{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.427 visninger | Oprettet:

Nabo skudt mine katte - hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min nabo har her til aften indrømmet at han inden han tog på ferie (i fredags) skød 3 katte, hvoraf den ene var brunstribet - ligesom min Garfield. Mine 2 katte Garfield og Futte har været væk i 1-1½ uge, så frygter meget, at han har skudt dem begge.

Hvordan forholder jeg mig? Jeg har mest lyst til at se, om jeg kan få ham til at vise mig stedet, hvor han har gravet dem ned, så jeg kan få beviser til at politianmelde ham. Men men men ... hvad får jeg ud af det? Jeg har heldigvis en kat tilbage, og hvis jeg politianmelder ham, er jeg ikke sikker på, at han lader den gå, hvis den kommer ind på hans grund (800 meter væk fra vores stuehus - vi bor på en landejendom med 3 ha). Skyder han også den, kan han jo bare lade som ingenting, og så er jeg jo lige vidt.

Det bedste ville være, hvis jeg kunne få "straffet" ham så hårdt, at hans våbentilladelse ryger, så han han vel ingen gevær at skyde mine kommende katte med?

Han har indrømmet tidligere heroppe, at han havde brugt en lyddæmper til at skyde de katte, som var på grunden med (min gamle nabo´s efterladte katte - ca. 20 stks. indavlet ravl og krat!). Må man overhovedet bruge lyddæmper?

Jeg har planer om at kontakte politiet i morgen og kattens værn.

Vil jeg mon få noget ud af det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nabo skudt mine katte - hvad gør jeg?
  • #1   30. jul 2008 Hvis du ikke holder dine katte på din egen grund vil jeg mene han gerne må, selvom det er synd for personerne/ejeren
    men spørg politiets vagt central det er 114, også kattensværn

• #2   30. jul 2008 Hvis de har været på hans grund mener jeg faktisk godt at han må skyde dem. Men jeg er ikke sikker... men mco har pligt til at holde sine dyr på egen grund.

• #3   30. jul 2008 Mco=man

• #4   30. jul 2008 Jeg mener bare at de skal advare inden at man bare skyder

• #5   30. jul 2008 ja, jeg ville da kontakte politiet... og fortælle hvordan sagen ser ud.. de vil nok kikke på om han har våben tilladelse og evt høre andre beboer om de osse kender/set til han har skudt dem..
    Godt nok må katte ikke være uden for ens matrikkel nr, men det er ulovligt at skyde katte..

• #6   30. jul 2008 Lovens præcise anvisninger:
    § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

• #7   30. jul 2008 Jeg mener desværre også, at han gerne må gøre det. ifølge loven skal du holde dine katte på egen grund, hvorfor rigtig mange bruger løbegårde til deres katte. Det er noget med, at han må gøre med dem, hvad han vil, bare de ikke lider, og de må vist heller ikke blive druknet. Jeg fatter bare ikke, at han kan få sig selv til det! Hvordan kan man dog gøre det mod nogle forsvarsløse dyr?! Hvad kan det dog gøre, at de er på hans grund - selv ville jeg bare finde det hyggeligt...
    Håber virkelig for dig, at det ikke har været dine katte, og at de bare har mindet om dem, han beskrev. Det ville være virkelig fordærdeligt for dig, hvis det virkelig er dem. Føler med dig og håber, at de kommer hjem igen...

• #8   30. jul 2008 Jeg mener også helt bestemt at hvis katten er på hans grund at han må skyde den, men skal han dog ikk først give dig en advarelse? - Jeg synes i det hele taget det er langt ude at skyde kattene. det er deres natur at løbe rundt , og mennesker der gør sådan noget er syge i hoved ! - Gå til politiet og hør hvad de har at sige ...

• #9   30. jul 2008 (link fjernet)

• #10   30. jul 2008 Som der står i det link jeg har postet, SKAL han underette dig om det inden skydningen/aflivningen finder sted ! MELD ham !

• #11   30. jul 2008 Jeg vil ihvertfald gerne høre hvad der sker videre i sagen hvis du gider skrive det...

• #12   30. jul 2008 du har helt ret, Melanie. Han må da virkelig være syg i hovedet!

• #13   30. jul 2008 Han har jagttegn og dermed våbentilladelse. Jeg finder det bare ikke som god naboskik at melde ham, men det er jo selvfølgelig hellere ikke god skik at skyde hinandens dyr!

Da vi bor på et landbrug, har de nok syntes det var spændende at se, hvad der skete hos ham, nu da der jo ikke er katte der mere til at opretholde territoriet der.

