Overvejelser om anskaffelse af kat (1. gang) {{forumTopicSubject}}
Hej
Vi overvejer at få en kat, men har ingen ejer-erfaringer, og søger derfor lidt råd.
Vores primære bekymring er, at vi af og til vil være begrænset i forhold til at kunne planlægge ferier af en uges varighed. Mange gange vil det sikkert kunne gå fint op, men i nogen tilfælde vil vi have svært ved at finde en der kan passe, og i det hele taget tænker vi det bliver lidt omstændeligt at have passere, der skal låse sig ind, have styr på alarm mv.
Vi forestiller os at have en kat, der ikke er 100 pct indekat, men som stort set altid er velkommen inden for, når der er nogen hjemme, hvilket er de fleste timer ugen igennem - vi er en familie på 4 - to med kontorarbejde, der ofte arbejder hjemmefra, og to børn på 7 og 10. Vi bor i et etplans parcelhus, og har svært ved at tænke en kattelem ind.
Spgm: Er det utænkeligt, at den vil kunne finde ud af at være ude i fx en hel uge? Her forudsætter jeg naturligvis at der kan udtænkes en løsning a la denne:
https://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/foderautomat/491483
Ovenstående lyder måske lidt klinisk/ikke-kattevenligt , men vi er kun ude på at afdække alle risici, så vi er afklaret om vi vil være et godt kattehjem. Vi overvejer også andre kæledyr, men er særligt glade for katte vi kender og selv får lov at passe
Tak for inputs!
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 838
Ærlig talt tror jeg ikke helt jeg forstår hvorfor i vil have kat?
I vil ikke være afhænge i af den, og dens behov passer ikke ind i jeres indretning.
Men tænker det afhænger af ens egen etik.
Kan en kat leve udenfor en hel uge - Tja, nogle katte lever ude året rundt.
I min optik skal en kat indgå på lige fod med en hund.
Den lader man ikke rende alene rundt i byen.
Den efterlader man ikke udenfor i en uge.
Den efterlader man ikke indenfor i en uge for at nogle kommer og hælder lidt mad i en skål for at gå igen.
En kat bør have samme status.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
mar 2022
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Mine forældre havde kun katte som var tilløbne (vi boede ved siden af en mark), og de var uafhængige, kom og gik som det passede dem. Jeg kan ikke huske hvad mine forældre gjorde når vi tog på ferier. Dét er min baggrund. Hvis nogen af os havde en opvækst med krævende racekatte, havde min indgangsvinkel sikkert været en anden.
Og igen: Jeg spørger jo netop for at blive klogere. Hvis der er bred enighed om at man ikke kan gøre hvad vi spørger til, ja, så enten gør vi ikke sådan, eller også anskaffer vi ikke kat.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
I dag har man pligt til at holde katten på egen grund, og man skal sørger for at katten er mærket i forhold til lovgivningen
I forhold til at I gerne vil holde ferier, så kan det anbefales at finde en god kattepension. Så vil katten blive passet efter kunstens regler (med andre ord, blive forkælet) og være i sikkerhed
Ulempen ved at have en kat gående udenfor når man ikke er hjemme i længere tid, vil være at en del katte vil forsøge at finde deres ejere, og dermed vil katten forsvinde - lidt svært at finde en ejer som er på ferie i udlandet¨
Man kan også finde en kattepasser, som fx er en god nabo. Evt lade vedkommende passe katten hos en selv
Mange i dag vælger at få indhegnet haven, eller også laver man en løbegård. Dermed er katte i sikkerhed for andre katte (sygdomme slåskampe) og andre farer (løbe bort eller kommer til skade bliver kørt ned mm). Dermed overholder man også lovgivningen om at holde katten på egen grund
Desuden er det også noget nemmere at finde en kat som passer til ens drømme. mange opdrættere sælger ikke katte til friløb.
desuden får man også meget mere ud af sin kat ved at man begrænser dens tid udenfor. For mange som har katten rende ude/inde vil opleve at katten ikke gider dem.
Har været ansat på intenat i flere år og har solgt en del katte, også til 1 gangs købere.
et godt råd er at starte med at finde ud af hvilken type af kat man gerne vil have. Er man til lidt anderledes katte, så er racekattene noget man bør tjekke mere op på
Er man mere til almindelig katte, så er et godt råd at besøge et par internater.
