{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.234 visninger | Oprettet:

Dumt spørgsmål (Renlighedstræning til kat?) {{forumTopicSubject}}

Jeg er ikke så meget inde i det med katte, så bær over med mig hvis mit spørgsmål er totalt dumt :o)

Kan man renlighedstræne en kat ligesom man kan med en hund?
Jeg mener, sådan at den ikke har nogen kattebakke, men i stedet kommer ud og bliver luftet 3-4 gange om dagen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dumt spørgsmål (Renlighedstræning til kat?)
  • #1   19. nov 2008 Aner det ikke, det har jeg ikke hørt om. Synes katten er så genial, netop fordi du blot kan sætte en bakke op og så ved den præcis hvad den skal bruges til smiley

• #2   19. nov 2008 Lonny,
    Mit korte svar er NEJ!
    Jeg mener det er en meget dårlig ide at gøre forsøget. Og hvis du tilmed mener, at katten skal luftes i snor som en hund, så synes jeg ideen er helt forfærdeligt (og det vil i øvrigt næppe lykkes - du får sandsynligvis bare en urenlig kat så).

Hvis katten er fritløbende og har kattelem, er der håb om, at katten selv vil foretrække at besørge udendøre. Men det er altid en god ide at have mindst én bakke.

• #3   19. nov 2008 Hjælper C: Det var netop det jeg tænkte på, at gå tur med hunden og katten på samme tid :o) Det gør vi rent faktisk allerede med vores nuværende kat, katten har så bare ikke snor på, han bestemmer selv at han vil med på turen :o)
    Og vores nuværende kat har da lært at holde sig til hoveddøren bliver åbnet og han kan komme ud, da han nemlig ikke har nogen kattebakke.

Tinka, jeg forstår ikke hvorfor du at det vil være forfærdeligt for en kat at blive luftet i en snor?
    Sidst jeg i en debat med kattemennesker fortalte at min kat kom og gik som det passede den (han har forresten ikke kattebakke og har fint lært at besørge uden for), der fik jeg så meget skæld ud over at min kat fik love til at løbe frit som det passede den.
    Så derfor troede jeg at den generelle holdning var at katte enten skulle have en løbegård eller skulle luftes i snor :o)

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg overvejer at købe en Hellig Birma, og jeg har hørt at disse ikke må være udekatte, da de vil være et alt for let offer for rovdyr, grundet deres lyse pels, Og da jeg i forvejen går 3-4 ture om dagen med min hund, så kunne katten jo passende komme med :o)

• #4   19. nov 2008 Jeg ville under alle omstændigheder have en bakke indendørs.

Katten kan f.eks. få diarré, og så skal den altså her og nu, også midt om natten.
    Og helt ærlig, vil du i storm og regn, frost og snestorm gå tur med din kat 3-4 gange om dagen?

Og hvad, hvis katten bliver syg, opereret eller af anden årsag skal opholde sig indendørs i måske en uge?

Eller indlægges på dyrehospital?

Så besværligt er det altså heller ikke at holde en kattebakke.

• #5   19. nov 2008 Mega, jeg går allerede 3-4 ture hver dag med min hund, og det er altså ligegyldig om det regner eller sner :o)

Det er såmænd ikke pga. af besvær med at have en kattebakke, vores nuværende kat havde da en, han brugte den bare aldrig, så derfor er den nu fjernet :o)

Men det kunne da være rart hvis man kunne undvære bakken, og kunne have nogle hyggelige gåture med hele "familien" :o)

• #6   19. nov 2008 Lonny. :**Tinka, jeg forstår ikke hvorfor du at det vil være forfærdeligt for en kat at blive luftet i en snor?**

Det er fordi en kat er en kat.
    Jeg er ikke tilhænger af at lufte katte i snor - men det er nu ikke det, jeg synes er forfærdeligt. Det forfærdelige ligger i at forvente af en kat, at den skal besørge mens den bliver luftet i snor. Det går ikke!