Jeg frygter bare, at hvis jeg melder ham, er det da helt sikkert at en nabokrig ville bryde ud og det ved jeg godt nok ikke lige om jeg har lyst til.

• #14   30. jul 2008 Jamen, hvis du alligevel ikke vil gøre noget ved det, hvorfor spørger du så, om vi mener, at du skal melde ham? Hvis jeg var díg, ville jeg helt klart melde ham! Hvis det var min Wood, der var blevet skudt, ville jeg helt klart melde ham - også selvom der så blev nabokrig. Min kat er meget vigtigere end det..

• #15   30. jul 2008 Jeg ønsker bestemt at melde ham - jeg prøver bare at finde ud af, hvor hårdt det kommer til at ramme ham, for hvis det bare er en advarsel og han stadig beholder sine våben - så er det da helt sikkert at han skyder katte - bare uden at fortælle det.

Kunne man nu bare være sikker på, at hans våbentilladelse og jagttegn ryger med det samme - ja så bliver han 100% sikkert meldt i morgen.

• #16   30. jul 2008 Jeg ville nu også være ligeglad med en nabokrig, jeg ville osse melde ham...

• #17   30. jul 2008 Jeg er faktisk ret sikker på at han ikke må bruge lyddæmper, det er kun i særlige tilfælde. -Da den kan monteres forkert og derved eksplodere. Så tror næppe han har tilladelse til det..

Men det jo helt op til dig om du vil melde ham eller ej, han har overtrådt loven ved ikke at lade dig vide at han havde tænkt sig at skyde dine katte hvis du ikke gør noget ved deres indtrængen på hans grund, og ved at bruge en lyddæmper..

• #19   30. jul 2008 Jeg vil gerne melde ham, men jeg vil være sikker på, at min sidste kat Lady også overlever, hvis jeg melder ham! Derfor vil jeg først undersøge lidt omkring, hvor hårdt han kan blive dømt.

Hvordan kan man forhindre en kat i at vandre omkring udover at holde den 100 % inde og selvfølgelig altid have mad tilgængelig - hvilket vi i forvejen har?

• #20   30. jul 2008 Kan man ikke finde resultater af sådanne sager på nettet mon?

• #22   30. jul 2008 emilie - vi har en grund på 29.980 m2 - der skal vist pænt meget hegn til.

• #23   30. jul 2008 Det var sq da noget af en idiot. Selvfølgelig kan man da ikke bare skyde et dyr fordi det tilfældigvis betræder ens grund. Din kat kunne jo ved et uheld være sluppet ud og når han ikke har advaret dig på forhånd at det vil få konsekvense,r hvis han bliver ved med at se katten på sin grund. Desværre har mange jægere en forkvaklet holdning og syn på katte og ser dem udelukkende som skadedyr, selvom mange vildkatte højest sandsynlig kun gør gavn ved at tage nogle af de dyr de forbandede jægere skamskyder.

Jeg ville helt klart melde ham hvis det var mig!

• #24   30. jul 2008 Det kan du satens - bare lav en løbegård, det er der mange, der har - netop bl.a. for at undgå den slags..

• #25   30. jul 2008 *Min nabo har her til aften indrømmet at han inden han tog på ferie (i fredags) skød 3 katte* - Generelt set i denne debat, står der at man skal give ejeren en advarsel før nedskydning - men der ligger ingen beviser for at det faktisk er DIN kat, han har 'plaffet ned', men snarer at det er tilfældige katte, der har været til irritation på den ene eller anden måde.
    Det er jo i teorien tilladt at skyde intrængende dyr såfremt at de udøver materiel skade, se indlæg med følgende tekst: "når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom". Det bliver dermed påstand mod påstand. Og siden din nabo har våbentilladelse, tvivler jeg på, at der kommer nogen sag ud af det.

Jeg tror denne debat virkelig viser hvorfor man bør holde sine dyr på egen matrikel. Og dette gøres med 90-95% sikkerhed ved at holde den inde, huskat som racekat.

• #26   30. jul 2008 Maibrit. Jeg håber på, at skal der beviser til om det er mine katte eller ej, kunne jeg måske overtale ham til at vise mig stedet, hvor han har gravet dem ned, så jeg selv kan tjekke efter om det er dem eller ej - forhåbentlig med mit kamera ved hånden, så jeg kan skaffe lidt beviser.

• #27   30. jul 2008 Uanset med nok så mange beviser, tror jeg ikke myndighederne vil gøre noget ved det, da der ikke direkte er noget ulovligt ved det. Mit modargument, hvilket sikkert også er naboen, at katten i så fald skal holdes på egen matrikkel, ligesom heste, hunde, køer, kaniner osv.

