{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.318 visninger | Oprettet:

Forkølet kat {{forumTopicSubject}}

Min ene mco fik rn forkølelse der var svær at få bugt med. Han fik penicilin i 10 dage og det blev også bedre men to dage efter penicilin kuren startede det hele forfra igen, - han fik anden gang en kur der var noget skrappere igen i 10 og denne gang gik forkælelsen væk, - men der gik ikke mere end små 14 dage inden han igen begyndte at nyse og hans næse er stoppet af snot.. jeg har den sidste uges tid renset hans næse hver dag for at holde den ren så den ikke stopper helt til, - men nu er det som om at det ikke længere er nok at holde den ren.. han er begyndt at grynte lidt når han slikke sig det er som om der sidder noget i luftvejene så han ikke rigtigt kan trække vejret ordentligt... det er ikke så jeg er bekymret for ham endnu men det skal hellere ikke blive ret meget være... Jeg har spurgt min dyrlæge om han evt. kan have noget allergi men det afviste han da katten kun var 16 uger første gang vi var ved dyrlægen, han sagde at det kom først efter de var et halvt år.... dyrlægen vil gerne tage noget blodprøver på ham og det bliver da vidst det næste vi skal...

Er der noget der kender noget til dette problem -
Det skal lige siges at han var i behandling for lungebetændelse sidst han var forkølet - har katten større chance for at være en "dårlig" kat når han allerede har været længerevarende syg mens han var så lille... han vejer også 1 kilo mindre end sin kuldbroder

Jeg ved ikke hvad det er jeg forventer i skal kunne fortælle men synes det er træls dyrlægen ikke virker sikker på hvad der er med ham og han så bare vælger at undersøge og give tabl. for derefter at sige at næste gang tager vi blodprøver.... hvis blodprøver er nødvendige hvorfor så ikke tage dem med det samme.

jeg har flere gange læst at katte ikke bliver forkølet, - men næsen løber på ham og der danner sig skorper som så lukker af for luften... han nyser og prøver på at hostet noget op som ikke kommer...
han har fri adgang til kattegræs, mad og vand og forsyner sig udemærket... jeg kan altid høre hvor han er da han har en tung vejrtrækning, - men han "raller" ikke på lungerne når han trækker vejret....

Hjælp... nogen gode råd eller ideer til hvad det er?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forkølet kat
  • #1   29. nov 2008 Det lyder som en sejlivet virus.
    10 dages behandlign er ikke nok - heller ikke når det bryder ud igen og der gives nye 10 dage.
    Behandling bør være fire uger - mit bud er med Ronaxan.
    Der findes PCR teste for de gængse virus: Herpes, Chlamydia og Calici. Katten skal være i udbrud for det kan påvises. Det er en blodprøve der sendes til et laboratorie

• #2   29. nov 2008 Lis:
    Han er indekat, - og det katteri han kom fra, kom de kun ud på en indhegnet terrasse, så kan han vel ikke være smittet, - eller hva?
    første gang fik han Clavubactin Vet. 50mg/12,5 mg 1x 10 tabl.
    anden gang fik han Ronaxan tabl. 20 mg han fik 2 tabl. om dagen med kastede op af det så det blev lavet om til 1,5 tabl pr dag til pakken var tom...
    kan jeg godt sige til læge at han skal give en beh. i 4 uger ?

• #3   29. nov 2008 Virus som katte kan få er primært katterisygdomme = mange katte sammen. Så om kattten kommer fra en stue eller løbegård er ingen garanti.
    Killinger vaccineres mod disse virus - men er klillingen f.eks. ikke færdigvaccineret og den sidste er givet før den 16. uge, kan killingen stadig have antistoffer fra sin mor - og så virker vaccinen ikke. Altså vil killingen være uvaccineret.
    Selvom der er vaccineret korrekt givet på korrekt tidspunkt og den har været opbevaret korrekt - kan killingen godt få virus alligevel - men ikke så voldsomt udbrud. Vaccinen dækker ikke 100%.
    Jeg ved ikke hvor glad din dyrlge vil blice for at blive belært - men det er fire uger for at være sikker på det er væk. Ronaxan er stadig det bedste valg - måske det hjælper at give sammen med mad? Du skal vide at du skal skylle efter med vand, da Ronaxan kan ætse hvis den bliver siddende i halsen.
    Nogle behandler med Zitromax -. stadig ikke det foretrukne da det ikke er det mest effektive - dosering og behandinglængde ved jeg ikke.

• #4   29. nov 2008 Hold da op... dyrlægen sagde ikke noget om det kunne ætse, så han har bare fået det uden noget...

Det vil så sige at jeg og katten er bedst stillet med at få taget den blodprøve....

Takker for svaret, - jeg ringer til dyrlægen mandag og får bestilt en tid

• #5   29. nov 2008 Du skal bare have en engangssprøjte (det har dyrlgen) med vand - ned med pillen og så en omgang vand. Det burde dyrlægen vide - og fortælle - det er faktisk temmelig vigtigt, især med Ronaxan.

Måske du skulle snakke med opdrætteren hvor du har købt katten ?- hvor længe efter du fik ham brød det ud? - eller har du en anden kat der kan have smittet ham?

• #6   29. nov 2008 Han var et lille skravl første gang vi så ham så vi valgte han bror i stedet for... men 3 uger senere måtte jeg have ham også... han var snottet da vi fik ham og opdrætter ville gerne beholde ham til han var fri af snottereiet men jeg ville gerne have ham og han kunne jo lige så godt være snottet hos mig som hos hende smiley
    Hentede ham i weekenden og måtte allerede til dyrlæge først på ugen da jeg syntes han var meget snottet...
    Min anden kat er ikke blevet smittet af ham.... skal lige siges at jeg har fået en fair behandling af opdrætter... jeg har fået pengene tilbage for ham så jeg kan bruge dem på dyrlæge regninger.. opdrætter er bekendt med forløbet indtil videre.....

• #7   1. dec 2008 hejsa.....

En opdrætter MÅ ikke sende sine killinger hjemmefra hvis ikke de er totalt friske og GODKENDT friske af dyrelægen.....at flytte kræver ressourcer af en lile killing....

Få taget en blodprøve på for at se hvislken vira det er...er det fx. herpes er det eneste som hjælper..når andet er prøvet....MILBERMAX

anna

• #8   1. dec 2008 Anna,
    Min nysgerrighed er vakt - hvordan virker Milbemax, som er et ormemiddel, på Herpes?

• #9   1. dec 2008 hejsa lis....

Bort set fra mine forfærdeligt mange taste fejl....så er jeg ikke lige helt med ang. det er med ORM :-).....bort set fra ÅÅÅÅÅÅ GUD......jeg har skevet et ormemiddel på - i stedet for det rigtige navn.......sorry....

Her kommer det rigtige navn...CITROMAX...som er et mennekse medicin som gives ved svære luftvejsproblemer...men som også kan bruges til luftvejsproblemer hos dyr...og er specielt godt til HERPES....

UPS....:-(
    TAK anna

• #10   1. dec 2008 Jeg ved, fra diverse foredrag med en særdeles kompetent dyrlæge på området, at effekten af Ronaxan stadig er bedre - og det er det bedste til øvre luftvejsproblemer.
    Zitromax troede man var svaret - det er det ikke - der er for mange tilbagefald.

Kommentér på:
Forkølet kat

Annonce