Hvis din kat ikke har fri udendørsadgang via en kattelem (evt. til indhegnet have med en bunke sand el. lign kattetoilet derude) så SKAL du altså have en grusbakke ... måske endda to. Grusbakke vil som nævnt være en god ide under alle omstændigheder.
    En hellig birma ville jeg heller ikke turde løbe frit. Ikke aht. rovdyr men aht. langfingrede personer, der tror de kan sælge den og tjene penge på den.

PS: Inden du bestemmer dig for at købe kat, så læs nogle gode kattebøger. KAtte er MEGET anderledes end hunde.
    Jeg vil bl.a. foreslå:

Lene Houe: Kattens adfærd
    Annette Staun: Kattens pasning og pleje
    Ulla Barvefjord: Kattejerens håndbog

Der er også mange gode sider på nettet, der fortæller om hvad man bør tænke på, inden man får kat. Jeg er sikker på, at der er nogen, der sidder klar med gode links smiley

• #7   19. nov 2008 Hvis den kan finde ud af det, er der vel ikke noget problem i det smiley jeg synes det lyder hyggeligt. Tror sagtens den kan vænnes til det når nu katten er så klog smiley

• #8   19. nov 2008 Tinka: Tak for dine anbefalinger af bøger, dem vil jeg helt bestemt kigge på :o) Jeg har dog allerede en kat, så jeg ved lidt om det, men slet ikke nok.
    Og hvad angår at nogen skulle stjæle den, så bor jeg midt ude i ingenting, så der vil såmænd ikke være nogen der opdager at jeg har sådan en (og landmændene er ligeglade) :o)

Men det lyder til at jeg kan gøre forsøget, men dog stadig bør have en kattebakke stående. Så kan jeg jo altid se om den bliver lige som min nuværende kat, der slet ikke gad bruge den :o)

Tak for alle jeres gode erfaringer og råd :o)

• #9   19. nov 2008 Mine hunde vil gerne ud og gå - uanset vejret, men mine katte, som tilmed er semi-langhår og kan gå frit ud og ind til indhegnet have via kattelem, foretrækker at ligge foran brændeovnen, når det er møjvejr.

Men selvfølgelig kan din kat gå med (hvis den vil), men jeg ville IKKE "forlange" det som en del af forventet toiletbesøg.

• #10   19. nov 2008 ** stadig bør have en kattebakke stående. Så kan jeg jo altid se om den bliver lige som min nuværende kat, der slet ikke gad bruge den :o)**

Ja, det skal nemlig være op til katten selv.
    Og forresten gå tur med både hund og kat på én gang, det er jeg ærlig talt meget betænkelig ved. Jeg har prøvet at gå tur med kat, og det er noget heeeelt andet end at gå med hund.

• #11   19. nov 2008 Der er intet galt i at din kat går med dig på gåture men derfor vil jeg alligevel anbefale du har en kattebakke indendørs. Det ene forhindrer jo ikke det andet.

Jeg har af og til min Coco med ude at gå tur på et naturområde jeg har bag baghaven og her render han uden snor sammen med mine 2 hunde. Han følger os som var han selv en lille hund og han kan også af og til finde på at besørge i muldvarpeskud eller i en lille skovbund der er. Selvom mine katte har kattelem og kan rende ud og ind som de vil... ja så bruger de alligevel bakken også om natten.

• #12   19. nov 2008 Tina, en kat der SELV render med på hundeture synes jeg er en aldeles anden sag end at have en kat med i snor.

• #13   19. nov 2008 Mega: Det kan være at jeg skal anskaffe en hundebakke, da min hund altså absolut IKKE kan se formålet med at gå uden for når det er koldt og vådt. Herhjemme er der rent faktisk større chance for at katten går ud, end at hunden gør når det er møjvejr ;o)

• #14   19. nov 2008 er der noget der er usundt for en kat er det at gå med en fyldt blære - gør den det gang på gang, fordi den skal ud at går tur for at komme til at tisse, risikerer man at blæren bliver så udspilet at den mister sin elastisitet - og det kan være livstruende.
    Katten skal kunne komme af med det skal når den har behov for det - alt andet er både synd og uforsvarligt.

