{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

Katte og hiearki {{forumTopicSubject}}

Gwen og balder er søskende og har altid været bedste legekammerater. eller det vil sige indtil for tre mdr. siden hvor Balder begyndt at være meget voldsom ved Gwen. Hun er aldrig kommet itl skade i deres kampe, men hun var klart pludseligt blevet underdog, selvom det ellers altid har været hende der var den vilde.

Siden holdt de voldsomme kampe op og jeg tænkte at den hellige grav var velforvaret.

Nu ligger landet bare sådan at mine to unger ikke længere putter sammen, vasker hinanden eller leger sammen. Når de ind imellem interagerer er det balder der tager initiativ og det ender ofte med at han napper hende i rumpen og haserne. ikke hårdt eller voldsomt, men hun finder sig bare i det og stikker af. ingen modstand overhoved fra hendes side og det bekymrer mig.

Hun er blevet mere putteagtig med mig især, hun har ellers altid været sin egen herre, men er ikke rigtig legesyg mere. men det er balder nu heller ikke så meget som før. jeg synes også de sover meget, men det er selvfølgelig også fordi jeg er hjemme hele dagen så jeg kan følge dem tættere end jeg plejer.

Hun er blevet ret tynd, synes jeg, men hun har altid været småt spisende, men jeg har lagt mærke til at hun spiser meget når der er vådfoder og godbiddet, men ikke rigtig sin tørfoder, så jeg tænker hun måske ikke kan lide dem, det er Iams og Orijen.

Lang historie kort..er der sket et skift i hiearkiet så Gwen er røget nederst og det er derfor hun ligesom underkaster sig, eller kan der være andet galt?

hun virker ellers tilfreds med tilværelsen, spinder og putter og snakker. Hun vil også gerne lege med legetøj når vi kommer med det men det er sjældent hun selv tager initiativ.

Nu får vi jo en brite dreng som jeg håber kan adsprede balder lidt og give Gwen fred, men jeg ville så gerne se dem putte igen som før...

nogen tanker om adfærden, gode råd eller andet? jeg sætter en feliway op når jeg kommer hjem i eftermiddag, men ellers aner jeg ikke om jeg skal være bekymret eller der bare er tale om en stille pige..det har hun bare ikke altid været...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte og hiearki
  • #1   19. nov 2008 Jeg synes altså før at have hørt om katte, der var de bedste venner som killinger, så at sige vokser fra hinanden når de bliver lidt større. Måske er det det der er sket? De har jo deres rangorden og det kan vi ikke lave om på. Når man vælger at have to katte (eller flere) så vælger man også at der bliver en som er nederst i hierakiet. Du har givet dem de bedste betingelser, ved at neutralisere dem, så de står lige. At de har lidt kampe en gang imellem, tror jeg ikke du skal bekymre dig om.

Men vær da lidt obs på Gwen, du siger hun er blevet tynd, så vej hende og hold øje med vægten. Hvis hun bliver ved med at tabe sig kan det jo være en sygdom som gør, at hun måske virker lidt mere indadvendt og så må du få dyrlægen til at se på hende.

Det må vi ikke håbe det er. Det er nok bare fordi de er ved at blive "voksne og følsomme" smiley

• #2   19. nov 2008 Du har forhåbentlig ret i at de bare er blevet mere voksne og han dominerer hende lidt. og så er det muligt at de bare er vokset fra hinanden..han er mere baby-agtig end hun er så at sige..de er neutraliserede da de er søskende.

vidste godt at det ku ske, men havde da håbet vi ku slippe. men vi får jo så en til som måske kan skubbe lidt til magtbalancen.

jeg holder selvfølgelig øje med hende, er jo derfor jeg har skrevet dette indlæg smiley men hun har ikke tabt sig, hun virker bare benet, man kan mærke både hofteben og knogler i rygsøjle ret tydeligt.
    Jeg vil prøve at fodre hende seperat en gang om dagen med lidt killingefoder og se om det hjælper at hun håndfodres så Balder ikke kan komme i vejen når hun spiser. hver gang hun spise går han nemlig med og holder øje.

tak fordi du gad æde dig gennem det lange indlæg smiley

• #3   19. nov 2008 Hihi, hun er bare lidt mere moden end ham, det er jo meget naturligt for piger at være foran på det punkt smiley Forhåbentlig er det bare en fase, det kan jo være de finder sammen igen på et tidspunkt.

Du må kræse lidt om hende, give hende noget ekstra lækkert foder og eventuelt lukke Balder ud af køkkenet når hun skal have noget godt at spise, så hun kan få fred.

Og så bliver det da spændende om den nye kan give Balder lidt afløb for sine drengestreger, så Gwen kan få lidt ro for ham.

