Pludseligt opstået katteallergi ? {{forumTopicSubject}}
Min datter på 4 (snart 5) år mistede sin gamle kat (to år) for 2 uger siden, det var meget tragisk, for vi så alle tre ham blive kørt ned, han var ikke død på stedet og idioten som påkørte ham stoppede ikke op... han døde et par min efter i mine arme... Vi havde derfter tre katte tilbage, to søskende til ham der døde og moren til dem. Men freja fik så en ny killing i går, en 14 uger gammel hunkilling. Men så fik vi ellers en meget underlig oplevelse da vi kom hjem med den, max en timer efter ca, viste freja et voldsomt allergi-lignende udbrud jeg aldrig har set før. Hendes næse var snottet og øjnene røde og hævede og ansigtet hævet og hun var tør i halsen og kløede sig der og nogle andre steder på kroppen. Jeg ringede til vagtlægen og han spurgte om hun havde en hæs vejrtrækning, det havde hun ikke så han spurgte om jeg havde noget mod allergi og det havde jeg så det måtte hun få en halv pille af.... spørgsmålet er nu, hvordan kan det være hun får sådan et pludseligt udbrud af allergi ? vi har altid haft katte, men har normalt kun udekatte, så de kun er inde for at blive kælet, eller hvis der er killinger (de andre er neutraliserede nu) eller hvis nogen er syg eller noget... men det er ikke meget vi har katte inde, den nye i går kom selvfølgelig ind for at bo inde i starten for at vænne sig til sit nye hjem... Pillen frja fik (mildin) virkede fint, og der har indtil videre ikke været noget tilbagefald og katten er jo stadig inde... Men det undrer mig meget, at hun får et sådan anfald, hun har ALDRIG haft det før og ingen af os andre har det (hendes søster og jeg). Børnenes far som ikke bor her mere havde katteallergi, men kunne sagtens omgås katte og kæle dem, men skulle ikke tage dem helt op til ansiget og feks strigle dem, der skulle meget til at han fik et udbrud. ved ikke om det kan være arveligt ? jeg har forsøgt at læse om katteallergi på nettet, og en terapeut mener det kan opstå pga spykiske forandringer, og derved også forsvinde igen... hvis det er forklaringen, kan jeg kun se den, at hun så ulykken ske med den gamle kat, det er den eneste forandring jeg kan se der er sket her...
Men hvad erfaring har i omkring opstået katteallergi (som ikke har været der altid) ? Mvh Janni
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Jeg undrer mig over at du tror det???
Der er jo tusindvis af andre allergener din datter kan have været i kontakt med.
Men hvis du er i tvivl så få dog testet om det er katteallergi.
Det er jo så nemt at give katten skylden.
Hilsen Dorte og de 22 nussemisser.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
jeg har en søn der lider af allergi, det vare noget længer før han bryder ud når han er her..
Men hvis han spiser noget han ikke kan tåle kommer det med det samme...
aug 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Katte: 5 Emner: 64 Svar: 252
sep 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 5 Emner: 44 Svar: 232
Jeg tror det er katteallergi, pga det pludseligt opstod , ca en time efter vi var kommet hjem med den, og hun sad jo og kælede den og nussede den med hovedet hele tiden, så hun var i meget tæt og længe kontakt med den.
Det er en korthåret gråstribet alm huskat, "solaima" hed den hvor vi købte den, og det bliver hun ved med at hedde...
Mine børns far er også allergisk overfor katte, men kun ved meget tæt kontakt, så derfor var det nærliggende at tro det kunne være katteallergi...
Den afdøde kat var en meget langhåret stor hankat, ham var hun ikke i den samme nærkontakt med da han ikke var så tryg ved at blive båret og kælet så meget, men hun havde ham da inde af og til..
De tre andre voksne katte vi har, er en langhåret hunkat (mor til de to andre og den afdøde) og en korthåret hunkat og en meget langhåret hankat. Den langhårede hunkat kommer yderst sjældent ind, da hun er meget reserveret og speciel på mange måder, men vi kæler hende tit udenfor. Den korthårede hunkat vi har er heller ikke en kælekat, hun er født ude og er meget nervøs anlagt men vil gerne "snakke" og kæle lidt udenfor. Den langhårede han vi har er MEGET kælen og inde hver dag, det er min store datters kat.
Sidste år havde vi to kuld killinger på en gang, mor og datter fødte med en uges mellemrum, og der havde vi de to missemødre og deres i alt 6 killinger inde til killingerne var gamle nok til at blive solgt... Alle de hjem vi kommer i er der katte, enten inde eller ude eller begge dele..
Så vi er meget i kontakt med katte, og for den sags skyld andre husdyr..
Vi har en kanin og nogle ponyer også...
Ingen af delene havde hun været i kontakt med i går, men der hvor vi hentede katten var hun i kontakt med hunde, det er vi også vant til da flere af vores venner har hundekennel..
Eneste jeg kan komme i tanke om hun ha spist i går hun ikk er vant til, er "skolekridt" (salmiaklakrids), dem spiste vi på vej hjem med katten i bilen, dem tror jeg ikke hun har smagt før, vi er IKKE de store slikspisere her, men hun har da smagt masser af forskellig slags slik til fødselsdage/disneyslik osv...
Jeg vil tale med hendes egen læge om det på mandag, så må vi se hvad hun siger, og under alle omstændigheder, så tager freja jo ikke skade af at få lavet sådan en allergitest..
