Sommervarmen - Nervøs mave? {{forumTopicSubject}}
Kan varmen gøre at katte får nervøs mave..??
Mine to uldtotte har de seneste dage haft lort siddende i pelsen efter kattebakkebesøg.
Afføringen er semifast, svampet og småslimet. De er begge indekatte, og jeg har ikke umiddelbart noget i huset, de kan komme i kontakt med, som vi give dem småproblemer med maven. Synes dog for det meste, at det ser normalt ud.
Måske bakken har for lidt grus (7 cm'er)? Eller måske de vil have en bakke mere?
De får tørkost - RC Kitten og vådfoder, når vejret er varmt, således de får mere væske end normalt. Kan temperaturen på vand og foder betyde noget?
De er begge ungdyr på 6 måneder og derfor ret aktive, hvorfor de måske har mere travlt med at lege end at koncentere sig om bakken?
Pelsen kan selvfølgelig også drille bagtil. Men drengen er mere langhåret end hende, Så kan ikke forstå, hvorfor hun har et problem. De har de altid været renlige og kan heller ikke forstå, hvorfor det pluselig kommer, hvorfor jeg tror det har noget med varmen at gøre...
Det er dog sikkert, at jeg synes det er pænt klamt, at skulle vaske dem, tørre gulvtæpper, skifte sengetøj og vaske gulv hver gang, de har været på das... Jeg kan jo ikke holde øje med dem hele tiden.
Er der andre, der har oplevet lignende problemer med semilanghårskatte?
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
det er simpelthen så ulækkert. Hos os var løsningen fiberrigt foder.
den løse afføring havde så samtidig givet problemer med analkirtlerne, så Balder tørrede røv i alting. Dem, ordnede dyrlægen
ved ikke om det er varmen, men det er ret almindelig hos os mennesker at vi får liudt sjov mave i varmen, så hvorfor ikk kattene også?
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Det er også mest drengen det er galt med her... De sidste 5 gange, han har været i bakken, har der siddet noget i pelsen efterfølgende. I går morges vågnede jeg op til et gulvtæppe, hvor han havde kørt røven hen op lange spor. Pæn overraskelse må jeg sige... Også havde jeg ikke engang fødselsdag...
Jeg må holde øje med, om han gør det igen, og om det så er analkirtlerne, det er galt med.
Hvilket foder bruger du nu?
okt 2007
der er intet som bremsespor på gulvtæppet, som virkelig siger "jeg elsker dig" fra katten
det er ret sjældent at katte har problemer med analkirtlerne. men det kan skyldes blød afføring i en længere periode. Så bliver analkirtlernes indhold ikke trykket ud og hober sig istedet op.
vi fik noget RD med hjem fra dyrlægen. Og så har jeg på LisD's opfordring købt IAMS, fordi der er meget højt fiberindhold i, 7,5 mod normale 2,5 %.
så det glæder jeg mig til at få hjem.
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Måske jeg skulle lede efter et alternativ... Ville være rart, hvis jeg kunne fange sådanne nogle ting i opløbet.
okt 2007
det kunne du evt. prøve..men der er ikke så mange fibre i.
Sommervarmen - Nervøs mave?