• #4   19. nov 2008 ved ikke hvad jeg skal sige til alt det med hieraki og magtkampe... synes det lyder lidt mystisk. katte skifter ikke personlighed.
    med hensyn til mad vil jeg da stærkt foreslå at du prøver et skift af tørfoder, da vådfoder alt for hurtigt giver mæthedsfornemmelse ift det næring der er i. samme gælder godbidder. de dækker ikke en kats behov.

• #5   19. nov 2008 Mille: ja det blir ihvertfald spændende om Balder bliver glad for en ny og vildere legekammerat! Du har nok ret i det med at kræse ekstra, skal have vægten lidt op..

Marlene
    det er også det jeg tænker, men de kan selvfølgelig blive mere rolige med alderen, men hun er kun 15 måneder så...

de har altid adgang til tørfoder, hun spiser bare ikke rigtig noget af det. jeg har lige givet hende en håndfuld af deres gamle killingefoder (de får det stadig som godbidder så maven er vant til det) og hun spiste hele håndfulden, hvilket ku tyde på at hun er sulten, men hvorfor hun ikke spiser det andet ved jeg ikke. vi må prøve noget nyt foder når den lille kommer blir der jo killingefoder til fri afbenyttelse sammen med det andet.

• #9   19. nov 2008 Felis..ja det er jo det jeg synes. Hun er ret tynd. jeg mistænker enten at hun ikke kan lide maden, eller at hun ikke spiser fordi Balder altid er i røven på hende når hun vil spise.
    men han plejer nu ikke at skubbe hende væk, og det er altid hende der spiser først når de får vådfoder.

Han er stor og robust, mens hun er, ja faktisk meget for tynd..ved ikke rigtig hvordan jeg skal få kød på hende. hun gider ikke kaffefløde.

hun har været hos dyrlægen for et par måneder siden og der var der ikke noget med tænderne. jeg vil lige kigge på hendes tænder under alle omstændigheder, jeg ved hun havde en knækket tand sidst hos dr. dyr men de mente ikke det var et problem. den så ud som om det kun var spidsen.
    Hun knaser jo killingefoder og godbidder (nogle store nogle der skal gumles godt igennem) uden problemer.

• #10   19. nov 2008 Nina
    Hvis du gerne vil have noget fedt på hende, så spørg dyrlægen om du må købe det der hedder AD. Det er et meget næringsrigt foder, så selv hvis hun er småtspisende får hun meget næring igennem det. Det er godt nok mest tænkt til syge dyr, der skal komme sig efter operation eller lign, men hør om du må bruge det når hun er lidt tynd i det.

• #11   19. nov 2008 Hej Nina........Jeg tror måske at din Gwen pige har tyggeproblemer og har mistet lysten til større stykker tørfodder............min store dreng Gamba er jævnalderene med dine og han er først lige begyndt at skifte sine nederste tænder forand i munden og er helt rød i tandkødet og har mistet lysten til sit eget tørfodder og vil kun spise skånekost sammen med sine små søskendene. Dine kattes adærds mønster som har ændret sig er et eksempel på at hun ikke fungere som hun plejer enten p.g.a. at hun mangler energi eller er syg og det fornemmer din dreng. Jeg oplevede det da Margrethe blev syg af F.I.P så var Gamba konstant efter hende og var utrolig voldsom med hende og hun flygtede og gemte sig under møblerne og hendes energifelt dalede og jo mere trist blev Gamba over at hans bedste ven ikke kunne lege som før.........jeg ville tale med dyrlægen og få hende tjekket igen og få vejledning om kosten til hende. AD vådfodder er rigtigt godt hvis din kat har været afkraftet eller har mistet appetitten men det feder ikke og det må kun gives i en meget kort periode ellers kan de også blive syge af fodret. Jeg fodrede min gamle pige med i for lang tid uden at vide konsikvenserne for det havde dyrlægen ikke oplyst mig om.............men kira åd det med stor velbehag så derfor fik hun kun det i en periode og gik senere over til kitten for RC fordi hun ikke kunne tygge sit almindelige tørfodder og senere viste det sig faktisk at hun havde kræft i kæben. Men din situation behøver jo ikke være så dramatisk men få hende tjekket inden inden din lille ny bamse kommer..........for så dukker der nogle andre problemer op......men pøj pøj og jeg håber at dine misser kan finde hinanden igen..........knus fra Løverne

• #12   20. nov 2008 Hun spiste lystigt både killingetørfoder og sit almindelige tørfoder igår...men primært fordi jeg satte mig på gulvet og kastede det, så man skal åbenbart lege med maden før det er rigtig godt smiley

Men jeg kan høre at jeg ikke er helt ude i hampen når jeg er bekymret så jeg vil ringe til dyrlægen og få en tid til et tjek så jeg er sikker på at hun trives.

Margretes adfærd er præcis som gwens..ind under møblerne og så render Balder og kalder på hende--så det er jo ikke fordi han vil være ond..han vil have hende til at være med.

jeg må få hende undersøgt. Tak

Kommentér på:
Katte og hiearki

Annonce