Jeg har hørt at det ikke er hårene på katten som giver allergi, men skæl som indeholder nogle proteiner tror jeg nok, men jeg er ikke ekspert i allergi, har som sagt aldrig haft anden allergi selv end overfor hvepse...
Men jeg må kontakte killingens tidligere ejer og høre om han lige havde behandlet den eller en af hundene med noget hun kan have reageret overfor, men hun har som sagt ALDRIG før haft det sådan, og vi bruger altså også orme/loppemiddel osv til vores dyr..
Hun har været i kontakt med killingen i mange timer i dag uden problemer, men jeg ved ikke hvor mange timer den halve pille hun fik for et døgn siden nu, den virker...
Jeg er heller ikke tilhænger af at medicinere mere end højst nødvendigt, for det er bedre at fjerne problemet til allergien end at dulme symptomerne..
Mvh Janni :¤)
apr 2008
Følger: 107 Følgere: 101 Katte: 8 Emner: 242 Svar: 2.604
ja jeg ka ikk tåle de korthårede katte
og når der er kommet en ny kat ind her uanset kort eller lang pels så har jeg ikk været glad for at trække vejret de første par døgn
nu har jeg så kun langhårede og dem ka jeg godt tåle
og hvis hun ikk ka tåle den og hun har siddet som børn jo gør når der kommer en lille mis ind og nusser så bryder det ud og det ka godt virke voldsomt
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 67 Katte: 7 Emner: 22 Svar: 1.733
men jeg sys måske det virker lidt voldsomt at din datters næse løber og hendes øjne blir røde og løber og sådan. det kunne godt tyde på allergi af en slags.. sådan som jeg læste det, så de fleste af jeres katte som hun plejer at være i kontakt med er langhårede ?? og den nye er korthåret ?? det kan godt være korthårede katte hun ikke kan tåle,
det er meget forskelligt.
men jeg fik osse voldsomme symptomer på allergi på et tidspunk. mine øjne løb i vand og var helt røde og det kløede og jeg nyste hele tiden..
så jeg tog til lægen og fik taget en test. og jeg var ikke allergisk overfor noget. og det stoppede osse af sig selv igen..
men du kan jo evt ringe til vagtlægen og høre hvor længe den pille burde hjælpe .
feb 2008
sep 2007
Jeg tænkte også at det kunne være de der kridt, at der måske var et specielt E-nummer i hun ikke er støt på før i andre produkter, men på den anden side, så har hun nok "smagt" de fleste konserverinsmidler der findes, der er jo næsten noget i alt muligt..
Men hendes anfald var meget voldsomt i mine øjne, hun var MEGET hævet i ansigtet og om øjnene, så ,meget at hendes øjne var meget små at se på og de var tydeligvis meget røde og rendte i vand, hun kløede sig konstant i dem og sagde det gjorde ondt (det har nok været svien, men hvordan kan børn på 4 år beskrive det) og hun snottede og nøs og kløede sig på halsen og sagde hun var tør i halsen, hun lød ikke hæs i vejrtrækning.
Hun har også tendens til eksem i bukningen ved albuen og på hånled, dog ikke noget slemt.
Hun bliver let skoldet hvis man ikke passer meget på (det gør storesøster ikke) og blev hurtigt rød i numsen da hun brugte ble, skulle skiftes ret hurtigt for at undgå det.
Men jeg har altid brugt vaskepulver uden parfume og blegemidler, både af hensyn til vores hud og miljøet...
Børnene får heller ikke skum i badekarret, det har de gjort men freja fik tør hud af det.
Men uanset hvad, var hendes reaktion i går ret voldsom, men der har heldigvis intet været i dag og der har hun kælet meget mere med sin killing..
jeg mener også de korthårede katte må være lettere at få allergi af pga man er tættere på kattens hud...
Mht om det er psykisk så læs dette link: (link fjernet)
Det var ikke "bare" en kat hun så blive kørt ned, men hendes egen, og han døde ikke på stedet, jeg løb ud og samlede ham op, og mens freja skreg nåede jeg at sige:bare rolig, vi får fat i en dyrlæge og løb med katten i favnen ind og fandt telefonen og ledte efter transportkassen, men nåede ikke at ringe, han døde i mine arme ca to min efter ulykken.
Freja så det hele, om forklaringen ligger der vides jo ikke, for hun kom sig hurtigt over tabet.
Men der er ikke andet for end jeg kontakter killingesælger for at høre om han har behandlet Solaima for feks loppemiddel lige inden vi hentede hende, og så ellers tale med egen læge om det mandag...
Mvh Janni :¤)
feb 2008
sep 2007
Hun har ingen pille fået i dag. hun fik kun den halve pille i går aftes som vagtlægen sagde hun måtte få, og den tror jeg ikke virker mere...
Men hvis jeg finder ud af hvad årsagen er, såmå problemet jo fjernes og ikke kun symptomerne, så håber ikke det er katten, det vil vi være meget kede af, Men så er det bare at håbe den ikke giver hende allergi hvis den kun bliver udekat og ikke kommer ind...
feb 2008
- det ville jo osse næsten være synd at den kun er udekat.. hvis hun ikke kan tåle den sys jeg i skal prøve og finde et andet hjem til den..
men det er jo bare at håbe at det ikke er den
mar 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Emner: 30 Svar: 393
Jeg er da ikke negativ.
Jeg spørger hvorfor du er sikker på det er katten.
Der kan jo netop være mange andre ting også.
Men det er da ikke negativt, men et simpelt spørgsmål.
Hilsen Dorte der selv er multiallergiker.
Pludseligt opstået katteallergi ?