Det ændrer selvfølgelig ikke på at det er trist at miste en kat på den måde.

• #28   30. jul 2008 Men tak for jeres meninger og holdninger - nu vil jeg sørge videre og høre, hvad politiet og kattens værn har at sige om det i morgen - de kan nok fortælle om det kan svare sig at melde ham.

• #29   30. jul 2008 **Jeg finder det bare ikke som god naboskik at melde ham, men det er jo selvfølgelig hellere ikke god skik at skyde hinandens dyr!**

Hårrrh, hvis en nabo skød en af miiiiiine katte, så skulle jeg hurtigt få indført nogle helt nye og meget ... æh... alternative naboskikke.
    Kors for en #"¤"¤/&"¤/&"% idiot altså.

• #30   30. jul 2008 det skal både meldes til politiet og i den lokale avis at han vil skyde de katte der kommer på hans grund før han må gøre det..

Ellers må kan ikke..

Plejer han at skyde katte? FOr hvis han gør det og du ved det, hvorfor lukker du så kattene ud?

• #31   30. jul 2008 Jeg har jagttegn, og ved at lyddæmpere er <b>ulovlige</b>, med mindre man har en helt speciel tilladelse til at bruge dem!
    Jeg ville melde ham på stedet!

Potevrede herfra.

• #32   30. jul 2008 Desuden må han heller ikke regulere, som det hedder, nogle dyr, med mindre de gør´ skade på økosystemet!

• #33   30. jul 2008 Meld ham... op i r*ven med nabeskik, hvis manden har skudt dine katte...!!!

Forstår virkelig stadig ikke at folk lader deres katte rende løs...
    Sådan en mand er bare endnu et eksempel på en syg syg verden, der er der ude...

Man kan sagtens bo på landet, og samtidig holde sine katte på egen grund.
    Jeg tør fandme ikke andet selv.

• #34   30. jul 2008 * Johanna - DK Azizam *
    - med økosystemet gælder det så også hvis de dræber fredede dyrearter som fx markmusen?

• #36   30. jul 2008 Hvis han har advaret dig og de er blevet ved med at komme på hans grund har han al ret til det efter loven.. Desværre

• #37   30. jul 2008 Felis:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=79662

"§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget. "

• #39   31. jul 2008 Felis F - jamen så vil jeg da endnu engang lige citere fra den: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=79662

"Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser. "

Og katte er "sjovt" nok opdrættet i fangeskab og et pelsdyr..

• #40   31. jul 2008 Jo katte betegnes som husdyr:

Kapitel IV
    Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.
    § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

• #41   31. jul 2008 Felis - når jeg giver link med så er det for folk selv kan læse videre

• #42   31. jul 2008 Hmmm! Er der ikke noget om, at man ikke må afskyde våben inden for et bestemt antal meter (mener, det er 300m) fra beboet område?

• #44   31. jul 2008 Felis F

Det jeg svarede på, det var din påstand om, at katte ik gik ind under husdyr. Det viser mit citat at de gør, altså gælder reglen om egen grund også for dem.

• #45   31. jul 2008 du kan sagtens sikker din grund selvom den er så stor. kattene behøver vel ikke have hele grunden til legeplads. hegn haven ind sæt strøm til. eller byg en løbegård. hvis ikke du gør det er der nok flere af dine katte og kommende katte der bliver skudt. du kan jo ikke vide i fremtiden om det er ham der har slået din katte ihjel. for det fortæller han nok ikke om hvis du melder ham til politiet. som du SKAL gøre. så hegn haven ind eller lav løbegård. der er ingen undskyldinger for ikke at holde sine katte på egen grund

• #46   31. jul 2008 Nej, Anne dit citat viser netop at de ikke går ind under husdyr.

For hvis de gjorde det, var der jo ingen grund til at de var med én gang til i listen.

Men altså, naboen må ikke skyde dine katte, og det skal du selvfølgelig melde ham for, men til gengæld må du jo så også holde din kat af hans grund, hvis han ikke vil have den der.

Hilsen Dorte og de 19 nussemisser.

• #47   31. jul 2008 Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte - altså er alle disse dyr husdyr....*S*

• #48   31. jul 2008 Nej Anne, for så skulle sætningen have set sådan her ud:

Uvane husdyr : løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte - altså er alle disse dyr husdyr....*

Nu ser den sådan her ud:

Uvane husdyr , løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte - altså er alle disse dyr husdyr....*

Kan du se forskellen?

