2.234 visninger
|
Oprettet:
Dumt spørgsmål (Renlighedstræning til kat?) {{forumTopicSubject}}
Jeg er ikke så meget inde i det med katte, så bær over med mig hvis mit spørgsmål er totalt dumt :o)
Kan man renlighedstræne en kat ligesom man kan med en hund?
Jeg mener, sådan at den ikke har nogen kattebakke, men i stedet kommer ud og bliver luftet 3-4 gange om dagen.
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Mit korte svar er NEJ!
Jeg mener det er en meget dårlig ide at gøre forsøget. Og hvis du tilmed mener, at katten skal luftes i snor som en hund, så synes jeg ideen er helt forfærdeligt (og det vil i øvrigt næppe lykkes - du får sandsynligvis bare en urenlig kat så).
Hvis katten er fritløbende og har kattelem, er der håb om, at katten selv vil foretrække at besørge udendøre. Men det er altid en god ide at have mindst én bakke.
nov 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 16
Og vores nuværende kat har da lært at holde sig til hoveddøren bliver åbnet og han kan komme ud, da han nemlig ikke har nogen kattebakke.
Tinka, jeg forstår ikke hvorfor du at det vil være forfærdeligt for en kat at blive luftet i en snor?
Sidst jeg i en debat med kattemennesker fortalte at min kat kom og gik som det passede den (han har forresten ikke kattebakke og har fint lært at besørge uden for), der fik jeg så meget skæld ud over at min kat fik love til at løbe frit som det passede den.
Så derfor troede jeg at den generelle holdning var at katte enten skulle have en løbegård eller skulle luftes i snor :o)
Grunden til mit spørgsmål er, at jeg overvejer at købe en Hellig Birma, og jeg har hørt at disse ikke må være udekatte, da de vil være et alt for let offer for rovdyr, grundet deres lyse pels, Og da jeg i forvejen går 3-4 ture om dagen med min hund, så kunne katten jo passende komme med :o)
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Katten kan f.eks. få diarré, og så skal den altså her og nu, også midt om natten.
Og helt ærlig, vil du i storm og regn, frost og snestorm gå tur med din kat 3-4 gange om dagen?
Og hvad, hvis katten bliver syg, opereret eller af anden årsag skal opholde sig indendørs i måske en uge?
Eller indlægges på dyrehospital?
Så besværligt er det altså heller ikke at holde en kattebakke.
nov 2008
Det er såmænd ikke pga. af besvær med at have en kattebakke, vores nuværende kat havde da en, han brugte den bare aldrig, så derfor er den nu fjernet :o)
Men det kunne da være rart hvis man kunne undvære bakken, og kunne have nogle hyggelige gåture med hele "familien" :o)
dec 2006
Det er fordi en kat er en kat.
Jeg er ikke tilhænger af at lufte katte i snor - men det er nu ikke det, jeg synes er forfærdeligt. Det forfærdelige ligger i at forvente af en kat, at den skal besørge mens den bliver luftet i snor. Det går ikke!
Hvis din kat ikke har fri udendørsadgang via en kattelem (evt. til indhegnet have med en bunke sand el. lign kattetoilet derude) så SKAL du altså have en grusbakke ... måske endda to. Grusbakke vil som nævnt være en god ide under alle omstændigheder.
En hellig birma ville jeg heller ikke turde løbe frit. Ikke aht. rovdyr men aht. langfingrede personer, der tror de kan sælge den og tjene penge på den.
PS: Inden du bestemmer dig for at købe kat, så læs nogle gode kattebøger. KAtte er MEGET anderledes end hunde.
Jeg vil bl.a. foreslå:
Lene Houe: Kattens adfærd
Annette Staun: Kattens pasning og pleje
Ulla Barvefjord: Kattejerens håndbog
Der er også mange gode sider på nettet, der fortæller om hvad man bør tænke på, inden man får kat. Jeg er sikker på, at der er nogen, der sidder klar med gode links
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 484
nov 2008
Og hvad angår at nogen skulle stjæle den, så bor jeg midt ude i ingenting, så der vil såmænd ikke være nogen der opdager at jeg har sådan en (og landmændene er ligeglade) :o)
Men det lyder til at jeg kan gøre forsøget, men dog stadig bør have en kattebakke stående. Så kan jeg jo altid se om den bliver lige som min nuværende kat, der slet ikke gad bruge den :o)
Tak for alle jeres gode erfaringer og råd :o)
maj 2007
Men selvfølgelig kan din kat gå med (hvis den vil), men jeg ville IKKE "forlange" det som en del af forventet toiletbesøg.
dec 2006
Ja, det skal nemlig være op til katten selv.
Og forresten gå tur med både hund og kat på én gang, det er jeg ærlig talt meget betænkelig ved. Jeg har prøvet at gå tur med kat, og det er noget heeeelt andet end at gå med hund.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Jeg har af og til min Coco med ude at gå tur på et naturområde jeg har bag baghaven og her render han uden snor sammen med mine 2 hunde. Han følger os som var han selv en lille hund og han kan også af og til finde på at besørge i muldvarpeskud eller i en lille skovbund der er. Selvom mine katte har kattelem og kan rende ud og ind som de vil... ja så bruger de alligevel bakken også om natten.
dec 2006
nov 2008
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Katten skal kunne komme af med det skal når den har behov for det - alt andet er både synd og uforsvarligt.
Min modstand mod sele har de andre så godt beskrevet.
apr 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 17 Svar: 207
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 104
dec 2006
(og hvorfor står Maria Ps kats grusbakke et sted, hvor den ikke tør gå hen?... )
dec 2006
**Kan man renlighedstræne en kat ligesom man kan med en hund?
Jeg mener, sådan at den ikke har nogen kattebakke, men i stedet kommer ud og bliver luftet 3-4 gange om dagen.**
maj 2007
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 104
dec 2006
Det, der bekymrer mig er, at der er flere der mener, at man godt kan nægte en kat bakke og så i stedet lufte den 3-4 gange dagligt i snor for at den skal klare toiletbesøg. Dét kan man ikke, nej, og tanken får mine nakkehår til at rejse sig i gru.
Det skinner nok igennem, at jeg er rystet. Men nu fik jeg da luft
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 39 Svar: 169
Dumt spørgsmål (Renlighedstræning til kat?)