Man bør også overveje om man er til killing eller voksen kat.
killinger er sjove, men der følger mere ansvar med. Og man skal være klar over at de er ALLE STEDER, også steder hvor man helst ikke se at de kommer
en voksen kat vil oftes være nemmere, da de har overstået de værste frækheder. Man bør ikke være forskrækket over at tage en voksen kat. En kat som bliver foderet rigtigt og som lever et sikkert liv, kan godt blive både 16, 18 år og mere.
personligt kan jeg faktisk bedre lide at få en voksen kat end en killing. Det er nemlig nemmere at få en voksen kat som passer til ens temperman end at finde en killing. Killinger er lidt overalt på en gang, så det er svært at sige på forhånd om det bliver en rolig eller en mere vildbasse når de bliver store
Hvis I har lyst til at prøve en racekat så prøv at besøg en katteudstilling.
der er i Dragør i weekenden og i Kolding i næste weekend. I Kolding kommer er over 500 katte i løbet af de to dage. Så det er en god mulighed for at møde flere racer på et sted
Men et godt råd, spørg så meget som I har brug for
Men husk der er sket rigtig meget indenfor kattehold i dag i forhold til bare 20 år siden
Men lad ikke det forskrække jer. For katte er bare et god kæledyr
siger kattemor her til 11 katte
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
https://inges-kattehjem.dk/om-os/inges-kattepension/
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 838
Håber det bedre kan pege jer i den rigtige retning.
Beklager mit svar har virket koldt. Tror jeg blev lidt overrasket over at nogen kan overveje at efterlade en kat alene i 7 dage.
Men som du skriver så er det jo fordi man kommer fra forskellige baggrunde, og det der er logik for nogle kan være helt nyt for andre. Og det tænkte jeg simpelthen ikke over i sekundet. Det beklager jeg.
Jeg håber i igennem Anjas svar er blevet meget klogere på det med kat. Og ja ellers er jeg helt enig med Anja om ideen med at besøge en katteudstilling eller et internat. Her kan man få mange gode snakke med folk der ved rigtig meget om katte.
mar 2022
Følger: 12 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Vi passer selv venners kat i ferier og har gode tjenstvillige naboer. Så det var KUN for at dække os ind for alle eventualiteter der måtte opstå.
Kan være vi svinger forbi Glostrup til en snak!
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Ja i dag, er en inde/udekat en kat der slænger sig i sofaen og beder om at komme ud når det passer den
Mht. ferier, så er der jo altså muligheden for pension. Så er I sikre på, at have jeres kat endnu når I kommer hjem - det er I ikke hvis den skal være på egne poter en hel uge.
En kat kan nemlig sagtens finde ud af at have 2 hjem og der er faktisk også en del, der straks slår alarm hvis de ser en kat der er "efterladt" - selvom den kun er få meter fra sin bopæl. Af denne grund er det SUPER vigtigt at I får den øretatoveret og evt. også chippet. Så bliver den ikke videreformidlet hvis den kommer på et internat.
Der er nemlig kommet en lov om, at en kat uden ID betragtes som herreløs og derfor ikke skal fremlyses.
Jeg har en opvækst med inde/ude katte og dertil en del herreløse som fandt vej til en altid fyldt madskål
Det sidste tog jeg nok med mig, for jeg har taget mig af herreløse indtil for få år siden.
Det endte alligevel altid med, at de flyttede ind
En kat skal have noget ordentligt foder og noget ordentligt grus i kattebakken og det koster. Det skal også med i ligningen. En kat skal også neutraliseres og vaccineres og hvis de bliver syge, så er det oftest udenfor dyrlægens åbningstid. Det skal I også have in mente.
Pt. har jeg en skøn blanding af 2 stk. inde/ude katte hvoraf den ene har fundet ud af at det er forår.
Så har jeg en selekat (det er også en løsning) men lad den aldrig ude af syne!
Til sidst en 100 pct. indekat fordi den er blind på det ene øje.
Den sidste skulle også have været en selekat, for jeg synes nemlig at jeg har erfaret, at frisk luft er en god ting - også for katte :). Sådan blev det ikke, for Lucas skal ABSOLUT ikke have sele på - og ja, så må han jo blive inde.
Men spørg dog endelig herinde, for her er alle typer katteejere, både dem med gårdkatte, racekatte og huskatte der holdes på forskellig vis
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 557
Overvejelser om anskaffelse af kat (1. gang)