Min modstand mod sele har de andre så godt beskrevet.

• #15   19. nov 2008 Hej Lonni..............du kan heller ikke nøjes med at gå tu 3 - 4 gange om dagen da en kat besørger min 2 gange dagligt og tisser vel 2 - 4 gange i døgnet og det er ikke altid at de gør tingene samtidig.............og er det dig der bestemmer over dens blærer. En hund vil ofte gå hen til døren og pive når den skal ud og jeg tror næppe at din kat vil gå til døren og miave men du kan formindske dens toiletbesøg indendørs ved at gøre begge dele og så samtidig få en hyggelig tur ud af det men ike med det formål at katten skal besørge............kh. Løverne

• #16   20. nov 2008 Jeg tror sagtens den kan lære det, min ene kat bruger aldrig kattebakke, den tør ikke gå derop, men den går til døren og mijauer når den skal ud, når den så er færdig står den ved døren igen.

• #17   20. nov 2008 Ja Maria P - den går til døren - hvad gør den når du ikke er hjemme: Holder sig - og det er ikke sundt at gøre gang efter gang.

• #18   20. nov 2008 Jeg har engang læst, at hvisd man nu har 2 kattebakker, så kan man blande lidt jord fra haven i den ene, så efter et stykke tid lidt mere, og så lade den stå tæt på døren, derved skulle de kunne vænne sig til det, men ved ikke om det er rigtigt. Vores 3 katte render ud og ind som det passer dem, og tisser begge steder smiley

• #19   20. nov 2008 Jeg sidder her og er lettere målløs over, at så mange katteejere mener, at det er ok at en indekat ikke har bakke, men forventes at besørge udenfor på 3-4 daglige gåture i snor. For det er dét trådstarters spørgsmål handler om. Men udfra svarene at dømme har mange vist også misforstået Lonnys spørgsmål...

(og hvorfor står Maria Ps kats grusbakke et sted, hvor den ikke tør gå hen?... )

• #20   20. nov 2008 Margrethe, Prøv at læse alle svarene på det spørgsmål, der lød sådan:

**Kan man renlighedstræne en kat ligesom man kan med en hund?
    Jeg mener, sådan at den ikke har nogen kattebakke, men i stedet kommer ud og bliver luftet 3-4 gange om dagen.**

• #21   20. nov 2008 Tinka D - Jeg måber og undrer mig også!

• #22   20. nov 2008 Har lige læst min post før, og vil da godt lige slå fast, hvis nu at det ser forvirende ud, at jeg er en af dem der er tilhænger af bakken:-) Tit jeg bare skriver som jeg tænker smiley

• #23   20. nov 2008 Ja, emner kan godt (og ofte naturligt) bevæge sig vidt omkring fra det oprindelige. Og der er såmænd (også) udmærkede indlæg i tråden. Men i denne sammenhæng er der altså gået rigeligt goddawmandøkseskaft i den - det kan jo ske i farten.
    Det, der bekymrer mig er, at der er flere der mener, at man godt kan nægte en kat bakke og så i stedet lufte den 3-4 gange dagligt i snor for at den skal klare toiletbesøg. Dét kan man ikke, nej, og tanken får mine nakkehår til at rejse sig i gru.

Det skinner nok igennem, at jeg er rystet. Men nu fik jeg da luft smiley

• #24   20. nov 2008 da jeg boede i hus havde min kat 2 bakker indenfor 1 i kælderen og en på toilettet men hun brugte dem kun om vinteren og i meget dårligt vejr hun gik også med når jeg gik tur med min hund.. jeg mener ikke man skal lære en kat at gå tur man skal lade dem komme med hvis den vil den skal nok fange pointen, det er jo en kat og ikke en hund... sorry men så firkantet tænker jeg... man skal ikke lære katte hunde tricks og omvendt...

Kommentér på:
Dumt spørgsmål (Renlighedstræning til kat?)

Annonce