{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
531 visninger | Oprettet:

Hvor længe må der gå? {{forumTopicSubject}}

For 4-5 dage siden tabte Vanilla, som lige knap og nap er blevet 6 måneder, sin ene hjørnetand i overmunden. Jeg går nu rundt og venter spændt på at den anden også falder ud, i håb om at få den.
Der er så det ved det, at den anden tand slet ikke er begyndt at løsne sig endnu. Den nye hjørnetand er groet halvt ud, og mælketanden er begyndt at blive rød ved tandroden.

Hvor længe må, eller plejer der normalt at gå imellem den ene hjørnetand falder ud, til at den anden også gør det?
Burde mælketanden ikke være blevet løs, og er det normalt at den bliver lyserød/rød ved tandroden?

Håber at I vil hjælpe mig med at blive klogere på emnet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe må der gå?
  • #1   22. sep 2008 hej det er ikke altid at de taber tænder i "par" der kan godt gå halvlænge imellem de to omtalte. med hensyn til løse mælketænder har jeg aldrig set det. selvom man jo skulle tro de blev løse men det går meget hurtigt så man som regel ikke opdager det selv om man holder øje.

• #2   22. sep 2008 ps. hvis det er en ikke løs tand der bliver rød ved rod kan det være betændelse hvis det er lettere lyserødt betyder ikk så meget hvis det er ved den du tror skulle blive rokketand nu herkan det godt være derfor men direkte rødt er som regel tegn på betændelse

• #3   22. sep 2008 Hej vibeke!
    Her er et link til tanddyrekliniken omkring kattens tænder (link fjernet) og her står der bla. om tandskifte:
    Når katten er 12 uger begynder den at tabe sine mælketænder, der erstattes af blivende tænder.

Hver enkelt af mælketænderne erstattes af en blivende tand. Derudover kommer der en ekstra blivende tand i hver af de fire kæbegrene, helt inde bagest i munden. De ekstra blivende tænder som ikke har en mælketand som forløber, kaldes molarer. De kindtænder som har en mælketand som forløber kaldes præmolarer.

Når mælketænderne dannes, afsnøres en lille del af tandanlægget og lægger sig ned i kæben under mælketanden, parat til at udvikle sig til den blivende tand. Når den blivende tand begynder af dannes og vokser i størrelse, påvirker den mælketanden så dennes rod begynder en langsom tilbagedannelse. Mælketandens rod forsvinder altså lige så langsomt mens den blivende tand vokser frem. Til sidst er der kun kronen af mælketanden tilbage. Den bliver til en rokketand, som slutteligt falder ud, mens den blivende tand vokser frem i stedet.

Det kan være meget forskelligt hvor hurtigt det går med tandskifte fra kat til kat. Min Bastian havde næsten skiftet alle sine inden hans helbror Whisky begyndte at skifte den første. Det er også normalt at de får "dobbelte" hjørnetænder i en periode da en kat ude i naturen ikke ville kunne dræbe hvis den mistede alle 4 hjørnetænder samtidig, så derfor vokser den nye hjørnetand normalt halvt frem eller længere før den gamle forsvinder.

Man skal være yderst heldig hvis man finder et tand da de ofte mister dem mens de spiser og derfor sluger dem, dog har jeg været heldig at finde en enkelt hjørnetand i vindueskarmen, og jeg har flere mælketænder tænder fra både Bastian og Whisky da de blev løse blev fjernet da de blev kastreret (Bastian havde frygtelige gener af tandskiftet og jeg måtte bedøve hans gummer med xylocain salve da han rev og flåede sig i munden).

• #4   23. sep 2008 Hej!
    Tak for den gode info! Hendes tand faldt ud i dag - og jeg fik den sørme!
    Men var begyndt at blive lidt bekymret, da jeg ikke vidste noget om tandskifte ved katte smiley

Men igen, tak for den gode info smiley

Kommentér på:
Hvor længe må der gå?

Annonce