget gerne med min anden kats legetøj, den virker ikke til at have helt vildt ondt. Synes ellers katte plejer at udtrykke deres smerte?

• #15   3. jan 2009 "Synes ellers katte plejer at udtrykke deres smerte?"

Nej - tværtimod gør de instinktivt alt for at <b>skjule</b>, de er syge eller har ondt for ikke at være sårbare over for de andre dyr.
    Spinde gør katte selvfølgelig for at vise tegn på velvære, men de gør det også, når de har mange smerter. Man mener, det er en form for selv-beroligelse.

Så langt så godt, for jeg tror nu ikke, jeres killing har synderligt ondt, for så ville den slet ikke have lyst til at lege, og den ville heller ikke ligge hos dig, men gemme sig.

Jeg tror, den reagerede så voldsomt på skinnen, fordi den vel dårligt nok var vågnet af narkosen, og måske også, hvis dyrlægen ikke havde givet den noget smertestillende <b>før</b> og heller ikke havde giver jer noget med hjem til den for at holde smertedækningen ved lige.

Min killing, der havde hele benet i gips, blev smertedækket, og den spurtede rundt to dage efter, den var vågnet af narkosen og havde vænnet sig til sit mærkelige ben.

Jeg tror ikke, du skal regne med, at dens tidligere ejere melder sig. Der har været tid nok til det, også til, at de selv har kunnet efterlyse den.

Med hensyn til dens tænder, så er den sandsynligvis ved at skifte dem.
    Det lyder meget mærkeligt, at tænderne flækker; Hvis den havde prøvet at bide skinnen af, var de snarere knækket.
    Men det kan du lade dyrlægen vurdere.

Held og lykke!

.

• #16   3. jan 2009 Mega:
    Tak for dit gode indlæg;o)

Jeg tror nemlig heller ikke hun har meget ondt. Hun vil så gerne være sammen med os hele tiden. Går je på toilet lister hun med derud;o)

Det er selvfølgelig mig der har skrevet forkert med hendes tænder, det ser ud til den ene af hendes tænder er brækkket.
    Men jeg er heller ikke i tvivl om at det er killinge-tænder hun har, så de skal jo skifte.

Vi fik intet smertestillende med hjem til hende.
    Vi kan selvfølgelige prøve at få skinnen på hende igen, hvis jeg kan få noget smertestillende med hjem til hende.
    Efter jeg havde taget skinnen af hende, faldt hun straks i søvn i mine arme og sov i hele fire timer, hun var bare helt væk. Jeg er sikker på hun havde meget ondt med den skinne på.

• #17   3. jan 2009 Jeg kan kke vide om hun havde ondt med skinnen på. Katte reagerer ofte voldsomt på noget de ikke er vant til - det kan tage op til et par dage at acceptere noget der er nyt og ubehageligt for dem.
    I risikerer benet vokser forkert sammen og derved invaliderer katten for livstid.
    Jeg fatter slet ikke dyrlægen ikke udleverede noget smertestillende - smertebehandling er vigtigt.

• #18   4. jan 2009 Vil lige fortælle at vi har planlagt at få lagt skinnen på igen og denne gang vil vi have noget smertestillende med hjem til den lille killing og så håber vi det går bedre denne gang.

• #19   5. jan 2009 Så har BetteMissen fået en ny forbindning på.
    Denne gang har dyrlægen undladt skinnen, da dette kan have været for voldsomt til den lile kat.
    BetteMissen har derfor fået lagt en støtte under forbindningen.
    Hun får smertestillende hver dag i 7 dage.
    Forbindning skal hun have på den næste uges tid og så skal vi prøve at tage den af og se hvordan det ser ud med hendes ben.

• #20   5. jan 2009 Tak for opdatering. Det lyder godt.
    Lyder det måske til, at du vil beholde den lille mis?....

• #21   6. jan 2009 Uha det er faktisk lidt svært..
    Vi er blevet ret glade for det lille pus;o)
    Der er ingen tvivl om at den bliver her til den er ovenpå igen, men vi kan ikke helt finde ud af om vi beholder hende... Hun er nu så skøn...

Kan da oz lige fortælle at det går rigtig godt med hende, forbindningen sidder rigtig godt på hende, hun er blevet helt god til at gå med den nu. Kan løbe lidt om kap med mine hunde hi hi

• #22   3. feb 2009 Skriver lige en opdatering i denne tråd.

Ja så er der gået godt en månede siden jeg fandt BetteMissen.
    Da vi endnu ikke har hørt noget fra nogen som skulle mangle denne super skønne lille killing, har vi nu valgt selv at beholde ham.

Ja tager forbi dyrlægen med ham i denne uge og får ham kastereret.

Han er faldet rigtig godt til her hos os.
    Ham og min hund Buffy leger meget sammen, de hygger sig virkelig sammen.

Vores anden kar Mille er endnu ikke for glad for ham, men det er blevet meget bedre. De kan nu ligge i samme sofa og sove, dog vil hun ikke at han kommer for tæt på hende.

Lige nu ligger han ved siden af mig og putter, han er bare en herlig lille guldklump smiley

• Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    jun 2021

Følger: 1 Svar: 2
    #23   18. jun 2021 Du er en stjerne ?? og selvfølgelig skal du da beholde ham. Skulle hans ben vokse lidt skævt sammen er ikke lige med at han har smerter. Og jo... Katte viser deres ejer smerte... I trygge rammer. Noget andet med vildkatte. Godt gået... Tak ?? du er et godt menneske

• Christina L
    Christina L Tilmeldt:
    jun 2021

Følger: 1 Svar: 2
    #24   18. jun 2021 Stjerne og hjerte blev erstattet af ??

Kommentér på:
Fandt en killing - brækket ben

Annonce