Hilsen Dorte der er stave- grammatik- og tegnsætnings facist så det batter.

• #49   31. jul 2008 HeHe

Jeg er selv en tegnnørd*S*

Det er rigtigt at der mangler et : , men alle dyrene der refereres til er "uvane husdyr", ergo er de husdyr. Ærgeligt med det manglende : , men nu ved jeg jo godt, at der ik findes en dyreart som hedder "uvane husdyr", så denne kunne sættes med et komma før de andre.......

Og jo et tegn kan gøre meget

• #50   31. jul 2008 Felis F - har du bevis for det ikke gælder katte? for der står bare tamme pelsdyr, og det vil jeg ikke kvalificere ræve som :S

• #51   31. jul 2008 Jep Anne, men fordi det faktisk står i "loven" er det den nøjagtige ordlyd der vil være gældende i det tilfælde.

Derfor er hunde og katte i den omtalte sætning, for sig selv.

Og ja, der menes måske noget andet, men det er ikke det der står. *gg*

Et eller andet sted, er det jo også ligegyldig, for uanset så må man ikke lade sine katte rende på naboens matrikkel, så hvis naboen ikke vil have det, må man hegne.

Men naboen må heller ikke skyde kattene, så at vi 2 tager en lille hyggelig tegnsætnings debat, ændrer ikke på at trådstarter skal holde sin kat hjemme, og så melde narrøven.

Jeg har jo f.eks. fritløbere, og det er jeg heldigvis i stand til her hvor jeg bor, men jeg ved da godt at det på et tidspunkt kan komme nye til byen som IKKE gider at mine katte (og alle naboernes, og hønsene og hundene, og i ny og næ en ko, hest eller et æsel) i deres have, og så må jeg jo tage den derfra, til den tid.

Hilsen Dorte, der ikke håber hun fik lavet for mange fejl i det her indlæg, det ville jo være pinligt når man har indrømmet at være stave- grammatik- tegnsætningsfacist.

• #52   31. jul 2008 Dorte uden H

HeHe jeg kan altså ik se det - desværre *S*

Men så er der vist også tærsket langhalm nok på det...

Vi kan vel blive enige om, at naboen har begået en ulovlighed *S*

• #54   31. jul 2008 Felis, du kan altså ikke gå og sætte dine egne kommaer i en tekst fordi du VIL have ret :S

"Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner."

Det er direkte kopirete fra hjemmesiden

Pelsdyr, somer oprettet i fangeskab.. Som katte jo er :S

• #55   31. jul 2008 Nej Tanja, for pelsdyr er dem som man avler og holder for deres pels´ skyld, og vi pelser altså IKKE katte i Danmark.

Og at katte HAR pels og lever i fangenskab, gør dem altså ikke til pelsdyr. Ihvertfald ikke til dem der her er tale om.

Hilsen Dorte, der ikke ved om hun tør trykke send nu, for måske er der dansklærere på sidelinjen. Smiler.

• #56   31. jul 2008 Dorte uden H - Igen, hvor er beviserne for det? Det her er altså ikke en lov om kommicielt salg, men om hvor ens dyr skal være.. Altså dyr folk ejer :S hvorfor skulle man lave en lov om at ræve og minke skulle blive på eget matrikkel, når folk der avler dem for pels, jo netop HAR dem på egen grund?

De rneder jo ikke rundt og tager tilfældige ræve og minke de finder og pelser dem :S

• #57   31. jul 2008 VI fik at vide til grundforløbet til dyrpasser at husdyr er dyr der i gamle dage boede og blev brugt på gårde.. Dvs hund, kat, hest, kvæg osv.

Derfor står der OG tamkaniner, da de ikke går under husdyr..

• #58   31. jul 2008 Uvane husdyr , løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte .

Godt Tanja så prøver vi din logik.
    Vil du så være så rar at forklare mig hvorfor der står omstrejfende hunde og katte i enden på den sætning.

Det er jo ikke nødvendigt, men doppeltkonfekt så.

Hilsen Dorte og de 19 nussemisser.

• #59   31. jul 2008 Her er et par link Tanja. Find lige hundene og kattene der.

http://www.lr.dk/applikationer/kate/viskategori.asp?ID=ka0040001100

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

http://www.danskpelsdyrfoder.dk/Default.aspx?ID=3

Det var kun de første 5, som popper op når man googler.

Hilsen Dorte, der kan blive ligeså påståeligt det skal være.

• #61   31. jul 2008 Alle tre :-)) for jeg er også enig!

Kommentér på:
Nabo skudt mine katte - hvad gør jeg?

Annonce