Hvad fejler katten? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Først vil jeg lige sige at jeg slf HAR fået en tid til dyrlægen på tirsdag. Og at mine katte er passet med vaccinationer. Men nU er Min Chanelle blevet syg. Hun nyser og snotter og hendes øjne har løbet meget i vand. Hvad pokker kan det være?- har da aldrig hørt om at katte på den måde skulle blive forkølede? emn det kan de måske? Nu lader det til at hun også har fået smittet vores plejebarn "Silver" som er begyndt at nyse ret hyppigt og voldsomt. jeg frygter Felix ogsåfår en tur. Nogle der har oplevet dette før? Kan det være farligt?? jeg er lidt rastløsover at skulle vente til tirsdag, selvom kattene spiser drikker og sover og spinder osv som altid.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 25 Svar: 212
Jeg ved ikke om det er det dine katte fejler, men det lyder som de samme symptomer, som Max havde. Hvis det er forkølelse er det hutigt væk, de skal bare begge have en kur, da det lyder som om den anden også er smittet.:D Så det er godt du tager til dyrlægen.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 107
det kan nemt komme fra dem,så
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
Hvis du kan får fat i noget L.lysine ville det være godt..
Og hvis jeg var dig ville jeg ringe til dyrlægen, da det smitter...
maj 2008
okt 2007
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
Chlamydiainfektion
Chlamydia er velkendt hos fugle, hvor sygdommen betegnes som ornithose eller på dansk papegøjesyge. Sygdommen optræder hos mennesker, men kan ses hos mange andre dyrearter herunder katte.
Hos katte ses luftvejsproblemer, ligesom øjenkathar/øjenbetændelse kan være et tegn på sygdommen.
Sygdommen udvikler sig over en uges tid og smitte, som opstår, sker sandsynligvis fra kat til kat ved direkte kontakt eller gennem partikler, når katten nyser.
Når infektionen begynder, er det i reglen kun det ene øje, som viser irritation.
Efter nogle dage bliver begge øjne angebet, og ejeren finder anledning til at søge dyrlæge, fordi katten ser ud til at være syg. Der kan være næse/tåreflåd, hoste og undertiden høres nysen. Forhøjet temperatur er ikke ualmindelig, nedsat ædelyst og vægttab kan også ses ved denne sygdom.
I de fleste tilfælde vurderes disse tegn, som en virusinfektion, hvorfor ejeren forventer, at sygdommen hurtigt "klinger" af.
Chlamydiainfektionen "topper" efter 8-14 dage, derefter aftager sygdomstegnene over 2-3 uger.
Hunkatte, som tidligere har haft sygdommen, kan overføre chlamydia til livmoderen, hvorfor det ikke er ualmindeligt at se killinger med øjenproblemer på det tidspunkt, hvor øjenene normalt åbner sig ( 10 levedøgn).
Sygdommen kan være generende specielt i katterier eller på steder, hvor der er mange katte samlet (pensioner).
Sygdommen kan overføres til mennesker, som har været i berøring med syge katte.
HVAD KAN JEG GØRE?
Hvis katten pludselig får tåreflåd, som i løbet af et par dage udvikler sig til en egentlig øjenlidelse på et eller begge øjne, så må man søge dyrlæge. Hvis katten samtidig hoster, nyser og har nedsat eller ophørt ædelyst og forhøjet temperatur, så kunne det være et tegn på en chlamydiainfektion, hvorfor en behandling mod lidelsen bør iværksættes.
Det kan være nødvendigt at behandle øjenlidelsen med øjendråber i 2 - 3 uger, ligesom en generel medicinsk behandling, kan være nødvendig i op til 2 uger.
Man kan vaccinere mod sygdommen (se vaccination), hvorfor sygdommen kan kontrolleres.
maj 2008
okt 2007
maj 2008
okt 2007
mar 2008
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 20
mar 2008
hvad får dig til at tro at det er herpes og hvad er det du siger jeg skal få fat i? jeg har ringet til dyrlægen og fået tid, mener du der er grund til at ringe igen eller? smitter det også os og hvordan?
jun 2008
Følger: 1 Svar: 53
Kattens clamydia/herpes smitter ikke til mennesker
Men tag dem til dyrlægen I MORGEN for guds skyld hvor før de kommer i behandling jo bedre, og de bliver IKKE vaccineret når de er syge alligevel
Der findes ikke forkølele hos katte som hos mennekser, når katte er forkølede er det en virus de bliver det af som eksempelvis herpes og clamydia
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 9 Emner: 157 Svar: 738
Det kan ikke behandles, men tør deres øjne og snot af med vat og kogt lunkent vand...
Lysine er en aminosyre som kan lindre de kliniske symptomer..
hilsen betina
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.030
(link fjernet)
For øvrigt er det meget sjældent at dyr og mennesker kan smitte hinanden med sygdomme.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 19 Svar: 699
okt 2007
mar 2008
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Katte: 4 Emner: 18 Svar: 113
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
INGEN vacciner dækker 100%, men gør at katten enten ikke får sygdommen eller kun får den i mildere grad, hvis den udsættes for smitte.
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
jeg tog engang en kat til mig som havde de samme symptomer, bare i meget værre grad. han havde katteinfluenza, og trods flere dyrlægebesøg med pencilinkure med hjem hvér gang, så lykkedes det mig ikke at få ham rask, og han har fået lov til at sove ind...
kig på min profil under min "Freya*.
men få i hvert fald dine misser til dyrlæge så hurtigt som muligt!!!
mar 2008
mar 2008
okt 2007
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
Hvad fejler katten?